Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dyra eller billiga Jaktkläder?

Featured Replies

Publicerat

Beslutsångest...

Börjar bli dags att byta ut mitt jaktställ efter 15 års tjänst.

Velar fram och tillbaka om jag återigen ska gå på den dyra vägen (Härkila,Swedteam;woodline etc.)

Eller vika av mot den billigare (Pinewood, Itab etc.)

Så snälla är det någon som har testat båda spåren?

Börjar faktiskt överväga att gå på dom billigare mest för att prova, kan ju byta oftare om det skulle behövas.

Men jag vill inte heller stå där i regnet eller kylan och inse att, fan dessa kläderna håller ju verkligen inte måttet..

//Ola

• Svar 71
  • Visningar 48,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 'Forest' heter ITAB-serien jag menade i 'membranfritt' tyg...VVM - Våga Vägra Membran http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1486

• Sådär, eftersom jag startade tråden så blir det lite uppdatering. Fick idag hem mitt Outback ställ från ITAB. Storlek och passform kändes över förväntan. Jacka blev outback Action, samt byxa Outbac

• Känner igen storleksproblematiken, ofta blir jackor stora som hus bara för man vill att de ska vara rätt längd på armarna. Hatar korta armar...   Fast och andra sidan kan man prova i butik och sen h

Posted Images

Publicerat

Jag ska köpa ett nytt ställ snart, och jag resonerar så att om jag lägger 8000kr nu och har dem i 10 år så blir det 800kr/år och det är jag värd!

Med det inte sagt att billiga duger!

Publicerat

Skall du köpa membrankläder, är allt utom Gore-Tex en kompromiss. Skall du köpa kläder utan membran kollar du helt enkelt hur välsytt/konfektionerat plagget är. ITAB är exempel på välsydda kläder, men med undermåliga andningsmembran.

Publicerat
  • Författare

Nu tillbringar jag den mesta tiden som passkytt/Vak.

Hur viktigt är det då att andningsmembramen är bra?

Är det inte främst när man rör sig mycket som man har störst nytta av den typen.

Eller är det så att om inte fukten transporteras bort så fryser man lättare?

Publicerat

hur resonerar du när du köper annat? jag brukar försöka (men lyckas sällan) lägga pengar i förhållande till användning. dvs jagar du mycket - köp dyrare grejer. jagar du inte så mycket - då kommer det billigare funka.

en hel del av de billigare kläderna är helt okej prylar men precis som någon kommentar ovan så brister det i membran, tätningar etc.

nästa fråga - är ex härkila så mycket bättre än pinewood att de ska kosta dubbelt så mycket? knappast.

Publicerat

Nu tillbringar jag den mesta tiden som passkytt/Vak.

Hur viktigt är det då att andningsmembramen är bra?

Är det inte främst när man rör sig mycket som man har störst nytta av den typen.

Eller är det så att om inte fukten transporteras bort så fryser man lättare?

Du har en bra poäng. Sitter man mest still funkar de billiga membranen dugligt. Lämpligt är att betrakta de i princip som en regnrock. Dvs bäst att gå ut till pass med jackan bakpå ryggsäcken och sedan ta på sig på passet. För att slippa bli blöt från insidan :-)

En högeligen relevant fråga att ställa sig är om man behöver membrankläder över huvud taget. Även Gore-Tex andas sämre än en bra membranlös jacka i militärpoplin edyl. Enklare då kanske att ha en bra traditionell regnkappa i ryggan att ta fram vid behov. Om du vill ha membranlöst men välsytt...kolla då t.ex på ITAB's serie i poplintyg/ripstop som är i lite 'hantverkarstuk' men i skogsgröna färger...kommer inte ihåg namnet på serien...det är mkt trevliga prisvärda kläder :-)

Publicerat
  • Författare

hur resonerar du när du köper annat? jag brukar försöka (men lyckas sällan) lägga pengar i förhållande till användning. dvs jagar du mycket - köp dyrare grejer. jagar du inte så mycket - då kommer det billigare funka.

en hel del av de billigare kläderna är helt okej prylar men precis som någon kommentar ovan så brister det i membran, tätningar etc.

nästa fråga - är ex härkila så mycket bättre än pinewood att de ska kosta dubbelt så mycket? knappast.

Ja, har ju börjat fundera lite i dina banor.

