Publicerat Oktober 18, 201312 yr I år sopar jag på med Naturalis 17 grammare. Lite förvånad över att 2 kulor har återfunnits perfekt uppsvampade. Men sidoskott på taniga småälgar brukar inte lämna kvar några kulor i kroppen. Dock var skottverkan god och såg helt ok ut. Men som sagt, lite förvånad är jag. Intressant, jag går i dom tankarna när mina vulcan är slut. Har du skjutit på hjort, rådjur eller gris med dom. Skickat från min C6903 via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 18, 201312 yr Ni som skjuter rådjur med 9,3x62 vad har ni för kula? Har precis köpt en bössa i denna kalibern och fick med massa vulkan 15g, funkar de eller slår de sönder för mycket?
Publicerat Oktober 19, 201312 yr Jag fick ett gäng till min 9,3x74 en gång i tiden. Sköt ett rådjur i lite brant vinkel framifrån. Blev träningsammo av resten...
Publicerat Oktober 19, 201312 yr Vad jag tycker om 9,3x62 hmm nog det bästa sen skivatbröd. Finns många kalibrar och alla är bra på sin grej. Men jag tycker att 9,3an funkat bra till mina jaktformer. Till rådjur har jag nog bara fått vara lite extra noga med kulplaseringen men annars inget konstigt. Och jag har dödat allt från räv itll körsbärsträd med den
Publicerat Oktober 20, 201312 yr Intressant, jag går i dom tankarna när mina vulcan är slut. Har du skjutit på hjort, rådjur eller gris med dom. Skickat från min C6903 via Tapatalk 2 Även Rådjur och årsgris är skjutna med Naturalis med gott resultat. Bra chockverkan och rimlig köttförstöring. Fast näst intill orimligt dyra smällare. Handladdning är att rekommendera. Fast jag kan inte då jag har halvautomat och har inte fått till hylsorna exakt som det bör, för att det skall funka 100%.
Publicerat Oktober 20, 201312 yr Detta är en populär post. Naturalis är dyrare än fan även för handladdare! Köp Barnes, Hornady eller Nosler kopparkulor samt ett par hummrar till dig och frugan istället.
Publicerat Oktober 21, 201312 yr Ni som skjuter rådjur med 9,3x62 vad har ni för kula? Har precis köpt en bössa i denna kalibern och fick med massa vulkan 15g, funkar de eller slår de sönder för mycket? Älskar min! =) kör med alaska 18,5g! Skjuter allt med den och det blir nästan alltid knall fall! Siktar man rätt blir det ingen köttförstöring
Publicerat Augusti 16, 201411 yr Har två stycken 9,3. En 57a och en 62a. Ur ett jaktligt perspektiv tycker jag att 57an är att föredra. Jag använder Alaska18,5 gr i den och det är rena pilgiftet för allt vilt som hamnar framför mynningen. 62ans teoretiska fördel är kulbanan vid långa skotthåll, men det är inte någon stor skillnad !. För mig har skillnaden i kulbanan inte någon betydelse då ca 90% av alla älgar jag skjuter är på avstånd under 100m. 57ans lugna/milda rekyl, och att viltet tar mark närmast omedelbart, gör att detta är min absoluta favorit klubba för Älg/Björn. Skillnaden i anslagsenergi mellan dessa två patroner är, enligt min åsikt, betydelselös vid Svenska jaktförhållanden.
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Lyckats skjutande första djuren med min 9,3 nu ned 16g barnes tsx och de funka skit bra
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Lyckats skjutande första djuren med min 9,3 nu ned 16g barnes tsx och de funka skit bra På tal om Barnes kulor.I mitten av 90-talet köpte jag 50st Barnes 16,2 gram till min HVA 358 NM, och efter ca 20st skott började träffbilden bli lika vidsträckt som på mitt hagelgevär!. Kollade stock, siktet, fästen, men hittade inget fel. Och träffbilden blev fortsatt bara sämre och sämre oavsett vem som höll i bössan. Till slut ringde jag till Normas vapentekniker och förklarade problemet med bössan och vilka kulor jag laddade. Fick omgående veta att orsaken berodde på Barnes kulorna. Manteln var för fet/mjuk och hyvlade av sig mot bommarna i pipan. En flaska 7:62 Solvent och ett hundratal linnelappar senare var bössan som ny igen. Jag bytte till woodlegh kulor (på inrådan av karln på Norma) och hade aldrig mer problem med precisionen på min 358NM. Har aldrig använt Barnes kulor i mina gevär sedan dess. Är det någon fler som har samma erfarenheter som jag av Barnes kulorna ?
