Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7.92x33 Kurz, WT project

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

ok, 

du är helt säker på att man behöver dämpare även i subsonic-hastigheter... 

• Svar 81
  • Visningar 12,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• så, liten rapport om vad jag pysslar med just nu. jag har laddat lite olika typer av skott med min 170 gr blykula och i härdat utförande för att se om den skjuter ok även om den är stenhård och värr

• Gött då!   i övrigt så skjuter jag efter Mil-dottarna i Mikes gamla Bushnell och förflyttar träffarna över tavlan med hjälp av dem. skillnad mellan subbat och fullfart med 170an är ca 11 cm i höjd o

• Jag är helt med Christian, motorlack funkar. Det finns även sprayfärg som är för skorstenspipor och kaminrör, den tål ännu mera värme.

Posted Images

Publicerat

Kanske inte om man har så låg hastighet att kulorna stannar i loppet ;)

Publicerat

Kan också tipsa om att ge fan i provskjutandet till dess att du har en kronograf. Det är en jäkla skillnad på 270 och 330 i en subsonicladdning, båda är dock subsoniska. Du kommer att behöva göra om all laddutveckling om du inte arbetar med kronograf.

Publicerat

Psst har kollat efter TB här i 08:a land, det skall finnas men inte tillgängligt just nu, kan berätta mer senare, får se om jag når framgång med att ordna det. /Christian

Publicerat
  • Författare

Bengan,

Är du helt säker på att man behöver ljuddämpare? ASG!!

Det här är ju första gången vi skjuter med subbar här i Skåne....

Jag kommer inte ge fan i provskjutandet för att jag inte har kronograf (vilket jag har) för jag tycker det är kul och det är min bössa.

Vi har haft subbar långt ned runt 220 m/s i både 308 och 8x57 så jag tror detta funkar det med snart - vem vet....

Sonnbi will empty the box...

Publicerat

Ja, kulorna lär ju gå i pipans ungefärliga riktning - men mina personliga erfarenheter av subbar i .308 och .300 whisper är att subbar är något onaturligt, kulor VILL gå fort för att vara lyckliga. Jag har fått bäst resultat på 330+ m/s. Me skjut på bara :D

Publicerat

Sugen på en passning om TB.

Publicerat
  • Författare

jag bråkar lite med dig Bergis! man får göra lite hyss ibland :thumbsup:  

nåja, jag har/hade min plan och det gick så här:

Peter hade beräknat i QL till att jag skulle backa mina 170 gr lyman bore riders med 7 gr Tin Star. -0,5 gr (6,5gr) skulle dra ifrån 13 m/s.

så jag laddade mina standardkulor, hemmafixade Wadcutters och standardkula utan Gas check i tre laddvikter och 3 skott av varje laddning (6,5 - 7.0 - 7,5 gr). eftersom kulorna är extremt mjuka, så mjuka att du kan böja dem i handen om du vill så måste de hanteras med väldig försiktighet i press och fettverktygen. COL har jag satt till 44 mm vilket borde bli bra, då robbans throat ska passa till det.

När jag sätter kulan så plattar jag till nosen på kulan så att den blir bredare längst fram, den skavde lite i throaten - men det går.

fettade jag kulan i fettpress med gas check så komprimerades kulan ~3,5 mm och blev .325 (för stort). dessa får man "vålda" i patronläget och dom sköt därefter. alla dom höll ca 50-60 mm på 30m skjutavstånd. så för att sammanfatta så funkar min standardkula i standardmått och inget annat - kort och gott. kulan utan gas check träffar inte ett 4x4m hus på 90 m om den ens kommer dit.

Så. dämparen tar väldigt mycket ljud även om laddningen är supersonic. det var först på 6,5gr som kronografen kom säkert under 330 m/s. nu sköt jag bara 3 skott så det är vad det är men den blev på snudden så tyst som min 22a blir med CCI segmented men precisionen är bättre. loppet var blankt och fint som en dröm. inget skräp och dämpen blir grisig invändigt. wtf...

På bilden visas 3 skott på 30m med stöd, 44mm COL, ~320m/s ~500 joule i anslagsenergi på 30m.

Den är jag rätt nöjd med.

post-3288-0-80305100-1372969949_thumb.jp

därefter sköt jag en i 345m/s och den spred lite mer  men egentligen inte speciellt mycket mer då det nog är skytten som fuckar upp det lite.

post-3288-0-16294200-1372969926_thumb.jp

som ni ser är jag dåligt inskjuten då den tar högt till vänster med bly.

