Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

150grains oryx i 950m/s och vildsvin?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jagar ni bara bort grisarna?

eller hur skjuter ni dem utan lampa på natten?

Publicerat

Vid skyddsjakt är inte meningen att skjuta så mkt som möjligt utan hålla dem borta ifrån grödorna. Lite lustigt det här för annars pratas det mycket om att för mkt hundjakt skrämmer bort grisarna ifrån markerna, men just i spannmålen glöms det av någon anledning bort !?

Och ja om jag inte ser att skjuta får jag se mig om efter andra möjligheter, hund är då ett bra alternativ, bättre än lampor, lasrar och bildförstärkare enligt mig.

Är skyddsjakten till för mig eller bonden ?

Publicerat

Jag brukar skicka hunden, står dom för han i havren så knallar jag fram med lampa och skjuter. Det har fungerat riktigt bra, så fort hunden börjar skälla så drar varenda gris från havren och efter ett tag lär dom sig att grannens havre är hundfri. 

Vill man ta huvudskott kan man då också komma in nära och bra så det blir ett lätt skott.

Publicerat

Tillverkas en del guldkorn på detta forum fortfarande sannerligen :biggrin:

Publicerat

Ozzian, du gör rätt i att skjuta bakom bog. Det som förmodligen kommer hända är ytligt blodsrängda bogar pga farten och den förmodade flyktsträckan men hellre det än kasta en hel bog för det lär du få göra vid bogskott. Lugna djur lägger sig ibland på plats även vid skott bakom bog.  

Publicerat
  • Författare

Kollade idag med kronograf, 150 grains oryx går bara i 915m/s .... ynkligt!

Publicerat

Vad har du för piplängd då? det som står på norma askarna brukar va glädjesiffror i de flesta fall.

Publicerat

Ansökan om skyddsjakt borde väl inkludera lampa?

länstyrelsen uppsala, blanketter och sen djur o natur!

Gick inte att kopiera adressen

lampa är separat ansökan, friställt från skyddsjakten.

Publicerat
  • Författare

64 cm

Publicerat
  • Författare

Jag har börjat fundera vilken griskula jag ska ha i 270wsm, eller börjat jag har funderat länge!

Jag har några alternativ,

1 accubond 140 grains, kommer att ge bra effekt men kanske lite väl mycket på mindre gris

2 North fork 150 grains, lite av min favorit men den ger väl ingen extra effekt utan håller ihop, bra till mindre gris och där jag tvunget inte vill ha dem på plats.

3 Barnes tsx i 140-150 grain bra  som nf men koppar och ibland långa flyktsträckor

4 oryx nej

5 A-frame 140 grains  är väl som nf men kanske den kan släppa liiiite grand i 950 m/s?

6 Rhino 150 grains(verkar som dom tagit bort 140 grains) som a-framen tror jag

7 scirocco 130 grains, olaglig men verkar väldigt perfekt.....

Så om man vill ha lite mer stoppingpower(effekt i viltet) än vad barnes ,NF ger är då rhino och a-frame en mellanväg eller bör man ta accubonden!

kul med kulfunderingar!

Publicerat

Du kan börja med att stryka 130gr alternativen,det är inte bara olagligt utan inget som vi diskuterar för svensk klass1 jakt överhuvudtaget.

/Mike Moderator

Publicerat

Blev uppmanad att vara en god medmänniska imorse, läst denna bok under en rätt sömnlös natt,  så i den andan får jag då stilla och försiktigt efterfråga vad då stopping power? Den föreslagna kalibern har en helvetiskt massa energi men väldigt lite stopping power,

det är för liten tvärsnittsarea på kulan även som expanderad för att den skall kunna ses som att det är en "stopper". Nästa fråga, i det helt klart komplicerade valet mellan 5 legala varianter av kulor, varför presenteras förslag som man inte vill överväga, vidare när man för egen del fattar beslut av detta slag är det viktigt vilken erfarenhet man har av ett val,

det anges inte i den framställda förfrågan, även om det skymtar ett stort antal fällda grisar bakom de rätt rappa, koncisa förklaringarna på effekten i vilt och av olika storlek, jag skulle gärna ha sett det angivet. 

Nåväl med det begränsade valet och underlaget framför oss kan konstateras att det enbart är en kula som är nästan lämplig för de föreslagna arbetet, det smärtar mig att ange men det är självklart som så att det är TSX som skall användas, 

långa flyktsträckor har jag svårt att tro på med den ohemula anslagsfart som kulan lär ha på de modesta avstånd vi skjuter gris på i Sverige.

Svaret är alltså TSX kulan från Barnes. /Christian

Publicerat
  • Författare

Du kan börja med att stryka 130gr alternativen,det är inte bara olagligt utan inget som vi diskuterar för svensk klass1 jakt överhuvudtaget.

/Mike Moderator

HEHE, nu hade du fel... du och jag har ju disskuterat detta nu, men självklart var det mest ett konstanterande att scirocco vill jag ha och det är fn att den inte finns i 140 grains!

Publicerat
  • Författare

Blev uppmanad att vara en god medmänniska imorse, läst denna bok under en rätt sömnlös natt,  så i den andan får jag då stilla och försiktigt efterfråga vad då stopping power? Den föreslagna kalibern har en helvetiskt massa energi men väldigt lite stopping power,

det är för liten tvärsnittsarea på kulan även som expanderad för att den skall kunna ses som att det är en "stopper". Nästa fråga, i det helt klart komplicerade valet mellan 5 legala varianter av kulor, varför presenteras förslag som man inte vill överväga, vidare när man för egen del fattar beslut av detta slag är det viktigt vilken erfarenhet man har av ett val,

det anges inte i den framställda förfrågan, även om det skymtar ett stort antal fällda grisar bakom de rätt rappa, koncisa förklaringarna på effekten i vilt och av olika storlek, jag skulle gärna ha sett det angivet. 

Nåväl med det begränsade valet och underlaget framför oss kan konstateras att det enbart är en kula som är nästan lämplig för de föreslagna arbetet, det smärtar mig att ange men det är självklart som så att det är TSX som skall användas, 

långa flyktsträckor har jag svårt att tro på med den ohemula anslagsfart som kulan lär ha på de modesta avstånd vi skjuter gris på i Sverige.

Svaret är alltså TSX kulan från Barnes. /Christian

Varför inte a-frame eller NF,Rhino?

Nej jag har inte skjutit massa grisar, men jag tror effekten är lika i en älg på 180 kg som på en gris på 120 kg?

och även om jag räknar älgar så kommer jag inte upp i stor mängd utan det är från andras skjutna djur till 80% och någon har jag skjutit själv!