Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snabba repetrar!

Featured Replies

Publicerat

Det är inte mycket plast på ett vapen Miroku eller en Browning.....

/T

Var nog han innan dig som jämnförde blaser med Toyota,browning känns mer rätt håller jag med om..

• Svar 143
  • Visningar 33k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Är det jag alltid sagt, bättre att skjuta andraskottet först...

• BollnäsViktor
    BollnäsViktor

Du tycker en blaser är jätte dyrt va? ......

• Jag tror nog att sauer 202 är den bössa jag träffar mål med snabbast. Man ska nog inte sträva efter att skjuta för snabbt ett skott per andetag räcker. Ps min pappa är starkare än era.

Posted Images

Publicerat

Tänk att "Inte snygg men driftsäker" skulle funka till att marknadsföra både en bil och en bössa. Jag blir nästan lite sentimental ;-)

nja. Kvinnor och homosexuella män tycker den är snygg så jag tror den vänder sig till dom.
Publicerat

nja. Kvinnor och homosexuella män tycker den är snygg så jag tror den vänder sig till dom.

Nu ska du inte vara sådan. Den vänder sig nog snarare till folk med god smak...

Och jag står på mig angående PMTs liknelse med folkvagnen. Nog för att prislappen på Passat är omotiverat hög men trots skilda ursprungsländer så vill jag ändå hävda att Blaser är välgjorda och driftsäkra.

//Mekus, Märkestaliban

Publicerat

Toyotaköpare har ingen smak - eller nån självrespekt fördenskull. De är små, okunniga varelser som köper det nån annan tycker de ska köpa, eftersom de inte vågar - eller saknar förmågan att - tycka själva. När de väl har sin Toyota blir de självsäkra nog att alltid framhäva dess överlägsenhet gentemot andra bilar, baserat på deras enda erfarenheter av denna enda bil: DE har ju aldrig haft några problem, trots att de kör 550 mil per år och lämnar in bilen på verkstan både vår och höst?

Den beskrivningen stämmer bara till delar på Blaserköpare: dessa kan vara STORA, okunniga varelser.

-- Mats

Publicerat

Toyotaköpare har ingen smak - eller nån självrespekt fördenskull. De är små, okunniga varelser som köper det nån annan tycker de ska köpa, eftersom de inte vågar - eller saknar förmågan att - tycka själva. När de väl har sin Toyota blir de självsäkra nog att alltid framhäva dess överlägsenhet gentemot andra bilar, baserat på deras enda erfarenheter av denna enda bil: DE har ju aldrig haft några problem, trots att de kör 550 mil per år och lämnar in bilen på verkstan både vår och höst?

Den beskrivningen stämmer bara till delar på Blaserköpare: dessa kan vara STORA, okunniga varelser.

-- Mats

Precis den typen av åsikter brukar man höra från folk som typ åker RangeRover från åttio eller tidigt nittiotal. Eller möjligtvis förordar Husqvarna framför andra märken utan att riktigt veta varför, förutom det faktum att den verkar ha toleranser som tillåter repetering med en hel näve grus i lådan.

Nu lämnar jag diskussionen för i afton. Ingen annan av herrarna som befinner sig i Hassela över helgen förresten?

Publicerat

............. så vill jag ändå hävda att Blaser är välgjorda och driftsäkra.

//Mekus, Märkestaliban

Ja, det är en Passat Variant eller en Sauer 202 med.... Om man sköter den som man ska. Men lika rolig som kräksjuka och hemorojder.

/T

Publicerat

Jo de som köper engelskt behöver ju inte lämna in så ofta på service. De är hu på verkstad så ofta för rep så de är ju alltid servade

Publicerat

-- Mats

Varit i Skellefteå och druckit kranvatten eller vad händer...Haha 

Publicerat

Jo de som köper engelskt behöver ju inte lämna in så ofta på service. De är hu på verkstad så ofta för rep så de är ju alltid servade

En bra hagelbössa ska servas årligen, oaktat härkomst...... I alla fall om den snurrar ett par tusen skott om året. Samma sak med en studsare.

Vad gäller brittiska bilar så vet jag inte om Defendern behöver repas så himla ofta i jmf med andra bilar, förr tvärs om utifrån de jag känner som har slika mojänger. Samma sak med Range Rovern - de jag vet som kör sådana har då inte stått utan bil mig veterligen någongång.

