Publicerat Juli 31, 201312 yr Jag har fortfarande kvar ett par klassiska mollskinn/getskinns byxor för jakt där jag sitter på pass. Använder ett par fjällräven (tror de heter Barentz eller något sånt) när jag går. Väldigt mycket grönlandsvax under knäna, på framsida lår och i rumpan. Inget i grenen... Sedan är problemet att jag har viss jakt som är väldigt omväxlande. T.ex jagar jag emellanåt på en mark där man med lite tur (Jo det är favvo passet) har 200 höjdmeter från närmaste skogsväg ut till passet. Då är inget av de ovan nämnda alternativen sådär jätteperfekta. Blir dock Mollskinnsbyxorna. Har letat efter något lämpligare men inte riktigt hittat rätt. Gillar tjockt "skydd" på lår och knän. Men skulle samtidigt vilja ha något lättare. Någon som har förslag? Ger gärna 3000pix om det blir perfekt men tycker det känns kymigt att ge 1500 om jag inte är helt nöjd...
Publicerat Juli 31, 201312 yr Sedan förra älgjakten har jag sneglat på en prohunter från härkila, tycker den är jobbigt dyr bara.Har ni förslag på liknande jacka? Jag fryser oftast riktigt mycket. Köp en dunväst eller tunn förstärkningsjacka att ha under skaljackan. Typ denna: http://se.thenorthface.com/tnf-se-en/men-s/shop-by-category/jackets/down-jackets/men-s-nuptse-jacket.html Känns som man har på sig varm luft....:-)
Publicerat Juli 31, 201312 yr Kompromissar lite själv faktiskt, halvdyra men ändå helt klart godkända
Publicerat Juli 31, 201312 yr Köp en dunväst eller tunn förstärkningsjacka att ha under skaljackan. Typ denna: http://se.thenorthface.com/tnf-se-en/men-s/shop-by-category/jackets/down-jackets/men-s-nuptse-jacket.html Känns som man har på sig varm luft....:-) Haha, brukar ha det, fast en väst med el i, blir ofta trackpad för att jag ser ut som en michelingubbe med kläder på och i jaktstugan är jag som en pinne:)
Publicerat Juli 31, 201312 yr Har alltid blandat och gett ganska friskt vad gäller jaktkläderna..... Har numera ganska mycket björnbär på mina marker vilket dödar allt i byxväg inkluderande kevlarförstärkta byxor. Så vad gäller byxor så är det skinn som gäller om man ska gå, och billiga skinnbyxor håller kanske en säsong - i bästa fall. Numera håller skinnbyxorna av lite kvalitet minst 6-7år. Så köp inte billigt skit från Cress och dom där, köp Laksen, Meindl eller Härkilla. Ska man jaga duvor på sommaren så är ett par khaki chinos i vanlig bomull idealiska - rätt färg, lagom varma och smälter perfekt in i stubben eller det gulnande betet. Ska man ha membran, så köp bra membran. Men det är nu ingen universallösning det heller. Det är skitbra när man sitter stilla och inte ska fara omkring så mycket. pinewood/ITAB mfl billiga andas betydligt sämre än Laksen, Härkilla och Berghaus. Nu ska det erkännas att Berghaus mfl har en gräns för hur mycket de orkar andas i alla fall - så liners är ingen universallösning. Jag vet för jag har provat. Min jaktklädsel snurrar mao kring ett enda plagg: två olika anoraker, båda från Chevalier (ett märke som jag annars anser är rent mög numera) en grön mosqito och en kamuflage dito. Numera är dessa gjorda i nylon men förr gjordes de i bomull, de är suveräna. Varma när det är kallt, vindtäta, svala i värme, kan vaxas så de tåler lättare regn. Och ett myggnät som man enkelt kan fälla upp vid behov. Men tyvärr görs de numera i sketen nylon..... Färg väljs efter jaktform: grönt på mer sociala tillställning, camo på ankjakt och duvjakt. Sedan väljs övrigt utifrån väder, temperatur och jaktform. Men anoraken har jag alltid på mig över skjortan/t-shirten. Och då finns det ett par tre olika jackor: en tweedrock med liner (Beretta) när man ska se prydlig ut, en kort jacka i kamouflage med liner (Härkilla) suverän om man ska purcha i regn, en gammal Barbour Beaufort oljerock (outslitlig) för björnbären, ett par gamla m/69P byxor ngt omgjorda, ett par tre gamla chinos i olika färger, ett par skinnknickers (Laksen) ett par långa skinnbyxor stora nog för att ett par chinos ska få plats under för vinterbruk (Laksen), en jävligt stor jacka med liner med gult vass kamouflage (Berghaus) som man kan få en dunjacka under, ett par svarta byxor med liner (tydligen poppis bland byggjobbare stora nog att dra över vanliga byxor (dessa ligger vanligen i bilen men har räddat mer än en jaktdag när gud annars låter himlens portar stå öppna), tror jag köpte dem på ITAB en gång för många år sedan) utöver det ett par olika västar och tröjor för de tillfällen man ska gå mycket. Det där med ett enda jaktställ för alla jakt har jag gett upp sedan länge. Det funkar inte..... /T
Publicerat Juli 31, 201312 yr Författare Många bra synpunkter så här långt. Tror nog att jag ska göra ett försök med kläder från ITAB. Om inget annat så får dom tjänstgöra under sommarens skyddsjakter och bockjakt i Augusti.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Jag har fortfarande kvar ett par klassiska mollskinn/getskinns byxor för jakt där jag sitter på pass. Använder ett par fjällräven (tror de heter Barentz eller något sånt) när jag går. Väldigt mycket grönlandsvax under knäna, på framsida lår och i rumpan. Inget i grenen... Sedan är problemet att jag har viss jakt som är väldigt omväxlande. T.ex jagar jag emellanåt på en mark där man med lite tur (Jo det är favvo passet) har 200 höjdmeter från närmaste skogsväg ut till passet. Då är inget av de ovan nämnda alternativen sådär jätteperfekta. Blir dock Mollskinnsbyxorna. Har letat efter något lämpligare men inte riktigt hittat rätt. Gillar tjockt "skydd" på lår och knän. Men skulle samtidigt vilja ha något lättare. Någon som har förslag? Ger gärna 3000pix om det blir perfekt men tycker det känns kymigt att ge 1500 om jag inte är helt nöjd... Henke har du tittat på dylika typ Lundhags - Traverse Pants finns en hel hög med olika men själv konceptet, hur sköna som helst att gå och röra sig i.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Egentligen kör jag inte med direkta jaktkläder utan det är mycket Taiga, Lundhags, Fjällräven etc.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Jag har rätt blandat men ju svårare förhållanden och fler jaktdagar ju dyrare blir det. Att gå ut och sätta sig på ett älgpass krävs det inte många kronor för att fixa. Är det jakt i kyla med varierande belastning kan det bli dyrt.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Henke har du tittat på dylika typ Lundhags - Traverse Pants finns en hel hög med olika men själv konceptet, hur sköna som helst att gå och röra sig i. Bra tipps. Men är det inte jobbigt med benfickan så "lång fram på benet"? Jag har trott att en benficka som inte sitter mer "sidmonterad" blir svår utnyttjad?
Publicerat Juli 31, 201312 yr Ja jaktkläder är ett rätt vitt begrepp. Börjar också bli så senior att jag kan se att trender styr folks klädval mer än funktionen de egentligen borde söka. Har jagat som hundförare i 24år nu och har egentligen bara ägt 4 par "hundförarbyxor", 1 par Chevalier skinnskodda och de tre senaste har varit Härkila Gore-tex. 2 par har varit lappmarksbyxor och har numera prohunter, men dessa håller inte samma klass som gamla lappmarksbyxan som jag förvisso lagade tills dom nådde nirvana. Härkila tillsammans med Swedteam håller jag ändå bäst i klassen, man jobbar kontinuerligt med egen utveckling vilket hedrar dom också. Chevalier är inte hälften av vad man varit, tyvärr. Har även Härkilas kängor efter många år med Meindl, dessa är mindre bra då jag omöjligen kan få den ena vattentät. Skall reklamera dessa då du verkligen betalat för att hålla dig torr. Byxor för mellanakter där man inte behöver fukttransport och således inte heller dyra membran är ju nåt helt annat, där finns ju en uppsjö av bra alternativ där jag föredrar Lundhags och Bergans men även Pinewood funkar för mina övningar. Mina 5 öre är, är din primära jakt rörlig så gör aldrig avsteg från kvalitet som Gore-tex och windstopper.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Nu syslar jag mest med annat friluftsliv än jakt så mina erfarenheter är kanske inte direkt aplicer bara. Jag tycker att "fram" placerade sidofiikor funkar bra. Man kan inte få ned lika mycket i dom men dom fastnar mer sällan i trängen. När det gäller goretex eller liknade så visst när det rengar men har aldrig hittat ett menbran som håller en torr när man rör sig. Tycker mycket bättre om mendranfria, g-1000,eta-proof, Varpsatin etc. Jag tror på ett par g-1000 kombinerade med ett schysst ull underställ när teraturen minskar. G-1000 är specielt bra när det är riktigt kallt, bara att borsta bort snön. Och en islandströja, detta måste vara ett av mina bästa plagg. Stickningen är så lös att om man inte har ett vintät lager utanpå blir den inte för varm när man rör sig. (upp till 10c) När man sedan stanar tar man på sig ett vindtät lager och man kan stå still bekvämt ner till -5. (jag avskyr att frysa.) Om det ska vara dyrt eller biligt? Köpper man kvalite behöver man bara gråta en gång. Men det finns ju grader. Lite beroende på hur mycket man är ute.Det viktigaste är att bestäma sig för att sluta frysa. Kan låta fånigt men det är svårt att lära sig. Om man är lite små frusen och har ett extra tröja i ryggsäken, ta på den. Att stå och dum frysa gör att man inte njuter lika mycket. Och varför är man då där.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Bra tipps. Men är det inte jobbigt med benfickan så "lång fram på benet"? Jag har trott att en benficka som inte sitter mer "sidmonterad" blir svår utnyttjad? Jag upplever det inte som nåt problem, men finns som sagt flera märken å modeller med strechen på rätt ställen. Har 4-5 par olika, Haglöfs å Lundhags å använder i princip inget annat i byxväg om vi inte pratar hällregn eller smällkallt.De torkar otroligt kvickt.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Jag upplever det inte som nåt problem, men finns som sagt flera märken å modeller med strechen på rätt ställen. Har 4-5 par olika, Haglöfs å Lundhags å använder i princip inget annat i byxväg om vi inte pratar hällregn eller smällkallt. De torkar otroligt kvickt. http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/antjah_pant?attr1_id=137#.UflweqOezFo Dom här kommer nog jag slå till på, satt tight och kändes riktigt smidiga och ganska slitstarka, vägde nästan ingenting heller.
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Sedan förra älgjakten har jag sneglat på en prohunter från härkila, tycker den är jobbigt dyr bara.Har ni förslag på liknande jacka? Jag fryser oftast riktigt mycket. Jag har en sån jacka som funkatnsjukt bra i två år nu. Höst och vinter, det är bara att reglera med olika tjocka ulltröjor under. Jag köpte ett par byxor på fäviken nu. Kan inte tänka mig att jag blir annat än nöjd med dem också. Det dyker upp jackor på blocket ibland så då kan de vara lite humanare pris än flong ny...
Publicerat Augusti 1, 201312 yr http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/antjah_pant?attr1_id=137#.UflweqOezFoDe där såg intressanta ut, återkom gärna med ett utlåtande när du breakat in dom. Dom här kommer nog jag slå till på, satt tight och kändes riktigt smidiga och ganska slitstarka, vägde nästan ingenting heller.
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Är det Yukonjackan du har, Christian? En fråga om det är så: Funkar det att ha radio i någon av bröstfickorna eller måste man hitta på någon annan lösning?
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Jag har en sån jacka som funkatnsjukt bra i två år nu. Höst och vinter, det är bara att reglera med olika tjocka ulltröjor under. Jag köpte ett par byxor på fäviken nu. Kan inte tänka mig att jag blir annat än nöjd med dem också. Det dyker upp jackor på blocket ibland så då kan de vara lite humanare pris än flong ny... Låter ju kanon! Har du långa eller korta modellen?
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Är det Yukonjackan du har, Christian? En fråga om det är så: Funkar det att ha radio i någon av bröstfickorna eller måste man hitta på någon annan lösning? Har deras Guide dcs jacka, radio i bröstfickan, har aldrig provat, kör sedan två år tillbaka med radio ficka på bältet, har deras guide byxor, ett par attack, dun jacka, underställ x2, gaiters, handskar (helt fenomenala) ett par buffs, sammantaget bra prylar. Christian
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Är det torrt och varmt ute så använder jag oftast kläder från 5:11 utan funktionsmembran. Under den egentliga hösten/vintern så är det byxor från Härkila som gäller och då prohunter som jag stortrivs med,liksom MKJ körde jag uteslutande med lappmarksbyxan tidigare men tycker prohunter är snäppet bättre. Jackor är ett sorgligt kapitel,de allra flesta jaktjackor med membran sitter fruktansvärt illa,bylsiga,klumpiga med massor av onödiga finesser. Således har jag andra typer av jackor som inte direkt är jaktrelaterade utan mera friluftorienterade. /Mike
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Jag har under varma våren sommaren och en bit in på hösten byxor som heter Nissan och det är köpa på Engelssons. Tycker det är lagom varma för smyg/vakjakt och oömma till alla diverse allt i allo sysslor på jaktmaken. Det är ej vattentäta men det det står i mot hel del innan det kommer igenom tyget då det är vaxade. http://www.engelsons.se/fritidsbyxa-nissan Tröjan jag använder året om har jag även den köpt på Engelsson verkar har utgått nu men den är vindtät och är i fleece med radioficka. Under vintertid så kör jag en komplett "Naggen" jaktställ ifrån Swedteam i Gore-Tex dyrt men varmt och vattentätt http://www.engelsons.se/set-priser/set-pris-jacka-och-byxa-naggen-gore-tex
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Jag gillar också mina Traversebyxor från Lundhags. Har en äldre modell kallad Traverse Pro. Men det jag inte förstår är dessa stretchpaneler. har aldrig behövt stretchpaneler på andra byxor och hade gärna varit utan dom på Lundhagsbyxorna också. Varför ? Jo myggen biter igenom som om man inte hade några byxor på sig. Därför tar jag allt som oftast Fjällrävenbyxorna i G-1000 istället. Kom ihåg att mycket pengar kan sparas på att köpa begagnat ! Behöver inte vara det minsta fel på kläder för att dom är begagnade. Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Jag har en sån jacka som funkatnsjukt bra i två år nu. Höst och vinter, det är bara att reglera med olika tjocka ulltröjor under. Jag köpte ett par byxor på fäviken nu. Kan inte tänka mig att jag blir annat än nöjd med dem också. Det dyker upp jackor på blocket ibland så då kan de vara lite humanare pris än flong ny... Pro hunter är nog den jacka jag är mest nöjd med sneglar på byxorna i år men det är en rejäl bunt pengar
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Strävhår. Har även de nya Traverse samma myggproblem som Rö-Olle beskriver ovan?
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Har inte de nyaste så det kan jag inte uttala mig om, men mygg är mer en mental grej så inget jag har registrerat med mina.