Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gris i sjön...

Featured Replies

Publicerat

Va på en påskjuten gris inatt.

Värsta terrängen jag varit på hitintills... har varit där förut men aldrig till fots mitt i...

Tyvärr sket det sig.

Gissar på att kulan snuddat undersidan på grisen.

Klart vuxen gris påskjuten i säden, på en slagen kantzon. Hade varit fler grisar framme vid olika tillfällen.

Hittade kulnerslaget och en köttbit på skottplats.

Spårade en bit och kom fram till där vi trodde grisen skulle vara, ute i sjön. Syntes att blodet kom underifrån på grisen. 

En rejält stor igenvuxen sjö, mycket vide snår... sånt där som växer på snedden...

Näst intill omöjligt att ta sig fram. Kopplade loss där men tiken hade klara problem att reda ut det i sjön.

Snurrade och tog om hela tiden. Verkade va en hel del gris i området. Grisen blödde rätt ymnigt i början.

Inget blod på skottplats eller de första 70-80 meterna.

Vi va ju där ute oxå... på några få ställen va det inget bekymmer att ta sig fram men när vassen är så hög att man inte ser himmeln och så ogenomtränglig att man fastnar hela tiden, gammal död vass har byggt på i botten så "mattan" efter den når en till knäna.

Sikten lika med noll om man inte för undan vegetationen med handen då ser man ju så långt man når.  

Där det va högt vide såg man aningen bättre inunder men får klättra omkring som en apa för att komma fram.

Där viden va manshög va det fan nästan totalstopp. EN gris i knävecken kommer man aldrig upptäcka förrän man känner den...  o antagligen skjuter man sig i foten...

Alla gick ner sig.. jag till midjan i ett gammalt dike... det diket hade tydligen kollats med en 7 m lång granstör en gång.. de nådde inte botten...

Jag klättrade över det diket genom att lägga ner två vide slanor... inte det stabilaste eller ens hållbaraste men det gick vägen.

Jacob, skytt och en till vände om och skulle gå till bilen för att köra runt.

Jag försöka hänga på hunden över sjön.

Verkade inte som hon hade kontakt än. Men det kändes väldigt osäkert om hon höll rätt löpa. Många rätt långa rundor där hon vände tillbaka i samma löpa och sen iväg på annat håll.

Som jag går, kryper och slår mig fram så funderar jag... händer det mig nått dumt här så får de nog hämta mig med helikopter när det ljusnar... bära ut någon är totalt omöjligt. Fan vet om de ens skulle hitta en om man va medvetslös.

Funderar oxå en hel del på batteritid på den nya pannlampan...

Kommer fram där jag iallafall ser lite över vassen... då visar det sig att där va tuvor till förbannelse... går inte gå på och tuvorna når mig till midjan... 

Killarna villade bort sig så jag han över hela sjön innan de kunde köra runt.

De hade iofs lite vägledningshjälp eftersom Signe hade satt på varningsblinkern i min bil...

Väl på land gick det lite bättre för Blackie som efter minst 2km fågelvägen drog igång som hon skulle.

Jag kollade givetvis löpan där hunden gått fram många gånger.

Såg inget av värde efter de första 300m från skottplats och kanske 100m ut i sjön.

Det gick iväg och stod inte alls. Efter ett tag så passerade jycken mig på vägen, när hon såg mig kom hon självmant fram så jag kopplade.

Kändes inte som det va rätt gris, En skadad gris borde nog inte lämnat eldoradot....

Vi beslöt efter lite diskuterande att avbryta. Hur de gör idag vet jag inte, jag jobbar hela dan.

Jag åker till vet idag och fixar noskvalster medicin.

Såhär svårt att följa en löpa har hon aldrig haft.

Förbannade släktingar som kommer dragandes somrarna igenom med sina smitthärdar... 

Publicerat

Postad bild

/

Herbert

Publicerat

Jaså skete der lidt på eftersøg siden men jævla mosse dam it og job efter i et varmt køkken!!!! lider med dig :sweat:  kalle dk.

Publicerat

Ja en del ska ju alltid roa sig. ;)

Känns ju rätt hopplöst att göra fler försök.

Hur långt hade ni med er spåret säkert?

Publicerat
  • Författare

Ja en del ska ju alltid roa sig. ;)

Känns ju rätt hopplöst att göra fler försök.

Hur långt hade ni med er spåret säkert?

Som det kändes kanske en 700m.

Bevisligen en bit över 300.

Rena halvbra bedömningar... glömde nollställa pejlen när vi gick igång och fick beräkna via fågelvägen...

Fick först för mig att det kunde varit leverblod... men min nya pannlampa har annat ljus så jag kan ha missbedömt det i början.

Ute i sjön va det garanterat rent muskelblod och det syntes väl att grisen blödde undertill.

Finns ju oxå möjligheten att den låg och gick upp ute i sjön och smög runt en bit framför hunden första timmen.

Fler grisar där ute, ev någon annan som fått blod på sig, antar att den risken är hög i sånt område.. för knappast två grisar kommer igenom utan att använda samma stig  och så tog kräket fel löpa.

Grisar med muskelskador brukar ju sluta blöda och det blod som ev finns i pälsen måste fan tvättas bort av vätan och vegetationen. 

Är ju fullt möjligt att hon hade rätt när vi avbröt oxå...

Skulle även kunna va så att grisen ligger död i sjön och idioten inte lyckats hitta den...

Typ allt är ju möjligt....

