Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7.92x33 Kurz, WT project

Featured Replies

Publicerat

Jag har för länge sedan bestämt mig för att skapa denna bössa och köpte en M55 i 243 som donator för detta. Magnus Källström hittade en åt mig som visade sig vara nästintill oanvänd och när jag provade den som 243a så sköt den fantastiskt!

Men, Robban M fick i uppdrag förra året att vi skulle hitta på något kul, nu är det gjort!

Jag köpte en ny shilenpipa från en på RS för dryga 1000-lappen i kal .323 och utsidan på den var inte vacker, den hade fel lådgänga men det sket jag i.

Så fick robban fixa till den så bra som han alltid gör vilket betyder att den är perfekt. Vill ni veta mer om bygget så är det bara att fråga.

Syfte - att kunna skjuta klass 2 med bra fart i denna gamla armé-kaliber samt att utforska subsonic-egenskaperna i 8mm. hylsan är fånigt liten :blush:

men levererar prestanda! runt 750 m/s med en 125a och runt 650-670 om jag minns rätt med en 170gr kula.

Igår så fick blyström och jag ett fnattryck och kollade L för att ladda subbar. klockan var mycket men vi skulle ha fram fem patroner ändå för jag var skjutkåt. så det jag hade i lådan var 200gr smk som vi laddade med 200-krut. de blev lite heta, dvs gick över ljudvallen men det finns möjligheter att backa rejält från de 11,5gr krut vi har i :laugh:

ikväll ska jag ta med olika laddningar till banan och testa vilken som går under 335m/s med smkn. tills dess ska jag bjuda på två foton och en film på jungfruskotten! jag fick den snabbt skottställd på en stolpe. Fan va fort det går att skjuta in nuförtiden....

Btw, om någon kan hjälpa mig fixa fram IMRT Trailboss-krut eller VV tin star eller båda så blir jag ohyggligt glad samt kan säkert återgälda tjänsten på ett förnämligt sätt! 

http://youtu.be/elD5II6bG9s

100 % nöje!

post-3288-0-63721000-1372741753_thumb.jppost-3288-0-46080700-1372741777_thumb.jp

vilken balans jag fick i bössan och vilken liten fuling jag har byggt med Robban! Så kul jag ska ha nu!

• Svar 81
  • Visningar 12,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• så, liten rapport om vad jag pysslar med just nu. jag har laddat lite olika typer av skott med min 170 gr blykula och i härdat utförande för att se om den skjuter ok även om den är stenhård och värr

• Gött då!   i övrigt så skjuter jag efter Mil-dottarna i Mikes gamla Bushnell och förflyttar träffarna över tavlan med hjälp av dem. skillnad mellan subbat och fullfart med 170an är ca 11 cm i höjd o

• Jag är helt med Christian, motorlack funkar. Det finns även sprayfärg som är för skorstenspipor och kaminrör, den tål ännu mera värme.

Posted Images

Publicerat

Häftigt projekt, det känns inte helt kosher att jaga m subbar och dämp, men det är ascoolt ju.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Publicerat
  • Författare

Jag får mäta upp farterna och se skottverkan först i så låga farter. Inga förhastade dumheter, sen ska den skjuta tätt och sen beräknas kulbana osv. Men duger den för exvis räv så ska jag prova. Jag ska gjuta ett par riktigt mjuka blykulor till den och kanske köpa ett hålspetsblock med 200-220 gr flatnosar om allt funkar. Ska bli lärorikt detta!

Publicerat
  • Författare

Sen ska det tilläggas att utan blyström kommer man inte på så här kul grejer och man lyckas inte heller utan "sidekick"

Publicerat
  • Författare

Häftigt projekt, det känns inte helt kosher att jaga m subbar och dämp, men det är ascoolt ju.

Jag jagar ju inte med subbar och dämp annars eller?.... Tänkte inte som du där, det kan jag erkänna... Det ska bli riktigt skoj det här!

Publicerat

Jag jagar ju inte med subbar och dämp annars eller?.... Tänkte inte som du där, det kan jag erkänna... Det ska bli riktigt skoj det här!

Joo, men det är något annat med 22lr. Eller också inte...

