Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• richard.k.melker
      By richard.k.melker
      Hej! Jag heter Richard och är lite av en "jack of all trades", håller på mycket med kreativa projekt och ideér. Jag är på jakt efter använda hylsor för min semaste idé, har försökt komma i kontakt med en lokal skjutbana i Rosersberg men svårt att få kontakt då de verkar svara sporadiskt i telefon.
      Undrar därför om det finns möjlighet att eventuellt någon här kan avvara några använda hylsor helst gevärshylsor men går även med mindre pistolhylsor, vet ej vad skrotpris ligger på för såna men kan betala.
      För att förklara mitt projekt närmare så är det så att jag har sedan snart 10 år haft en udda hobby att dyrka upp lås och intresse för generell säkerhet, och har skapat egna dyrkvertyg vilket jag nu tänk göra en konstnärlig variant av minidyrkset som ska passa i en hylsa som bärs kring halsen som smycke, det är inte tänkt i någon komersiell utsträckning utan mest som något att ge i present till vänner som delar mitt intresse. Har tidigare skapat hörlursheadset där skalet var använda pistolpatroner, ganska intressant look som vänder många blickar 😁. 
      Har ni frågor, synpunkter svarar jag gärna på dessa.
      Tack på förhand
      Richard Melker
    • Finskjägare
      By Finskjägare
      Jag är ganska skotträdd att skjuta med en 308. Rädd att siktet tar i ögat. Har någon några tips hur man hjälper detta? Eller är det bara att skjuta mycket på skjutbanan?
    • NJJ
      By NJJ
      Eftersom drillingen är ett hagelvapen med möjlighet till kula så postar jag i hagelvapen. 
      Till hösten kommer mina jaktmöjligheter att utökas och eventuellt kan det bli intressant med att införskaffa en drilling. Jag har tittat en hel del på att importera från Tyskland och har sett många drillingar i just 8x57ir, ofta till lägre priser. Är det på grund av att kalibern är utdöende? Jag har tidigare läst att RWS laddar för den, men hittar ingen sådan info på deras hemsida. Jag vet att Sellier & Bellot laddar för den. Innan hade Vapex den, men har inte sett den där på länge. Kjell i Sjöbo brukar ha det mesta så det går säkert att köpa S&B där. 
      Ni som har kaliber,  handladdar ni eller kör ni med S&B?
      Om ni handladdar var köper ni hylsor? Finns det hylsor för 8x57 ir? Tycker inte jag sett det någonstans. 
      Jag vill inte plocka hem något som det kommer vara omöjligt att få tag på ammunition till, eller behöva lämna drillingen för att borra upp pipan 8x57jrs.
      Hittar jag en drilling i 7x57 så är det också intressant, men priset förefaller var något lägre på 8x57ir. 
      Tankar och råd efterfrågas. 
    • gamblish
      By gamblish
      Hittade 6 stycken såna här 

http://www.cutlerscove.com/neat-stuff/shotshells/sellier-bellot12.htm

Om man är sugen på att köpa så får man gärna maila

freddda_@hotmail.com
      givetvis har han som äger dom vapen tillstånd
    • Wallen
      By Wallen
      Hej!
      Är en nykomling i jaktsammanhang och därav mindre väl bevandrad inom vapen och liknande. Har kollat runt en hel del på gevär men eftersom jag för närvarande är student har jag inte överdrivet mycket kapital att röra mig med. Är väl framförallt ute efter ett paketköp och hittade följande: WINCHESTER XPR 308 W för en billig peng. Någon med erfarenhet?
      http://www.jaktia.se/sortiment/winchester-xpr-308w-paket/

Väl mött,
      Walle
https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Tessie

Skador på hylshals 308

Recommended Posts

Tessie

När jag sätter i en kulla i hylsan och trycker i den så blir där väck på hylshalsen, justerar verktyget innan så att när man drar ner spaken i nedersta lägget, och skruvar därefter ner verktyget i botten. Vad jag har läst skall man dess utom skruva ner det ytterligar 1/4 varv. Skruvar jag däremot upp verktyget 1/4 varv ser det normalt ut när man pressat i en kula. användet Norma hylsor kal 308 Win.Vad är rätt. Pressen är en RCBS. 

Ny vad det gäller handladdning

Tessie

Gör du som manualen säger ?

http://www.rcbs.com/downloads/instructions/ReloadingDieInstructions.pdf

Ja. om jag har fattat den rätt.
Sätter jag i verktyget och justerar ner det till det går emot hylshållaren och gängar upp justerskruven för kulan
och kör en hylsa utan kula blir hylsan inte skadad, men om man justerar ner skruven för kulan och sätter i en kula blir där skador på halsen.

Vad gör jag för fel.post-14852-0-26896400-1375097313_thumb.j

Christian N

Du crimpar hylshalsen (massor, så pass att det bara är att kassera ovanstående exempel), ett kulisättarverktyg skall inte alls monteras med passning mot hylshållaren, det skall vara en god bit från den samma och COL, dvs total längden på kulan och sättdjupet justerar du sedan efterhand. /CHristian  

mr Snok

När jag sätter i en kulla i hylsan och trycker i den så blir där väck på hylshalsen, justerar verktyget innan så att när man drar ner spaken i nedersta lägget, och skruvar därefter ner verktyget i botten. Vad jag har läst skall man dess utom skruva ner det ytterligar 1/4 varv. Skruvar jag däremot upp verktyget 1/4 varv ser det normalt ut när man pressat i en kula. användet Norma hylsor kal 308 Win.Vad är rätt. Pressen är en RCBS. 

Ny vad det gäller handladdning

Du har nog läst fel verktygsinställning och gått efter kalibrering (sizing) istället för kulisättning (bullet seating).

Bullet seating börjar med 'Do not adjust the the seater die down against the shell holder as it will distort or crush the case'

Ska du inte ha 'crimp' så gå efter BULLET SEATING WITHOUT CRIMPING.

Tessie

/tack för snabba svar

återkommer i ämnet