QL är ett riktigt bra verktyg som verkligen förutsäger läget på ett inom felgränserna korrekt sätt.

jag måste fundera på min laddningsrutin mer då kulorna deformeras lite väl mycket än så länge tycker jag.

Nu till ljudupplevelsen. i 320m/s så är det väldigt likt 22an under skyddsjakt men med 5 ggr mer energi och samma kulbana.

När man ligger toknära ljudhastigheten så "skär" kulan i luften och den hörs väsandes pram till kulfånget. jag har aldrig hört det innan!

över ljudfart så är det bogknall och när jag tog av dämpen och drog en i typ 430 m/s så small det som fan rent ut sagt.

så nu skall jag kolla mina kulhanteringsrutiner, ladda 10 nya mjukisar, testa precisionen på 50m och expansionsskjuta mjukisarna samtidigt som de kollas ifall de håller jaktprestanda.

jag måste seriöst lösa magasinesfrågan då bössan är en enskottare just nu.

därefter kanske jag tar upp tester med mantlat igen - det får vi se.

Publicerat
  • Författare

om någon ser med suspekt blick på foto 1 så råkade jag tejpa på klisterlapp som jag fick riva dän... tabbe. annars hade ni sett klövern bättre tror jag

Publicerat

nu ligger hylsan på posten ...

Publicerat
  • Författare

Coolt, man tackar!

Publicerat
  • Författare

så,

liten rapport om vad jag pysslar med just nu.

jag har laddat lite olika typer av skott med min 170 gr blykula och i härdat utförande för att se om den skjuter ok även om den är stenhård och värre än en helmantel, mer lik en barnes solid eller dyl.

så,

jag laddade de härdade kluttarna med ena laddningen i subsonic (6,5 gr Tin Star) och andra fullfartsladdning (24,5 gr N200, fed 210).

jag sköt på 50 meter med lite si och sådär skjutställning. det var antingen att hänga på frugan när hon skulle till COOP och handla ( dvs hoppa av vid banan och panga lite fort) eller inget alls. så jag gjorde sju av varje plugg och sköt dem alla 7 i sträck. Jag vet att jag orkar dåligt med 7 skott på raken så lite vingel är det. jag har en flyer i subba-fart, vind, kass skytt eller fel på kulan det vet jag inte. det var första skottet så det kan vara "trög pipa" iom rengöringen igår. skit i det.

de snabba skotten ligger lägre i bilden och slår 12 cm högt jmf subbar. 

Det är inte aptäta träffbilder men just nu är det en 50-bössa, fullt duglig.

post-3288-0-44833700-1373309119_thumb.jp

för att visa er en kort filmsnutt om hur lite den låter så kan ni se klippet nedan. den låter inte mer än en subbad 22a.

http://youtu.be/Er79HbxyQoQ

jag fick lite laddhjälp i garaget av yngsta dottern. små fingrar är guld när man pillar små saker :thumbsup:

post-3288-0-87974300-1373308061_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

fråga,

är det någon som fortfarande läser tråden så jag skall fortsätta lägga upp rsultat?

Publicerat

Japp.:) ser allra helst bössan med ett villebråd, försök ta kråkfågel eller räv av daga med de välskjutande subbarna, kvittar ju vilken klass de håller på de djuren. :) (räknar med att de inte går ner i klass 4)

Publicerat

fråga,

är det någon som fortfarande läser tråden så jag skall fortsätta lägga upp rsultat?

Jo jag läser med stort intresse :)

Du har fått mig så intressead att jag nog måste testa bly subbar i min 7br. Är helt novis på detta men känns som att blykulor är rätt väg att gå om man ska skjuta subbar och sedan tror jag dessa skulle fungera ypperligt för trädskällarjakt. Så gärna massa mera info hur man fixar blykulor :thumbsup:

Publicerat

fråga,

Klart vi läser! Mer bilder och filmer. :thumbsup:

Behöver du ha aptäta träffbilder? Det är väl en bössa för relativt korta håll?

Publicerat

Härligt att se all respons!

Kalle - fortsätt leverera, ett sånt här projekt stöter man inte på varje dag! 

Publicerat

visst läser vi med intresse!

Publicerat

Instämmer i lovsången, bar fortsätt leverera du, vi lutar oss tillbaka och läser  :yes:

Publicerat

Mer bilder och tester. Det här är en intressant tråd att följa!

