Publicerat Juli 15, 201313 yr Författare Jaha, då har jag nog missat att skriva det. jo jag har gas checks på då testet utan visade att jag inte träffade ett A4 på 30m... 7,62 (.309) går dessvärre inte på 8mm (.323), annars tack. ska du inte gjuta själv och panga bly i whisperkanonen? det är kul! imorgon måste jag in till jobbet 4 tim sedan ska jag fiska till 21.00 på havet, ska fiska torsk på turbåten. ska ringa licenstanterna imorgon oxå.
Publicerat Juli 15, 201313 yr Vill ha det för att jag läst att gaschecks och dämpare är ingen bra kombo. Hur är det med det? Då jag ska sätta fart på min whisper hade det vart bra veta hur det ligger till egentligen.
Publicerat Juli 16, 201313 yr jag skjuter mycket med gaschecks i mina 44 revolvrar å jag skulle inte skjuta med gaschecks i dämpare för dom släpper i bland från kulan när kulan lämnar pipan . det är nog inte bra att ha en koppar bit å studsa om kring i dämparen .
Publicerat Juli 16, 201313 yr En gascheck har larvigt lite massa, skulle tro att man får ha maximal otur x 2, dels att en check skall falla av i dämpen, dels att den då är i vägen för nästa kula och orsakar skada. Om vi hade talat om fullfart, fullkraft laddningar hade jag varit mer oroad men nu ser jag risken som väldigt liten för skador. Christian
Publicerat Juli 16, 201313 yr Författare kul att det kommer upp en diskussion som jag nog kan svara i. (Lars, jag återkommer med nj-(gj-)utningen), jag samlar bilder mm just nu mellan varven för att kunna beskriva det för dig) Ok, när det gäller gas checks är min erfarenhet endast ett par tusen skott, kanske 3000-4000. jag har sett 3-5 gas checks släppa vid mynningen och man behöver inte tveka när detta händer för man missar oftast tavlan, detta för fullfartsladdningar i ca 760-800m/s. den går rakt i minst 5 meter innan den fladdrar iväg ut i periferin. en subb-check har släppt för mig och jag vet vilken det var och varför. gör man som man skall så släpper de inte. man behöver inte vara orolig. En fullfartsladdning mular ihop Gas-checken med kulan nåt evinnerligt! den sitter kvar även om i stort sett bara kulbasen finns kvar efter träff, men GC:n sitter kvar i blyet. kör man med "Gator Checks" som är i särklass de bästa så kan man vara lugn, dessa beställer man från Blammer i USA via Cast boolits forum. de är billigare än Hornady och bättre. några andra checks än Gator eller Hornady skall man inte använda är min mening, det är de enda som man crimpar fast i kulbasen och de släpper inte. tror man inte det kan man tänka så här: - gastrycket kommer bakifrån, när skulle den släppa och varför? när den går ur pipan, nja varför? den sitter som hårdast då. när den går ur hylshalsen? ja, det är möjligt men sätt inte kulan så att checken kommer ned i krutet och du blottar smörjrillerna, det är dumt i sig bara det. så, smällen sätter fast GC:n hårt i kulan och räfflorna sätter den ytterligare. Utan GC så är min nuvarande tanke att det blir svårt med precisionen för hemgjutna kulor, kulor av typ HN förkopprade kulor funkar säkert de med men jag har ingen erfarenhet. Det man istället skall passa sig för är fillers+dämp, det är "no-no" för den kombon då fillern fyller dämpen eller trasslar in sig i bafflarna. Utöver detta skall man hålla sin dämp ren. min skall jag koka ur med jämna mellanrum med YES handdisk eller fälgrengöring så att den blir ren och fin. fettet från kulorna bygger på inne i dämpen och det är milt korrosivt. så, jag tvekar inte. Jag kan också lära ut om någon vill veta steg för steg hur jag gör.