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Det har varit en rätt vanlig effekt av Barnes tidiga helkopparkulor men det är vad jag förstår helt avhjälpt på de nya modellerna som heter tsx och ttsx så om du vill prova på nytt så är det bara att köra.
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Man skall ej förpesta sin bössa med kopparkulor...bättre att köra bondat. Tex Woodleigh.
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Man skall ej förpesta sin bössa med kopparkulor...bättre att köra bondat. Tex Woodleigh. Woodleigh är bra men har du ens testat TSX/TTSX? och av vilken anledning förpestar den en bössa? Jag får mindre avlagringar i pipan av den än av vissa andra bondade kulor. Dessutom ger den mkt bättre effekt OCH bättre restvikt.
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Neverlost, vad är det som är bättre med Woodleigh? Vore kul att veta varför du är så negativt inställd till kopparkulor och vllka kopparkulor du testat? Henrik
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Neverlost, vad är det som är bättre med Woodleigh? Vore kul att veta varför du är så negativt inställd till kopparkulor och vllka kopparkulor du testat? Henrik Hehe...ta det inte så allvarligt:). Jag har aldrig testat koppar och tänker inte göra det heller, såvida jag inte blir tvungen. Finns ju ingen anledning. Kopparkulor är mer rikochettbenägna, de mantlar mer(?)och ger högre tryck i bössan. Det finns bra bondade kulor att använda istället. Men, jag vet att många är nöjda med tex Barnes och Naturalis. De funkar ju uppenbarligen. Dock kommer de aldrig hamna i min bössa. Kalla mig konservativ om ni vill...
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Woodleigh är bra men har du ens testat TSX/TTSX? och av vilken anledning förpestar den en bössa? Jag får mindre avlagringar i pipan av den än av vissa andra bondade kulor. Dessutom ger den mkt bättre effekt OCH bättre restvikt.Bättre effekt? Bästa effekt torde väl typ en vulkan eller partition ge? Kopparkulor har dessutom sämre BC och SD. Risken för ev vinkling är större. Dessutom är de ju generellt ganska dyra.Men visst, om det blir blyförbud, då lovar jag att ladda Barnes och Naturalis i mina pipor. Just nu ser jag dock ingen anledning att köra med koppar, särskilt inte när det finns bra bondade kulor.
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Nja med rätt kulvikt för kalibern ger ttsx en dramatiskt fin effekt, liknande en blyspets, då vingarna på kulan fläkts upp direkt vid träff. Nackdelen med många bondade kulor är att man ger upp effekt vid tex träff bakom bog enligt min erfarenhet. Ttsx är med sin restvikt, expansion, penetration och effekt kanske världens bästa jaktkula. Konstruktionen på ttsx gör att SD inte blir lika viktig, inte i jämförelse med en blykula iaf. Rikochettrisken kan jag köpa, jag använder inte kopparkulor på drevjakter på mindre marker när det är hundförare nära eller tätt mellan passkyttar. Men att klaga på dålig SD lr BC gällande ttsx och sen använda en bondad kula formad som en tegelsten håller inte tycker jag.