Publicerat

Nej inte läser jag inte....
liten fråga, inskjuten dåligt högt vänster?? I mina ögon ser det ut som högt höger men så är jag inte skåning heller...

//

Publicerat
  • Författare

Gött då!

i övrigt så skjuter jag efter Mil-dottarna i Mikes gamla Bushnell och förflyttar träffarna över tavlan med hjälp av dem. skillnad mellan subbat och fullfart med 170an är ca 11 cm i höjd och ett litet vänsterläge (3cm). 

Jag vill också skjuta något med den men får hålla på det tills jag är själv hos mina föräldrar eller nåt. dom där blykluttarna drar iväg rätt långt.

Ok då, några lärdomar.

- Lopptiden är lååång, så ändrar jag skjutställning så byter jag träffläge på 50m, flera cm. om jag håller i bössan går den ca 5 cm lägre på 50m än om jag låter rekylen utvecklas och resa bössan. skyttet kräver således likt 45/70-skyttet eftertänksamhet och reproducerbar skjutställning, alternativt så behöver man en god uppfattning om vad för påverkan man introducerar.

- Denna lille skitkaliber är tyskt väl genomtänkt för 70+ år sen. man kan ladda 125or i 760-780-ish m/s med ett customlås inpassat av Robban samt blykulorna 170 gr i runt 680m/s. jag får inga trycktecken som vanligt hur jag än gör...

- Kalibern levererar med mitt max och rätt kula på snudden av en kortad 6,5x55 med köpeammo eller hemmaladdat. dvs den är hyfsat nära kl1 om man vill. nu kommer jag inte att försöka fixa detta till kl1 men det ger en bild över hur genomtänkt patronen är - den har bra egenskaper.

- hylsorna från PRVI är ojämna. jag har glödgat den nu och det verkar hjälpa. min COL är 48mm med blykula och bomkontakt, min laddning är beräknad för 44mm och detta är nästa grej jag ska prova - länga patronen så blykulan inte hittar på eget innan den når loppet.

- än så länge har jag bara nått vettiga resultat med hårda blykulor (30 BHN ca). förklaringen är kan kanske vara enkel. att ladda mjuka blykulor är en konst för sig. kulan blir krokig, hoptryckt, frontdeformerad när man sätter den i hylsan, får man inte allt rätt så blir träffen åt helv...

- när man gör egna kulor så introducerar man en ny osäkerhet. vanliga HPBT kulor är perfekta i kulbasen. är blykulan inte det så kommer övertrycket från krutgaserna att påbörja en vältning av kulan precis när den lämnar loppet. Jag har testat och dåliga kulor kan ta 1dm vid sidan av målet medans riktigt bra kulor skjuter riktigt bra. Det blir lätt bekymmer med matchkulor då de är så jäkla långa. antingen på man slipa av den tomma manteldelen främst eller så tar man bly som har bättre stabilitetsfaktor än mantlat pga längd och viktförhållandet. man kan säkert lyckas asbra med trubbnosar.

- maxladdat   -  rekylen påminner om den från en 308 och övningsammo.

- I subbade farter den inte alls lik en 22a. det är en en rapp initial rekyl med långt efterspel och tungt påtryck.  

- Tin Star brinner mycket rent. jag ser ingen anledning att byta från VV N32C alls.

- Dämparen är en stalon kompakt som fungerade skitkass för 22-subbar så jag bad en vän borra upp den till 9.1mm och det är den jag använder nu. den funkar bättre ljudmässigt nu än då den var kal. 22. skjuter jag 22lr igenom den så låter det som innan. förklara detta för mig...?

återkommer med mer senare. Lars, jag kan gå igenom gjutningen i nästkommande inlägg. detta är ett nöje i sig.

/Kalle

Publicerat

Han du inte sätta på gas checks?

Publicerat
  • Författare

vad menar du  Berg?

Publicerat

Gas checks - en liten kopparplatta längst bak på blykulan som gör att kulan tätar bättre bakåt. Hm... Jag har ett ton kaliber 30 gas checks, de kanske passar också för 7,92? Det är ju inte stor skillnad och de är ju "för stora" när man sätter på dem, innan kalibreringen. 

Om du är sugen är det bara att PMa mig en adress så slänger jag iväg något hundratal. Folk som gör vansinniga vapenprojekt måste alla hjälpas åt att hjälpa  :cool: