Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kvällens jakt slutade illa

Featured Replies

Publicerat

tvivlar att det är svenska jägarförbundet som använder i Sverige olagliga fällor

• Svar 66
  • Visningar 9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sätt den utanför ägarens ytterdörr.   Mvh // Johannes 

• Hur tänker man om man sätter ut en fotsax? Idioti

• Terriern klarade sig och hundföraren oxå även han fastnade i en. Vi vet vem som lagt ut dom men det tar vi senare i denna tråd. Försöker få in bilder på den men lyckas inte.

Posted Images

Publicerat

Ok, det är alltså en modernare variant med "mjuka käftar" det handlar om, inte den traditionella primitiva taggiga saken som både krossade ben och orsakade bedrövlig smärta och lidelse...

Det låter ganska galet att SJF skulle sanktionera en sådan användning om jag skall vara ärlig?

Publicerat

Fungerar de nya fotsaxarna likartat fotsnara för räv så ser jag inte problemet.

Är de inte godkända kan jag inte ens tänka mig att SJF sanktionerar det. 

Publicerat

Kvällens mårdhundsjakt slutade med att Terriern fastnade i en fotsax.

Har du kontaktat ledningen i "mårdhundsprojektet" och berättat om denna händelse? Skulle vara intressant och höra vad dom hade att säga..? Det minsta dom skulle kunna göra är att iallafall att be om ursäkt för denna tråkiga incident!?

Det skulle även vara rätt intressant att få höra motivationen till dispensen dom förhoppningsvis har fått, dom har ju uppenbarligen misslyckat med att ingen annan än avsatt vilt skall fastna....

Publicerat

Jag tycker det låter som ett skämt.

För att förhindra att räv går i saxen så ska man tydligen spotta på marken.

Jag hoppas verkligen inte jägarförbundet står bakom detta!!

Publicerat

Har du kontaktat ledningen i "mårdhundsprojektet" och berättat om denna händelse? Skulle vara intressant och höra vad dom hade att säga..? Det minsta dom skulle kunna göra är att iallafall att be om ursäkt för denna tråkiga incident!?

Det skulle även vara rätt intressant att få höra motivationen till dispensen dom förhoppningsvis har fått, dom har ju uppenbarligen misslyckat med att ingen annan än avsatt vilt skall fastna....

Jag fick just ett surt sms av *ledningen*

Kul iaf vi vet att skattepengarna/jägarnas pengar går till att dom sitter och surfar på internet och läser;)

Publicerat

Ställ frågan i deras area så får ni väl ett svar?

Publicerat

Gjorde jag igar, inget svar annu...

Publicerat

Hej!

Ser ut att vara läge för några förtydliganden här...

Vi har inom Mårdhundsprojektet under två år gjort försök med soft-catch (gummibelagda trampsaxar) i Finland. Vi har jämfört dess effektivitet och eventuella skador på de fångade djuren mot redan befintliga fångstredskap. Resultaten är övertydliga. Soft-catch är minst 10 gånger effektivare än något annat fångstredskap (av burmodellerna) som vi använder inom projektet. Alla djur som fångats har obducerats och undersökts för skador. Soft catch ger inte fler skador än andra fångstredskap, veterinärerna som obducerat de fångade djuren har varit uppriktigt förvånade över avsaknaden av skador.

Fångst med soft-catch är helt jämförbart med fångst med fotsnara som vi också använder även på barmark. Skillnaden på fotsnara och soft-catch är att den senare är lättare att sätta ut och det tar mycket mindre tid. Jag tvekar inte själv att stoppa handen i dessa fångstredskap och gör det varje gång jag demonstrerar metoden. Utvecklingen av dessa fångstredskap har kommit väldigt långt sedan de blev förbjudna i Sverige. En stor andel av de rovdjur som fångas världen över för att märkas inom olika forskning- och förvaltningsprojekt fångas med soft-catch. Detta skulle inte kunna genomföras om redskapen skadade de fångade djuren. 

De hundar (2st) vi fått som bifångster under försöken i Finland har undersökts av veterinär och konstaterats oskadade.

