Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Få gris till vår mark

Featured Replies

Publicerat

jävligt ot och det ber jag om ursäkt för men hur kommer det sig att du kör 19/21 och inte exempelvis 21/04? hos mig är fåglarna aktiva fram till ca 2000 på sommaren och suger åt sig majsen vilket gör att det känns menlöst att sprida för tidigt. jag vill inte utfodra fåglar utan grisar. genom att köra den andra spridningen på morgonen åkar du dessutom chansen att en annan grupp kan komma åt majsen alternativt att gruppen avslutar sitt nattliga fodersök i din mark vilket torde vara intressant?

jag justerade i helgen och ligger just nu på 2x8 sek med pfeiffspridare

Du har en poäng vad gäller tiderna, Jag kommer justera och köra en nattspridning runt 12-01 på en åtel för nu äter de upp allt, första gruppen om 6 grisar och galten som kommer sent blir utan men fåglar är inte så stort problem faktiskt. Hade mås inne ett tag men borta nu. Lite nötskrikor, korpar och ringduvor men mest dagtid.
Publicerat

Gällande sötsaker, kör personligen bara vitt bröd och det ibland på mina två egna åtlar. Tyvärr vill många i ett lag köra bröd och bakverk jämnt. Häromdagen var jag på en av de gemensamma åtlarna och där låg kokosbollar :-0 känns inte bra men "gubbarna" verkar inte bry sig tyvärr.

Publicerat

kør biltema maskiner  kun 2 sek x2 kl2200 ,2205 da jeg har oplevet at der er kommet grise før anden spredning den gang kl2200 og 2330 grise fremme kl2325  maskinen køre grise væk og ikke tilbage den nat så derfor 5min imellem altid efter solnedgang kalle dk :yes:  ps har mange fugle og egern. :wallbash:

Publicerat
  • Författare

Som någon skrev, sötsaker är inte så bra! Jag vet bara att en praktisk anledning är att grisarna får hål i tänderna av sockret, gris med hål i tänderna= arg gris, arg gris= farlig gris för både hund och förare. Och det är väldigt synd om dom, om dom ska behöva gå runt med hål i gaddarna

Väl mött

Absolut ska jag inte köra med sötsaker hela tiden utan bara i början för att få dit dom.

Publicerat

Absolut ska jag inte köra med sötsaker hela tiden utan bara i början för att få dit dom.

Sötsaker "drar" inte in mer än exempelvis majs - dvs det drar ingenting alls. Det som lockar dit grisarna är doft dvs som flera nämnt tjära alternativt en majsbomb enligt Christians recept. Är det extremt tätt mellan åtlarna i området kan det vara värt att ha mer intressant foder än någon annan men endast i detta fallet.  

Publicerat
  • Författare

Sötsaker "drar" inte in mer än exempelvis majs - dvs det drar ingenting alls. Det som lockar dit grisarna är doft dvs som flera nämnt tjära alternativt en majsbomb enligt Christians recept. Är det extremt tätt mellan åtlarna i området kan det vara värt att ha mer intressant foder än någon annan men endast i detta fallet.  

Nej men har enklare att få tag i sötsaker än majs då frugan jobbar på kondis så börjar jag emd det tänkte jag. Tjärar gör jag var 3dje dag för att bibehålla en stark lukt.

Publicerat

Absolut visst är det så....jag sprider kl 19 och 21 med majs. 7 sekunder, Biltemaspridare! Samma hela året men sprider lite tidigare på vintern 17 och 19 eftersom de dyker upp tidigare då. De flesta av våra dyker upp 22-01 så här års. Sitter just nu och kollar på 6 kultingar som ätit i 50 min av två spridningar.

7 sekunder?

Hur många kg kastar den ut då per spridning och hur länge räcker tunnan?

Publicerat

Tunnan rymmer 3 säckar med á 30 kg. Det räcker lite mer än en månad. Ca 1,5 kg per spridning tror jag. Om jag ökar på till 3 spridningar kommer jag ta 4-5 sekunder per gång tror jag. Samma mängd men utspritt. Det kostar runt 300 kr per månad att mata grisen på en åtel. Brödet kommer från ICA och är nästan dagsfärskt vitt bröd från deras lösplock. Min kostnad per åtel blir ca 100 kr/månad.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Intressant om detta med hål i tänderna.

Socker och sötsaker orsakar ju dock inte hål i tänderna. Det krävs bakterier och då specifikt sådana som orsakar hål i tänderna.

Inom djurvärlden är ju inte de bakterierna så ofta förekommande.

Hade gärna sett mer forskning på området, analyserat bakterielfloran hos grisar på olika delar av landet osv

Då hade det iaf varit mer trovärdigt med påståendet.

Tycker mig komma ihåg att du har rätt bra koll på just detta i och med yrke?

Är det inte så oxå att det även om de skulle ha rätt bakterier så tar det en tid att utveckla karies och de flesta grisar lever inte så länge ?

Publicerat

Den analysen ställer jag upp på. En gris lever i snitt 2-3 nu eller (alltså med jakt inräknat). Då hinner väl inte tandproblemen bli markanta va? Sen tycker jag att det är fel att skicka ut sötsaker i stor omfattning.

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Jag är då absolut ingen forsakare och inte ens nära men jag tror absolut inte att grisar får hål i tänderna av att äta sötsaker/vitt bröd någon gång ibland. Då grisar inte gör mycket annat än att äter och bökar så bör inte karies/annan sikt hinna sätta sig i tändera innan grisen börjat käka något annat som fått bort sötsakerna ur tänderna.

Publicerat

Själv så  har jag en Pfeiffs + biltema spridare (fast ej ännu helt igång) Men kör iaf  2,5 sek 1gång med start vid 22.00 (sommarspridning) . Kommer nu i mitten eller slutet på Aug mån. lägga till ytterligare en spridning vid 20.00 snåret om det är mörkt då  :smile:  Apropå spridningen så håller det vildsvinen på plats i runt 3tim med Pfeiffen

Sen när det är Vinter och djävulusiskt kallt så blir det en spridning vid 17.00 snåret och kanske lägger till en spridning vid 00.00 snåret då oxså. Så max givan blir ca 1kg/dygn. Går trots allt en hel del dovvilt+ annat som äter av det som serveras.

Bröd läggs bara ut det  som blir över från påsarna vid passerat utgångsdatum annars är det potatis som är ett komplement till majsen/ärtorna och tjäran. :thumbsup:

Publicerat

Jodå Strävhår, jag har koll, eller så försöker jag ge sken av det till betalande kunder.

Nu har jag kollat tänder på en och annan gris modell äldre och aldrig funnit hål, däremot brutna betar (ofta på ett område där de tjärar stenar).

Ponera dock att en gris 6mån lyckas få de där tandtrollen som ger upphov till karies, säg att den är 8 månader när bakteriefloran etablerat sig.

Tandtrollen behöver lättfermentabla sockerarter i det initiala skedet, ett hål utvecklas sällan snabbt. Då grisarna mer sällan går på åtel under sommartid och tidig höst ger ju tänderna lite andrum... Det är större chans att hålet blir kroniskt dvs inaktivt än tvärtom.

Sen gör hål i tänderna inte ont, det är en myt. Dock gör det ont när pulpan involveras, den dör tämligen snabbt ändå, sen dröjer det innan det blir en abscess, då trillar nog tanden ut eller tuggas ut.

Nej, det där med tänder låter jag nog grisexperterna oroa sig mest för. Men jag håller med att man kan iakta restriktivitet med sötsaker etc mkt pga den etiska delen, typ locka vilt osv

En annan sak, ni som har lite skarpa hundar eller grythundar har nog varit med om att en tand brutits så pulpan är blottad. Har hunden då flippat ut? Ofta brukar de vara tämligen obekymrade eller äta lite sämre - djur är tuffa, vi människor är veka...