/T

Publicerat

När jag åkte LandRover så fick jag lära mig att om man vill veta ifall andra anglofiler haft problem med sina bilar så frågar man inte OM de haft problem med bilen. Man frågar vilka problem de haft.

För de liksom förväntar sig helt andra problem än ägare till "normala" bilar.

Jag köpte till exempel en ny Defender år 2003 och det tog en lång stund innan killarna på verkstaden förstod att jag ville ha det åtgärdat. Det regnade ju in i alla defenders enligt dom...

Publicerat

Jag kör Land Rover och har inga problem men känns som tråden inte handlar om bilar utan rakrepetervapen? Eller?

Publicerat
  • Författare

Har en toyota hilux 2010a, ca 17000 mil, inte ett fel förutom skador från offroad körning, min hilux är nog den som gått flest mil i skogen utav de nyare i detta län iaf :)

Hur som haver, va och sköt älgprovet i dag med min husky 98a, klarade det men såg inte en blaser, va ju sugen på att klämma på en

Publicerat

Ni börjar snubbla in på faktumet att man måste gilla det man skjuter med annars går det inte bra. Vissa är kåt på tysk optik och andra på krigsdeltagande amerikansk optik. Vilken som är bäst ges av det som individen gillar bäst. Jag skulle inte köpa en blaser själv men jag skjuter jävligt bra med dem. Har gjort flera artikeltester med blaser och det är säkert så att även om man alltid skjuter bäst med andras vapen då man aldrig tvekar på att Det är i ordning så menar jag nog att trivsel är ledordet. Är man lyriskt förtjust i sin bössa så går det undan oavsett märke.

Publicerat

Jag gillar inte Blaser, men var sugen på att testa. Dock vägrade jag att lägga pengarna som krävdes på en ny. Det dök upp en begagnad R93 Pro för bra peng så jag slog till.

Konstaterade snart att det var en förbannat trist bössa. Den fyllde sin funktion, men uj vad tråååkig!

Nu, 2.5 år senare är bara slutstycket och ena fästet kvar från orginalbössan. Har provat mig fram, bytt grejer hit och dit för idag faktiskt trivas ganska bra med den.

post-269-137614846528_thumb.jpg

Dessutom gör den jobbet jag som jag vill att den ska göra, till dags dato, varje gång.

DET gillar jag!

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

......Det regnade ju in i alla defenders enligt dom...

Det ingår, det rinner ju ut igen utan problem.....

T

Publicerat

:smile: Har Sako 308 som jag aldrig gjort något med och Volvo X70 som har gått 25 000 mil och som jag heller inte gjort något med förutom slitage och service. Det passar mig rätt bra.

Publicerat

Jag gillar inte Blaser, men var sugen på att testa. Dock vägrade jag att lägga pengarna som krävdes på en ny. Det dök upp en begagnad R93 Pro för bra peng så jag slog till.

Konstaterade snart att det var en förbannat trist bössa. Den fyllde sin funktion, men uj vad tråååkig!

Nu, 2.5 år senare är bara slutstycket och ena fästet kvar från orginalbössan. Har provat mig fram, bytt grejer hit och dit för idag faktiskt trivas ganska bra med den.

attachicon.gifuploadfromtaptalk1376148463529.jpg

Dessutom gör den jobbet jag som jag vill att den ska göra, till dags dato, varje gång.

DET gillar jag!

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

låter som min gamla classic 80 i 6,5x55. :smile:

• 1 month later...
Publicerat

Kul tråd det här. Hur kan snabbrepetering övergå till service intervall på Land rover? :thumbsup:

Eftersom det handlar om snabbrepetering så slänger jag in denna, pga att jag är en bygelidiot :biggrin:http://youtu.be/SOsQ9eDO3TE

Publicerat

Mats är lite tråkig i det att han vet vad han pratar om, ska du ge dig in i leken får du prestera bättre, betydligt bättre....

