Publicerat Juli 24, 201313 yr Det är många fler som har problem med rekylen än som vet om/vill erkänna det. Det finns hårda kulor som om de laddas för långsamt kan ge begränsad uppsvampning i "mjukt" villt. Men om du inte har dessa problem så är det en alldeles ypperlig kaliber för väldigt mycket Svenskt villt. Det är dock mycket fler jägare som klarar av att regelmässigt träffa en snusdosa på 200m med klenare kalibrar. (Typ 6.5, 308, 270W, 30-06osv) Så kan det bli läge för toppfågel, viss pursch på rådjur, bäver osv så bör det i alla fall inte vara den enda klass ettan i garderoben. Rätt stockad och med en ev ljuddämpare så tror jag nästan alla skjuter lika bra med 9,3x62 som nån 3006! Däremot så är den ju inte första valet på toppjakt. Jag gillar den, ioförsig även 375 H/H men 9,3 är billigare på alla sätt! Edit, jag tror att det regelmässigt INTE är många jägare som träffar en snusdosa på 200m inte ens i bänk!
Publicerat Juli 24, 201313 yr Njae. Likvärdigt stockade så tror jag du har fel. Men håller du bara med om att den inte är lämplig för toppfågel och liknande så spelar den detaljen mindre roll.
Publicerat Juli 24, 201313 yr Detta är en populär post. Ps bland toppfågeljägare tror jag det finns många som regelmässigt träffar en snusdosa på 200m. Bland de som jagar 5-10 dagar /år och har kvar Alaska från 82 så tror jag det år färre...
Publicerat Juli 24, 201313 yr Jo självklart är det möjligt och tror att jag själv fixar detta, men inte dom flesta 3006 skyttar klarar detta! ,eller är jag för negativ?
Publicerat Juli 24, 201313 yr Nej jag tror inte heller att de flesta 30-06 skyttarna klarar det. Men det handlar mer om skyttarna än kalibern. Plus att många gamla bössor är stockade på ett sådant sätt att de duger fint till älgjakten men att det blir problem med precisionsskytte. Kalibern som sådan har alla möjligheter att lyckas. Och med den och rätt stock skall man nog kunna lära nära nog vem som helst att träffa den där snusdosan. Men de som inte är intresserade av precisionsskytte lär inte klara det ens med 6,5:an...
Publicerat Juli 25, 201313 yr Du är nog inte för negativ, jag ville snarare inflika precis det som Henke skriver - det är inte kaliberns fel och de som inte prickar snusdosan med 30-06 gör det förmodligen inte med någon annan klass 1 kaliber heller, allt annat lika.
Publicerat Juli 25, 201313 yr Det gjorde till och med jag med .222an... En snusdosa är ju större än en luftgevärs innercirkel och den cirkeln hade jag verkligen inga problem med att pricka med en väska som stöd. Faktiskt så satt dom riktigt tätt men tror det går tätare... Hade 40gr v-max då och ska prova med 50gr v-max med annan laddning nu...
Publicerat Juli 25, 201313 yr Jag uppskattar inte en hästspark,så är inget större fan. Handlar mer om skottplacering. Jag eftersträvar så lite rekyl som möjligt.
Publicerat Juli 27, 201312 yr Underbaraste kalibern är ju 375h&h den har dock ett par nackdelar mot 9,3x62 den är rätt dyr i ammo och kräver en längre låda och pipa. Kör 9,3 i blasern tracking pipa på 50cm gör bössan 92cm lång, skjuter bra, kulutbudet duger kört 15g vulcan och 18g mega std kulor som levererar. Dök upp något om snusdosa på 200m, får man inte in den träffbilden så skulle jag fundera på materialet, det håller min 308 std pipa ut till det dubbla hållet, det är ju inga sellior belliot övningsplugg i loppet, utan bt och sgk.
Publicerat Juli 27, 201312 yr Det mesta jag sköt förra säsongen var med 9,3x62. Instämmer i hyllningskören, men det krävs en rätt stockad bössa. Den krokiga hva1640 jag hade förut var inte nådig men den rakstockade sauer jag har nu är finemang. Använder fabriksladdad barnes tsx.
Publicerat Juli 27, 201312 yr Underbaraste kalibern är ju 375h&h den har dock ett par nackdelar mot 9,3x62 den är rätt dyr i ammo och kräver en längre låda och pipa. Kör 9,3 i blasern tracking pipa på 50cm gör bössan 92cm lång, skjuter bra, kulutbudet duger kört 15g vulcan och 18g mega std kulor som levererar. Dök upp något om snusdosa på 200m, får man inte in den träffbilden så skulle jag fundera på materialet, det håller min 308 std pipa ut till det dubbla hållet, det är ju inga sellior belliot övningsplugg i loppet, utan bt och sgk. ÖÖH skjuter du en snusdosa på 400m m normalt sett? jävlar vad jag får ligga i!
Publicerat Juli 28, 201312 yr Fin kaliber i skogen,inte lika kul på banan alltid. Axeln var rejält blå efter en 20 skott inskjutning i bänk senast (problem med montaget) ,ömmade gjorde det med. Så är man känslig för rekyl...så kanske man ska prova en först innan man köper.
Publicerat Juli 28, 201312 yr ÖÖH skjuter du en snusdosa på 400m m normalt sett? jävlar vad jag får ligga i! Träna inte för mycket för jag ligger redan efter en del här som gör det på 600m
Publicerat Juli 28, 201312 yr Träna inte för mycket för jag ligger redan efter en del här som gör det på 600m härligt!Vi pratar fortfarande om 9,3x62 och 3006?
Publicerat Juli 28, 201312 yr Ligga ner och skjuta 9,3x62 låter inte skönt! Klarar man av rekylen är den riktigt fin. Jag gör de inte! Som pmt skrev från 11-21 g är inte dåligt. S.
Publicerat Juli 28, 201312 yr härligt! Vi pratar fortfarande om 9,3x62 och 3006? Självklart tar man en snusdosa på 600! Inte ens svårt ju! 5skotsserier bara ett hål. La upp en här för någon vecka sen när jag tog en med .22an i 10m/s sidovind på 1.4km också så. Varför skulle det vara svårt med en snusdosa på 4-600m?
Publicerat Juli 28, 201312 yr Ligga ner och skjuta 9,3x62 låter inte skönt! Klarar man av rekylen är den riktigt fin. Jag gör de inte! Som pmt skrev från 11-21 g är inte dåligt. S. Jag testade liggande med bipod o det va faktiskt skönare än från bänk.
Publicerat Juli 28, 201312 yr Jag testade liggande med bipod o det va faktiskt skönare än från bänk. Och jag som tycker det är trevligt med frugan liggande men hon funkar bra på bänk med!
Publicerat Juli 29, 201312 yr Jag testade liggande med bipod o det va faktiskt skönare än från bänk. Var inte 21 g orux då;-) S.
Publicerat Juli 29, 201312 yr Och jag som tycker det är trevligt med frugan liggande men hon funkar bra på bänk med! ;-):-D
Publicerat Oktober 18, 201312 yr I år sopar jag på med Naturalis 17 grammare. Lite förvånad över att 2 kulor har återfunnits perfekt uppsvampade. Men sidoskott på taniga småälgar brukar inte lämna kvar några kulor i kroppen. Dock var skottverkan god och såg helt ok ut. Men som sagt, lite förvånad är jag.