Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7.92x33 Kurz, WT project

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Goda idéer snoken!

jag provade matchking och det blev inte som jag tänkt där. vi trodde vi skulle få det att funka men det gjorde det inte. kulorna var aningens för små för loppet, och då menar jag mycket lite i en eller två räfflor. samtidigt har jag lite större lopp än nominella mått nån tusendels tum och det räcker för att det ska läcka gaser förbi och då skiter det sig. kulan fiffar då i höjd rätt mycket och det var då jag fick gå över till bly för att få det tätt med överdimensionerad kula. nu är det tätt med .325 i mått på gas checken.

var var jag...?

en segmenterad eller försegmenterad kula, hur delar man en kula en bit ned i kulkroppen? 

nå provade ngt nytt idag. laddade på max med krut bakom 110 grainarna (VV Tin star) men det flög som valkigt över hela tavlan. 30 cm spridning på 90m. 

post-3288-0-11907000-1399144516_thumb.jppost-3288-0-69080000-1399144519_thumb.jp

skjuta 90m med subbar öppnar en ny värld. för hårt trycks = 2-3 cm extra spridning på 5-6 skott. vind... fan vad jag hatar sidovind... den kom i vindbyar och jag försökte krama av skott mellan pustar, det går inte. inte med hårt trycke iaf....

provade en leekula som härdad variant både snabbladdad och som subbe. subban sköt rätt bra faktiskt.

post-3288-0-84016400-1399144651_thumb.jppost-3288-0-68015600-1399144508_thumb.jp

sen sköt jag den som överljudare med tin star. det blev inte värst bra jmf vad andra kulor presterat.

90m

post-3288-0-48546000-1399144984_thumb.jppost-3288-0-60569900-1399144495_thumb.jp

sen sköt jag andra sortering på lymankulor, mjuka. vilken betydelse det har för sunnan när kulorna inte är perfekta.

post-3288-0-35559700-1399144512_thumb.jp

sen kom jag hem och fick direkt två skjutsugna ungar på mig så det blev luftgevär 35 sekunder efter hemkomst...

jag lider inte, dom e duktiga och tycker det är kul med alla improviserade skjutställningar och allt jag hittar på för att ordna till det.

post-3288-0-21867200-1399144505_thumb.jp

summa då:

får rätta till trycket.

ska släppa lätta kulor nu

kan skita i om kulan är härdad eller stenhård. det är skit samma för kulan går rakt igenom ändå!

jag ska göra nästa test mellan normalhård kula 11-13 BHN och härdad kula.

jag ska prova båda mina kulor., dvs 4 serier.

jag ska bannemej ställa om mitt trycks, lite lättare. det var helt bisarrt! jag kände vid ett avtryck att jag hade lite rörelse i handen. direkt svänger pipan vänster i rekylen (helvete) och jag kan följa kulan i luften (heja Zeiss ht) och se hur det tar 7 cm till vänster (röv....). 

nästa gång ska jag ha hårda säckar och bättre koll på stödet eller.... så skjuter jag med stöd fran och axel bak.

man får bestämma sig för annars kan man inte dra slutsatser om man skiftar mellan serier.

• Svar 81
  • Visningar 13k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• så, liten rapport om vad jag pysslar med just nu. jag har laddat lite olika typer av skott med min 170 gr blykula och i härdat utförande för att se om den skjuter ok även om den är stenhård och värr

• Gött då!   i övrigt så skjuter jag efter Mil-dottarna i Mikes gamla Bushnell och förflyttar träffarna över tavlan med hjälp av dem. skillnad mellan subbat och fullfart med 170an är ca 11 cm i höjd o

• Jag är helt med Christian, motorlack funkar. Det finns även sprayfärg som är för skorstenspipor och kaminrör, den tål ännu mera värme.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

En fundering.

Jag har egentligen inte ägt en så flexibel kaliber innan. 30-30 är rätt lik men saknar flexibilitet nedåt.

Man kan släppa en snabb pärla mot en grävling ut till 120m samtidigt som man kan sitta på rävåtel och skjuta stillsamma skott utan hörselskydd.

man kan släppa iväg en 150gr Hornady SP interlock mot ett rådjur eller en 125a, man kan pyssla ned en gås på fält på ett väldigt fördelaktigt vis där man inte skrotar fågeln trots kaliberstorlek och fart. man behöver inte bry sig för vingknoge eller sådant, det går bra ändå.

därtill blir den tyst med dämp och supersonic, den skjuter väldigt bra. 

det jag skulle velat är att få ordning på utdragaren då den släpper hylsor i brunnen, det är klart obra att lytta bössan för att hylsan ska ramla ut. det går bara i 3 skott men det får duga.

jag ska gjuta upp ett antal lee 170or snart och göra dem hårda nog. sen ska jag prova att ladda på dem rejält med N200 samt lååångsamt med N32C.

Att bara ladda N32C på allt blev inte som jag tänkt faktiskt. det rök rätt mycket, luktar lite bäk när man skjuter samt sotar och har sig rejält. så låga laddvikter var betydligt bättre. därtill så tror jag precisionen påverkas av att det brinner så jäkla snabbt. ska testa skillnaden mellan N200 och tin star.

Publicerat

Tror det var ett kraftfullt misstag att välja m65 låset. Jag skulle nog vilja hävda att det låset till den kalibern är förutsättningslös.

Hade jag ägt prylarna så skulle jag sålt eller lagt en annan pipa i m65 låset och istället fått i en rem 788 eller ännu hellre en liten manlicher då dessa har låsnlackarna bak och det är KRAFTFULLT underlättande när man skall mata små korta tjockisar.

Publicerat
  • Författare

Den ligger i en m55a men det är samma slutstycksbotten för det med klackar fram. Orsaken var från början mest ett test som verkligen inte visste om det skulle funka, pipa med mindre optimal räffelstigning och billig Shilen. så jag är inte främmande för att lägga den i annan låda.

till m55an har jag en 243 redan och en 260 pipa snart klar. 

Bra idé Håkan när jag tänker på det (dvs så har jag inte tänkt innan), pipan är för att lära sig helt klart men risken är som du antyder att man inte alltför långt bort vill ha den praktisk när man har bättre koll på prarametrarna.

tänk dig den på basic med subbar och 300m, håll 3-4m över och hoppas på det bästa  :biggrin: .

/Kalle

Publicerat

En annan poäng med låsklackarna bak är att snackerobban:) kommer att drabbas av ett hastigt kräkanfall när han förstår att han måste sätta pipan i den lådan.....

(Han gillar sådana lådor likamycket som jag gillar montecarlo elenden)

Publicerat

En annan poäng med låsklackarna bak är att snackerobban:) kommer att drabbas av ett hastigt kräkanfall när han förstår att han måste sätta pipan i den lådan.....

(Han gillar sådana lådor likamycket som jag gillar montecarlo elenden)

Wow! En sån grej kan få mej att investera i slik.. inte för att jag behöver utan enbart för att förgylla Möglets tillvaro  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

nja,

Han kräktes inte i luren  :laugh:

vi ser vad vi kommer fram till, fröet är sått.