Usch ja...det är jobbigt med personer som faktiskt vet vad de pratar om. Som 'halvmesyr' är man i blåsväder direkt om man är för snabb på hanen i diskursen...'been there done that' :thumbsup: Man får bara bryta ihop och gå vidare...glad att ha fått lära sig nåt nytt :yes:

Vad gäller tråden...med min gamla CG3000 308 win jag hade under hela 90-talet var jag farligt snabb. Med mina Sako AII i nuläget har jag en mer hälsosam gubbfart på repeteringen...säkert också med åldern kommen visdom att det inte, som PMT säger, behöver gå så innihelvete jävulusiskt snabbt därute i jaktskogen som nybegynnare kan tro :wink: Kompisars Blaser som jag prövat känns bara 'konstiga'...det fattas ju massa i ryggmärgen invanda moment vid repeteringen...isch :tongue:  

Slutsats...skjut med den bössa/system som du trivs och är van med...öva öva öva...sen övar du lite till. Alla på marknade tillgängliga repetersystem är tillräckligt snabba för all jakt som finns på jorden förutsatt bössan sitter i händerna på en jägare som kan använda den :cool:

Publicerat

När tror ni Sako släpper en rakrepeterare? Finns det öht i tankarna? Till syvende och sist handlar det ju om marknadsandel.

iPad Tapatalk HD

Rakrepeter...blaha blaha. Jag säger bara...Sako Finnwolf...mmmmm. Hoppas de återupptar produktionen! :cool:

Publicerat

Rakrepeter...blaha blaha. Jag säger bara...Sako Finnwolf...mmmmm. Hoppas de återupptar produktionen! :cool:

Men dom skulle nog få mer marknadsandelar om dom fixade säkringen till en som blaser helix mm, det var därför jag sålde mina sako 75or.

vad kallas en sån säkring?

uppspännarsäkring?

Publicerat

Alla på marknade tillgängliga repetersystem är tillräckligt snabba för all jakt som finns på jorden förutsatt bössan sitter i händerna på en jägare som kan använda den :cool:

Karamojo Bell om snabba andraskott:

All I say to that is that it is possible to fire a second barrel slightly quicker than to do the same from a light bolt-action rifle, but whereas the former will be a shot into the blue, owing to the disturbance of aim of the first discharge, the latter will be a properly aimed shot - into a second victim more than likely.

That is how bags are made.

Inte direkt relaterat, men mycket tänkvärt...

--Mats

Publicerat

Men dom skulle nog få mer marknadsandelar om dom fixade säkringen till en som blaser helix mm, det var därför jag sålde mina sako 75or.

vad kallas en sån säkring?

uppspännarsäkring?

App app app. Det finns att köpa färdig sådan lösning till Sako 75 som en vapensmed lätt installerar...Recknagel tror jag...så den gubben går inte ozzian. Har säkert blivit billigare än att köpa ny R93:a och Helix...plus att du haft en bössa med fan så mycket mer sisu. Inte nåt tyskt överingenjörat plastskrälle! :wink: För övrigt är uppspännarsäkring ett påfund som inte tillför speciellt mycket säkerhetsmässigt, snarare tvärtom. Bevare mig väl för bössor som osäkras långt före skottillfället "för tangenten är ju så trög". Känns sisådär som hundförare att veta att folk står och fingrar på avtryckarn på en osäkrad bössa så fort det prasslar i buskarna. Eller när man tar mothåll på avtryckarn för uppspänningstangenten 'är så trög'. Mynningen på en bössa är alltid 'farlig'. Jag tar hellre en bra säkring som ordentligt spärrar slagstiftet, t.ex som hos nya Sauer 101 eller Mauser M12...eller för all del Sako 75. Kompisens Blaser R8 i 375 H&H behagar slacka slagstiftet av sig självt vid skottlossning av och till...av rekylsnärten. Så man står där med en ouppspänd bössa efter man repeterat in andra skottet. Jättebra där Blaser...not! Inte så gôrsnabbt repetersystem på just den bössan :tongue:  :wink: De har försökt fixa till det flera ggr utan bättring. Tyskarna har lärt sig läxan med Sauer 101 & Mauser M12...jawohl! :cool:

Publicerat

Samtliga mina bössor slackar slag/tändstift vid avfyring. Det är som själva funktionsprincipen? ;-)

-- Mats

Publicerat

Samtliga mina bössor slackar slag/tändstift vid avfyring. Det är som själva funktionsprincipen? ;-)

-- Mats

Ha haa...tuoché...men...ähh...ni förstår vad jag menar med med kompisens Blaser. Spänntangenten 'hoppar ner' av sig själv vid 1:a smällen...så efter repetering har man fortfarande en slackad mekanism. Jag är inte hundra på hur mekaniken i Blaser funkar...men det går inte att få iväg andraskottet utan att spänna upp tangenten igen i alla fall... :yucky: