Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt erbjudes marklös nybörjare.

Featured Replies

Publicerat

Mycket bra initiativ! Om ändå fler jägare gjorde samma sak! Borde nästan vara obligatoriskt för jägare med marker att ta med sig nya jägare så de får testa på och lära sig.

Själv ska jag försöka bjuda med så många som möjligt i höst på and, skogsfågel och rådjurs jakt. 

En stor tumme upp för dig strävhår. Hoppas det går bra för er! Eller skitjakt som vissa säger!  :thumbsup:

Publicerat

Grattis Alex! :) ett tips är att göra rent öronen och lyssna noga, den där gubben har väldigt mkt bra tips och trix :) skitjakt!!

Publicerat
  • Författare

Tackar och bockar för oss båda gällande all jävla skitjakt vi ska få !

Den kan behövas då markägaren försöker sätta käppar i hjulet för min plan då det håller på att upprättas en hage åt kalvarna i hanses revir, men är arbetsivern som den brukar kan det dra över premiären med kalvsläppet ;)

Publicerat

Grattis Alex! :) ett tips är att göra rent öronen och lyssna noga, den där gubben har väldigt mkt bra tips och trix :) skitjakt!!

Det skall jag absolut göra, forrest foam bör väl funka till det också? ;-)

Xperia Z made this

Publicerat

Det skall jag absolut göra, forrest foam bör väl funka till det också? ;-)

Xperia Z made this

Absolut :)

Publicerat

Tack för en trevlig dag. Det var skönt att känna att man inte tappat det lilla man lärt sig. :-)

Xperia Z made this

Publicerat
  • Författare

Alexander har då fått smaka på bockfebern ;-)

Publicerat

Nu är man ganska mör på tågen hem men det har varit en väldigt häftig dag. Inget skjutet men det var bra nära, hade det inte svartnat för ögonen samtidigt som alla muskler i kroppen fick frispel bara ;-) fick se mitt första (vilda) vildsvin också, en kort sekund. Återigen stort tack till Strävhår, när jag har egen mark (och en trädskällare) ska jag definitivt ta med en grön jägare.

Xperia Z made this

Publicerat
  • Författare

post-9336-0-30834900-1376722712_thumb.jp

Sammanfattningsvis så, Close but no cigar.

Morgonsittningen bjöd på vindstilla och sol, en makalös vacker morgon. Vi såg rådjur lite varstans på vår väg ut till marken och det kändes i luften att detta var en bra dag, rådjuren diggar finväder.

När vi kör igenom fälten vi ska ha uppsikt över så ser vi get med kid vid vägkanten, vi spanar efter någon med horn men ser ingen.

Väl uppsmygna i tornet dröjer det inte länge förrän en rådjurskropp skönjer sig i dimman, vid 265m ser vi att det är lillsnorre som betar vår väg.

Snällt närmre och närmre, vid 130m bjuds bredsida medans klövern intas med lugn. Hör att säkringen byter läge och tänker att nu smäller det, men inget pang kommer.

Bocken fortsätter åt rätt håll, dessvärre täckt av veg. men längre fram är en öppning och då är avståndet under 100m. Precis när han kliver ut så vinklar han 90grader ifrån oss...går ner till diket för lite fejning. När han hoppar över diket och skuttar iväg provar vi pipans kontaktläte, en hondjur som vi missat hoppar till i skogskanten och bocken studsar dit. Vi kör sedan hela registeret utan att få mkt så mer än en lång blick av honom.

Kvällen vart blåsig och brukar ge mer oroliga rådjur och mkt riktigt när lillsnorre kommer ut på sin beteshörna så är det under ständig rörelse, tar över vägen norr om oss och vi hoppas han kommer runt ner på det slagna på vår vänstra sida. Han dyker aldrig upp men en älg kommer och betar höger om oss, medans jag studerar lilltjuren viskar Alexander "gris" vänder mig om och hinner se en årsgris 60m bort som står å blänger på tornet och kastar genast tillbax in i djungeln. Snablar!

Närmare ett lyckligt slut är förmodligen svårt att komma men Alexander var rätt nöjd ändå och har ändå fått känna på skillnaden med att sikta på papp och vilt, bockfrossa :smile:

Hoppas nu dina Luleplaner går i lås :thumbsup:

• 3 months later...
Publicerat

F*n, det här skulle man sett tidigare... typ medan jag var "valbar"  :wink:

Fantastiskt initiativ!  :thumbsup:

• 4 weeks later...
Publicerat

Även jag är ny inom jakten och måste säga: Vilket fantastiskt initiativ!