Nu till användningen i Sverige. Naturligtvis har vi alla tillstånd som behövs för att använda dessa redskap inkluderat ett godkännande i försöksdjursetisk nämnd. Vi använder dessa fångstredskap under hundförbudstid. Från 1 aug så finns inga soft-catch ute i fångst med några få undantag, oftast öar där vi har kontroll på hundanvändningen. I just detta specifika fall handlar det om en mårdhundsförekomst alldeles intill E4 där risken för vår fältpersonals hundar är alltför stor för arbete med löshund. Dessa fångstredskap bevakas med MMS-kameror och personal är på plats inom mindre än en timme efter fångst. Vi lär oss dock saker hela tiden, i fortsättningen kommer vi naturligtvis att sätta ut skyltar i områden där vi bedriver soft-catchfångst för att undvika att hundar som leds i koppel fångas. Sedan fältpersonalen började med att avsluta utsättningen av redskapen med att spotta i fångstzonen har vi inte fått en enda räv som bifångst.

Hälsningar / P-A

P-A Åhlén
Projektledare
Mårdhundsprojektet

Svenska Jägareförbundet
Formvägen 16, 906 21 Umeå
Tel: 090-14 43 00 · Mobil: 070-376 59 63
P-A.Ahlen@jagareforbundet.se
www.jagareforbundet.se • www.mårdhund.se
Publicerat

#edit orkar inte blanda mig i..

/Eric som nämns vid fika tydligen.....

Publicerat
  • Författare

Denna fotsax är väl testad i finland för att bli godkänd för jakt? Men godkändes väll inte på grund av skador på fångade djur? Typ svullnad och skavsår om jag förstod det rätt.Men vad vet jag, har bara hört det rycktes vägen. Dom som tog emot djuren heter väl Evira eller nått liknande.

Publicerat

Jag tillhör de som är väldigt negativ till användning av saxar. Samtidigt erkänner jag utan omsvep att jag inte hängt med i utvecklingen av moderna saxar. Så det kan, åtminstone i teorin, vara så att riskerna är eliminerade. Nu betvivlar jag att det är så. Men om det är så kan man ju fundera på hur det kommer sig att inte någon tillverkare fått dem godkända... Och än viktigare, om PA nu står för förbundets syn på det hela så anar jag det beklagligt att man inte förekommit opinionen genom att gå ut och informera i förväg. Att det skulle bli reaktion på användande av saxar måste man väl förstått? Visst anställdes det någon PR ansvarig?

Publicerat

Dessa saxar för vara klartydlig,går inte jämnförde med fotsnaror,då dessa sitter fast och inte har en ankare,djuret blir på plats om någon funderar..

snön lämnar spår därför går det bra med ett släp ankare,på barmark är det ute slutande..

Lagt ut lite trådar om att få det finska testet..

(denna metod är nått jag avskyr och hoppas alla som släpper in mårdhunds projektet på deras mark får reda på,att dessa fällor som drar ner oss jägare i neandertalar nivå används och förespråkas)..

vilket inte gjordes på marken var hund fastna.

Gift ligger som nästa steg när man inte har rättverktyg i hund väg och samarbete bland jaktvårds områdena,för vem tror 6 jägare ska täcka 40 mil kust och ytterligare 40 mil upp efter Tornedalen mellan 07-16 dagtid.......

Fira med en dammsugare vid nästa kaffe rast,sånna gillar jag

# jägareförbundet som vårdar det vilda igenom testa djurens gränser.

Publicerat

Är det inte lite storm i ett vattenglas här?

Syftet med levandefångst av mårdhund är ju att sterilisera/kastrera och sen släppa ut igen.. Det fungerar ju inte om det fångade djuret är skadat så rimligen kan man väl anta att de klarar det rätt bra.

Sen, det handlar om att begränsa spridning av mårdhund, inte konventionell jakt. Detta möjliggör brukande av metoder som i normala fall inte är ok. Och om dessa tingestar enbart används under hundförbudstiden i regel, vad är problemet?

Dessutom då MMS övervakning på fällorna och såvitt jag fattat så skulle man skylta i omgivningen nu med.. Hajjar inte varför detta är så kontroversiellt? Tänker man till lite så inser man snabbt att det inte är de trapsaxar som nu mera lyckligtvis pryder div museeum..

