Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Merkel helix

Featured Replies

Publicerat

Ett rätt!

Jul är det!

• 4 weeks later...
  • Svar 63
  • Visningar 33,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Helixen är en tysk överdesignad varelse som inte har visat sig fungera särskilt väl i praktiken, om en pang fungerar men övriga inte gör det eller enbart gör det ibland, vad säger det om systemet?  

• Christian N
    Christian N

Vi tar det igen från början,   ingen annan pang som har debuterat på 2000-talet med undantag för Kreighoffs Semperio har haft så många brister, enbart på grundval av förekomsten av problem som framg

• kalleanka70
    kalleanka70

Lugna och fina pojkar. Respektera varandras åsikter. Min enda erfarenhet är att när jag stod och jämförde Blaser R8 och Merkel Helix i en butik konstaterade jag att Merkel kändes mycket trevlig och bä

Posted Images

Publicerat

Vilket härligt forum! En person gillar Helix och en annan skriver skit om dom.

Jag är Själv återförsäljare till Dessa vapen, jag har varit med Classic vapen och skjutit med dom under sommrarna, har tydlig koll på vad som varit problem och vad som är bra. 

Dom första utgåvorna som släpptes i Helix, Det var dom som hade mindre problem, det är dessa saker som folk "spridit" och givit helix detta rykte som inte alls kan låta bra hos många. Men i praktiken ligger en Helix bättre i anläggning en än Blaser R8, R93. Dom utgåvorna som säljs nu, oftast composit kolven, dom har väldigt sällan problem. Många tror att skit ska fara in i mellan slutstycket, men i vilket läge ska det hända?

Jag hade val och kval mellan en R8 och en Helix, jag vill inte följa strömmen, alltså Blaser strömmen, typ 1/3 av alla svenskar har ju Blaser nuförtiden.

Jag valde en Helix, en composit kolv, justerbar kolv, 51cm pipa med 15x1 fabriksgängad, utan riktmedel.

Till denna skönhet blev det en Stalon Whisper dämpare, Sedan har jag en Zeiss Victory HT 3-12x56 och en Aimpoint 9000L. Båda dessa har Warne Maxima QD montage, för snabba byten  :)

Nu efter Vildsvinsfeber 5 släppts så har dom börja säljas mer, Jag har själv sålt 2 stycken nu i veckan, Exakt likadana som min  :)

Publicerat

Jag sällar mig till dom som är mycket nöjd med helixen . Har funkat helt utan missöden . Haft den ett år kaliber 8x57 kompositkolv med justerbar kolvkam utrustad med meopta 1-4 kdot. Mitt inköpspris ny 22900 SEK utan kikare.

Fattar heller inte när det ska komma in skräp i den så länge du inte går med den öppen så är det svårt att fylla den med barr mm.

Publicerat

Skulle den komma i vänster skulle jag köpa en direkt,sjukt nöjd med kr1an som tur nog inte spruckit ännu fast jag haft den i skogen

Publicerat

Skulle den komma i vänster skulle jag köpa en direkt,sjukt nöjd med kr1an som tur nog inte spruckit ännu fast jag haft den i skogen

Kr1 spruckit? Har oxå en kr1 vart brukar dom spricka? :S

Det har jag inte hört talas om men kanske ska kolla upp min bössa då.

Ber om ursäkt att jag skriver i Helix tråden.

/Adde

Publicerat

Har en R8, men är ändå nyfiken.

Vad är en helix.

Publicerat

Har en R8, men är ändå nyfiken.

Vad är en helix.

Tänk din r8 fast snyggare,snabbare,bättre precision,skönare,bättre.

Å lättare att byta pipa.

Publicerat

Tänk din r8 fast snyggare,snabbare,bättre precision,skönare,bättre.

Å lättare att byta pipa.

Haha ozzian! Jag har en sån där i beställning men inte ens jag hade tagit i så :D

Det är 2014 års motsvarighet till när r93an kom. Överhypad, älskad och hatad.

Publicerat

Jag antog att han behagade skämta om vår finbysse.

allvarligt så vet jag inte om helixen är bättre än r8 men jag trivs bra med min!

sen är det nog förra årets snackis, nu vet ju alla hur härlig den är.....

Publicerat

Kr1 spruckit? Har oxå en kr1 vart brukar dom spricka? :S

Det har jag inte hört talas om men kanske ska kolla upp min bössa då.

Ber om ursäkt att jag skriver i Helix tråden.

/Adde

Kika lite längre upp i tråden är det en som på står det...

• 5 weeks later...
Publicerat

Jag har under ett års tid varit sugen på att byta bössa, och testat diverse olika vapen.

Helixen vinner för mig, pga

* grymt skön i anlägget

* integrerat kikarfäste

* grymma öppna riktmedel

* skön repetering

* inget slutstycke i ansiktet vid repetering

* väldigt snygg

Jag har inget behov av pipbytarfunktion idag, men det kanske kommer.

Sprang efter lång tids spanande på en Helix med snygg grade4-kolv, slog till och är helnöjd.

Mycket skön att skjuta med och inga tekniska problem.

Jag är således en helt nöjd Helixägare!

• 2 years later...
Publicerat

Vi sparkar lite i askan efter denna helixeld å ser om de kan ta sig igen;) Vad säger ni om helix i dagsläget? :D Jag är lite sugen på en helix i kombon 6,5×55 & 8×57 kan jag säga... Läst lite om krångel i grannkanalen om just 6,5×55 men de kanske ändrats???

Publicerat

Det jag läst om som har krånglat har i första hand varit 308:an!

Jag har en sådan som går som en klocka , tydligen gillar den inte Sellior och belliot ammo men varför mata sådant skräp i en go bössa!??

Jag är riktigt nöjd och glad i min Helix och med en Leica 2,5-10 eri så är den riktigt nice :)

Publicerat

Ovan bössa matar inte den spetsiga kula som s& b har!

Spetsen fastnar ibland på väg in!