Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken klass tvåa och vilken kaliber

Featured Replies

Publicerat

Har ett tag sneglat lite på klass2 bössor. Inte för att det är någon brådska att inhandla en, men jag tittar ändå på dom och läser om dom. Och med tanke på att det tar flera månader att få licens här så gör det ju inget att veta vad man vill ha när det väl blir dags. Kanske till och med så att man kan skaffa sig en öppen licens eller vad det nu heter. 

Det jag snappat upp är att 222 verkar vara det vanligaste, 223 betydligt ovanligare men verkar generellt sett vara en bättre kaliber och 243 verkar vara mer för enormt långa avstånd. Vad jag förstått det så ska en 223 ha en "räffelstigning" (heter det så?) som lämpar sig bättre för tyngre kulor än 222. Men varför är 223 så pass mycket ovanligare ? Har ännu inte hittat något som är bättre med 222 jämfört med 223.

243 verkar inte aktuellt för mig då, vad jag förstått det som, det handlar om skytte på långa avstånd med en sådan. Vet inte riktigt varför de skulle vara sämre på korta avstånd det har jag inte förstått än.

Så vad ska man kolla på för modeller ? Vi snackar begagnat, träkolv och metalldetaljer. Får gärna vara hur gammalt det vill bara det är av bra kvalité och inget plast-trams. Ni som gillar syntetkolvar och dylikt får ursäkta mina ordval. Jag inser såklart att det finns fördelar även med dessa :)

Jag har såklart snappat upp Sako Vixen, Sako Hunter, Krico (dock inga modellnamn), Husqvarna (som dock verkar vara tillverkade av Krico med massa plast?) men vad jag har problem med varje gång jag ska läsa om vapen är modellinformation och vad som skiljer de olika modellerna åt. Därför måste jag få fråga här.. En annan fråga är vad det finns för bössor i 223 som skulle kunna passa mina krav eller är det endast nytillverkade saker eller så ovanliga att de kostar skjortan ? 

Mvh // Johannes

Publicerat

Jag kan egentligen inte bidra med så mycket. Men om du berättar lite mer om vad du skall ha bössan till så blir det i alla fall lite lättare.

Publicerat
  • Författare

Småviltsjakt. Räv/rådjur är väl det som finns mest av där jag är och grävling. En och annan gås också kanske..

Mvh // Johannes

Publicerat

Jag skulle valt en 222a,du har inte funderat på en kombi vetiga priser på dom.

Publicerat
  • Författare

Jag skulle valt en 222a,du har inte funderat på en kombi vetiga priser på dom.

Nä vill inte ha en kombi. 

Mvh // Johannes

Publicerat

Titta på 6br 0ch 6xc

Jag valde 6xc!

Publicerat

Kula .224 har många trevliga kulor i sortimentet som passar kaliber 222 eller 223.

För att komplicera ditt val lite.

Ställ dig frågan om du någonsin kommer att handladda kalibern, för isf så kommer du att förlora dig i räffelstigningen på geväret lite beroende på vilken kulvikt du vill skjuta med.

http://www.6mmbr.com/223Rem.html

Publicerat
  • Författare

För tillfället känns det som om jag aldrig kommer handladda. Har inte det minsta intresse i det faktiskt..

Mvh // Johannes

Publicerat

.222.. enkelt och funkis. Haft ett antal .243 och till rådjur fanns inget bättre men den kändes överdimensionerad till det mesta andra.

Mvh!

Publicerat

Med tanke på att du inte funderat på att handladda så tycker jag att 222 och 243 faller bort. Visst har 222Rem på senare år fått lite digrare utbud av fabriksladdat men lite bättre räffelstigning för något tyngre kulor skadar ju aldrig. 223Rem faller min röst på med andra ord.

Bössor då, gammla Tikka 590/595 är ju väldigt trevliga men har tyvärr en del plast i underbeslag och styrhylsa så antar att de går bort?

Sako Hunter AI är trevliga på alla sätt, särskillt de med den lite rundare kolvformen. Står en i 222 på Vapensmedjan i Oskarström med en kolv som fått mig att drömma våta drömmar mer än en gång, men med ett pris som gör att man helst vill vända i dörren (7500kr begagnad).

Om du hittar någon Browning A-bolt i 223Rem så har du en fin bössa.

Kommer ut Ruger 77 MKII i 223Rem ibland (ganska ovanligt, men det händer) vilket är en driftsäker och trevlig bössa, eller som en på jaktstigen sa om min i 308 idag "det är en djävla massa bössa för pengarna i den där", väldigt sant.

Håll ett öga på auktionssidorna (Widforss, Walterborg m.fl) där sådant här brukar komma ut ibland, dessutom till helt OK priser!

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Jag har jagat flitigt med alla tre kalibrarna och om du avser att skjuta upp till max 200m så spelar kalibervalet egentligen ingen större roll,kulvalet för resp har större betydelse.

Du kan alltså få en 222 att generera våldsam effekt och en 243 mild men givetvis vice versa.

Jag har skrivit det förut och upprepar mig igen,kaliber är ganska ointressant,det är vad för prestanda/egenskaper man vill ha ur sitt vapen som är det viktiga.

Räffelstigning är ett kapitel för sig och med fabriksvapen är det inte alltid helt lätt att klura ut vad dom har för stigningar.

generellt så har amerikanska vapen stigningar för lätta kulor i dom tre kalibrarna du väljer mellan,modernare finska vapen har stigningar för lite tyngre tex.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Nja tror jag skippar att importera från utlandet. Vill gärna provhålla vapen jag köper. 

