Hoppa till innehåll

150grains oryx i 950m/s och vildsvin?


ozzian

Recommended Posts

Nu gissade jag farten,,, kanske bara900 på fabriks oryx?

270 wsm

har inte hunnit ladda upp nått bättre o grisarna käkar havre....

siktar på huvudskott då!

nej det får bli bakom bog!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Akta dig Ozzian vad dom kutar när man skjuter bakom bogen! Tro mig jag har provat, racerbilar och kapplöpningshästar släng er i väggen, dom har inte en chans i accelerationen. Dom dör visserligen men inte så kul att söka dom i mörkret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du pratar om den du skjut för 10 dagar sen?

en gris är inte en sanning. Jag har skjutit två bakom bog med 6.5x55och 9,3x62 och dom gick max 25 m!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör det enkelt för dej, skjut ett HS oavsett storlek då har du minst köttförstörning. Enkelt svar på enkel fråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du pratar om den du skjut för 10 dagar sen?

en gris är inte en sanning. Jag har skjutit två bakom bog med 6.5x55och 9,3x62 och dom gick max 25 m!

Japp, min gick ca 75-100m trots att det låg bitar av både lever och lunga på skottplatsen, du har rätt i att det bara är resultatet av en gris, men jag är van vid att när jag skjuter lägger sig djuret snällt på plats dock inte denna gris. Det är otroligt hur sega dom är dom djuren.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nattetid?

 

Jag skjuter 270WSM och jo, den stökar till det rejält om man inte väljer var man sätter kulan. Om du inte vill att det ska stökas varför tar du då med den kalibern ut. Nattetid om man inte vill skjuta genom bogar på vildsvin med de förutsättningar som då råder vill jag nog påstå att det är "tjänstefel". Att huvudskjuta för att spara kött är något man själv beslutar om utifrån bra förutsättningar och egen förmåga. 

 

Att skjuta bakom bog med den kalibern, den farten kan gå hur bra om helst eller så hinner inte kulan svampa tillräckligt och du får leta med ljus lyckta och pigga och utvilade hundar. Själv har jag inte testat Oryx i den kalibern ännu, men mina erfarenheter från 308win räcker för att jag hellre laddar med över disk köpt 130gr Norma BST i 270WSM.

 

Pratar vi jakt på åtel? Belysning, eller ficklampsgrisar som är nervösa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo,

det är havreåkersjakt, med lampa, med högförstorande sikte!

vill helst slippa tända lampan för jag vill ha lugna skott!

Jag har lämnat in 9,3x62 och 308an för montering av öppna riktmedel, så ikväll hade jag bara 270wsm och 6xc hemma och 6xc har jag inte ens en hylsa till.

sköt in i morse med jaktmatch och 130 grains bst och med 150 grains oryx och tänkte att oryxen är nog snällast?

alla dessa tre går lika med tanke på grisjakt , max 1cm mellan skotten på 100m!

Erfarenheter av bst är av intresse!

Som sagt OM jag fått chansen ikväll hade jag satt en oryx bakom bog, nu kanske jag kan ladda eget tills nästa gång!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör det enkelt för dej, skjut ett HS oavsett storlek då har du minst köttförstörning. Enkelt svar på enkel fråga.

kommer aldrig att hända på friskt djur!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tanke lånat det är natt o i havre så skjuter jag alltid där jag har minst chans o misslyckas, dvs i bogen.

Vill åxå få djuret o bli så mycket på stället det går.

Kött i all ära men jag tycker det är viktigare o slippa leta efter ett dött djur i skogen eller långt ut i havren än o få en grillskiva eller två till..

//

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att ha röntgat ett antal rådjur och dovkalvar skjutna med Oryx i .308 hade jag inte medvetet skjutit genom bogen i 900 m/s och övervägt att äta särskilt mycket av köttet (om man träffar ben). Träffar man överarmsbenet är normalt hela rådjursbogen kass på den sidan. Lapua mega ger större fragment som sprider sig ännu längre. Högre hastighet och högre motstånd kommer göra effekten större på en gris. Visst kommer flyktsträckan bli kortare, men min avvägning landar på att försöka placera kulan precis bakom bogen. My two cents...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara skicka in en anmälan, alla godkänns, i alla fall i Kronoberg, blekinge behöver nog inte ens anmäla!

angående lampa då!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade farten på normas oryx, 950m/s.

Kan bli grisigt med bogträff!

så tills ny ammo fixats så blir placeringen bakom bog!

nä det får nog bli Swift eller rhino ,nf så småning om!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara skicka in en anmälan, alla godkänns, i alla fall i Kronoberg, blekinge behöver nog inte ens anmäla!

angående lampa då!

Här tror jag inte det är så, rätta mig om jag ha fel. Outdoor bör veta ?!

Men icke lampa sitter mer i mina egna tankar om att se sig besegrad nån gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ansökan om skyddsjakt borde väl inkludera lampa?

länstyrelsen uppsala, blanketter och sen djur o natur!

Gick inte att kopiera adressen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ledsen men jag ser mig gärna besegrad istället för att göra avkall på mitt, är det skyddsjakt och för mörkt så får hundarna göra sitt här.

Har nu under sommaren träffat folk med gröna lasrar som "skjuter på 150m, inga djur ser det, skithäftigt..." och gärna flashar med dem, måhända är jag redan för gammal men jag passar den utvecklingen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...