Tidigare har jag nästan uteslutende gått på de dyrare alternativen, men börjar fundera i de banorna att är det verkligen så mycket bättre?? :wink:

Publicerat

Ja, har ju börjat fundera lite i dina banor.

Tidigare har jag nästan uteslutende gått på de dyrare alternativen, men börjar fundera i de banorna att är det verkligen så mycket bättre?? :wink:

gällande byxor skulle jag aldrig snåla. de använder man alltid oavsett väder och även när man inte jagar utan bara lufsar i skogen. har betat mig igenom chevalier, woodline, pinewood och härkila. regnar det inte har jag woodline, risk för regn härkila. woodline håller helt enkelt inte tätt i fogarna trots att de ska vara regntäta och är behandlade - annars är det ett par ruskigt sköna byxor. 

i fallet jacka så är det lite svårare. jag har bara jacka när det "behövs" vilket inte är spå ofta men det är ju då man vill att det ska hålla tätt, eller hur? :)

Publicerat

Bästa plagget jag har de få gånger jag sitter på pass är en rejäl regnponcho, funkar både mot vind och väta. Annars tycker jag Runnarköp har funkst bra som membrankläder, brukar använda deras byxor och en ulltröja när jag går som hundförare.

Skickat från min GT-P3110 med Tapatalk 4 Beta

Publicerat

Dessa "forest" är dom bättre än härkila mm, jag menar då deras motsvarighet!

Hmm, dom har bambusockor till bra pris!

Suveräna mot fotsvett!

Publicerat

JAg har tidigare kört med membrankläder av GTX som Taiga, Berghaus, North Bend mfl. Upplever att vid fysisk ansträngning räcker inte andas funktionen utan jag blir svettig I alla fall! Därför har jag  gått tillbaka till "vanliga" kläder av bomullspoplin typ "Ninoflex" som är vindtätt, använder militärkläder som m/60 och m/90, jacka och byxor från överskottsfirma. Sen använder jajg regnplagg från arbetarskydd av typen tunn polyurethane på strechnylon.  Är oerhört lätta, torkar väldigt snabbt (vilket inte GTX kläder gör om impregneringen blir dålig), är prasselfria, finns även I orangefärg om man vill synas. TAr väldigt liten plats (hela stället hoprullar som två grillkorvar), finns korta och långa jackor, byxor med hängsle-midjemodell eller holkar. Funkar suveränt enligt mig till en betydligt lägre kostnad än "jaktkläderna".

DT

Publicerat

Har med tilltagande ålder och minskad vilja att frysa köpt lite mer anpassade kläder, läs lite dyrare från en tillverkare i USA, numera fryser jag sällan, jag är sällan svettig och jag är en bättre jägare på det sättet. 

Pontus har en god tanke ovan, hur mycket jagar man, vad jagar man och hur vill man må när man gör det- en behovsprövning helt enkelt. Jag tror att man måste ha burit en massa skitkläder först för att verkligen uppskatta kvalitéerna hos bättre kläder. 

Runnarköp är ganska bra, men deras jacka, den jag haft är löjligt bylsig. /Christian

Publicerat

Jag köpte billigare kläder på Engelson   då jag har handlat allt från vapen ammu skor stövlar Eftersöksgrejor,,

Beror på ekonomin med

Resonerar så jag har köpt byxor för 450kr skulle dom inte klara busväder o vind så har jag dom gammla byxsorna sen nästa  säsong så kan jag lägga-

En slant på  dyrare byxor senare,,

Publicerat

Dessa "forest" är dom bättre än härkila mm, jag menar då deras motsvarighet!

Hmm, dom har bambusockor till bra pris!

Suveräna mot fotsvett!

Det vet jag inte. Men jag vet att Forest-serien är trevlig och välsydd och med ett starkt tyg :-)

Publicerat

När jag började jaga tänkte jag "skit samma vad jag har på mig, jag köper något billigt skit som är varmt och skönt".

Oftast är ju kläder varma som ska vara varma och dom som är regntäta är ju regntäta.

Skillnanden på billiga och dyra är istället om dom andas eller inte och mattrialet. Nu på senare år lägger jag gärna några hundralappar extra för att trivas i kläderna och slippa att smälta bort och istället ha det behagligt.