Mer bilder i projekttråden! :)

Publicerat

Hats off Kalle! Riktigt kul projekt och en udda och spännande patron :thumbsup: Tack för att du berikar forumet :yes:

Publicerat
  • Författare

Så hur ser patronen ut???
jo liten och knubbig. om man proppar ned en SMK ordentligt stryper man förbränningsutrymmet ordentligt vilket gör att det går att subba dem med 200-krut, kanske även N201, vem vet... 

post-3288-0-06595300-1372755525_thumb.jppost-3288-0-74032900-1372755526_thumb.jp

i jämförelse med 6,5x55

Publicerat
  • Författare

SMKn slog igenom en 3"stolpe hos morsan igår för det blev inte glada miner när de såg att vi skjutit på staketet. får byta stolpen i helgen tror jag...  :pinch:  :thumbsup:

Publicerat

Kul! Verkar väldigt lik .300 whisper - den jag har håller MOA i subsonichastigheter nu med VV310 8,1gr med en 220gr SMK om jag minns rätt.

Publicerat

Kul med laddstege där man jobbar sig neråt :D

Publicerat
  • Författare

hehe!

Berg,: jag vet inte hur lika de är än, det är ju lite av grejen. sedan tänker jag skjuta bly för att få jämnare lopphastigheter och för att de förmodligen kommer funka extremt bra som jaktkula.

Publicerat

Fräsig patron :thumbsup:

Tror det är helt rätt att skjuta bly i subbar denna skulle nog vara nära optimal till trädskällare med bly subbar nu blev jag sugen att testa :woot:

Publicerat
  • Författare

jag hoppas att det kommer fungera, det ska som vanligt bli mest spännande att prova om det funkar eller inte.  :smile:

vi får väl se om jag tänkt rätt samt om den något svaga räffelstigning jag har gör att staliliteten inte räcker.

vi får se, jag vet ingen annan som gjort nåt liknande så det ger sig med tiden.

Publicerat

Underbart med en tråd och ett projekt som inte är "mellanmjölk" utan sticker ut lite grann, är själv lite sugen på att testa en 300 whisper/AAC vad det lider men detta är i rent praktiskt hänseende ungefär samma sak men med en mer europeisk knorr..

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Henrik, 

man ska ha kul och mainstream är aldrig roligt! du har så rätt! får man en sjuk idé som blir kvar så är det bara att följa linan till slutet.

Idag hände något jag läst om på andra forum och fått veta när jag pratat med folk jag känner på FM. En kula satte sig för att loppet blev lite "trögt".

det som händer är som jag nu gissar att N200 har för dålig förbränningsgrad och sotar pipan. även om jag smort kulorna med vaselin så blir loppet strävt. Detta i kombination med för låg laddning gör att kulan bromsade in och fastnade i loppet. Rådet jag fått är att inte skjuta med hörselskydd så jag hör att de händer. nu kan man inte missta sig som kan ses i filmen nedan...

Utöver ovanstående så kan man nog dra slutsatsen att 200 krutet inte hinner brinna klart alls och att det är detta som gör att subbarna smäller högt ändå, det brinner fortfarande när kulan lämnar loppet. därtill så sluter den mantlade kulan inte tätt mot loppet vilket jag ser på kulan som jag tog ut, dvs den som fastnade. Se nedan. jag kände först på den med deweyn med bronsjagg mot boat tailen, den satt inte fast alls men den strävade emot. i med teflonspray så kunde jag trycka ut den med ena handen och stången. På kulan kan man med lätthet se att kulan inte är tät mot räfflorna och jag har blowby. detta syns även på filmen, sista skottet..

nu kommer jag gå över till bly. mjuka kulor med gas check och inte så kalibrerade så loppet får forma den långsamma kulan. något lätt fett på dem likt vaselin eller rooster jacket kanske, så ska vi se hur det blir!

jag kollade efter mantelrester eller avlagringar igår men det blev inte blått med Sweets.

http://youtu.be/kOGOoJPwD1k

post-3288-0-43528900-1372825956_thumb.jppost-3288-0-04420600-1372825990_thumb.jppost-3288-0-00678700-1372826044_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Kul! Verkar väldigt lik .300 whisper - den jag har håller MOA i subsonichastigheter nu med VV310 8,1gr med en 220gr SMK om jag minns rätt.

Eh, Berg.

Är det 1MOA på 100m en otroligt vindstilla dag? jag bara undrar som mått för egen del? så jag vet vad den sk golden standard är...  :wink:

/Kalle

Publicerat

jag har en orginal patron till 7.92x33 Kurtz har även ett 10 tal orginal hylsor .. har även skjutit med en stg 44 gevär .