Publicerat

Tror nog att de flesta av oss förkastat kariesteorierna sedan rätt länge och att det snarare handlar om etik. Nu i efterhand kan jag exempelvis erkänna att jag fodrade med tiramisu under flera år och att det inte bidrog till fler avslagna betar än när jag fodrat med exempelvis majs.

Däremot var det betydligt mer vanligt förekommande att årsgrisar hade foster i sig än vad det är nu när vi fodrar med mer naturligt foder.

Edit: inte heller var grisarna "argare". Arga blev de av bukskott och tyska jaktterriers.

Publicerat

Tror nog att de flesta av oss förkastat kariesteorierna sedan rätt länge och att det snarare handlar om etik. Nu i efterhand kan jag exempelvis erkänna att jag fodrade med tiramisu under flera år och att det inte bidrog till fler avslagna betar än när jag fodrat med exempelvis majs.

Däremot var det betydligt mer vanligt förekommande att årsgrisar hade foster i sig än vad det är nu när vi fodrar med mer naturligt foder.

Edit: inte heller var grisarna "argare". Arga blev de av bukskott och tyska jaktterriers.

Tiramisu? Ha ha....vilken lyx ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Intressant om detta med hål i tänderna.

Socker och sötsaker orsakar ju dock inte hål i tänderna. Det krävs bakterier och då specifikt sådana som orsakar hål i tänderna.

Inom djurvärlden är ju inte de bakterierna så ofta förekommande.

Hade gärna sett mer forskning på området, analyserat bakteriefloran hos grisar på olika delar av landet osv

Då hade det iaf varit mer trovärdigt med påståendet.

Ja jag är ju ingen forskare och ingen tandläkare, men jag har skjutit en och andan gris....och en del av dem med just hål i gaddarna. Sen om det beror på kvickrot och mjölkmogen vete eller "sockersaker" det har jag inga vetenskapliga fakta om. Men jag har inte skjutit någon gris med hål i tänderna på marker där det fodras med sockerfria saker. En slutsats man lite förhastat kan dra utan vetenskapliga bevis, och utan forskning.

En annan sak som slår mig i dina argument, (detta oxå utan forskning, vetenskap och dokumentation) är att vi fodrar grisarna med socker och annan "människoföda" så en borde det rimligtvis finnas ett vist utrymme för sådana bakterier som orsakar hål i tänderna.

Väl mött

Publicerat

Tiramisu lät inte fel :)

För att återgå till tråden. Den bästa åteln och den jag lagt ner mest jobb på, där gällde tjära ofta, lade ut bröd till en början i stora kvantiteter för att efter ett par månader gå ner i mängd. Majstunnor och i marken grävde jag ner majsbomber.

Den hösten var det mycket ekollon på min stora ek, så jag körde ut 4 svarta säckar med ollon på åteln, efter det har jag alltid gris även om givan nu är betydligt blygsammare.

Publicerat

Ja jag är ju ingen forskare och ingen tandläkare, men jag har skjutit en och andan gris....och en del av dem med just hål i gaddarna. Sen om det beror på kvickrot och mjölkmogen vete eller "sockersaker" det har jag inga vetenskapliga fakta om. Men jag har inte skjutit någon gris med hål i tänderna på marker där det fodras med sockerfria saker. En slutsats man lite förhastat kan dra utan vetenskapliga bevis, och utan forskning.

En annan sak som slår mig i dina argument, (detta oxå utan forskning, vetenskap och dokumentation) är att vi fodrar grisarna med socker och annan "människoföda" så en borde det rimligtvis finnas ett vist utrymme för sådana bakterier som orsakar hål i tänderna.

Väl mött

Jo visst är det så, att vi kan ha slickat på en kaka och sen slängt den till grisarna och den så smittas.

Problemet är ju mer att många tittar på en tand som är lite mörk eller har en grop och tror sig att det är karies...