Publicerat Juli 21, 201313 yr Författare idag sköt vi 50-60 skott med 8x33an. fan va kul vi hade! vi sköt på 80m och vi var ett par stycken och vi provade precisionen på 80m. Älgen markerar nog inte helt rätt för den spred inte värst. jag sköt ett par tre gånger efter olika märken på tavlan så den är inskjuten nu på 80m. nu tar den 5cm högt på 30m och mitt i på 80m. när jag sköt efter en fläck (2 skott) så tog de inte långt ifrån, men det var lite flyt och bra stöd. peter sköt fristående och fick till 5 skott på typ 80mm och kent sköt 5 på 95mm. jag hade ett par flyers och ser detta som en effket av att jag glömt att glödga vissa hylsor. då smäller det mer och tar betydligt högre 0 högre tryck. idag var skotten 48mm långa och 6,5gr tin star bakom 170 gr kula i bly. jag tror jag ska ut på rävpass snart med den och se om jan kan göra ngt kul. skulle koka ur dämpen på skit enligt vad jag läst på robsoft, med tvålflingor. HELVETES klåpare då den svarta färgen försvann dvs elektrodeponeringen. förbannat! så nu är den silvrig och polerad klar för ett kamoflagband eller två ihop med pipan. siktade efter skitfläcken...
Publicerat Juli 21, 201313 yr Tjafs gå på den med en sväng med motorblocksfärg, svart. Utöver det kul att pangen lirar. Christian
Publicerat Juli 22, 201313 yr Jag är helt med Christian, motorlack funkar. Det finns även sprayfärg som är för skorstenspipor och kaminrör, den tål ännu mera värme.
Publicerat Juli 22, 201313 yr Författare Jag har skaffat den färgen nu, så det kommer bli matt svart. Jag ska jaga lite med denna bössan nu i höst, det är en perfe smygbössa och jag har sett ut ett par torn med gryt som jag ska ta med ungarna ut till i höst (det är deras eget förslag) så det blir trångt med plats med t å ungar och Frasse i tornet hehe... Jag går i funderingar på en rovdjurliga med priser som jag skaffar för nya jaktlaget, där är en form av tävling redan men jag tänkte lägga till inspiration om jag hittar någon kul att lägga till. Det här är nog det roligaste bygge jag gjort.
Publicerat Juli 22, 201313 yr Författare Nu Lars, Nu ska jag ge dig en kort intro till gjutningen. Visst ska man tänka på hårdhet på kulan mm men om vi gör det enkelt för oss så väljer vi att härda kulan - det ger dig bäst buskröjarprestanda, den som alla säger att den inte finns. därför har det aldrig hänt att man dragit en 8mm rätt genom trädet för att pricka räven på andra sidan En härdad blykula är extremt kursstabil och penetrerar fint. ca 1,2m vatten drar min 8x57a och den gör 50cm med en blyspets och 65-70 med en HPBT. du får gräva upp den ur marken... Vill du ha blyspetseffekt så introducerar du en flatnos. storleken på denna avgör sårkanalstorlek vid en specifik hastighet. Ingångshålet blir rätt stort pga accelerationen av skinnet på ingångssidan. Vi börjar med gjutformen. du måste slugga din pipa för att finna dina dimensioner. utefter dessa så hjälper jag dig att hitta rätt gjutform. du tar en bit cylindriskt bly och trycker det varsamt genom pipan och mäter på pluggen som kommer ut. 1-3 tusendels tum över det uppmätta värdet på räffelmåttet brukar bli bra. 1 tusendels tum går att styra med värmen i grytan, varmare = mer krympeffekt när kulan svalnar i formen. Så, Gjutformen måste komma upp i temeperatur för att få utfyllnad i alla hörn och vrår och det får du normalt med formen i arbetstemeperatur. en form i stål/mässing ger jämnare och lugnare gjuttempo medan en i aluminium gör att du får hålla hög fart för den svalnar så lätt och snabbt. båda går att gjuta bra med. Jag har båda typer. lättast är att få ordning på ett stålblock eller ett i mässing. när blyet svalnat efter du fyllt på ser det ut så här: när tempen kommit ned tillräckligt slår man av ingjötet på toppen och det ska helst inte kladda på toppen av formen. min form gör det ändå ibland... då ser det ut så här: sen öppnar du formen och skakar ut kulorna på en vävd bit tyg i flera lager så den mjuka kulan inte deformeras. så gjuter du upp det