Publicerat Augusti 1, 201312 yr Jag har också blandat men senaste tiden har jag ett par m 90 byxor och frågan är om inte de får hänga med en hel del i höst, trivs väldigt bra i dom, jag har använt outbackstället från itab de senaste 2-3 säsongerna, håller fint, men fickorna är det något skumt med men annars ett mycket trevligt ställ något varmt tidigt på jakten.... Jag jagar björn och älg med hund
Publicerat Augusti 2, 201312 yr Låter ju kanon! Har du långa eller korta modellen? Det är långa modellen. Hoppas du hittar en som passar i storlek och pris !
Publicerat Augusti 2, 201312 yr Nu har inte jag jagat något värt namnet de sista sex åren på grund av knäet men har ändå varit i skogen i diverse ärenden sedan småbarnsåldern. Jag har helt slutat att använda swedteam och dylika märken då mina byxor varit bortom all möjlighet till reparation andra säsongen. Jag kör med m90 som jag kastar efter en säsong och köper nya då de oftast är helt sönderslitna runt benen. Ripvide contortaplanteringar och myrsly sliter något oerhört på tyg och att då lägga 2000 på ett par byxor som ändå inte gör det de ska känns fel. Jacka blir en Goretex av bättre sort men den använder jag inte förrän sent på hösten. Har en gammal vaude ripa säck som måste bytas som jag har mina grejor samt fågel i.
Publicerat September 16, 201312 yr Författare Sådär, eftersom jag startade tråden så blir det lite uppdatering. Fick idag hem mitt Outback ställ från ITAB. Storlek och passform kändes över förväntan. Jacka blev outback Action, samt byxa Outback II. Köpte även vändbara fleecejackan (Härkila kopian) att ha under jackan. Jackan känns lite väl tunn, men det är väl bara att bygga lager under.. Återkommer när det varit med om lite praktisk jakt i skiftande väder. Ska bli intressant och se om det får stanna eller det blir byte till ett kvalitets ställ
Publicerat September 16, 201312 yr Jag har testat härkila doggkeper i ca 15 jaktdagar, och skönare plagg får man leta efter! Inte det perfekta hundförarstället i september men som passkytt var det perfekt, och 5års garanti är ju inte fel! Jag fick väldigt bra pris hos jaktia kosta!
Publicerat September 16, 201312 yr Sådär, eftersom jag startade tråden så blir det lite uppdatering. Fick idag hem mitt Outback ställ från ITAB. Storlek och passform kändes över förväntan. Jacka blev outback Action, samt byxa Outback II. Köpte även vändbara fleecejackan (Härkila kopian) att ha under jackan. Jackan känns lite väl tunn, men det är väl bara att bygga lager under.. Återkommer när det varit med om lite praktisk jakt i skiftande väder. Ska bli intressant och se om det får stanna eller det blir byte till ett kvalitets ställ Ska bli intressant att höra vad du tycker om byxorna när du använt dem lite. Har själv sneglat lite på dem men inte slagit till ännu. Har bara köpt TP-X byxor men dock inte för jaktbruk.
Publicerat September 17, 201312 yr Jaktkläder köper man bäst på senvintern. Då rear affärerna ut fjolårets konfektion och inväntar den nya. På det viset kom jag över Ett swedteam goretexställ med nypris 7500 kr för knappt 2000 kr. För övrigt är jag inte så mycket för hela ställ utan väljer mina persedlar del för del. Är också barnsligt förtjust i tätvävd vaxad bomull. Favoriten är nog en tysk militär bomullsparkas som jag köpte för några hundringar och har vaxat in till god regn och vindtäthet. Klassiska M59 byxor går inte heller av för hackor, speciellt inte om man vaxar dem på framsidan av benen.
Publicerat September 17, 201312 yr Jaktkläder köper man bäst på senvintern. Då rear affärerna ut fjolårets konfektion och inväntar den nya. På det viset kom jag över Ett swedteam goretexställ med nypris 7500 kr för knappt 2000 kr. För övrigt är jag inte så mycket för hela ställ utan väljer mina persedlar del för del. Är också barnsligt förtjust i tätvävd vaxad bomull. Favoriten är nog en tysk militär bomullsparkas som jag köpte för några hundringar och har vaxat in till god regn och vindtäthet. Klassiska M59 byxor går inte heller av för hackor, speciellt inte om man vaxar dem på framsidan av benen. Jag köpte den här igår på jaktbutiken.se p g a utgående modell. 1295 kr. Jag vet inte vad dom kostar i vanliga fall. http://www.jaktbutiken.se/produkter/203.85/Jackor/db_lista.html
Publicerat September 17, 201312 yr Jag köpte den här igår på jaktbutiken.se p g a utgående modell. 1295 kr. 2013-09-16-226.jpg Jag vet inte vad dom kostar i vanliga fall. http://www.jaktbutiken.se/produkter/203.85/Jackor/db_lista.html Den där jackan köpte jag ännu billigare på XXL i Västerås
Publicerat September 17, 201312 yr Ska bli intressant att höra vad du tycker om byxorna när du använt dem lite. Har själv sneglat lite på dem men inte slagit till ännu. Har bara köpt TP-X byxor men dock inte för jaktbruk. jag har kört med förra modellen (outback byxan) och är jätte nöjd med dom lite varna för ha dom på sommaren märkte jag
Publicerat September 17, 201312 yr Väldigt prisvärda, men de har en nackdel. "Knän och hela byxan nederdel förstärkt med Supplex" Fattade inte varför jag var blöt vissa dagar t.o.m. kalsingarna var blöta. Finns vad jag förstår inget som stoppa vattnet så högt upp. Funkar säkert för en passkytt men ska man krypa i granplanteringar så blir man blöt!