Känns bara frustrerande... Men ändå lite kul... de personer som passerat rakt över sjön senaste 100 åren är nog rätt lätträknade  :cool:   

Publicerat

Ja det är bara fakta som gäller vid Eftersök  ,, Tror Är inte värt nånting Men får dom dit ett ny gäng (eftersökare) i dag så får du kanske svaret-

På om ni var på rätt spår eller inte!

Publicerat

inte många som hade gått in i" vass väggen"...  :wink:. bra jobbat trots att ni inte fick tag på den!

J.

Publicerat
  • Författare

Jaha.. så vart man 1200:- fattigare.

Behandla 3 hundar med nått fästingmedels (stronghold) som jag egentligen inte ville ha...

Vet ville inte ge spruta...

Suck...

Publicerat
  • Författare

Ja det är bara fakta som gäller vid Eftersök  ,, Tror Är inte värt nånting Men får dom dit ett ny gäng (eftersökare) i dag så får du kanske svaret-

På om ni var på rätt spår eller inte!

Vet inte riktigt om jag missförstår dig. Kanske är för att du skriver med kursitiv stil.

Jag gjorde vad jag kunde med del medel jag hade.

Det va testat med en annan hund innan jag va där med de bröt efter 70m osäkra på om den hunden höll rätt spår, lite oerfaren hund.

Ren fakta från början till slut i eftersöksammanhang är svårt att få även om man lyckas.

Linspåra i den terrängen är omöjligt, lika svårt är det att försöka följa ett spår med egna ögon. Står man upp ser man inte grisstigarna.

Man måste ner i stigen/löpan. Vilket ger att man får krypa på alla fyra o ibland även på magen för att se nått. Skulle vi följt en hund i lina vore jag säkert kvar där  fram till helgen skulle jag tro.

Har många timmars film på terrängen... kan ta o klippa till nått när jag hinner bara för o visa.

Publicerat

Du gorde nog allt du kunde  ,, ända sättet att få reda på om du gick efter rätt gris är att ett nytt eftersök görs med annan hund eller?

Publicerat
  • Författare

Du gorde nog allt du kunde  ,, ända sättet att få reda på om du gick efter rätt gris är att ett nytt eftersök görs med annan hund eller?

Jo, visst är det så men man kan ju ändå inte va säker. Nästa hund kan ju göra samma misstag typ...

Publicerat
  • Författare

Förresten.. polaren är ute på ett grissök idag oxå.

Själv kan jag inte, ska jobba igen vid 22.

Mycket stor gris sköts på vid 5 i morse. De har spårat den 1,5 km och släppt hund som vek ner sig.

Fattar jag rätt så tror de sig ha den i en stor plantering.

28 grader varmt under dagen.

Bara att hålla tummarna.

Publicerat

NS, tyvärr tror jag inte mkt på Stronghold, hoppas det funkar för dina. Men medlet kunde inte ens ta loppor på min jycke trots 3 behandlingar. Inna dess en gång med Frontline. Aggressiva saker var det och bet oss såfort de kom över. Vi trodde ett tag det var vägglöss... Suck

Off topic men...

Publicerat
  • Författare

Tror inte heller på skiten...

Va för trött för att kolla va tjejen skrev ut... 

Upptäckte det först när de stoppade ner det i påsen på apoteket...

Publicerat

Bra jobbat även att det inte gick hela vägen.

Angående Stronghold så har jag kört det på taxen flera gånger o det har fungerat bra på honom alla gånger.

Hoppas det fungerar för dina hundar! Jag har btw tvättat alla hundfiltar o sånt vid varje behandling även vid noskvalster.

Publicerat

Bra jobbat.stronghold har funkat på min hund.

Publicerat
  • Författare

Publicerat

tråkigt när man misslyckas! men du lyckas ju alltid annars !! så häng inte upp dig på detta för du gör ett jätte bra jobb ! :thumbsup:

Publicerat

Strongt att ge sig in i det jävla möget!

Publicerat

Ser ut som vår mark i Bockabosjön... Fan inget kul när man är nära och inte kan få upp bössan för videsnåren....

Publicerat
  • Författare

Ser ut som vår mark i Bockabosjön....=).

Jupp! helt rätt  :wink:

Eller sjön rätt men det är väl en hel hög marker som går in i sjön ?

Publicerat

När det är ståndskall kan man gå på vatten :tongue: :tongue:

Publicerat
  • Författare

När det är ståndskall kan man gå på vatten :tongue: :tongue:

Inga problem, det går alltid simma i värsta fall  :wink:

Har jagat en hel del änder i insjöarna i mina dar... iförd sandaler, jeans och patronbältet runt halsen plumsade man runt i vassarna.

I de sjöarna jag jagade i kan jag nog varenda hål.. va rätt kul när det begav sig för man såg alltid till att lura ut oerfaren polare där det va som jävligast att gå, eller simma...  :tongue:

Simmat, krupit, gått på knäna för att få bärighet.

Man flyter oavsett. inte ens kvicksand sjunker man ner i så det går över huvudet som på film....

I värsta fall har man alltid bössan man kan hålla ner på tvären så bär det bättre.

Publicerat

Min jämte fastnade där ute vid fågeltornet på nått vis där förra hösten och fick ett vassstrå genom foten. Stod 70m från med dy till midjan och kom inte längre. Min GW fick på nått sätt bort jämten innan det var över för henne.....

Vi har från ån till en bit neranför ön inklusive ön.

Publicerat

Absolut INGENTING skulle få mig att gå efter skadskjuten gris i den vide/vassdjungeln, starkt jobbat att ens försöka.