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Bättre effekt? Bästa effekt torde väl typ en vulkan eller partition ge? Kopparkulor har dessutom sämre BC och SD. Risken för ev vinkling är större. Dessutom är de ju generellt ganska dyra. Men visst, om det blir blyförbud, då lovar jag att ladda Barnes och Naturalis i mina pipor. Just nu ser jag dock ingen anledning att köra med koppar, särskilt inte när det finns bra bondade kulor. Kopparkulor har väl exakt samma SD som alla andra kulor i samma vikt och kaliber, de har väl generellt också betydligt bättre BC än de woodleighkulor som du verkar förespråka. Jämför vi priser så är woodleighkulorna som regel dyrare än vad jämförbara TSX/TTSX är så det argumentet faller också. Risken för vinkling i viltet är också betydligt mindre med en helkoppar kula eftersom de är betydligt längre i expanderat tillstånd än vad en bondad kula som t ex woodleigh eller Oryx är. En annan sak är att det ofta är rekommendabelt att gå ner rätt långt i kulvikt när man använder TSX/TTSX , på köpet får man då en mindre rekyl och rakare kulbana. Med dessa lättare kulor får man såklart ett sämre SD än vad tyngre bondade kulor ger men eftersom de är överlägsna bondade kulor så får man betydligt bättre penetration än vad man får även med tyngre bondade kulor vilket gör att man nog skall ta SD värdet med en nypa salt. Jag har skjutit rätt mycket vilt med 150 grains TSX/TTSX i 308 win och en enda gång har den inte gett genomskott. Däremot har vi under samma period hittat både 180 och 200 grains Oryx och Woodleighkulor i både älgar och grisar trots att dessa på pappret har överlägset SD. Man skall ha klart för sig att värdet med SD är att få en bild av hur solider eller fmj kulor penetrerar, för en expanderande kula är SD värdet helt ointressant när den väl börjat expandera. Det som då bestämmer penetrationsförmågan är hur den expanderande kulan ser ut och en bondad kula som ger en jättefin "svamp" kommer att ha ett rätt beskedligt penetrationsdjup. Jag har skjutit vilt med både kopparkulor, bondade kulor och ordinära blyspetsar med fullgoda resultat. Idag använder jag främst ordinära blyspetsar eller TTSX beroende på vilt och jaktlig situation. Bondade kulor är bara dyra, med dålig BC och usel penetration Henrik
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Hmm...kulor av olika typer/fabrikat är ett kärt samtalsämne. Den enda klass 1 kaliber jag har ägt där skillnaden mellan kulorna var uppenbar var i min 358NM. Mjuka kulor av typen Norma Blyspets fungerade inte så bra ens vid träff i lungorna( kulorna splittrades). I den kalibern var Woodliegh kulan riktigt bra och värd sitt pris. Min 6,5x55. 9,3x57. 9,3x62, fungerar däremot ypperligt med en,i dessa sammanhang,enkel Norma Alaska 10,1 & 18,5 gr. Jag laddar själv min ammunition och har använt Norma Alaska som enhetskula för all klass1 jakt i snart 20 år. Under dessa år har jag sett effekten av många olika typer av 'specialkulor' som har använts av mina jaktkamrater, men jag har aldrig kunnat se att någon av deras kulor har varit klart bättre än vad Alaska kulorna har varit då det gäller att snabbt fälla Älg/Björn. Skillnaden har bestått i enstaka grams skillnad i restvikt, eller i rent visuella skillnader mellan olika kultyper. Däremot är diskussionerna i sig mycket intressanta och av större värde än skillnaden i skottverkan....vi har ju något att slänga käft om då vi slaktar och bär köttet. Vad som däremot skiljer, i mina egna vapen, är precisionen. Av någon anledning tycks Alaska passa mina HVA vapen mycket bra oavsett variationer i krutvikterna (jag använder Normas krut och angivna vikter).Speciellt i min 6,5....men även i 9,3x62. Andra kultyper, exempelvis Oryx, skjuter inte lika täta träffbilder som Alaska i mina vapen. Men skillnaderna är små och av Akademisk betydelse för min jakt. Det som däremot oroar mig är ett eventuellt blyförbud i jaktammunitionen. Jag ser inga stora miljöfördelar i ett sådant förbud med tanke på blyets stabila egenskaper då det ligger i marken. Samt att en blykula inte är lika farlig/orsakar inte lika stor skada som en homogen kopparkula då/om den passerar metalldetektorn i ett sågverk.
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Bondade kulor är bara dyra, med dålig BC och usel penetration Henrik Eehhh...Hornady Interbond!? Dyr- nej. Dålig BC- nej. Usel penetration- nej. ;-)
Publicerat Augusti 19, 201411 yr On topic då Jag är mycket nöjd med Oryx 15gr i 9.3x62. Fina sårkanaler, genomslag och ingen köttförstöring att tala om. Rekommenderas.
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Jag har mycket goda erfarenheter av både 250 grains BT och 250 grains TTSX/TSX i 9.3x62
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Kalla mig konservativ om ni vill... Inskränkt och fördomsfull är nog mer korrekta benämningar.