Publicerat

Hip:

I Mina ögon gjorde man detta kontroversiellt genom att man försökte smyga med det. Man skyltade inte, man upphörde inte 1:à Augusti och man tyckte sig inte behöva gå ut med info i förväg. Jag personligen hade inte ens höjt på ögonbrynen om jag sett en artikel eller ett pressmeddelande om att man ansåg att erfarenheterna från Finland var tillräckligt goda för att köra med samma teknik i Sverige. Helst tillsammans med data som styrker det. Istället blir det som vanligt när forskning och forskare kritiseras. Det blir taggarna utåt och huvudet i sanden. Är man inte forskare själv är man inte fin nog att kritisera. Nu stängde man tom tråden i förbundets area så vi inte skulle diskutera skillnader i dispensen och det faktiska utförandet. Om det nu finns någon, men varför hade det annars varit så farligt att diskutera? Det största problemet är att nu har jag och många med mig fått kännedom om användandet av dessa fällor genom att en jägare hittat en med hjälp av hunden utan att hitta skyltar eller ha fått någon info osv. Så även om jag efter att ha läst på lite mer om fäll typen (utan hjälp från förbundet/projektet trotts att jag bad om det) inte är fullt så negativ till användandet av dem så anser jag fortfarande att det är ett PR mässigt fiasko!

Publicerat

Hip:

I Mina ögon gjorde man detta kontroversiellt genom att man försökte smyga med det. Man skyltade inte, man upphörde inte 1:à Augusti och man tyckte sig inte behöva gå ut med info i förväg. Jag personligen hade inte ens höjt på ögonbrynen om jag sett en artikel eller ett pressmeddelande om att man ansåg att erfarenheterna från Finland var tillräckligt goda för att köra med samma teknik i Sverige. Helst tillsammans med data som styrker det. Istället blir det som vanligt när forskning och forskare kritiseras. Det blir taggarna utåt och huvudet i sanden. Är man inte forskare själv är man inte fin nog att kritisera. Nu stängde man tom tråden i förbundets area så vi inte skulle diskutera skillnader i dispensen och det faktiska utförandet. Om det nu finns någon, men varför hade det annars varit så farligt att diskutera? Det största problemet är att nu har jag och många med mig fått kännedom om användandet av dessa fällor genom att en jägare hittat en med hjälp av hunden utan att hitta skyltar eller ha fått någon info osv. Så även om jag efter att ha läst på lite mer om fäll typen (utan hjälp från förbundet/projektet trotts att jag bad om det) inte är fullt så negativ till användandet av dem så anser jag fortfarande att det är ett PR mässigt fiasko!

Tråden låstes eftersom det dök upp inlägg som inte följde reglerna för den arean. Alls.

Publicerat

First class:

Googla lite på soft catch leg injury så hittar du en del rapporter här borta i USA. Visar entydigt på en klar förbättring men kanske inte tillräckligt för att vi skall vara nöjda. De rapporter jag hittat är dock från 90 tal så ytterligare förbättringar har nog skett.

Publicerat

First class:

Googla lite på soft catch leg injury så hittar du en del rapporter här borta i USA. Visar entydigt på en klar förbättring men kanske inte tillräckligt för att vi skall vara nöjda. De rapporter jag hittat är dock från 90 tal så ytterligare förbättringar har nog skett.

Lite som att försöka lära farsan att göka att berätta för honom om pros&cons kring dessa fällor. Förstår att det är välment dock.

Publicerat

Medveten om att detta inte riktigt håller full ut men..

När jag gick från 22 lr vid jakten i samhället till 17 MII / PCP så var det inget jag informerade om eller något..

Som jag ser det så är denna verksamhet riktad mot en art som ska utrotas i landet och vad dessa människor använder för verktyg rör mej inte i ryggen. Men jag inser självklart att man gjort misstag då man inte informerat lokalt att vi använder fällor här osv.. Det hade tveklöst varit rimligt. Och jag kan hålla med dej om att man kunnat skriva om detta tidigare i tidningen, tyckte jag såg Ludde i sista numret på kurs ang just dessa fällor.