Publicerat
  • Författare

Vad häftigt! Få förunnat gissar jag!

Det är en liten gullig sak den där patronen.

Publicerat

ja det är nog inte så många som skjutit med en sån. det är en kille i skelefteå som äger den..

får jag din ad så skickar jag dig en orginal tomhylsa ...

Publicerat
  • Författare

ja det är nog inte så många som skjutit med en sån. det är en kille i skelefteå som äger den..

får jag din ad så skickar jag dig en orginal tomhylsa ...

Jättesnällt! Coolt.

Jag skickar det på pm.

Jag fick nyss ett halvkilo n32c tin star i min hand så nu ska jag testa nya kul laddningar. Får be blyström om en körning i QL på det så ska vi se om vi inte ska kunna sparka igång Subbarna snyggt och prydligt!

Skam den som ger sig...

/Kalle

Publicerat
  • Författare

så,

nu har jag tappat ur min gryta och smält ned riktigt mjukt bly. det är bly från ett gammalt tak som inte gick att använda på jobbet för det var förorenat med diverse från nukleära testerna, jord och sånt.

ska se om jag kan få kulorna i min Guy Loverin design att bli lite stora så de tätar snyggt i loppet, who knows...

ska se om jag kan få till lite testskott till banan imorgon, ska tigga skjuts av någon vänlig själ dit.

återkommer då jag vet om måtten passar eller inte samt kanske en sluggning av pipan med en kula.

Publicerat

Eh, Berg.

Är det 1MOA på 100m en otroligt vindstilla dag? jag bara undrar som mått för egen del? så jag vet vad den sk golden standard är...  :wink:

/Kalle

Rätt hela vägen :-) 

Jag tror inte att man kan förvänta sig mer av en sådan bisarr skapelse... 

Publicerat
  • Författare

Sååå,

har laddat upp 30 smällar (eller inte - återstår att se haha!  :happy: ) tills ikväll. nu är jag på jobbet men kan berätta mer ikväll om diverse bisarra upplevelser med de nygjutna mjukblykulorna. har backat med 7 gr tin star (N32C) och lite upp och lite ned på tre olika kultyper som kommit ur samma form. 

ska se om jag kan peta upp en kronograf när jag skjuter så jag får dne input:en också.

så det skall bli skitspännande!

Publicerat

Henrik, 

man ska ha kul och mainstream är aldrig roligt! du har så rätt! får man en sjuk idé som blir kvar så är det bara att följa linan till slutet.

Idag hände något jag läst om på andra forum och fått veta när jag pratat med folk jag känner på FM. En kula satte sig för att loppet blev lite "trögt".

det som händer är som jag nu gissar att N200 har för dålig förbränningsgrad och sotar pipan. även om jag smort kulorna med vaselin så blir loppet strävt. Detta i kombination med för låg laddning gör att kulan bromsade in och fastnade i loppet. Rådet jag fått är att inte skjuta med hörselskydd så jag hör att de händer. nu kan man inte missta sig som kan ses i filmen nedan...

Utöver ovanstående så kan man nog dra slutsatsen att 200 krutet inte hinner brinna klart alls och att det är detta som gör att subbarna smäller högt ändå, det brinner fortfarande när kulan lämnar loppet. därtill så sluter den mantlade kulan inte tätt mot loppet vilket jag ser på kulan som jag tog ut, dvs den som fastnade. Se nedan. jag kände först på den med deweyn med bronsjagg mot boat tailen, den satt inte fast alls men den strävade emot. i med teflonspray så kunde jag trycka ut den med ena handen och stången. På kulan kan man med lätthet se att kulan inte är tät mot räfflorna och jag har blowby. detta syns även på filmen, sista skottet..

nu kommer jag gå över till bly. mjuka kulor med gas check och inte så kalibrerade så loppet får forma den långsamma kulan. något lätt fett på dem likt vaselin eller rooster jacket kanske, så ska vi se hur det blir!

jag kollade efter mantelrester eller avlagringar igår men det blev inte blått med Sweets.

http://youtu.be/kOGOoJPwD1k

attachicon.gifP7020006.JPGattachicon.gifP7020008.JPGattachicon.gifP7020009.JPG

Du behöver dämpare även i subsonichastigheter. Du har ett övertryck i pipan när kulan lämnar pipan och gaserna går iväg med en hastigher större än ljudets.