Publicerat Augusti 12, 201312 yr Hmm.....börjar fundera lite nu...Jag hade en riktigt stor gris på benen i 3,5 timmar med min jämte i fredags. Tog upp 200m söder om ån. Såg den 2 ggr utan att komma till skott. Såg den dock bara flyktigt, trodde hon tagit upp fuldjur (älg) först. Grisen tog ovanliga löpor för att vara en stor gris och hade ett helsike att få av hunden.....ställde om grisen gång på gång och det rörde sig på ca 100hkt hela tiden runt runt........kan ju varit samma gris det....
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Författare Hmm.....börjar fundera lite nu...Jag hade en riktigt stor gris på benen i 3,5 timmar med min jämte i fredags. Tog upp 200m söder om ån. Såg den 2 ggr utan att komma till skott. Såg den dock bara flyktigt, trodde hon tagit upp fuldjur (älg) först. Grisen tog ovanliga löpor för att vara en stor gris och hade ett helsike att få av hunden.....ställde om grisen gång på gång och det rörde sig på ca 100hkt hela tiden runt runt........kan ju varit samma gris det.... Vet i fan va vi var... men i norra änden om jag fattade rätt. Passerade nått dike som killen kallade X diket eller om det va Kryss/kross diket... det är det jag tar mig över via videt i filmsnutten. Storleken på grisen skulle va en 80 kg eller större... men sånt är ju alltid svårt att veta säkert. De tramp jag såg passade in på vuxen gris. Jag fick det till att va en låg träff. gissningsvis under bröstet bakom frambenet. Svårt det där med när grisarna beter sig märkligt... Har haft några sådana och då har det varit sugga som strax ska till att grisa eller har kultingar i bo. Men en skadad vill givetvis inte lämna den sjön... skulle inte jag gjort om jag va gris.. mer övertag på förföljare och hundar kan de knappast få. Nu är det rätt torrt i sjön, lägg till 50 cm vatten och det är nog stört omöjligt att ta sig fram... Polaren va på en annan mycket stor gris bortåt Tingsryd, påskjuten, de jagade den i flera dar. verkade inte gå långt efter det att olika hundar bröt av värmen. Ett bomskott fick de väl på typ tredje dan. Men tror de fick ge upp så småningom. Där hade de hittat benflis så den va troligen benskjuten. Men den rörde sig i samma område nästan hela tiden, det ska enl åtelkameran va en typ gigantisk galt... Så de där grisarna gör väl som alltid... precis som de vill och inte som man tror de ska göra.... Är en normalt inkallningsbar hund mer envis än vanligt kan det ju betyda att grisen de hittat är skadad. I det fallet känner du ju din hund bäst. När jag kopplade Blackie så bröt hon när hon skulle passera vägen och fick se mig på en 60m håll. Bara det är lite konstigt.. Hon brukar fan inte va lättkopplad.... Tog det som det nog va fel gris hon fick fatt i.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr här är löpan efter grisen från i fredags.......mycket konstig för att vara en så stor gris men visst har man blivit förvånad några ggr...... Upptaget kom i sjökanten till v om pilen för att sedan dra rakt genom vassen sakta i gångstånd och sedan upp på land och snurra.....
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Författare Kollat min GPS nu och vi gick in via Båldön långt i upp i norra änden av sjön vid passerade norr om Krukö och Mörtö. Jag kom väl iland vid Perukudden. är väl nästan 3 km fågelvägen ner till lyckebyån/länsgränsen ?
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Författare Iofs ingen sträcka för en gris. När jag kopplade tiken gick det tillbaka mot sjön i riktning snett ner mot Tallö Malmön... Hm.. kanske hon hade rätt gris lik förbannat.... är väl typ 1,5 längre söderut och kanske i rätt riktning mot där din tog upp ?
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Visst kan det varit samma gris,får se om den är i krokarna igen. Jäkligt stort område med denna typ av vegitation och ett riktigt tufft område att jaga på men det finns alltid bra med vilt och särskilt älg, bara lite svårt att komma åt dem =).
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Författare Visst kan det varit samma gris,får se om den är i krokarna igen. Jäkligt stort område med denna typ av vegitation och ett riktigt tufft område att jaga på men det finns alltid bra med vilt och särskilt älg, bara lite svårt att komma åt dem =). Kan jag tänka mig... o om man nu får kull nått så får man ett h-vete o få ut dem till farbar väg....