Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frånta polisen rätten att utfärda vapenlicens

Featured Replies

Publicerat

Christian. Du är ett verbalt ånglok. Wunderbar!

Publicerat

Christian. Du är ett verbalt ånglok. Wunderbar!

men han har oftast rätt också

Publicerat

Tur att jag är så himla snäll då :) /Christian

Publicerat

Tur att jag är så himla snäll då :) /Christian

en jäkla tur det :biggrin:

Publicerat

Nja Christian

Du kommer med ett bättre förslag men talar i samma mening om varför det förslaget inte kan gå igenom.

Och har man nu rekryterat korkad personal (vilket kanske är sannt, det vet jag föga om) vad gör man då? Tror inte man kan sparka någon för att denne är korkad...

Men kanske är FAP's och handläggningsshema/bok/pärm som du nämner inte anpassade för att förstås av korkade handläggare.

Tror fortfarande på principen att "centralen" ansvarar för spelreglerna och för att "spelarna" förstått dem. Om spelare över hela riket uppfattar spelreglerna totalt diametralt olika, så som många gånger sker i licensärenden, anser jag att det är "centralen" som felat och borde bytas ut.

Publicerat

Tja eller så missar du poängen helt, att spelarna skall ha sådan kunskap och talang att de inte behöver toppstyras alls, det är oändligt mer kostnadseffektivt och omintetgör behhovet av central styrning helt, 

att komma dithän, är en utopi, det samma gäller en för framtiden "bättre" tillståndshantering, därmer inte sagt att man inte kan få sitt avslag på 10 dagar. /CHristian

Publicerat

Nope, Jag håller helt med om hur det borde vara. Men när det nu inte är så. Och även du håller med om att det är en utopi att nå dit. Så då försöker jag hitta ett alternativ. Jag tror inte att det är en utopi att förbättra hanteringen jämfört med idag. Allting kan alltid bli lite bättre! Och vanligtvis blir allting lite sämre om man inte försöker förbättra det... Sedan är det kanske lite värre att definiera vad som är bättre. 

Publicerat

Kan tillägga att jag överlever att vänta 1-2 veckor, inga problem. Mitt problem nu är att den förbannade VG-sjukan har nu landat här uppe. Imorrn lämnar jag in en ansökan på en revolver, ska bli intressant vad dom hittar på för att stoppa den. Garanterat kommer dom kräva resultat på nian jag har men skulle inte förvåna mig om dom ska se resultat på det vapnet jag söker med. Har ju hänt ett antal ggr nu söderut.

Publicerat

Kan tillägga att jag överlever att vänta 1-2 veckor, inga problem. Mitt problem nu är att den förbannade VG-sjukan har nu landat här uppe. Imorrn lämnar jag in en ansökan på en revolver, ska bli intressant vad dom hittar på för att stoppa den. Garanterat kommer dom kräva resultat på nian jag har men skulle inte förvåna mig om dom ska se resultat på det vapnet jag söker med. Har ju hänt ett antal ggr nu söderut.

De har hittat på mycket dumt här i Göteborg. Exempel:

1. Någon söker på sitt första A-vapen men får avslag för att vederbörande inte skjutit tillräckligt många tävlingar med A-vapen

2. Någon söker på sitt första A-vapen men får avslag för att vederbörande skjutit mängder med tävlingar med A-vapen och således inte behöver eget vapen eftersom det tydligen gått så bra att låna(!)

Publicerat

Jag har haft en omgång diskussion med Polisen i SKåne och kan konstatera följande.

- det finns bra personer på tillstånd, de vet hur man skulle kunna göra för att effektivisera men organisationen blir trubbig av en viss typ av chefsstyre.

- det förekommer godtycklighet. Vi har haft inne två identiska ärenden inom kort nu, mitt och en polares som fått olika utgång trots att ärendet är identiskt och behovet identiskt tillika försöker hantera samma situation inom skyddsjakten. Man väljer efter tycke och dagsform.  Inget har hänt med fap och vapenlag den korta tiden mellan ärendena och trots att jag påpekat att de är identiska har vi olika behov vilket är skitsnack. man orkar inte tänka klart.

- Jag har mötts av flera "jag vill hjälpa dig snabbt men det är min chefs beslut". vilket inte gynnar någon.

- man har tappat kontakten med verkligheten och varför man utfärdar licenser, likaså har man förlorat insikten att om man redan en gång är behovsprövad behövs inte ny prövning för sakens skull. Exempel: Ett svar jag fått: " - bara för att du har ett hagelvapen som du byter ut så betyder inte det att du får licens på ett likvärdigt vapen". då har man missuppfattat sin uppgift.