Publicerat

Har med tilltagande ålder och minskad vilja att frysa köpt lite mer anpassade kläder, läs lite dyrare från en tillverkare i USA, numera fryser jag sällan, jag är sällan svettig och jag är en bättre jägare på det sättet. 

Pontus har en god tanke ovan, hur mycket jagar man, vad jagar man och hur vill man må när man gör det- en behovsprövning helt enkelt. Jag tror att man måste ha burit en massa skitkläder först för att verkligen uppskatta kvalitéerna hos bättre kläder. 

Runnarköp är ganska bra, men deras jacka, den jag haft är löjligt bylsig. /Christian

Nyfiken på vilket märke å var du handlat?

Publicerat

När jag började jaga tänkte jag "skit samma vad jag har på mig, jag köper något billigt skit som är varmt och skönt".

Oftast är ju kläder varma som ska vara varma och dom som är regntäta är ju regntäta.

Skillnanden på billiga och dyra är istället om dom andas eller inte och mattrialet. Nu på senare år lägger jag gärna några hundralappar extra för att trivas i kläderna och slippa att smälta bort och istället ha det behagligt.

Kanske därför 90% av jaktlaget sitter i kallingar o t-shirt i höstvärmen under älgjakten här :sad:

Publicerat

Jagade många år i mollskinsbyxor med getskinn på framsidan, ofantligt vattentåliga och motståndskraftiga i mot väta i buskage och högt gräs. Fårhållande vis varma och behagliga och bära, dock tillhör de väl det omoderna i dagens "märkes" fixerade värld. Har nu ett par Orsa från Engelssons som somrigare alternativ för på vintern kräver de mycket under för och hålla värmen..

Jag hade nog kikat på alternativen vid någon mässa för och känna och klämma mig fram till vad jag ska välja och prova, finns mycket underställ och mellan lager som kan göra mycket om man väljer tunnare enklare skalplagg.

Publicerat

Nyfiken på vilket märke å var du handlat?

Jag har handlat rätt mycket härifrån, KUIU samt även del rena ylle kläder från denna tillverkare First lite, även  om man inte vill handla så skulle jag som en ren lisa för själen för er jägare vilja rekommendera att ni tittar på denna länk en stund, i ren andakt, bilddagbok,

vid användningen av dessa kläder särskilt dunjackan så inser jag behovet av kvalité, men även deras underställ är ruggigt sköna. /Christian

Publicerat

Min högst personliga uppfattning är att skillnaden mellan de dyrare kläderna och de billigare ligger mest på detaljnivå, samt givetvis goretex kontra nåt plagiat. Vad gäller funktionen på kläderna kan inte jag motivera mig att lägga 3000 spänn för genomtänkt design och goretex, när första gnistan från kaffeelden bränner raktigenom membranet.

Köpte byxor från swedteam med plagiatmembran i fjol. Kostade ca tusenlappen och har funkat kanon. Blir varmare i samtliga mina goretexbyxor, och jag har ännu inte blivit blöt i dom.

På överkroppen kör jag alltid med fleece när jag går. Bara att byta mellan såtarna. Sitter jag på pass funkar ju vad som som är vatten/vindtätt.

Mvh/U

Publicerat

Jag kör mycket med Abeko, tycker det är ett märke som som väldigt prisvärt emd bra kvalité.

Publicerat

Min högst personliga uppfattning är att skillnaden mellan de dyrare kläderna och de billigare ligger mest på detaljnivå, samt givetvis goretex kontra nåt plagiat.

Jovisst...och det är detta (detaljkvalitet och material) som kostar pengar i tillverkarled...så din slutsats är högst logisk och given samt inte påtagligt personlig utan tämligen universell :)

Publicerat

Sedan förra älgjakten har jag sneglat på en prohunter från härkila, tycker den är jobbigt dyr bara.

Har ni förslag på liknande jacka? Jag fryser oftast riktigt mycket.

Publicerat

Jag har tre par membranbyxor, plus andra kläder som duger i skogen.

Men det som hjälper mig bäst är byxholkar , och en bra regnponcho.

Resten av kläderna byter man ändå allteftersom att sakerna blir blöta/förvarma/förkalla....

Iofs går jag juh helst som hundförare, eller i drevet...

Stå på pass, kan kräva en rymdräckt ibland...