Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hantera rekyl

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Skulle behöva ha lite tips på hur man hanterar en "kraftigare" rekyl på ett bra sätt.

Jag har tidigare endast skjutit med lättare klass 1 kalibrar och de har ju aldrig varit något problem, dock är jag nu nyfiken på att prova något kraftigare men vet inte hur jag ska ha en korrekt skjutställning och hur pass mycket jag ska "trycka ifrån" med kroppen.

Känns på något sätt som ju mer man spänner sig ju mer stryk får man, eller har jag tokfel?

Håller mig till de lättare kalibrarna tills jag blivit mer van, lika bra att anpassa sig till erfarenheten just nu om skyttet ska vara okej.

Bör tilläggas att jag är nästan 190cm lång och väger 100pannor.

• Svar 58
  • Visningar 11,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det här funkar bra för mig iaf:     Det som jag märker skiljer mitt skytte från många andras är att jag är bestämd och försöker ta kontroll över bössan, medan många andra står som om de ska skj

• Har för mig att det fanns någon motsvarande tråd i grannkanalen där det handlade om toppjakt & kalibrar. Där påstod ett flertal forumister att det verkligen gick lika bra att skjuta olika klass 1:

• Se till att kolven passar, att kolven är så rak som möjligt, stå med bröstet mot målet mer än med axeln mot målet. Om du inte är skapt som en ölflaska - undvik MC kolvarna.   Spelar kvitta, jag ha

Publicerat

Experten på detta här inne lär vara exabit. Vet ingen som är så oberörd av rekyl som den gubben :)

Mängdträning med fokus på rekylhantering är väl mitt tips.

//

Publicerat

Det här känns som en fråga för Exabit :tongue: han är den enda jag känner som klarar av att leva upp till Elmers klassiska citat "Recoil, relax and enjoy it!"

Vilken typ av skytte tänker du på? Inskjutning, älgbana eller praktisk jakt?

Henrik

Publicerat
  • Författare

Det här känns som en fråga för Exabit :tongue: han är den enda jag känner som klarar av att leva upp till Elmers klassiska citat "Recoil, relax and enjoy it!"

Vilken typ av skytte tänker du på? Inskjutning, älgbana eller praktisk jakt?

Henrik

Hej. Jag tänkte på alla ovanstående skyttegrenar. Känns som det är lika bra att lära rätt från första början. Får hoppas Exabit ser denna tråd :smile:

Publicerat

Tipset är ju att börja skjuta kraftigare kalibrar utan kikarsikte :)

Publicerat
  • Författare

Tipset är ju att börja skjuta kraftigare kalibrar utan kikarsikte :)

Jo det tänkte jag också, är ju dumt att få ett kikarsikte insprängt i pannan :dry:

Får väl köpa någon kraftig pjäs för att öva med :smile:

Publicerat

Hej!

Skulle behöva ha lite tips på hur man hanterar en "kraftigare" rekyl på ett bra sätt.

Se till att kolven passar, att kolven är så rak som möjligt, stå med bröstet mot målet mer än med axeln mot målet.

Om du inte är skapt som en ölflaska - undvik MC kolvarna.

Bör tilläggas att jag är nästan 190cm lång och väger 100pannor.

Spelar kvitta, jag har sett små smala kvinnor hantera dubbelstudsare i 470 utan minsta problem..... Rekyl är en ren teknikfråga -liksom allt annat skytte. Inget annat. Det är inte en fråga om att slappna av eller spänna sig - slappnar du av för mycket tappar du greppet om bössan i rekylen och det gör ont. Jag vet för jag har provat. Spänner du dig för mycket kan du inte röra dig, och det gör ont det med. Jag vet för jag har provat det med.

Men står du rätt, lägger an rätt ( dvs inte ute på armen) och kolven passar behöver man som regel bara hålla i bössan och gunga med. Som Keith sa - relax and enjoy....

Och ja just.... Börja alltid stående de första skotten. Att skjuta i skottstol med 375 och uppåt kräver en smula rutin och vana om man inte ska bli gul och blå helt i onödan.

T

Publicerat
  • Författare

Se till att kolven passar, att kolven är så rak som möjligt, stå med bröstet mot målet mer än med axeln mot målet.

