Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frånta polisen rätten att utfärda vapenlicens

Featured Replies

Publicerat

Mja, vi får väl se. Tror inte det blir snabbare eller bättre för att det ligger på LST tyvär, vet inte riktigt vem man skulle lägga det på för att få lite fart på det hela.

Publicerat
  • Författare

Mja, vi får väl se. Tror inte det blir snabbare eller bättre för att det ligger på LST tyvär, vet inte riktigt vem man skulle lägga det på för att få lite fart på det hela.

Visst är det konstigt med dessa handläggningstider. För mig tar det 3 inkl. postgång o åker jag till Luleå o lämnar den så har jag den dagen efter. :smile:

Vi har numera 2 handläggningsställen för vapenlicenser. Luleå o Gällivare. Innan hade vi här i Kalix också samt många andra kommuner inom länet.

Publicerat

Jag avskyr sättet det hanteras på idag. En vän till mig som just tagit sin jägarexamen skickade in om licens på sin första bössa. Efter det gått 2 veckor ringer han in och frågar hur det går och då säger dom att licensen är klar men det ska ta 5 veckor när man ansöker om första licensen. Så polisen sitter och håller på dom i ytterligare 3 veckor och sedan skickar ut dom. Bra jobbat!

Publicerat

What?! För mig tog första licensen 1 vecka tror jag om ens det. Horribelt!

Publicerat

Jag minns inte riktigt hur det var för mig men har för mig att det inte for mer än 14dagar för första. vet ej om det är något nytt fjanteri?

Publicerat
  • Författare

Jag avskyr sättet det hanteras på idag. En vän till mig som just tagit sin jägarexamen skickade in om licens på sin första bössa. Efter det gått 2 veckor ringer han in och frågar hur det går och då säger dom att licensen är klar men det ska ta 5 veckor när man ansöker om första licensen. Så polisen sitter och håller på dom i ytterligare 3 veckor och sedan skickar ut dom. Bra jobbat!

Hm! Den tiden tog det inte ens för mig när jag sökte licens första gången -84 tror jag det var i Jönköping. 2 v ungefär. :thumbsup:  

Publicerat

Jag tror inte heller på LST utan då istället en ny riksenhet hos Polisen som har hand om alla tillstånd, pass,vapenlicenser etc. En central enhet som bearbetar alla fall och får alla handläggartider att minimeras, tex en vecka för en licens att gå igenom.

Publicerat

Vet att min dämpare förra året tog ganska länge men det var semestertider samtidigt som jag hade 4-5 anmälningar hängande över huvudet som kan ha inverkat. Tycker dock det inte bör ta så lång jäkla tid? Om man gör bort de ansökningar som kommer in varje dag så kan ju högen inte bli så stor kan jag tycka? Eller är det någon tyst protest av handläggarna att de behöver mer resurser och vill ha hjälp med påtryckningar från folket?

Publicerat

För tillfället så har Malmö 10-12v. Nu sökte jag en annan licens som inte är standard och ärendet skickade i mars till RPS och jag har inte hör något om det än, jag kan räkna med svar i höst räknar Malmöpolisen med. Det är lite knöligt när det är så här.

Publicerat

För tillfället så har Malmö 10-12v. Nu sökte jag en annan licens som inte är standard och ärendet skickade i mars till RPS och jag har inte hör något om det än, jag kan räkna med svar i höst räknar Malmöpolisen med. Det är lite knöligt när det är så här.

Ibland är man glad att man bor i Dalarna, för handläggarna i Falun är riktiga pärlor :)

Publicerat

Anser själv att polisen ska inte ha ett skit med licenser att göra. En myndighet som nu har bevisat gång på gång att man skiter i lagar pga påtryckningar av nån dåre på RPS som ska avväpna allt å alla. Nä vem som helst kan sköta det bättre, förmodligen min 9-åring med. Bara man för guds skull utbildar folket som ska sköta det. Om det nu mot förmodan blir att dom blir fråntagna det ansvaret.

Publicerat

När jag skickade in min ansökan för 17hmr väntade jag i nio veckor bara för att få veta att man hade slarvat bort den. Som tur var fick jag komma fortare fram i kön när jag lämnade in en ny ansökan. Då tog det vara 4 veckor. Har jag för mig.

Publicerat

Sålde min .22lr. Tror att köparen skickade in ansökan förra tisdagen eller onsdagen. Dock ville dom ha komplettering av piplängd.

Så piplängden mailade han nu i måndags- tisdags. I onsdags så var licensen klar....

Runt 1 vecka med komplettering i semester tider.... Rätt ok tycker jag iaf.  

Publicerat

Väntade 13v i Halland på min 358w, en sådan kaliber kunde jag tydligen inte ha nytta av.

Publicerat
  • Författare

Anser själv att polisen ska inte ha ett skit med licenser att göra. En myndighet som nu har bevisat gång på gång att man skiter i lagar pga påtryckningar av nån dåre på RPS som ska avväpna allt å alla. Nä vem som helst kan sköta det bättre, förmodligen min 9-åring med. Bara man för guds skull utbildar folket som ska sköta det. Om det nu mot förmodan blir att dom blir fråntagna det ansvaret.

Hur länge får du vänta på licens från våra licenstanter i Luleå?

1 dag om man åker till Luleå o 3 dagar om man lämnar den till polisen i Kalix som skickar in den till Luleå. :smile:

En rätt ok licenshandläggningtid. :thumbsup:

Publicerat

Hur länge får du vänta på licens från våra licenstanter i Luleå?

