Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kvällens jakt slutade illa

Featured Replies

Publicerat

Fredrik,

Ok jag förstår att du inte är inblandad och skall inte försöka pressa fram svar. Utom ett.

Tror du att ditt jobb med att försvara de fällor som är godkända idag påverkas positivt eller negativt av att folk hittar sina hundar i käftarna på fällor som normalt anses utgöra en så stor risk för att skada djuren att de är olagliga?

Eller egentligen behöver du inte svara på det. MEN. PA, tror du att den här händelsen gör det enklare eller svårare för Fredrik? Tror du att medlemsrekryterarna gör vågen av glädje över uppmärksamheten? Jag tror personligen att märdhundsprojektet är något väldigt positivt. Inte bara ur ett ekologiskt perspektiv utan även som ett PR projekt. Men den aspekten riskerar på det här sättet att gå mer eller mindre förlorad! Det finns säkert fortfarande stora möjligheter till positiv PR. Men då får man nog lägga lite mer energi på den aspekten av det hela...

• Svar 66
  • Visningar 9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sätt den utanför ägarens ytterdörr.   Mvh // Johannes 

• Hur tänker man om man sätter ut en fotsax? Idioti

• Terriern klarade sig och hundföraren oxå även han fastnade i en. Vi vet vem som lagt ut dom men det tar vi senare i denna tråd. Försöker få in bilder på den men lyckas inte.

Posted Images

Publicerat

Hej P-A..

All fångst med redskap har potential att ge de fångade djuren skador. Vi har med våra utvärderingar sett att djuren har i stort sett obefintliga skador om fältpersonalen är på plats inom en timme från fångsten.

Hmm hur ska fält personalen veta om fällan utlöst? 

Jag tycker det är konstigt att man inte informerar berörda jägare på området eller hur,skulle någon av mina hundar fastna i en sax och jag är utom räck håll skulle dom stressa upp sig helt 100 och kunna skada sig av det.

Har haft stövare fast i fot snaror och det är inget jag tycker var speciellt bra,även om det inte hände nått så tog sig hunden fram,med dessa fällor som sitter fast skulle en drivande hund som fastnar helt klart tas sig lös för allt den är värd,så snälla jämnför inte med en godkänd fotsnara när båda jag och du vet att så är inte fallet..

Ser fram emot och kanske lära sig något nytt men troligen kommer bara mina förutfattade meningar besannas när/om jag får läsa..Att fotsaxar skulle vara 10gånger effektivare än bur fällor i ett försöks studie som ej är klar låter som något i häst väg..

Hoppas ni tar till er detta på rätt sätt då jag bara tycker det är trist med en hund fastna,och skulle själv gjort annorlunda om min hund fastnat då jag räkna ut det ganska snabbt själv att det skulle hända...

Publicerat

Haha: MKJ o First Class läste inlägget en gång till. Lite missförstånd från min sida. Trodde du letade efter info... Dvs lagt ut trådar för att hitta... Nåja, du har inte lust att istället hjälpa mig hitta mer. Som du kanske sett i mina inlägg är jag egentligen mer besviken på arrangemangen kring hur de arbetat med fällorna än på själva användandet. Kanske rätt länkar kan knuffa mig åt ena eller andra hållet!

Publicerat

Är nyfiken på vilka skador terriern och föraren fick av fotsaxen ?

Hittar inget i tråden om de blev skadade.

Känns rätt relevant på nått vis i den fortsatta diskussionen.

Publicerat

Fredrik,

Ok jag förstår att du inte är inblandad och skall inte försöka pressa fram svar. Utom ett.

Tror du att ditt jobb med att försvara de fällor som är godkända idag påverkas positivt eller negativt av att folk hittar sina hundar i käftarna på fällor som normalt anses utgöra en så stor risk för att skada djuren att de är olagliga?

Eller egentligen behöver du inte svara på det. MEN. PA, tror du att den här händelsen gör det enklare eller svårare för Fredrik? Tror du att medlemsrekryterarna gör vågen av glädje över uppmärksamheten? Jag tror personligen att märdhundsprojektet är något väldigt positivt. Inte bara ur ett ekologiskt perspektiv utan även som ett PR projekt. Men den aspekten riskerar på det här sättet att gå mer eller mindre förlorad! Det finns säkert fortfarande stora möjligheter till positiv PR. Men då får man nog lägga lite mer energi på den aspekten av det hela...

Henke, jag vet att mårdhundsprojektet gör mitt jobb lättare, det är ett faktum. Nationellt som internationellt.

Om jag ska spekulera så tror jag att ett ensidigt presenterande av delar av fakta från en enda incident självklart kan skada projektets anseende, isynnerhet när sedan fler som inte har alla fakta i målet (vilket de inte kan ha) spekulerar vidare i målande ordalag.

Projektet är av stor betydelse för vår biologiska mångfald. Att vi driver projektet har även betydelse för vårt GEMENSAMMA anseende, oavsett om man är medlem i SJF eller inte. Här ingår med självklarhet en viktig komponent av etik, där vi både måste fråga oss vilka metoder vi anser är etiskt acceptabla och dessutom få tillstånd att använda dem. Tillstånd innebär inte med automatik samhällets acceptans, utan där måste man arbeta med kommunikation. Hur detta skett på lokal nivå har jag ingen aning om; på nationell nivå finns det vad jag vet ingen som helst kritik av de metoder som används.

Att bedriva ren propaganda mot projektet tror jag med absolut säkerhet är negativt för jägarkåren i allmänhet, och för fällanvändningen i synnerhet. Självfallet måste man få diskutera de metoder som används, men en del av formuleringarna ovan måste få djurrättsaktivisterna att skratta hela vägen till banken.

Längre tänker jag inte spekulera; nu ska jag jaga älg.

Publicerat

Naturligtvis hade det varit bättre om artikeln hade publicerats innan detta hände. Dock är det största felet som begåtts här att det inte skyltats ordentligt. Det skall vi verkligen se till att göra när vi tar dessa redskap i bruk igen i april.

Eric, personalen ser momentant om redskapen utlöst då de bevakas av MMS-kamera.

Och Jo, dessa redskap är helt jämförbara med fotsnaror. Vi förankrar fotsnaror på fångstplatsen också under barmarkssäsong.

/ P-A

Publicerat

Naturligtvis hade det varit bättre om artikeln hade publicerats innan detta hände. Dock är det största felet som begåtts här att det inte skyltats ordentligt. Det skall vi verkligen se till att göra när vi tar dessa redskap i bruk igen i april.

Eric, personalen ser momentant om redskapen utlöst då de bevakas av MMS-kamera.

Och Jo, dessa redskap är helt jämförbara med fotsnaror. Vi förankrar fotsnaror på fångstplatsen också under barmarkssäsong.

/ P-A

Jag tycker det är dåligt hur man än vrider på det,men när fick ni sätta upp kameror hur som helst utan skylt? :ohmy: 
Publicerat

Är nyfiken på vilka skador terriern och föraren fick av fotsaxen ?

Hittar inget i tråden om de blev skadade.

Känns rätt relevant på nått vis i den fortsatta diskussionen.

Förstår att det snackas och är känsligt ämne,men ur hundägare perspektiv är det helt normalt,vissa upprör sig om en katt skiter i en sandlåda där barnen leker,

jag med flera när våran jakt och hundar blir tryggad med saxar och MMS kameror utspridda utan skyltar..

En skylt gör så mycket och slipper dessa diskussioner..Raka puckar och lite ödmjukhet..

Sedan kan man undra om en ursäkt är framförd till hundägarn?

Ska

Publicerat

Snackas ? Jag är uppriktigt nyfiken.

Jag har haft hund fast i rävfälla och grävlingfälla några ggr.

Typ sånt som händer... inget jag hänger upp mig på.

Men hade hunden skadats av fällorna på grund av att de va felaktiga eller olagliga hade jag haft en annan åsikt och krävt ersättning för uppkomna skador.  

Tror iofs inte det hjälpt i mina fall av fångad hund...om där suttit nån skyllt. Mina kräk har lite svårt att läsa  ;)  

Publicerat

Jag kan bara säga att aldrig mer SJF o deras allierade :verymad:

Publicerat

Fredrik.

Jag tackar för dina svar och skitjakt på dig.

Skönt att vi är överens om att märdhundsprojektet i sig är något positivt. Men det var inte riktigt det jag frågade om. Nöjer mig dock med PAs svar. Diskussionen om den centrala organisationens ansvar för vad som sker ute i landet kan vi ta en annan gång... Sedan är det en annan sak att på samma sätt som projektet i grunden är bra men kan förlora i värde pga enstaka händelser i genomförandet. Så är vår kritik ett tveeggat svärd. Det är positivt att vi håller den etiska fanan högt och har öppna diskussioner i ämnet. Men tappar man humöret och skriver i affekt kan det istället bli väldigt fel och låsa positionerna mer än föra dem framåt. Samt gynna jaktmotståndarna mer än oss själva. Jag förordar öppen men sansad debatt. Och hoppas det märkts i mina inlägg. Annars ber jag om ursäkt.

Publicerat

PA.

Lär och gå vidare så är jag nöjd. Men fundera lite på vad som hänt om det var en sällskapshund i flexikoppel som fastnat. Eller en som "slitit" sig från vegan matte... Kan nog vara lämpligt att ha den dör rapporten som visar hur ofarliga soft jaw saxarna är när Josefsson knackar på dörren! Och sedan är ju frågan hur man hanterar uppkomna situationer. Läste något ovan om ett surt SMS. Hoppas det var en överdrift. PR delen av dylika uppdrag är något jag anser underskattas. Vi är inblandade i flera projekt som skulle kunna nyttjas mycket mer i just PR syfte. Men det är också en separat diskussion...

Publicerat

Amakulu

Blandar jag ihop dig med någon annan nu eller har du inte redan hävdat det en halvdussin gånger?

Publicerat

Snackas ? Jag är uppriktigt nyfiken.

Jag har haft hund fast i rävfälla och grävlingfälla några ggr.

Typ sånt som händer... inget jag hänger upp mig på.

Men hade hunden skadats av fällorna på grund av att de va felaktiga eller olagliga hade jag haft en annan åsikt och krävt ersättning för uppkomna skador.  

Tror iofs inte det hjälpt i mina fall av fångad hund...om där suttit nån skyllt. Mina kräk har lite svårt att läsa  ;)  

konsulterar bara ämnet och vet mer från båda sidor än vad som skrivs ut..Låter det stanna där tills vidare. 

Kameror är dessutom olagligt att sätta ut i naturen utan att skylta om det.

Publicerat

Hej igen,

Nej, jag ser inte anledningen att gå ut med en informationskampanj om att vi använder Soft-catch. Vi har under flera år använt fast förankrade rävsnaror under barmarksperioden, den enda skillnaden mellan dessa fångstmetoder är att det tar mindre tid för personalen att sätta ut redskapen när vi använder Soft-catch, för det fångade djuret är det helt egalt om det fångas med fast förankrad rävsnara eller Soft-catch. Jag ser det helt i linje med Hipshots kommentar om nödvändigheten för en kommunjägare att informera om ett kaliberbyte, fångstmetoden har varit i bruk länge.

Det fel som begicks här var att det inte var skyltat med info om fångstredskap och det skall vi se till att göra när metoden återigen tas i bruk i april. Dock var det väl skyltat med info om att området var kamerabevakat, ingen kan ha undgått de skyltarna.

När det gäller kommentaren om surt SMS till Eric så är det inget jag varit inblandad i.

Henke67, Josefsson är varmt välkommen att besöka projektet, vi har inget att dölja. De två hundarna som fastnat i Soft-catch under våra försök i Finland har varit vanliga sällskapshundar. Ägarna har förstått nödvändigheten i vårt arbete och hundarna har varit oskadda. Jag har själv många hundar och är väl medveten om riskerna för dem att fångas i fångstredskap. Om jag själv fick välja så ser jag hellre att de fastnar i en kameraövervakad gummisax och släpps lös inom en timme än att sitta i en rävfälla tills den vittjas, kanske dagen efter. Dock är det viktigt att veta att vi inte använder dessa redskap under perioden då folk jagar med löshund annat än i undantagsfall. När detta hände var dessa två de enda Soft-catch som var ute i fångst.

Nu blir detta mitt sista svar i denna tråd på ett tag. Jag går nu in i en period med intensivt arbete som skall kombineras med ett försök att ta ut flera veckors semester för att hinna jaga lite med hundarna. Återkommer med mer svar senare i höst om det finns fler frågor.

Hälsningar / P-A

Publicerat

Kan förtydliga att sura smset var en misstolkning från personen i fråga,även om jag tycker det var festligt...

Btw grythund och mink jakt med terrier tex är stora delar av året..

Publicerat

Och därmed har vi fått de svar som efterfrågades.

Tråden låses då P-A inte kommer att kunna svara under överskådlig tid, tråden kan komma att låsas upp längre fram när det finns möjlighet för representat från projektet att delta i diskussionen.

//Niclas Lundin

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.