Publicerat Augusti 8, 201312 yr Författare Kom på en sak. Går det inte att köpa en äldre 222 och sätta på en 223-pipa ? Vad är det i sådana fall för pengar vi pratar om ? Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 8, 201312 yr Det går men det finns ett antal ? att hantera, den första är COL, dvs längden på patronerna, vad passar i ett förväntat magasin, vad för slags laddningar/kulor har man för avsikt att skjuta och kommer det att mata från magasinet som planerat, den andra, är mer praktiskt, vad har jag för förväntningar på precision efter ompipning, det styr dels arbetet omfattnng och även valet av pipa. En ompipning kostar allt från 3 000 kr till 10 000 kr beroende på ovanstående, jag skulle vilja påstå att för standardkalibrar är det sällan det är ekonomiskt motiverat att köpa en gammal pang för att pipa om, äger man redan vapnet är det en annan sak, har man därutöver en vilja att skapa något för sig själv ja då är det inte längre frågan om vad som är ekonomiskt motiverat utan andra värderingar kommer in. /CHristian
Publicerat Augusti 8, 201312 yr Om vi säger så här då: Om jag ska jaga räv och rådjur på 50-150 meter. Spelar det då någon roll om jag har 222 eller 223 ? Och jag hävdar, tvärtemot, att det inte spelar någon som helst roll. Du ska vara väldigt driven i ditt skytte om du ska uppfatta skillnaden mellan de två kalibrarna. Självklart finns de där men talar du om normal jakt och lite nötande på skjutbana så.. nej ingen skillnad. Du finner en patron som bössan skjuter bra med och kör på med den. Ett rådjur skjutet på 150 m med ok kula lär dö oavsett om kulan väger 40 eller 50 grain. Räven likaså men oftast ngt fortare än rådjuret Jag skulle vilja hävda att du ska söka det vapen du trivs med kolvmässigt osv och som är friskt och bra. När du finner det vapnet som "talar till dej" då är kalibern sekundär. Mvh!
Publicerat Augusti 8, 201312 yr Blir inte beter än så här http://www.blocket.se/jonkoping/Sako_Vixen_222_Varmint_48532028.htm?ca=13&w=3 http://www.blocket.se/gavleborg/Sako_Vixen_Varmint_kal__222Rem_45703157.htm?ca=13&w=3 Mvh.
Publicerat Augusti 8, 201312 yr Författare Tack för infon om ompipningen, självklart väger skapandet för sig själv en vikt men även den ekonomiska då man inte är ekonomiskt oberoende och har fler intressen att lägga pengar på.. Forumet verkar oenigt om vikten av kaliber också. Vi får se vad det blir, vad jag hittar och vad jag faller för. Det är som sagt ett senare projekt. Först ska 30-06an bli klar.. Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 8, 201312 yr Forumet verkar oenigt om vikten av kaliber också. Mvh // Johannes Hehe det är ett internetforum klart att du får ett gäng olika svar Det bästa är att läsa på lite själv och sedan analysera svaren. Ställ en fråga på ett bilforum om vilken bil du ska köpa /Mike /Mike
Publicerat Augusti 8, 201312 yr Författare Klart man får olika svar Har spenderat många år i forumvärlden och jag älskar det ! Hade man fått ett svar hade det inte varit ett forum, då hade det varit ett uppslagsverk Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 8, 201312 yr Här har du en billig 222a. Konstruktionen är i princip en nedskalad mauser98, lite primitiv kanske men ett bruksvapen. http://www.mp-vapen.se/begagnade-vapen/86-brno-fox-2-kaliber-222-rem.html EDIT: Skulle jag själv välja skulle jag nog hellre ha en 223 än 222, för att den stabiliserar lite tyngre kulor som blir mindre vindkänsliga.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Det finns visst begagnade 223 med trästock ! http://www.blocket.se/dalarna/Sako_75_Varmint_223rem_49019875.htm?ca=13&w=3 Synd bara att den är grymt långt bort för mig. Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Du är medveten om att den är ompipad? med en pipa som har 1:8 twist vilket innebär att den är skräddarsydd för tunga kulor typ 75grain. Fabriksladdat med den vikten är inte lätt att hitta i sverige och således är du mer eller mindre hänvisad till handladdning. Hur den skjuter med fabriksammo med den vanliga kulvikten i kalibern runt 55-60grains eller om det ens går att ladda dom beroende på om det är ett CIP patronläge eller om det är "skräddarsytt" framgår inte. /Mike
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Författare Du är medveten om att den är ompipad? med en pipa som har 1:8 twist vilket innebär att den är skräddarsydd för tunga kulor typ 75grain. Fabriksladdat med den vikten är inte lätt att hitta i sverige och således är du mer eller mindre hänvisad till handladdning. Hur den skjuter med fabriksammo med den vanliga kulvikten i kalibern runt 55-60grains eller om det ens går att ladda dom beroende på om det är ett CIP patronläge eller om det är "skräddarsytt" framgår inte. /Mike Nä, sådant där vet jag inget om. Den är ju hur som helst inte intressant pga avståndet, men ännu mindre om det inte finns fabriksammo till den.. Mvh // Johannes