Spelar kvitta, jag har sett små smala kvinnor hantera dubbelstudsare i 470 utan minsta problem..... Rekyl är en ren teknikfråga -liksom allt annat skytte. Inget annat. Det är inte en fråga om att slappna av eller spänna sig - slappnar du av för mycket tappar du greppet om bössan i rekylen och det gör ont. Jag vet för jag har provat. Spänner du dig för mycket kan du inte röra dig, och det gör ont det med. Jag vet för jag har provat det med.

Men står du rätt, lägger an rätt ( dvs inte ute på armen) och kolven passar behöver man som regel bara hålla i bössan och gunga med. Som Keith sa - relax and enjoy....

Och ja just.... Börja alltid stående de första skotten. Att skjuta i skottstol med 375 och uppåt kräver en smula rutin och vana om man inte ska bli gul och blå helt i onödan.

T

Man tackar :smile:

Publicerat

Om du inte är skapt som en padda med huvet direkt på kroppen...undvik de raka kolvarna :P;)

Publicerat
  • Författare

Roligt att ta del av allas erfarenheter. Det är guld värt!

Ska inhandla ett par olika bössor som kan täcka upp mina behov framöver. Som perfektionist är det dock inte helt lätt att hitta något begagnat så det lutar åt nya pjäser.

Har någon koll på om sako håller samma höga kvalitet idag som för några år sedan?  Står o väljer mellan sako, sauer och mauser just nu.

Publicerat

Frågan är väl förr vilka kalibrar du funderar kring..... Rekyl om du frågar mig blir ingen fråga under .400 som regel, även om en 30-06 / 300mag kan vara otäck om kolven är groteskt krokig. Men passar kolven någerlunda så är det mesta under .400 fullt hanterbart, kan man tåla en lite hetare hagelladdning så ska inte en 9,3 eller 375 h&H vara några problem.

T

Publicerat

Det är nog inte så farligt som man tänker sig från början :)

Publicerat

Storleken spelar visst roll: den som har mindre massa följer med mer i rekylen och får mindre "krosskraft" vid axeln, för den som är mer välväxt blir det förstås tvärtom... Vad som är största problemet kan man fråga sig.

Nu är vi i samma storlek (191 cm, 102 pannor här) och jag har aldrig upplevt några större problem, givet att det finns en vettig bakkappa. Den otrevligaste bössa jag haft var en Sako i .338 Win Mag, men den sköt sambon (177 cm, 57 kg) utan problem... Bakkappa, som sagt.

Det viktigaste för att undvika "rekyl"rädsla är hörselskydd. 99,997% av alla som tror de är rekylrädda reagerar i själva verket på ljudet och det bästa råd jag kan ge är proppar plus lurar - speciellt om man skjuter med mynningsbroms och/eller under tak. Har rycken väl kommit är det svårt som faan att bli av med dem, så se till att undvika det...

När det gäller hur man ska hålla så har pmt redan tagit hur man ska stå. Bakkappan ska vara mellan axeln och nyckelbenet - INTE på armen och INTE bara på nyckelbenet. Dra in bössan mot axeln, mest med främre handen (då ligger den också kvar när du repeterar).

Något som brukar bli ett problem för oss fullvuxna är andras bössor, med alldeles för kort kolv och kikaren alldeles för nära huvet... Man får ofta dra tillbaka huvet för att få siktbild, nåt som är problemfritt med mindre patroner men börjar bli ett problem när man närmar sig "afrikapatroner": huvet följer då inte med på samma sätt under rekylen och har man otur kan man få medlemsskap i den ökända halvmåneklubben. Om ditt huvud når fram till kikaren vid en normal anläggning så kommer de garanterat att mötas under rekylen...

Men för att summera allt ovan: stoppa i proppar och håll i fanstyget ordentligt så kan du skjuta vad som helst på den här sidan luftvärnskanoner utan några problem.

-- Mats

Publicerat

Jag funderar på om vi alla har samma definition på att hantera rekyl.

Att inte vara rädd är givetvis steg ett. Ryck och dipp m.m. förstör ju allt vad träffbild heter.

För många år sedan roade jag och en kompis oss med att ladda år varandra och emellanåt blanda in en "blindgångare".