1 dag om man åker till Luleå o 3 dagar om man lämnar den till polisen i Kalix som skickar in den till Luleå. :smile:

En rätt ok licenshandläggningtid. :thumbsup:

Det ar längre tid än så åtminstone för mig. Mellan en och två veckor regelbundet. Men hade det slutat där hade det vart bra. Nu har dom arma jävlarna anammat VG:s metod för oss pistolskyttar. Det ska lämnas resultat på vapen man sökt licens på och ha nog mycket aktivitet med det vapen man har :wallbash:  Ska lämna in en ansökan på en revolver nu, får se hur det går.

Publicerat
  • Författare

Det ar längre tid än så åtminstone för mig. Mellan en och två veckor regelbundet. Men hade det slutat där hade det vart bra. Nu har dom arma jävlarna anammat VG:s metod för oss pistolskyttar. Det ska lämnas resultat på vapen man sökt licens på och ha nog mycket aktivitet med det vapen man har :wallbash:  Ska lämna in en ansökan på en revolver nu, får se hur det går.

Ok! Det har ju väl alltid varit hårdare mot pistol- o revolverskyttar. Ännu hårdare krav på er låter det som. :sad:

Ok! Lycka till kan man väl bara säga. :thumbsup:

Publicerat

1-2 veckor har gällt jaktvapen sista åren för mig.

Publicerat
  • Författare

1-2 veckor har gällt jaktvapen sista åren för mig.

Hoppsan! :ohmy: Sådan skillnad på Lulebo o Kalixbo. :yes:

Då måste jag ligga väl till hos licenstanterna i Luleå. :tongue:  :yes:

Speciellt hos Ulla G. :thumbsup:

Publicerat

Jag tror inte heller på LST utan då istället en ny riksenhet hos Polisen som har hand om alla tillstånd, pass,vapenlicenser etc. En central enhet som bearbetar alla fall och får alla handläggartider att minimeras, tex en vecka för en licens att gå igenom.

Du inser att om det skulle vara så kommer enbart minsta tillåtna vapen/tillstånd någonsin att meddelas, utrymmet för undantag, anpassning för enskildas behov osv kommer helt att upphöra,

eller med andra ord alla kommer att äga en Beretta 686 en Sako kvadd samt en Blaser R93 i valfri kaliber så länge som det är en 30-06. En central organisation är iofs väldigt troligt inom kort men det kan ni gott folk räkna med kommer att vara ett monster till organisation som inte kommer tillåta något som helst som avviker eller är exotiskt, glöm att ha wildcat kalibrar och eller lite udda system.

Dem av er som gnäller och inte har tid eller lust att vänta 4-12 veckor kan omsätta en myndighet och dess smidighet till hur bra skatteverket exempelvis är på att hantera enskilda, den eller försäkringskassans formidabla förmåga till empati osv, använd insidan inte truten.

Att polisen är oduglig i dag är inte konstigt, tillstånd är en enhet som inte har en egen budget samt att det är ytterst sannolikt att RPS gjorde VG-land till försöksdjur för att se hur hårt det går att driva en vapenfientlig tillståndsprövning innan man för JO/JK och slutligen EU-rätten emot sig. 

Att utan vidare lyfta ut tillstånd från plisen löser inte frågan, inte heller hjälper det att gnälla. /Christian 

Publicerat

Är det bara jag som är j-----t trött på alla norrlänningar som alltid ska skryta i såna här trådar om hur korta handläggningstider de har? Det är bara en kompensation till er från staten för att ni har det så uselt i övrigt :devil:

Publicerat

ASG- totalt oviktigt om en herr Jonsson kan ha nytt tillstånd efter två dagar, en vecka eller två månader, det viktiga är att prövningen sker lokalt och med insikt om att just Herr Jonsson är en god, timid man som absolut inte alls är farligt trots det flertala innehavet av magnumvapen....

Tiden är inte så viktigt även om det vore rimligt att den är lite mer standardmässig för alla, det viktiga är att prövningen är saklig och relevant. /CHristian

Publicerat

Christian:

Det skulle ju kunna finnas en central enhet som i första hand skriver instruktioner och rekomendationer till de som sköter handläggningen lokalt.

Formellt kanske den funktionen redan finns inom polisen. Men den har ju knappast lyckats speciellt bra med sitt jobb...

Den organisationen skulle dessutom även kunna fungera som första instans för överklagan samt som stöd för den enskillde tjänstemannen om denne känner sig osäker.

Publicerat

RPS har både sina FAP:s och därtill finns det ett handläggningschema/bok/pärm för enheterna att använda sig av, varje myndighet, numera enbart en, har en lokal jurist anställd samt att alla svårare beslut fattas av enhetschef efter fredagsföredragning på enheten,

dvs det finns (borde finnas) en fortlöpande utbildning och ett stöd vid besluten. Min ärliga och allvarliga gissning är att ett grundläggande fel på tillståndsenheterna är att de helt enkelt rekryterar fel personal, rejält underutbildad och stundtals uttalat korkad personal.

En central nja, risken är att alla ?-beslut hamnar på vänt med en förfrågan till "centrala" som inte hinner med att svara och så blir det högar trots allt, iom att de saknas personligt ansvar hos handläggarna för deras egna balanser och en total ignorans mot sökandena, så tror jag inte på en sådan lösning.

Ett bekymmer är att effektiva, kunniga handläggare drar andras lass på enheterna och de lessnar således, lösningen därvid är att alla handläggare skall klara sin procent del av besluten i månaden med risk för skriftlig varning men då har vi svenska facket och allt vad det medför i form av skydd för de slöa och mentalt kraftlösa. /CHristian