Publicerat September 11, 201312 yr Tänkte väl att du skulle hitta in i tråden igen Min fokus under skyttet var att skjuta tre snabba skott med varje laddning. Det var första gången jag sköt med 12/89 men jag bestämde mig för att skjuta likadant som med 52-grammarna. Plus att det var en för mig helt ny bössa, så jag har massor att skylla på Poängen här är dock skjutställningen och att luta lite framåt och bestämma över bössan. Minerna och kommentarerna var givetvis lite kryddade för att göra ett lite roligare klipp. Jag hade kunnat skjuta det där och inte röra en min, men vill vilken nytta? Att upprätthålla nån bild av att jag är Stålmannen? Helt ointressant faktiskt. Startbilden på klippet är faktiskt helt slumpmässig från YouTube och jag tycker den är helt klockren Kände efter att jag sett den inget behov av att ladda upp en egen bild. Jag skjuter mer än gärna med 64grammare fråga mig inte varför! Man får helt enkelt åka med i rekylen och jag får på så sätt ett lugnare skytte, nackdelen är då att det blir mindre bly i luften / sekund
Publicerat September 13, 201312 yr Det där med rekyl är väldigt personligt. Jag har inga problem med att ta lite stryk och mej veterligt har det aldrig påverkat mitt skytte. Jag har som jag förstår det samma inställning till det som Exabit. Man skall äga vapnet så att säga visa vem som bestämmer. Lite som med frun och hunden Och som min far lärde mig, inte tänka. För när älgen springer där elled en stor gallt rusar mot dej. Då känner du varken rekyl eller hör smällen. Sen är det bara träning som gäller. Det var mina fem kronor.
Publicerat September 13, 201312 yr Nu vet jag ju inte hur det är med just Exabit och Stocken så snälla ta det inte personligt, men jag tycker det är lite talande när man hör vissa jägare tala om att de minsann inte påverkas av rekylen i deras 9.3/375 etc. Och sedan kan de inte svara på vad de har för skillnad i träffläge på stående och i bänk.
Publicerat September 13, 201312 yr För mej ändras inte träffläget. Men jag har mycket träning bakom att kompensera det. I början så sänkte jag mig ca 15mm när jag reste mig upp från bänk. Men jag har tävlat från 12 till 22 i fälltskytte så jag fick in en del i rygmärgen där som blivigt kvar. Dock har jag aldrig klarat lära ut det i ord.
Publicerat September 13, 201312 yr Jag ligger nog närmare femton centimeter än millimeter med tresjuttifemman. Men jag vet ju vilka träfflägen jag har från alla stödformer som kan bli aktuella under jakt, så... Det är faktiskt största vinsten med dämpare: skillnaden mellan olika ställningar minskar radikalt. Sexånhalvan får samma träffläge i ligg som stå med dämparen på, utan skiljer det nära decimetern. Allt ovan på hundra meter. -- Mats
Publicerat September 13, 201312 yr Mats, Vad har du for dampare pa 6.5:an? De lar ju knappast vara licensbelagda sa jag funderar pa att kopa med mig nagot harifran nar jag flyttar hem. En som ar byggd for .270/.280 lar val funka. Men jag skulle tro att aven en for 308 funkar bra. (Har sett lite test pa 338 med for stor dampare sa det borde vara samma) Sedan om man skall vara helt arlig, Jag ar tamligen saker pa att de dar decimetern du patalar for 6,5:an finns for langt manga fler skyttar an som har precision nog vid staende skytte for att kunna registrera skillnaden... // Henrik
Publicerat September 14, 201312 yr Jag kör med Stalon Whisper Magnum på både sexånhalvan och tresjuttifemman, men funderar på nåt lite lättare till smygbössorna. Nu är iofs vikten största anledningen till minskad träfflägesskillnad (ökat masströghetsmoment plus ökad massa) men det kan jag leva med om man tjänar några gram... Ljuddämpare är i allra högsta grad tillståndspliktiga och pratar du om andra sidan pölen så gör du ändå bäst i att inte handla där - de flesta dämpare på den marknaden är några decennier efter konstruktionsmässigt och dämpningen är miserabel om du jämför med de flesta som säljs här. Sen är de väl dyrare där?!? Här i Sverige handlar du dämpare för 1500:- och uppåt... Min Whisper Magnum kostade 2500:- och det är BRA skit. -- Mats
Publicerat September 14, 201312 yr Aha, jag har hittat grejer definierade som rekyldämpare. Det är de jag tolkar som licensfria. Missförstod vad du hade för sorts dämpare.
Publicerat September 27, 201312 yr Har själv bara småbröder i kaliber-jungeln ( .222 , 6,5x55 samt 30-06 ) och för mig påverkas träffläget märkbart på både 6,5 samt 30in. Skjuter mest med 6,5 som är odämpad än så länge och kan se skillnader på upp till 3 centimeter genom att bara lägga ann lite dåligt så att rekylen släpps fri. Stående bänk liggande jägarmässigt har alla lite olikaträfflägen med den största skillnaden i höjdled. För att förebygga detta i en jaktlig situation så gör jag inskjutningen olika beroende på vilken jakt som kommer bedrivas ( framförallt stående eller liggande skytte ) Min gissning är att träffläget max förändras cirka 7-10 cm mellan alla normala skjutställningad i mitt fall. Ett lugnt avtryck med upprepande lika anläggning mot axeln är min medicin till bra skytte. Föredrar en lätt kaliber just för att rekylen inte är påtaglig och man slipper känna sig mörbultad. // En skjutglad grabb