Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min premiär i dag, och mina första fällda vilt! (Bilder också)

Featured Replies

Publicerat

Nuuu är jag jägare, ialla fall lite ;D

Löste mitt jaktkort i går sen eftermiddag.

Ute med maken på morgonen och smög på gås med eget gevär (makens 22Hornet, med benstöd)

Fick skott på två fina ungfåglar som stöp i skottet, ett par vingflax och sen lugnt.

Än är de bara tarmdragna så jag vet inte exakt var skotten sitter men de satt i alla fall vitalt! Sköt båda på ca 80 meter.

Jag visste ju inte innan hur det skulle kännas att skjuta vilt, eftersom jag inte gjort det tidigare. Jag har haft många funderingar och frågor under lång tid innan jag ens tog min examen. Och nu måste jag säga att det känns hur bra som helst! Jag var inte darrig eller nervig på något sätt och allt kändes så naturligt. :)

Nu ser jag fram emot att flå mina två ungfåglar söndag morgon (de hänger i 15 grader) och sen göra en fin gåsamiddag i november! Recept kanske ni har några fina?

En sak som förvånade mig lite var att gässen runtomkring inte flög iväg när jag sköt.. Antar att de inte är vana att jagas eller så. Vad är er erfarenhet?

Måste också tillägga att jag sköt med 3,0 grams blyspets RVS. Sånt är viktigt för andra jägare har jag förstått av maken min ;D ;D

Så, nu har jag fått dela min första egna jakt med er, det känns kul!

Glada jakthälsningar

Cecilia

post-1035-1155882145_thumb.jpg

post-50-1155882145_thumb.jpg

Publicerat

Härligt!! :D Välkommen in i *våran* värld ;)

Publicerat

grattis och kul med berättelse och bild...

Publicerat

Gratulerar. ;D

Publicerat

Grattis, nu har du även klarat av den riktiga jägarexamen  ;)

Publicerat

Gratulerar till en snygg invigning!

Att bero på dina funderingar kring själva skjutandet av vilt så är det helt rätt att fundera på detta och du kommer säkert med gott omdöme undvika att skjuta fel djur vid jakt och det är bra.

Publicerat

grattis  ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Grattis!

:D :D :D

Publicerat

Härligt ! Grattis  ;D

Publicerat

Grattis,mycket kul och roligare blir det!!!! :D :D

Publicerat

Mycket grattis!!!

Publicerat

Grattis så mycket! Bara bra att fundera inför skjutmomentet. Det är inte dödandet av vilket djur som helst och hur många som helst som är jakt, utan rätt djur på rätt sätt!

Publicerat

Grattis! Har du kollat hur kulan fungerade? Blev det nå köttfärs? Funderar på att ladda upp sånna till trädskällarpremiären för ev tjäder

iom att unghunden ska jagas in och jag vill ha kvar tjädrarna på plats

Publicerat

Grattis jätte mkt!!!  ;D ;D ;D Silken glad start på en (förmodligen) mkt lyckad jaktsesong!!! :)

Publicerat

Gratulis.. Hoppas hösten fortsätter i samma takter ! ! !

Publicerat

Grattis

Publicerat

Den ena gåsen sköt jag rakt frammifrån, den kulan gick rakt in i hjärtat som var trasigt och kluvet nästan på mitten. Den andra sköt jag rakt in genom vingknogen. Vi kunde inte se nån skada någon annanstans, men vi vet mer på söndag när de ska flås. Vi tarmdrog dem bara i dag. Båda två stöp i skottet ska tilläggas, de gick ingenstans. Bra kulor då va?

Om du är inresserad kan jag fota kropparna när de är flådda så du får se?? Let me know bara!

Grattis! Har du kollat hur kulan fungerade? Blev det nå köttfärs? Funderar på att ladda upp sånna till trädskällarpremiären för ev tjäder

iom att unghunden ska jagas in och jag vill ha kvar tjädrarna på plats

Publicerat

Grattis!

Också vill jag göra ett citat som stämmer på pricken!

Grattis, nu har du även klarat av den riktiga jägarexamen  ;)

Ingen jägarexamen i världen kan återställa den första riktiga jakten då man får skjuta sitt första villebråd :)

MVH/Jocke

Publicerat

Grattis!!!

Publicerat

ett JÄTTE GRATTIS till en bra början på en förhoppningsvis låååååååååååång jakt bana

mvh. samme

Publicerat

Stort grattis :D

Publicerat

Härligt!! Grattis :) :) :)

Publicerat

Grattis!  ;D Lyllo! >:( ;D

MVH Roggman66

Publicerat

Häftigt!!!!

Hur kändes det då förutom det du beskrev innan, fick ni krypa/smyga in på dem så skulle åtminstone jag haft hyfsat hög puls och känt en rätt rejäl spänning!?!

Så kul iaf, hoppas din höst fortsätter på den inslagna vägen!!!

Mvh!

Publicerat

Jag ska säga i sanningens namn så hade jag inte några nerver alls, och inte så hög puls att jag blev vinglig eller ytlig i andningen heller. Kändes lugnt och bra, som att det var det här jag skulle göra liksom. Konsigt kanske men så var det.

Först låg jag uppe på en bergknalle länge (jag hade blåmärken på höftbenens framsida i fler dagar :) )och tittade i kikarsiktet, men det var dimma så vi gick ner och smög och kröp närmare och från en annan bättre vinkel,, sen ladde jag mitt magasin och siktade ganska  länge innan jag tyckte att den stod bra och still. Inte så lätt när de är så många och inte står de still hela tiden heller ju..

Har bestämt att gå ut i morgon igen, detta var ju skoj! Önskar nästan att jag hade en liten Mannlicher... för den VAR fin verkligen.

/C

Hur kändes det då förutom det du beskrev innan, fick ni krypa/smyga in på dem så skulle åtminstone jag haft hyfsat hög puls och känt en rätt rejäl spänning!?!