Men att vråla rätt ut och få det till att man skadar djur samt att det var någonslags reguljär jakt är helt galet som jag ser det, det är helt enkelt inte sant. Att försöka "läsa" in skumma budskap som förbundet ska stå för är lika galet det som jag ser det.

Hoppas P-A dyker upp snart och lägger ut texten kring detta, finns onekligen en och annan frågeställning att hantera. Att SJF-representanterna här dukar är helt i sin ordning, de har faktiskt inte med detta projekt att skaffa så hur ska de kunna "ställas till svar"?

Mvh!

Publicerat

Ok Fredrik,

Du har inte några färskare undersökningar på skador i dessa fällor du kan skicka eller ännu hellre länka till?

Har du själv kollat om man följt NV s direktiv i tillståndet? Hur ser du på om man inte följt dem?

Publicerat

Tack för hjälpen med inlogg Hipshot, har försökt svara här i flera dagar...

Eric och Janne, jag skall se till att ni får tillgång till rapporten om testerna i Finland när den är färdig nu i höst. Då kan ni själva läsa om testresultaten och dra era egna slutsatser.

All fångst med redskap har potential att ge de fångade djuren skador. Vi har med våra utvärderingar sett att djuren har i stort sett obefintliga skador om fältpersonalen är på plats inom en timme från fångsten.

Vi tyckte att artikeln i svensk jakt var en helt tillräcklig informationssatsning.

Vårt syfte med utvärderingen i Finland har aldrig varit att detta skall bli ett godkänt fångstredskap i Sverige. Vi söker hela tiden efter effektivare metoder för att på sikt dra ned den årliga kostnaden för mårdhundsförvaltning i Sverige. Dessa Soft-catch är enligt vår utvärdering minst 10 gånger effektivare än de andra redskapen vi har, självklart skall vi då använda dem.

Återigen, jag stoppar på regelbunden basis mina egna händer i dessa redskap då jag demonstrerar funktionen.

Hälsningar / P-A

Publicerat

Vi tyckte att artikeln i svensk jakt var en helt tillräcklig informationssatsning.

Men hallå! Hur tänkte ni där?

Långt ifrån alla jägare är ju med i SJF....

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Publicerat

PA.

For min egen del anserf jag det hade varit betydligt battre om artikeln hade kommit innan hundar borjade fastna i fallorna. Tror mycket hade undvikits da.

Jag hade i alla fall reagerat helt annorlunda.

HIP

Kan handa att jag ar snett ute. Men det kanns inte riktigt som ditt handlande ar riktigt lika kontroversiellt...

Publicerat

Nej det har du rätt.. Snackade med en i projektet tidigare ikväll förutom P-A och det gav en del svar som jag iofs redan visste..

Drar mej ur detta och hoppas slippa kliva tillbaka.

Publicerat

Ok Fredrik,

Du har inte några färskare undersökningar på skador i dessa fällor du kan skicka eller ännu hellre länka till?

Har du själv kollat om man följt NV s direktiv i tillståndet? Hur ser du på om man inte följt dem?

Henke,

nix; jag intresserar mig för de verktyg vi använder inom den normala förvaltningen av vilt. Och har fullt upp med andra frågor än att utveckla fällfångsten i nya riktningar. Jag jobbar dock bland annat med att försöka bevara rätten att bruka de fällor vi redan har, men lägger inte tid på att leta nya.

Mårdhundsprojektet är just precis ett projekt, som huvudsakligen drivs med egen personal. De är mina kollegor, men vi har mycket litet med varandra att göra dagligdags. Jag tar för självklart och givet att de följer de rutiner de angivit i sina ansökningar och fått tillstånd för, men det är absolut inte mitt jobb att kolla om så sker. Projektet drivs och genomförs av personal med excellent kompetens på sina respektive områden. Jag ser ingen som helst anledning att spekulera i andra riktningar. 

Jag är övertygad om att PA gärna ger dig mer info om fällorna om du PM:ar honom.

Jag hör hört delar av vad som skedde i det aktuella fallet, men jag tänker inte ge mig in på att diskutera detta.PA har detaljkunskapen även där.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.