- om man arbetar på polisen och för polisen bör man fundera säkerhetsmedvetet. det ligger i organisationens intresse att agera modernt och effektivt, samtidigt värna om medborgarens egendom och säkerhet. Nu kan inte tillståndsenheten tillräckligt mycket för att bedöma frågor kring en kalibers lämplighet, alltså brister man mot egen korridor. man vet således inte effekten av de beslut man tar.

Tillståndsenheten har glömt att de är anställda för att serva invånarna, de har inget eget utrymme att agera och utöva makt, de har en servicefunktion till de som är eller ska bli behovsprövade. Det är administrativt arbete som är så klart beskrivet att det tydligen blir svårt att tyda. 

Efter en lång diskussion förra året om en licens, ett byte, så blev jag tillsagd att det är inte jag som bestämmer om jag får en licens eller inte, det är tillståndsenheten som tar det beslutet.

Jag svarade med kort ton att det är lagen som bestämmer ja eller nej och inte han heller. Se till och läs på och ge mig licensen sa jag. därefter möts jag av "jag måste ha sista ordet" och får meningen - jag släpper igenom det den här gången men du ska inte räkna med att du ska få en licens för att du vill.

det var rätt korkat att säga så.

En av de kvinnliga handläggarna i malmö är av den rätta typen, henne tänker jag hålla mig till.

sist, är antalet, 6 vapen en statistiskt utvärderad behovsbaserat antal som kan förändras med tiden eller är det en godtyckligt vald "lämplig" siffra?

Publicerat

Det tog ca tre veckor för polisen i Luleå att godkänna min licens för en ljuddämpare, helt ok tycker jag med tanke på att det är under de flestas semester i Juli.

Fredrik

Publicerat

sist, är antalet, 6 vapen en statistiskt utvärderad behovsbaserat antal 

Statistiskt vet jag inte, men det var vad jägarorganisationerna mer eller mindre gick med på i nån remissomgång, så man kan nog utgå från att det då inte var så många som hade fler och hade tänkt sig skaffa ännu fler. (Personligen tycker jag att förvaringskraven borde räcka, kan jag få ha 20 gevär i ett skåp så länge 14 är tävlingsgevär...?) 

Hotbilden de ser är troligen att det säljs "överflödiga" vapen svart.

som kan förändras med tiden 

Javisst! Berätta bara för RPS att det går utmärkt att skjuta vilt som kräver klass N med vapen som klarar klass N+1 och ibland N+2 och att det finns pipbytessystem m m.

Kanada är en bra förebild: De raderade nyligen registret över jaktvapen, så alla med licens kan köpa hur många som helst (om jag fattat det rätt).

Publicerat

De har hittat på mycket dumt här i Göteborg. Exempel:

1. Någon söker på sitt första A-vapen men får avslag för att vederbörande inte skjutit tillräckligt många tävlingar med A-vapen

2. Någon söker på sitt första A-vapen men får avslag för att vederbörande skjutit mängder med tävlingar med A-vapen och således inte behöver eget vapen eftersom det tydligen gått så bra att låna(!)

Vet inte om jag berättat det men isf here we go again. Sekreterarens pappa som är med i klubben har en nia  sen tidigare och ville nu ha en 22:a för precisionsskytte. Nian, en Glock, har han haft ca 1,5 år. Då meddelar dom att han ska lämna in resultat för nian. Och inte bara det han ska göra det FEM år tillbaka i tiden. Hur fan gör man det med ett vapen man haft i knappt 2 år :wallbash:  Sek påpekade att dom inte meddelat att resultat ska lämnas in och därför har det aldrig sparats nåt. Spelar ingen roll enl dom :wallbash:

Man kan tycka det blir en slam dunk i förvaltningsrätten men som det är nu vet man ju aldrig. Undrar hur många miljoner det här kostar skattebetalarna. Bara för att ett par dårar vill testa gränserna.

Publicerat

Se ovan min kommentar om tveksamt kompetenta handläggare, VG-sjukan och RPS, det är träligt att behöva vara verksam i en miljö som denna, att handläggare inte är personligen ansvariga för sina felaktiga/bristfälliga beslut, (tjänstemannansvaret bör återinföras i viss mån) medför att de tar beslut som går enskild emot och går emot meddelad praxis, ( av någon anledning anser polisen att gynnande domar inte är praxisbildande) samt i något fall är i strid med gällande lagstiftning.

Även med dessa brister är dagens system bättre än ett centralt sådant, tänk på det så länge. /Christian