Publicerat Augusti 6, 201312 yr Jag har bara hållit i den, men känner följande: Fördel: Ligger bra i nävarna, känns gedigen och välbalanserad. Nackdel: Verkar tyvärr ha lite rappelpotential vad jag har hört. Verkar var en del som haft problem med mekanismen. Presonligen vill jag ha ett vapen där jag kommer åt lite bättre. Känns som Merkel krånglat till det lite.
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Har inte läst om en enda person som inte haft något bekymmer alls med sin, eller med andra ord det är rappel, oavsett om den känns bra i handen. /CHristian
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Min har funkat perfekt! g har bytt kikare och pipa utan träfflägesändring! lätt o smidig. Suverän precision. Enda nackdelen är. Att den inte finns i så många kalibrar!
Publicerat Augusti 6, 201312 yr http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=123775&hilit=ozzian+helix&start=100 Bara att läsa i tråden ovan, Ozzian är rätt aktiv i även den tråden, där det absolut inte är något fel på en helix, den är nog bara missförstådd, eller något. /Christian
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Jag kan väl inte bedömma andras bössor!!!! Jag beskriver så gott jag kan mina bössor! Men beskriv gärna vad du menar med rappel, om du är så duktig på Helix!
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Helixen är en tysk överdesignad varelse som inte har visat sig fungera särskilt väl i praktiken, om en pang fungerar men övriga inte gör det eller enbart gör det ibland, vad säger det om systemet? Den är "ö"känd för att frysa hela mekanismen av viss ammo och eller i vissa kalibrar, framstockens infästning är också suspekt för påverkan, många framstockar har spruckit. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=166786&p=1950966&hilit=helix#p1950966 http://dailycaller.com/2013/07/05/gun-test-merkel-rx-helix/ https://www.djz.de/447,2357/ Om det inte är rappel så vad är, en Tikka T3 för 9 tkr skulle aldrig ha de bristerna, tom en Howa för under 7tkr klarar kraven att mata, avfyra och ejektera en tomhylsa bättre. /Christian Redigerad Augusti 6, 201312 yr med Christian N
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Mmm.. en inte helt optimal utveckling av tråden.. Försök att hålla er till bössan och dess funktioner och skippa det andra. / Rikard
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Vad det säger mig? Jo fortfarande att min bössa funkar skitbra. 40-50 000? Vilken verklighet lever du i? Bössan kostar ca 30000! Och jag har haft min till salu ja men inte för att den är dålig! Jag har också sålt tre st Zeiss ht är det också rappel då! Tycker att du borde fatta att jag är nöjd med min Helix, är det så svårt för dig att förstå? Sen tycker jag du ska köpa dig en t3, om du tycker om den, jag har inte skjutit med någon men robsoftarna gillar ju den!
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Vi tar det igen från början, ingen annan pang som har debuterat på 2000-talet med undantag för Kreighoffs Semperio har haft så många brister, enbart på grundval av förekomsten av problem som framgår via grannkanalen är det uppenbart att en investering om 30 tkr är en hit eller miss, att jag kan radda upp exempel efter exempel förefaller i varje fall för mig vara extremt relevant om någon frågar, vad tycker ni, är den bra? Att ha en slutstycksgång som är utväxlad men åt fel håll, i varje fall ur funktionssäkerhetssynpunkt är en uppenbar brist och det mest frapperande felet på pangen. När det de facto framgår att pangen "frusit" under skytte, både på Virå och för enskilda på grannkanalen samt under tidningars test visar på, antingen oförmåga att hantera vapnet hos samtliga den som det har drabbat eller att det är en rapplig konstruktion, vilket jag noterat och återger. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=148547&hilit=helix&start=20 Det finns ett ögonblick när det går från, engångshändelse och barnsjukdom på ett nytt vapen till brister i konstruktionen, där är Helixen sedan länge. /Christian
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Japp tror att dom flesta andra har förstått mig så jag avslutar mitt engagemang i denna tråd!
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Lugna och fina pojkar. Respektera varandras åsikter. Min enda erfarenhet är att när jag stod och jämförde Blaser R8 och Merkel Helix i en butik konstaterade jag att Merkel kändes mycket trevlig och bättre i anlägget. Upplevde det mer komplicerat att byta pipa på Merkel dock. Jag valde till slut en Sako Black Bear som jag idag är mycket nöjd med. iPad Tapatalk HD
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Jag vet bara om en som haft Helixen. Han var mycket nöjd med den tills det var dags för drevjakt. När andraskottet skulle matas in i loppet gick det inte då det fastnade i patronläget. Detta hände flertalet gånger så han fick pengarna tillbaka och köpte sig en blaser....