Tack för era tips så här långt..

Men om inte kalibervalet har någon betydelse upp till 200 meter, utan kulvalet. Då blir det väl automatiskt även kalibervalet då de olika kalibrarna kan hantera olika kulor ? Eller menar du att det går bra att skjuta även tyngre kulor än rekomenderat på 222 på 200 meter  ?

Mvh // Johannes

Publicerat

Kultypen avgör mer än vikten, i alla nämnda kalibrar finns varmint, sp, fmj och även Barnes TSX om man handladdar.

För min egen del är klass 2 = .224 i valfri form. Jag har tyvärr ingen möjlighet till toppfågeljakt så 6,5x55 hade varit mer attraktiv för mig än 243w iom möjligheten till klass 1. 222an är tänkt främst för minimal rekyl och rikoschettrisk.

Publicerat

För ett par årsen var det skralt med både bössor och ammunition i 223. Nu så verkar det vara vanligare med en bössa i 223 om man skall köpa nytt, begagnat verkar det vara vanligare med 222. På senare tid har även norma vaknat till liv så det är enklare att få tag på olika sorters ammunition till 223, även varmint till 222.

Jag skjuter med 55gr i 223, då är det ~2cm överslag på 100m och mitt i på 150m. Ska man skjuta på små djur som räv känns ett större överslag som halvbra kompromiss. Ska man ut till 200m med 222/223 låter som att det måste vara väldigt vindstilla samt att man måste justera på kikarsiktet eller ha ett större överslag (~5cm). Ska det bli mindre vindkänsligt så är det väl en >70gr kula som gäller men då får du nog ladda själv.

Publicerat

Du kan inte skjuta tyngre kulor än vad pipan stabiliserar,

moderna/finska 223:or har 1.9 stigning och klarar upp till 77+ grains kulor, valet för handen med en pang i kaliber är således allt från 40 grains V-max till 62 grains TSX, den sistnämnda torde bara stämpla ett väldigt litet och prydligt hål i exempelvis ett rådjur på avstånd ut till 200 meter.

I övrigt förstår jag nog inte helt vad du försöker förmedla men det relevanta är att kalibern inte är det viktiga, kulval och anslagshastighet är det som styr effekten i viltet.

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Hejsan..

Jag försöker inte förmedla någonting. Jag försöker lära mig.. Sen att man är lite trög för att man inte är född i en jägarfamilj det må så vara men inget jag skäms över :) 

Det är inte aktuellt för mig att skjuta på 250 meter +. Största avståndet på marken kanske är 200 meter men även det ser jag inte som rimligt. Det jag söker är inget annat än hjälp på vilken kaliber jag ska ha och vilka typer av bössor som kan vara lämpliga för mig. Har blivit lite väl avancerat här nu för min hjärna med kulnamn och grains hit och dit.

Om vi säger så här då: Om jag ska jaga räv och rådjur på 50-150 meter. Spelar det då någon roll om jag har 222 eller 223 ?

Annars får jag nog gå på Mike´s tips att det inte spelar någon roll för mig då jag inte kommer jaga över 200 meter.

Mvh // Johannes

Publicerat

Enkelt och rakt, ja det spelar roll, du vill ha en 223, av de enkla anledningarna att moderna 223:or har en snabbare stigning i pipan, klarar tyngre kulor och TSX kulor, finns i dag i butik med fler fabriksladdningar än 222 och kommer således att ge dig mer valuta för pengarna.

I dagsläget är T3:or som ett exempel men även Sako A7 så otroligt billiga att det inte ens är motiverat att köpa en Sako vixen/hunter mfl, ty då även om de är "fina" så är de i 222 och med en 1:14 stigning och således inte så användbara i frågan om val av kulvikt. De som trots det vidgår vixen som köp, skall då ihågkomma att detta är vapen som är 10-20 år gamla, i en klen kaliber och en del har "bofors" micro räfflad pipa, en provskjutning  brukar sällan ge några glädjande resultat.

Från 0-200 meter är 223 en mycket bra klass 2 patron. /Christian  

Publicerat
  • Författare

Nu är jag med på banan igen :) Tack för förtydligandet..

Mvh // Johannes 

Publicerat

Nu med lite mer info så kommer en 223 att fylla dina behov utmärkt,det är en kaliber på frammarsch vilket är trevligt för den som inte handladdar.

På avstånd mellan 50-150 så kommer den ge dig all önskvärd effekt,jag brukar själv skjuta några rådjur varje år med min 223 även om dom flesta faller för min 243 men det är mycket död i 223 på dom avstånden du avser att skjuta på.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Då får det bli en 223 att "sikta" på :D

Men nog ska jag få tag i en med träkolv annars tänker jag inte köpa en :D

Mvh // Johannes

Publicerat

Min 223 har träkolv........fast laminat :biggrin:

/Mike

Publicerat

Ett annat slags trä? /Christian

Publicerat

Min 223 har träkolv........fast laminat :biggrin:

/Mike

Ett annat slags trä? /Christian

:D :D :D

Ni två är ju för goa när ni kommer igång :P

Publicerat

varför inte en 6,5:55 :) förstår mig inte på klass 2 .. säger han som inte ens har jagat med en :)