Publicerat September 17, 201312 yr Väldigt prisvärda, men de har en nackdel. "Knän och hela byxan nederdel förstärkt med Supplex" Fattade inte varför jag var blöt vissa dagar t.o.m. kalsingarna var blöta. Finns vad jag förstår inget som stoppa vattnet så högt upp. Funkar säkert för en passkytt men ska man krypa i granplanteringar så blir man blöt! Där har du ett fenomen jag upptäckte också annars väldigt prisvärda.
Publicerat September 17, 201312 yr Den där jackan köpte jag ännu billigare på XXL i Västerås Ok! Vi har ju inte XXL här uppe ännu.
Publicerat September 18, 201312 yr Ok! Vi har ju inte XXL här uppe ännu. men internet har väl kommit till byn? Xxl webshop är helt ok
Publicerat September 18, 201312 yr men internet har väl kommit till byn? Xxl webshop är helt ok Ja, det har det väl! Jag hittade inte den jackan på XXL när jag var in o kikade. Det finns ett problem med att handla via internet o det är det där med att prova kläder innan man handlar. Jag vill alltid känna hur plagget sig på mig o om det räcker i armar el. benen. Långa armar o ben. Armar el. byxben ska ju inte vara typ 1 dm för korta. Man är ju en lång o ståtlig karl.
Publicerat September 18, 201312 yr Ja, det har det väl! Jag hittade inte den jackan på XXL när jag var in o kikade. Det finns ett problem med att handla via internet o det är det där med att prova kläder innan man handlar. Jag vill alltid känna hur plagget sig på mig o om det räcker i armar el. benen. Långa armar o ben. Armar el. byxben ska ju inte vara typ 1 dm för korta. Man är ju en lång o ståtlig karl. Känner igen storleksproblematiken, ofta blir jackor stora som hus bara för man vill att de ska vara rätt längd på armarna. Hatar korta armar... Fast och andra sidan kan man prova i butik och sen handla på nätet när man vet storlek... Fast på sikt lurar man sig själv då handlaren till slut måste slå igen pga olönsamhet!!
Publicerat September 18, 201312 yr Känner igen storleksproblematiken, ofta blir jackor stora som hus bara för man vill att de ska vara rätt längd på armarna. Hatar korta armar... Fast och andra sidan kan man prova i butik och sen handla på nätet när man vet storlek... Fast på sikt lurar man sig själv då handlaren till slut måste slå igen pga olönsamhet!! Helt rätt tänkt. Jag är +190 cm o bred över axlarna så då förstår du problematiken. Den lokala handlaren har inte allt så då kan man fara runt i Luleå- Piteå- Boden innan man hittar rätt plagg. Hur mycket har jag lagt i bränsle innan jag är färdig med rundan. Luleå 8 mil, Piteå 13 mil o Boden 8 mil enkel väg sett från Kalix. Till Haparanada o Torneå, Finland 5 mil.
Publicerat September 19, 201312 yr Vad tror ni om dom här ? Antar att ingen har sådana eftersom det står att det är nyheter ? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-skydd/Jaktjacka-48100/ http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-skydd/Jaktbyxor-48108/
Publicerat September 19, 201312 yr Vad tror ni om dom här ? Antar att ingen har sådana eftersom det står att det är nyheter ? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-skydd/Jaktjacka-48100/ http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-skydd/Jaktbyxor-48108/ De såg trevliga ut på Bosjökloster i deras monter, finns barn storlekar med...
Publicerat September 19, 201312 yr Nu tillbringar jag den mesta tiden som passkytt/Vak. Hur viktigt är det då att andningsmembramen är bra? Är det inte främst när man rör sig mycket som man har störst nytta av den typen. Eller är det så att om inte fukten transporteras bort så fryser man lättare? Nej, när du rör dig så att du blir blöt av svett (som jag som svettas mycket) hinner membrankläder ändå inte ventilera. Om jag rör mig sakta fungerar det G-tex. Dessutom är det ok som regnplagg om man sitter still (om du inte bara köper en av försvarets gamla regnrockar). Vintertid i många minusgrader uppleverman ännu ett problem när svetten fryser till is på insidan kläderna. Då andas det inte alls!! Gore tex är ok som regnplagg på sommaren och hösten men vintertid i minusgrader suger det.
Publicerat September 20, 201312 yr Bara därför att goretex är en bra kompromiss. Det andas hyggligt bra i förhållande till hur tätt det är. Tål en regnskur när man sitter på pass. Det är dyrt men man köper även en bra garanti om man jämför med hur de billigare märkena sköter sina reklamationer. Sedan är de dyrare märkena även ganska genomtänkta i sin design. Det är inte lätt att hitta välsydda bommulskläder. Då blir det klättermusen men de är inte billiga... Men goretex i vinterkläder är kass!