Publicerat Augusti 9, 201312 yr Mycket bra initiativ! Om ändå fler jägare gjorde samma sak! Borde nästan vara obligatoriskt för jägare med marker att ta med sig nya jägare så de får testa på och lära sig. Själv ska jag försöka bjuda med så många som möjligt i höst på and, skogsfågel och rådjurs jakt. En stor tumme upp för dig strävhår. Hoppas det går bra för er! Eller skitjakt som vissa säger!
Publicerat Augusti 9, 201312 yr Grattis Alex! ett tips är att göra rent öronen och lyssna noga, den där gubben har väldigt mkt bra tips och trix skitjakt!!
Publicerat Augusti 9, 201312 yr Författare Tackar och bockar för oss båda gällande all jävla skitjakt vi ska få ! Den kan behövas då markägaren försöker sätta käppar i hjulet för min plan då det håller på att upprättas en hage åt kalvarna i hanses revir, men är arbetsivern som den brukar kan det dra över premiären med kalvsläppet
Publicerat Augusti 9, 201312 yr Grattis Alex! ett tips är att göra rent öronen och lyssna noga, den där gubben har väldigt mkt bra tips och trix skitjakt!!Det skall jag absolut göra, forrest foam bör väl funka till det också? ;-)Xperia Z made this
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Det skall jag absolut göra, forrest foam bör väl funka till det också? ;-) Xperia Z made this Absolut
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare Detta är en populär post. Så då har vi varit till skjutbanan och bekantat oss med varann och Alexander med bössan också och kan lugnt konstatera att killen kan skjuta Vi började med helmantel, som visade sig gå identiskt med fältskytteammo, och tog två 3skottserier på 80m Vi bytte till rådjurstavla, fortfarande 80m.. ..och död. Rätt kul med inputen på baksidan av tavlan och framför allt mkt nyttigare med mer realistiks målbild. Så sällan jag jagar svarta prickar. Storleken på råbocken på 80metersvallen motsvarade ca 130-140m i verkligheten. Ett par liggande skott på 100m (som då ska motsvara 150-160m).. ..och då togs riktpunkten lite längre bak än tidigare med fortfarande en mkt död bock. Sonen fick avsluta med två och de är de två som sitter ihop i bogen. Nu känns som vi nu bara behöver jaktgudinnan på vår sida och jag såg det som ett gott tecken när vi på vägen hem såg en bock på ett av gärdena i grannbyn som vi inte sett till på ett par veckor
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Tack för en trevlig dag. Det var skönt att känna att man inte tappat det lilla man lärt sig. :-) Xperia Z made this
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Nu är man ganska mör på tågen hem men det har varit en väldigt häftig dag. Inget skjutet men det var bra nära, hade det inte svartnat för ögonen samtidigt som alla muskler i kroppen fick frispel bara ;-) fick se mitt första (vilda) vildsvin också, en kort sekund. Återigen stort tack till Strävhår, när jag har egen mark (och en trädskällare) ska jag definitivt ta med en grön jägare. Xperia Z made this
Publicerat Augusti 17, 201312 yr Författare Sammanfattningsvis så, Close but no cigar. Morgonsittningen bjöd på vindstilla och sol, en makalös vacker morgon. Vi såg rådjur lite varstans på vår väg ut till marken och det kändes i luften att detta var en bra dag, rådjuren diggar finväder. När vi kör igenom fälten vi ska ha uppsikt över så ser vi get med kid vid vägkanten, vi spanar efter någon med horn men ser ingen. Väl uppsmygna i tornet dröjer det inte länge förrän en rådjurskropp skönjer sig i dimman, vid 265m ser vi att det är lillsnorre som betar vår väg. Snällt närmre och närmre, vid 130m bjuds bredsida medans klövern intas med lugn. Hör att säkringen byter läge och tänker att nu smäller det, men inget pang kommer. Bocken fortsätter åt rätt håll, dessvärre täckt av veg. men längre fram är en öppning och då är avståndet under 100m. Precis när han kliver ut så vinklar han 90grader ifrån oss...går ner till diket för lite fejning. När han hoppar över diket och skuttar iväg provar vi pipans kontaktläte, en hondjur som vi missat hoppar till i skogskanten och bocken studsar dit. Vi kör sedan hela registeret utan att få mkt så mer än en lång blick av honom. Kvällen vart blåsig och brukar ge mer oroliga rådjur och mkt riktigt när lillsnorre kommer ut på sin beteshörna så är det under ständig rörelse, tar över vägen norr om oss och vi hoppas han kommer runt ner på det slagna på vår vänstra sida. Han dyker aldrig upp men en älg kommer och betar höger om oss, medans jag studerar lilltjuren viskar Alexander "gris" vänder mig om och hinner se en årsgris 60m bort som står å blänger på tornet och kastar genast tillbax in i djungeln. Snablar! Närmare ett lyckligt slut är förmodligen svårt att komma men Alexander var rätt nöjd ändå och har ändå fått känna på skillnaden med att sikta på papp och vilt, bockfrossa Hoppas nu dina Luleplaner går i lås
Publicerat November 19, 201312 yr F*n, det här skulle man sett tidigare... typ medan jag var "valbar" Fantastiskt initiativ!
Publicerat December 13, 201312 yr Även jag är ny inom jakten och måste säga: Vilket fantastiskt initiativ!