antal du vill ha och då ska de se ut något sånt här eller bättre... När de svalnat så ska gas checken på, hur man gör detta är individuellt och det finns många bra sätt. gör som du känner för. jag trycker först dit den och sedan pressar jag (crimpar på den) den som du kan se på filmen. jag gör så här för att slippa smörja då jag sedan ugnshärdar. kommer till det... sedan trycker man dit gas checken med ett LEE vertyg om man vill (det vill du) eller i en fettpress utan fett, bara så du får dit den men fettpressen kan trycka ihop kulan och då blir den för tjock = inte bra. http://youtu.be/xS6OPHCvegs därefter så lägger du dem i lämplig skål och stoppar in dem i en ugn som har 225 grader och låter dem vara där en timme. därefter tippar du i dem i kallt vatten direkt då du tagit ut dem ur ugnen. det härdar dem och det är en förutsättning för att du skall lyckas som nybörjare. mjuka kulor kommer fucka upp livet för dig och livet kommer bestå av oförklarliga händelser som gör att du kommer sluta. Så härda dem... Sedan när de torkat så skall kulorna smörjas med fett. antingen i fettpress som på filmen nedan eller med tex Lee:s smörja som man kan köpa lite här och där. Det viktiga är att det är någon smörja på dem om du skjter subbat inte vilken. kliver du upp till fullfart måste vi ta ett snack om hur du skall smörja dem. när de är smorda har du en broilervarant av 22-kula http://youtu.be/WKoI7AlZoFc när du sedan laddar dem så skall du tänka på bomkontakt direkt. inget annat. sätt kulan så att så lite som möjligt kommer nedanför halsen som möjligt, dvs sätt den om det går ned tills gas checken kommer till där hylsbröstet börjar eller att du hamnar precis vid bommarna i throaten. varför, jo gaschecken kommer sitta kvar och inget vobblande kommer deformera kulan. sen ska du veta att öppningstrycket för blykula är lägre. därför krimpar jag dem milt så kulan sitter fast med samma grepp/tryck på varje patron. detta gör underverk för subbar. tänk på att du sedan måste tratta/vidga hylmunnen lite med ett Lee-verktyg som kostar typ 100 kr så blykulan kommer i utan att skavas. du bör även glödga hylshalsarna för det finns inget positivt med hårda halsar. ju mjukare desto bättre och inga hylsor kommer pajja med subba-laddningar. de kommer inte ens byta mått så man behöver knappt kalibrera dem igen faktiskt.man får öppna krimpningen lite bara. välja form kan jag hjälpa dig med. jag vet vilka som säljer prylar i Sverige. ladda kan jag också vara stödperson för. vi kan oxå göra så att jag gjuter några till dig i början för att du skall komma igång om du är osäker på det. det du behöver skaffa om du inte vet och har redan är: - gjutblock (man kan börja med ett billigt nybörjarblock från Lee för 200 kr eller nåt sånt) - blygryta - bly - gas checks - lee calibration die, kalibreringsverktyg (du får med smöjmedel för kulorna) - case expander die, expanderar hylsmunnen, från Lee jag har fettpress men det behöver du inte i början. om det sista klippet inte funkar direkt är det för youtube är tröga.... för håll upp till 50m så kommer den vara klockren, att komma ned till 20 mm i spridning tror jag inte kommer vara problem för dig, det beror mycket på skytten iom lågfarten och den delen har du inga större problem med har jag sett så, fråga på! /Karl
Publicerat Augusti 18, 201312 yr Författare Nu har jag skjutit ett par hundra skott med denne bössan, nu börjar träffbilden gå samman vilket är lite väntat och välkomnat. 5 skott kommer ned på 20mm på 90-100 m om jag skärper mig med helmantel. Jag har provat 196 gr Alaska mm. Och de skjuter jävligt bra på fullsfart. Den är lågt cip-ad men även om låset tål mycket mer så skjuter patronen bäst på det låga maxtrycket - med allt jag provar med. Därtill ska kolven få en kolvkamshöjning nästa månad så vi ökar stabiliteten. Jag har fixat ett magg men ska ordna uttdragaren så den kastar ut ordentligt med, allt har sin tid. Får hem lite andra bulor snart och då ligger varmint risigt på det.