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Japp tror att dom flesta andra har förstått mig så jag avslutar mitt engagemang i denna tråd! Hur mycket har du skjutit med din helix ozzian?
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Här är en bild på min helix! Har haft den i nästan ett halvår, och den har funkat mycket bra än så länge:). Extremt rolig att skjuta med tycker jag, inga nackdelar som ja kan komma på! Super nöjd!! Träffbild på 100m med aimpoint hunter 9,3x62
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Lugna och fina pojkar. Respektera varandras åsikter. Min enda erfarenhet är att när jag stod och jämförde Blaser R8 och Merkel Helix i en butik konstaterade jag att Merkel kändes mycket trevlig och bättre i anlägget. Upplevde det mer komplicerat att byta pipa på Merkel dock. Jag valde till slut en Sako Black Bear som jag idag är mycket nöjd med.iPad Tapatalk HD Kan det bli lättare att byta pipa än det är på en helix??
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Kan det bli lättare att byta pipa än det är på en helix??+ på den! och tror inte det är lättare på en sako black bear
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Dessutom syns riktmedlen över en tex maxximdämpare, och de öppna riktmedlen är dom bästa jag sett, men jag har svårt att skjuta snusdosor på 100 meter, men lerduvor(stillastående på högkant ) går fint på 40-50 meter, testade fyra skott på ca 4 sek!
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Nä, byta pipa på en Sako Black Bear är ingen lek. Kräver ordentliga armmuskler...
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Dessutom syns riktmedlen över en tex maxximdämpare, och de öppna riktmedlen är dom bästa jag sett, men jag har svårt att skjuta snusdosor på 100 meter, men lerduvor(stillastående på högkant ) går fint på 40-50 meter, testade fyra skott på ca 4 sek! Superfina öppna riktmedel som du säger men dom försvann när ja fick på dämparen, så då fick det bli ett aimpoint hunter till 9,3 pipan sen har jag ett zeiss duralyst 3-12 till 6,5 pipan, funkar väldigt bra!
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Superfina öppna riktmedel som du säger men dom försvann när ja fick på dämparen, så då fick det bli ett aimpoint hunter till 9,3 pipan sen har jag ett zeiss duralyst 3-12 till 6,5 pipan, funkar väldigt bra!vilken dämpare? ja jag flyttade ju tillbaks det främre på min och kanske det blev lite kort avstånd mellan bakre o främre men funka skitbra på 40-50m. jag skulle faktiskt testat älgbanan med öppna i söndags men tornbyggen tog för lång tid så det blev lerduve skytte(med helixen) istället! Jag skruvade in kikaren på 3cm över på 80 m(kanske 2,5) men öppna går exakt på 40-50m! på de öpnna sprider jag ca 4-5cm men med swarren 1-6 håller jag en enkrona på 80 m! kalibern är 9,3x62
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Va fasen ska man byta pipa för? .308 går till allt ;-) Om jag skulle välja mellan Merkel och Blaser skulle det bli merkel trots allt. iPad Tapatalk HD
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Va fasen ska man byta pipa för? .308 går till allt ;-) Om jag skulle välja mellan Merkel och Blaser skulle det bli merkel trots allt. iPad Tapatalk HD hehe jo den går till allt men: till kråka är den overkill och till dinosaurer duger den nada! Grejen som jag ser det är att ha en bössa till allt med maximal prestanda! I 308 kan du ioförsig ha 110grains Sierra hp till räven, och tex en barnes till rådjurspychen, en 165 grains nf till älgjakten och en 220 grains woddis till grisvaket men det kräver några olika kikare om det ska vara optimalt! Jag har hellre olika kalibrar till alla dessa vilt men samma problem, jag behöver olika kikare, men en 6xc till räv med 58 grains v-max och en 100grains rhino toll bockjakten och en 9,3a med 250 nf till älh/björn och en 270 wsm till grisvaket med en 150 grains nf. Jag kunde säkert optimerat bättre med en tung kula i 9,3 till grisvaket men då har jag ju en kaliber mindre......!