Publicerat Juli 25, 201312 yr Håller på att försöka locka lite gris till vår mark just nu. Finns massvis runt om den men inte just där vi har. Just nu kör jag med mängder av bröd/sötsaker och även tjära. Några tips på vad mer man kan göra för att få dit dom? Undrar även om någon vet på hur långt håll dom känner lukten av tjära? Har fått så många olika svar som inte ens är i närheten av lika.
Publicerat Juli 25, 201312 yr Tjära är det som drar bäst. Sötsaker är inte att rekommendera av diverse skäl, MaxW är bättre påläst Vad som gäller här med tillstånd etc. Tjära ett träd och lägg lite majs under en hink med en sten på. Finns gris i närheten så räcker detta gott och väl.
Publicerat Juli 25, 201312 yr En så kallad majsbomb är kanske ok, dvs 25 liter dunk med 4 kg majs, 2 dec sirap, ett paket jäst och vatten så att det täcker majsen inledningvis, eller hur var receptet nu igen? Låt jäsa en lagom tid, när dunken är rund som en gravid kamel, då är det lagom att ta ut den i skogen och gräva ner innehållet. Men att locka gris just nu, med allt vad majs, vete och gröda som drar dem till sig, det är svårt. /CHristian
Publicerat Juli 25, 201312 yr Nu vet jag inte riktigt var Karlskoga ligger växtzon mässigt. Men i vissa delar av Sverige så är det mer eller mindre lönlöst med mat just nu. Fel/rätt åkrar drar så enormt mycket mer... Tjära är aldrig fel. Men har du inte haft gris där förut så tror jag du gör bäst i att strunta i åtlandet tills de mesta godsakerna runtom har skördats. Kanske kan du istället skjuta några grisar på någon bondes mark?
Publicerat Juli 25, 201312 yr Författare Karlskoga ligger mellan karlstad och örebro. Alla här är ju så jäkla "tjära" i sina grisar så knappt någon som släpper till, skämt och sido. Ja kanske är bäst att bara avvakta. Det är faktiskt lånad mark av svärfar, min mark ligger nog ca 3mil från där grisar etabletar sig än tyvärr så där får jag nog vänta lite. Det är dock galet mycket gris här omkring så borde inte vara några problem att få in dom tycker jag. Inte ovanligt att folk ser uppåt 70gris på samma åtel vissa kvällar. Så några borde ju bara sugna på att ta sig en tur och hitta nya marker.
Publicerat Juli 25, 201312 yr På den mark jag är med och jagar på så såg vi spår av en (1) gris i utkanten av marken och efter ha satt upp en åtelkamera så kunde vi bara konstatera att det rörde sig om en ensam galt. En lämpligt ställe valdes då och vi började tjära på rejält på olika träd och stubbar. Tiden gick och efter några veckor så hade vi rejäla skrapsår på träden av betar och vi satte upp en spridare på samma ställe. Åtelkameran riktades om och mer och mer gris dök upp och käka majs/ärtor och all typ av matrester jag lyckades skrapa ihop av nära och tjära.Börja i slutet på december och under hela vinten fanns det gott om mat och tjära. Nu har vi gott om vildsvin fast dom kommer inte lika ofta och besöker då det finns mat på annat håll. Nu har vi två spridare igång på olika ställen och det är vildsvin på båda i mer eller mindre grupper. Byggandet av vakkoja nr 2 är i slutskedet och hösten och vinterns jakter kommer bli intressanta då man även kan hoppas på gris och inte bara rådjur som kommer på drev Så ifrån slutet på december till i i våras (april) då det stog klart att det är gott om svin ifrån den ensamma galt som rörde sig i början. Så kändes det väldigt enkelt att locka in dom och få dom etablerade på marken. Foder och tjära i stor mängd
Publicerat Juli 28, 201312 yr Grisarna luktar tjäran i 2-3 kilometer om vinden är rätt! Tänk bara att tjäran lockar grisarna mer än fodret.. Men för att få "behålla" grisarna krävs det foder och det får du fortsätta med varje dag.. Det räcker med bara ett par tillfällen du glömmer av det för att grisarna inte skall komma tillbaka på länge.
Publicerat Juli 29, 201312 yr Tjära, massor och högt på gamla träd, majs i spridare 2 ggr per kväll. Ev lite bröd.....körde igång en helt ny åtel på detta sätt för 2 veckor sedan. Har varit gris varje dag nu senaste veckan. Sen upp med åtelkamera förstås. iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 29, 201312 yr Som Christian sa är det nog inte optimala tiden på året att locka till sig grisen. Vi har en ren skogsfastighet med två åtlar där vi tjärar och har spridare. Har haft mängder med aktivitet under vintern/våren. Nu under sensommaren är de i stort sett puts väck. Vi kan nog inte konkurrera med fälten som ligger öppna på grannmarken. Räknar med svinigt besök framåt hösten igen.
Publicerat Juli 29, 201312 yr Som Christian sa är det nog inte optimala tiden på året att locka till sig grisen. Vi har en ren skogsfastighet med två åtlar där vi tjärar och har spridare. Har haft mängder med aktivitet under vintern/våren. Nu under sensommaren är de i stort sett puts väck. Vi kan nog inte konkurrera med fälten som ligger öppna på grannmarken. Räknar med svinigt besök framåt hösten igen. Håller inte med, jagar på ren skogsfastighet på 1200 ha. Hur mycket gris som helst på åtlarna. Även på min andra mark 310 ha med kringliggande fält är det gott om gris på åtlarna. Så det varierar nog rejält i landet. Uppenbara bevis genom nedlagda vilt, åtelkamera och mängder med foder som går åt. Aktiviteten är ganska lika sett över hela året.iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 29, 201312 yr Här har du en bild från ikväll på en åtel med fält omkring. Fodrar med majs/vete/ärtor. Här en bild från i natt på den nya åteln om vi startade för två veckor sedan, med fält omkring. Samma foder plus lite bröd. Så grisen kommer definitivt. På en åtel i Kolmården med ren skog runt hade vi 30 grisar en kväll. iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 30, 201312 yr Författare Timsbron hoel. Gris i massor Skickat från min HTC One via Tapatalk 2 Kör just nu på svärfars mark som ligger mellan ljunggrens och boforsskjutfällt, tyvärr så har jag inga kontakter med folk runt timsbron. Ska få upp åtelkamera under veckan tänkte jag med då det är en familj med grävlingar på plats och käkar ochj bökar rejält är det svårt att se om någon enstaka gris springer runt =)
Publicerat Juli 30, 201312 yr hej du kan nemt se om det er gris eller grævling ,grise bøker og vender jorden i store flager,grævling bore hul i jorden med den lange snude. som frontier skriver skal der ALTID være foder små eller store mængder bestemmer du selv!!. hos mig bruges ikke kamera mere da der er andre som stjæler dem det er for dyrt bruger nu at lægge pinde under fodermaskinen alle i samme retning og pind op af tjæretræ har også små kasser til gæret majs med en stor sten på så klart sat fast med reb eller kæde til et træ så skal den ikke hentes 50 m væk !! mvh kalle dk
Publicerat Juli 30, 201312 yr Författare hej du kan nemt se om det er gris eller grævling ,grise bøker og vender jorden i store flager,grævling bore hul i jorden med den lange snude. som frontier skriver skal der ALTID være foder små eller store mængder bestemmer du selv!!. hos mig bruges ikke kamera mere da der er andre som stjæler dem det er for dyrt bruger nu at lægge pinde under fodermaskinen alle i samme retning og pind op af tjæretræ har også små kasser til gæret majs med en stor sten på så klart sat fast med reb eller kæde til et træ så skal den ikke hentes 50 m væk !! mvh kalle dk Hallå, Ja absolut kan man se om det är gris där om dom är några men en familj grävlingar kan också böka ganska mycket och nu när det är så torrt i marken är det svårt att utskilja spår. Idag har det i och för sig regnat hela dagen så nu lär det bli enklare.