Publicerat April 27, 201412 yr Författare ja jävlar vad kul jag har haft nu med blyströms hjälp, så skruvat projekt som handlar om att få en ammo subbad med bra genomslag. vi har provat 90-100 gr i lite högre fart och 130 gr i 330m/s. jag har lite bilder men jag ska natta ungarna. cliffhanger på detta...
Publicerat April 27, 201412 yr Författare hehe, vi tog en 130 gr wadcutter i mjukbly och försåg den med 5 gr N32C. nu var det för tomt i hylsan så vi valde att trycka ned kulan så fronten kom längs med hylsmunnen så fick jag 50% fyllnadsgrad. jag fick två gas checks som släppte vilket hörs då det visslar så vackert. de två tog ett skott högt 7 cm och ett lågt 5 cm. de andra två/tre skotten tog mitt i prick på 50m. det var inte mycket papper de tog sig igenom, en vmax i 17 M2 kommer lika långt eller längre faktiskt. hyfsad svampning tycker jag. nu kommer jag göra så här. 1. prova hur bra 130 gr i subbar skjuter. skjuter de bra, då blir det test på varmint. 2. prova 100gr hur bra de skjuter i supersonic dämpat och se ifall jag får dem till att skjuta bra.
Publicerat April 29, 201412 yr Författare sköt lite 130or igår backat med 6 gr N32C. sådär... slappnade av och lät bössan hoppa lite för mkt. jämfört med om man håller ned bössan och är mer noga med sina skott....' men jag tror jag ska lägga mig lite högre upp och med lättare WC-kulor ist. de sköt så bra sist så jag tror det blir nästa prov. före det så måste jag gjuta lite nya och kapa dem innan GC:n sätts. Kalle
Publicerat April 29, 201412 yr Författare byström gjorde lite olika kulor i svarven som skall testas, ,helst imorgon! ska expansionstesta dessa så får vi se vad de går för. hålspetsen väger 95 gr oxh WC väger 110gr. stora kulan är på 170 gr. ska prova och både slappladda några sen damma på lite mer.
Publicerat April 30, 201412 yr Författare vilket grymt drag i den här tråden. jag känner verkligen att jag inte hinner med att möta upp alla inlägg igår mätte jag upp hylsan till 12 gr N32C fullt upp över bröstet = 100% fyllnadsgrad dithän där jag sätter kulan => 50% = 6gr. totalt fylld hylsa = 13.5gr. QL hade tankar om 14.2 resp 15.5 gr i vikter om jag minns rätt. så nu vet jag det. om man då tänker sig att N32C är ett "snabbt" krut så spelar det egentligen ingen roll med laddintervall mm så länge fyllnadsgraden är ok på bägge håll. jag ska ligga mellan 50-100% och ingenstans i övrigt map de siffrorna. Därtill konstaterade vi att jag inte behöver något annat krut än Tin Star (N32C) till patronen. den puttar ut tillräcklig prestanda med alla kulor 90gr => 200gr. det hade jag inte ens tänkt på förrän vi pulade i QL igår Peter och jag.