Då insåg jag att jag påverkades mer av rekylrädslan än jag trodde...

Men sedan finns det en nivå till på det där med att hantera rekyl.

Nämnligen den att på grövre doningar är det större risk att träffläget flyttas beroende på hur man tar emot rekylen.

Framförallt med annat än perfekt anpassade stockar!

För egen del är det mest tydligt på dubbelstudsaren (Som är det enda någorlunda grova jag skjuter utanför sovrummet ;-) ...)

Och då har vi inte ens kommit in på grova doningar enligt PMT's definition.

Jag anser att vi allt för ofta bortser från denna aspekten vad gäller "rekylhantering".

Publicerat

.....

Jag anser att vi allt för ofta bortser från denna aspekten vad gäller "rekylhantering".

Nu är det kanske petimeteraktigt men att träffläget ändras av olika skjutställningar och därmed följande rekylupptagning gäller krasst sett för det mesta över 222. Fråga vilken driven FSR skytt som helst så kan hen sina "knäpp" i ligg, knä och stå. Och då snackar vi tunga banbössor i 6,5......

Så det brukar jag föra in under grundläggande skjutkunskaper. Där är rekylhantering en del, liksom andning, avtryckarkontroll, vindbedömning, korrekta skjutställningar etc etc etc

Och allt upprapat ovan bygger på att du står rätt och lägger an rätt. Då kommer de korrekta skjutställningarna som ett brev på posten om kolven passar. Då kommer rekylhanteringen att funka den med. Allt bygger på att man har gjort ett bra grundarbete.....

T

Publicerat

Jag vet hur jag gör men kan inte lära ut - iaf inte i textform. Lycka till :thumbsup:

Publicerat

PMT skrev "Nu är det kanske petimeteraktigt men att träffläget ändras av olika skjutställningar och därmed följande rekylupptagning gäller krasst sett för det mesta över 222. Fråga vilken driven FSR skytt som helst så kan hen sina "knäpp" i ligg, knä och stå. Och då snackar vi tunga banbössor i 6,5......"

Du vet detta, Jag är pinsamt medveten om det (Även om jag inte alltid lyckas mitigera problematiken så känner jag till den...) och många med oss.

Men så var det återigen det där med grundläggande skjutkunskaper/utbildning. Du kan ju knappast påstå att det finns i överflöd på skjutbanorna runt om i landet!

Har tvärtom för mig att vi brukar vara ganska överens om att det finns en "viss" brist där...

Publicerat

En gammal militär prickskytt sa iallafall att tummen är viktigast och därefter alla fingrar under pekfingret. Har man ett jämnt tryck där och bara försiktigt lägger bössan mellan axel och nyckelben och har ett jämnt tryck där klarar man vad som helst. Det behöver ju inte vara sant dock.

Men det funkar för mig och jag väger väl ca 85 kg 1.80 lång. Mest bara benmuskler och skinn och ben. Efter att jag brände av massor med skott två dagar i rad med hundförarbössa i 9.3x62 hade jag bara ont i bröstmuskeln. Däremot märker jag av det bättre med hagel! Den gör jag en så mycket mjukare och mindre ansträngd rörelse med. Antagligen pga att jag brännt av ca 10k skott dom senaste åren så man blivit van. Men jag köpte skytteväst vilket kan vara att rekommendera :)

Publicerat

Smaken är som baken...

Om du inte är i färd med att träna bort rekylrädlsa så vill jag rekomendera att bära kläder på banan som är så lika de du har i skogen som möjligt.

Förklaring enligt mina tidigare inlägg i tråden...

Publicerat
  • Författare

Storleken spelar visst roll: den som har mindre massa följer med mer i rekylen och får mindre "krosskraft" vid axeln, för den som är mer välväxt blir det förstås tvärtom... Vad som är största problemet kan man fråga sig.

Nu är vi i samma storlek (191 cm, 102 pannor här) och jag har aldrig upplevt några större problem, givet att det finns en vettig bakkappa. Den otrevligaste bössa jag haft var en Sako i .338 Win Mag, men den sköt sambon (177 cm, 57 kg) utan problem... Bakkappa, som sagt.