Publicerat Juli 30, 201312 yr Ankan, Nu tror jag nog att det är stor skillnad på att få fortsatta besök av gris och på att locka till sig gris där det inte finns sedan tidigare... Men det var egentligen inte det jag tänkte kommentera. Tänkte mest fråga hur mycket du lägger ut? Och om du varierar mängden under året. I så fall vad styr? // Henrik
Publicerat Juli 30, 201312 yr Absolut visst är det så....jag sprider kl 19 och 21 med majs. 7 sekunder, Biltemaspridare! Samma hela året men sprider lite tidigare på vintern 17 och 19 eftersom de dyker upp tidigare då. De flesta av våra dyker upp 22-01 så här års. Sitter just nu och kollar på 6 kultingar som ätit i 50 min av två spridningar.
Publicerat Juli 30, 201312 yr Sju sekunder gånger två med biltema spridare, då går det ordentligt med majs!! Kör själv en fyra sekunders spridning med samma och tycker det blir mycket mer majs än en 8 sekunders spridare med andra fabrikat. Absolut visst är det så....jag sprider kl 19 och 21 med majs. 7 sekunder, Biltemaspridare! Samma hela året men sprider lite tidigare på vintern 17 och 19 eftersom de dyker upp tidigare då. De flesta av våra dyker upp 22-01 så här års. Sitter just nu och kollar på 6 kultingar som ätit i 50 min av två spridningar.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Håller på att försöka locka lite gris till vår mark just nu. Finns massvis runt om den men inte just där vi har. Just nu kör jag med mängder av bröd/sötsaker och även tjära. Några tips på vad mer man kan göra för att få dit dom? Undrar även om någon vet på hur långt håll dom känner lukten av tjära? Har fått så många olika svar som inte ens är i närheten av lika. Som någon skrev, sötsaker är inte så bra! Jag vet bara att en praktisk anledning är att grisarna får hål i tänderna av sockret, gris med hål i tänderna= arg gris, arg gris= farlig gris för både hund och förare. Och det är väldigt synd om dom, om dom ska behöva gå runt med hål i gaddarna Väl mött
Publicerat Juli 31, 201312 yr Absolut visst är det så....jag sprider kl 19 och 21 med majs. 7 sekunder, Biltemaspridare! Samma hela året men sprider lite tidigare på vintern 17 och 19 eftersom de dyker upp tidigare då. De flesta av våra dyker upp 22-01 så här års. Sitter just nu och kollar på 6 kultingar som ätit i 50 min av två spridningar. jävligt ot och det ber jag om ursäkt för men hur kommer det sig att du kör 19/21 och inte exempelvis 21/04? hos mig är fåglarna aktiva fram till ca 2000 på sommaren och suger åt sig majsen vilket gör att det känns menlöst att sprida för tidigt. jag vill inte utfodra fåglar utan grisar. genom att köra den andra spridningen på morgonen åkar du dessutom chansen att en annan grupp kan komma åt majsen alternativt att gruppen avslutar sitt nattliga fodersök i din mark vilket torde vara intressant? jag justerade i helgen och ligger just nu på 2x8 sek med pfeiffspridare
Publicerat Juli 31, 201312 yr Intressant om detta med hål i tänderna. Socker och sötsaker orsakar ju dock inte hål i tänderna. Det krävs bakterier och då specifikt sådana som orsakar hål i tänderna. Inom djurvärlden är ju inte de bakterierna så ofta förekommande. Hade gärna sett mer forskning på området, analyserat bakteriefloran hos grisar på olika delar av landet osv Då hade det iaf varit mer trovärdigt med påståendet.