Publicerat December 1, 201312 yr Haha :') som man fortfarande kunde jaga annat än så litet vilt med. V-Max lämnar nog bara ett dunmoln från fågeln på allt från 100-400m hehe. Nu tänkte jag något som man kan skjuta älg och rådjur med.
Publicerat December 1, 201312 yr Jag jagar med A-max i kal 6mm och .30,skjuter allt klövvilt med dom på avstånd upp till 500m,rådjur och räv med 105gr 6mm allt annat 178gr 30. Den kulan som är liknar A-max dvs expanderar lika på alla avstånd är annars Nosler Ballistik Tip som jag även jagar med. /Mike
Publicerat December 1, 201312 yr Även Hornady SST expanderar likvärdigt upp till 500m,sköt mycket med den innan Nosler kom men en 140gr kula i kal 6,5mm,men även använt 165gr varianten i kal .30 /Mike
Publicerat December 1, 201312 yr Annars skulle jag inte använda den eller hur. Skjutit älgar,hjortar och vildsvin med A-max,bästa jaktkula jag använt. /Mike
Publicerat December 24, 201312 yr Det finns en penetrationsmodell som kallas för Tate-Alekseevskii (från 60-talet) som definieras av 4 ekvationer. Principen är den att man kan dela upp penetrationsförloppet i två faser; - En deformationsfas där spetsen på kulan bromsas upp (p g a motståndet som kulan möter i målet) snabbare än vad materialet i kulan håller för och därför trycks kulans bakre kropp ut i dess främre och bildar en svamp. - En ren penetrationsfas där kulan slutat att deformeras och fortsätter att penetrera enl. Bernoulis modifierade ekvation I grafen i den bifogade bilden har jag försökt visa principen från modellen (om man går från tid till distans och från retardation till effekt) där; X-axeln är penetrationsdjupet Svart kurva är hastigheten på projektilsvansen Blå kurva är hastigheten på projektilspetsen Röd kurva är effekten som projektilen avger i målet och arean under kurvan blir den totala energin som avgetts i målet. (förutsättningarna för grafen skulle då vara att målets samts kulans densitet och hållfastighet är konstant rakt igenom hela kroppen likt en monolit) Den röda kurvan kan förenklas till en triangel, där basen på triangeln är penetrationsdjupet, höjden är maxeffekten och arean på triangeln blir kulans rörelseenergi (minus ngt eller några hundra joule som går åt för att deformera kulan). För en given rörelseenergi blir arean på triangeln konstant, men enl. modellen så går det att; * Välja mjukare kula och/eller lägre kulvikt (högre fart) så blir penetrationsdjupet kortare och maxeffekten högre. * Välja hårdare kula och/eller högre kulvikt (lägre fart) så blir penetrationsdjupet djupare och maxeffekten lägre. Vidare, genom att målet bestämmer det maximala tillgängliga penetrationsdjupet; * Går det att välja en så lätt och/eller mjuk kula att all energin lämnas i målet. * Går det att välja en så tung och/eller hård kula att större delen av energin lämnas i kulfånget. * Går det att välja en så balanserad kula att maxeffekten uppnås i målet Från en teori om skademekanik: The force exerted by a projectile upon tissue is equal to the bullet's local rate of kinetic energy loss, with distance dE/ds (the first derivative of the bullets kinetic energy with respect to position). The ballistic pressure wave is proportional to this retarding force (Courtney and Courtney), and this retarding force is also the origin of both temporary cavitation and prompt damage (CE Peters). Slängde även med två trianglar, uppe i högra hörnet, överexponerade på två 'wound track plots' från rathcoombe. Nu var väl det egentligen inga nyheter eller ngt försök från min sida att leda något i bevis, men jag tyckte det var kul att se belägg för gamla nyheter i en gammal matematisk modell För de 4 ekvationerna ner till höger i bild så är: L = Projektilens längd V = Projektilsvansens hastighet U = Penetrationshastigheten P = Penetrationen (djupet) Y = Hållfastighet för projektilen R = Hållfastighet för målet PR = Projektilens densitet PT = Målets densitet
Publicerat December 24, 201312 yr intressant teori. skulle vara kul att räkna på ens egna kalibrar/kulor.