Det viktigaste för att undvika "rekyl"rädsla är hörselskydd. 99,997% av alla som tror de är rekylrädda reagerar i själva verket på ljudet och det bästa råd jag kan ge är proppar plus lurar - speciellt om man skjuter med mynningsbroms och/eller under tak. Har rycken väl kommit är det svårt som faan att bli av med dem, så se till att undvika det...

När det gäller hur man ska hålla så har pmt redan tagit hur man ska stå. Bakkappan ska vara mellan axeln och nyckelbenet - INTE på armen och INTE bara på nyckelbenet. Dra in bössan mot axeln, mest med främre handen (då ligger den också kvar när du repeterar).

Något som brukar bli ett problem för oss fullvuxna är andras bössor, med alldeles för kort kolv och kikaren alldeles för nära huvet... Man får ofta dra tillbaka huvet för att få siktbild, nåt som är problemfritt med mindre patroner men börjar bli ett problem när man närmar sig "afrikapatroner": huvet följer då inte med på samma sätt under rekylen och har man otur kan man få medlemsskap i den ökända halvmåneklubben. Om ditt huvud når fram till kikaren vid en normal anläggning så kommer de garanterat att mötas under rekylen...

Men för att summera allt ovan: stoppa i proppar och håll i fanstyget ordentligt så kan du skjuta vad som helst på den här sidan luftvärnskanoner utan några problem.

-- Mats

Ja när jag köpte ett par hörselskydd så blev jag mycket tryggare i skyttet direkt. Det där med "små" bössor känner jag igen, har tittat på många olika märken och vissa känns som små leksakspjäser, tycker det är en djungel innan man hittar rätt.

Publicerat

Du vet detta, Jag är pinsamt medveten om det (Även om jag inte alltid lyckas mitigera problematiken så känner jag till den...) och många med oss.

Alla gör vi misstag lite då och då, och rekyl förstärker misstagen. Desto mer rekyl desto mer förstärkning. Men misstagen minskas dramatiskt om man lär sig grunderna först och börjar leka med hårt rekylerande kalibrar sedan.

Men så var det återigen det där med grundläggande skjutkunskaper/utbildning. Du kan ju knappast påstå att det finns i överflöd på skjutbanorna runt om i landet!

Har tvärtom för mig att vi brukar vara ganska överens om att det finns en "viss" brist där...

Ja, fast nu är det inte enkom en fråga om skjutbanor. Det är faktiskt större brist på kompetenta instruktörer. Men mest saknas insikten om behovet att lära ut grunderna och inte hoppa rakt in i älgbanebåset för med slumpens hjälp vingla ihop bronsmärket enligt principen "blind höna..". Ska du på den grunden sedan börja leka med kaliber 8-9mm och där över så är det ju in direkt att göra det lättare för sig.

Är det inte bättre att lära sig skjuta och därmed minska rekylvadring eller vad vi sa kalla det, än att notera att det sker och sedan kompensera bort felet? Kommer du ihåg att göra det där extra när du har en flock grisar som sprutar runt tornet?

T

Publicerat

Han blir nog ganska darrig om grisarna står och sprutar runt tornet :')

Publicerat

Kungsbacka? Fascinerande - jag bor 2 mil från dig :D Men dessvärre har jag inget hårdrekylerande i skåpet längre (se min signatur nedan) som du kan testa. Jag kan dock bjuda på detta klipp från när jag hade en av flera 375:or jag haft (375 är dock ingen grovsing egentligen men saker och ting börjar bli intressanta iaf):

Publicerat
  • Författare

Kungsbacka? Fascinerande - jag bor 2 mil från dig :D Men dessvärre har jag inget hårdrekylerande i skåpet längre (se min signatur nedan) som du kan testa. Jag kan dock bjuda på detta klipp från när jag hade en av flera 375:or jag haft (375 är dock ingen grovsing egentligen men saker och ting börjar bli intressanta iaf):

Japp i en liten håla strax söder om. Haha du rör ju inte en min, sådär ser jag ut när jag skjuter 22a.. Vissa vet vad de pysslar med :)

Publicerat

Men exabit är det stor skillnad mellan 7 rm och .375 HH? Tyckte den var lite värre än 30-06. 7mm alltså. 375 har jag inte rört. Tyckte 7mm var som 9.3