Publicerat April 30, 201412 yr Jag läser med spänning vad du företar dig, kan däremot inte tillföra något som revolutionerar din vardag eller ditt experimenterande. Men var försiktig! Glad Valborg! /M
Publicerat Maj 1, 201412 yr Författare tjena Maichel idag var stora testaredagen. hade fått en hel del kulor av byström som jag laddat upp och skjutit, ska visa bilder på det .... sköt i papper för att se hur långt de kom och blött papper var enklare/mjukare så det blev lite penetration.... 95 gr hålspets skvätte överallt kändes det som. men de bröt sönder ned till solid bas, låg restvikt. 20cm penetration... 170 gr hålspets bröt sönder och blev en WC, susade igenom mycket papper den hårda WC-ern förblev oförändrad gick man sen över till tavelskytte så sköt inte WC-hårdisarna så dåligt med 6gr, men (!) det smäller ty de är supersonic och kulorna kommer pysa iväg bakom. hårda rackare i ohärdat hjulviktsbly. subbar i extremt mjuka kulor från högren blyplåt har jag haft problem med att få att skjuta innan. men om man inte fettar in annat än med alox och att man väljer kula och sätter gc med omsorg så sköt de fantastiskt. och tysta är dom. dock så öppnar de inte ett skit i papper de heller men kulan voltar och blir lite trubbig men inte mer än så. men tyst och fin var den och precisionen i den skjutställningen var helt ok. "flyern" hör inte till den 5-skottaren utan är en hp 95a som flugit i sida...
Publicerat Maj 1, 201412 yr Författare nu e det lu lite fånigt följande men det tåls att poängtera. alaskan 196an (kulan) den sköt jag på 70cm blött papper. den drog rakt igenom som fullbumpa. det gör inte min 6,5a med alaska. så jag provade SP 150 gr från hornady - högre fart och ett rejält "splatt" i pappret, det flög prylar i luften och den stannade precis. den lille skithylsan har en jäkla potential, den sular igenom kulor mer effektivt än min 30-30 gjorde! det är några räliga hål den gör! jag börjar fundera på hur man egentligen borde tillverka en kula som ska arbeta i 600m/s och inte högre. likaså en kul för 325 m/s. hålspets räcker inte, man skulle haft något som bräcker upp kulan.
Publicerat Maj 2, 201412 yr Kanske läge att kolla med polisen. De verkar ha en dumdum-kula som totalt förintas i det den träffar
Publicerat Maj 2, 201412 yr Just ja, det var i grövre kalibrar För att vara seriös en stund så är det en jädra intressant tråd detta. Kommer nog aldrig att våga dra igång något slikt själv, men det är otroligt intressant att följa dina framsteg med denna bössan. Hur pass tyst blir den när du skjuter subbar med den?
Publicerat Maj 2, 201412 yr Författare Den blir otäckt tyst. Jag driver inte med dig om jag säger att jag kan skjuta här i villasamhället mitt på ljusa dagen. En std 22a utan dämp låter otroligt mycket mer. Anslaget är dock väldigt påtagligt med 11 grams kula, det klatschar till ordentligt vid träff, mest med flatnosar. Just nu har jag en strävan som är särpräglad. Jag vill bli en praktiker när det gäller att skjuta och jaga. Skjuta kan jag hyfsat men jag var på väg att tappa hantverket genom att bli för teknisk. Man ska sitta rätt, rekyltagning, spänd eller avslappnad i axeln osv... Eller så skjuter man när det känns bra. Skyddsjakten har gett att man har 90% träff 0-70m med subbad 22a men den här bössan utvecklar mig ytterligare. Den här bössan är det svåraste jag har att skjuta, mycket rekyl och lång lopptid, mycket rörelser, den kräääver känsla! Men kul e det! Det som förvånar mig varje dag är hur klass-ettrig den är. Fatta vad den sopar omkull om jag skulle ge mig mot lagen och på tex en hjort, den hade fått ett entumshål genom båda bogar, men förmodligen inte så förstörd tack vare farten.... Kul att ni gillar denna tråden, jag ska se till att skriva mer av det jag gör då hehe!
Publicerat Maj 3, 201412 yr Kan det inte vara så att bly är för poröst/smuligt för att hålla ihop en uppsvampning? Om man tittar på en obondad kula som svampat upp så utgör väl manteln det mesta utav svampdiametern. Det finns subsonic som expanderar för .300 Blackout. Hålspets lika djup som marianergraven och förskuren mantel. http://www.lehighbullets.com/products.asp?cat=26 Kanske en upp- och urrborrad Matcking kan vara något?