Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hantera rekyl

Featured Replies

Publicerat

PMT

Jag säger absolut inte emot. Vad jag säger är att som det ser ut överlag idag så bör många jägare fundera på mer än om de är rekylrädda när de funderar på grövre kalibrar.

• Svar 58
  • Visningar 11,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det här funkar bra för mig iaf:     Det som jag märker skiljer mitt skytte från många andras är att jag är bestämd och försöker ta kontroll över bössan, medan många andra står som om de ska skj

• Har för mig att det fanns någon motsvarande tråd i grannkanalen där det handlade om toppjakt & kalibrar. Där påstod ett flertal forumister att det verkligen gick lika bra att skjuta olika klass 1:

• Se till att kolven passar, att kolven är så rak som möjligt, stå med bröstet mot målet mer än med axeln mot målet. Om du inte är skapt som en ölflaska - undvik MC kolvarna.   Spelar kvitta, jag ha

Publicerat

Jag fattar inte det här med "mellan axeln och nyckelbenet" mitt nyckelben går i princip ända in till axelkulan, om jag nu inte är helt vilse anatomin.

Xperia Z made this

Publicerat

Men exabit är det stor skillnad mellan 7 rm och .375 HH? Tyckte den var lite värre än 30-06. 7mm alltså. 375 har jag inte rört. Tyckte 7mm var som 9.3

Ja, det är det. När en 19,4 grams kula ska ut ur loppet i 770-780 m/s kommer det hända grejer bakom kolven. 9,3x62 brukar ju vara "värstingreferensen" för de allra flesta - där snackar vi ändå bara om en 18,5 grams kula i 730-740 m/s.

Publicerat
  • Författare

Klart idag är att det blir en äldre sako i 308 för de flesta jakter och en trg för att skjuta på längre håll. Kalibern där är ännu inte bestämd. Hoppas på att kunna träna så mycket med dessa så att man får en fin rutin på skyttet vilket förhoppningsvis ska löna sig vid skytte med tyngre kalibrar i framtiden.

Publicerat

Om du vill kan vi ses på banan nån dag. Jag tar med 338 Lapuan och skruvar loss bromsen så får vi se vad du tycker ;)

Publicerat
  • Författare

Om du vill kan vi ses på banan nån dag. Jag tar med 338 Lapuan och skruvar loss bromsen så får vi se vad du tycker ;)

:yes:  :biggrin:

Publicerat

PMT

Jag säger absolut inte emot. Vad jag säger är att som det ser ut överlag idag så bör många jägare fundera på mer än om de är rekylrädda när de funderar på grövre kalibrar.

Vi är helt överens i sak. Det som skiljer är att jag ser rekyl som en ofrånkomlig fysisk naturlag om man vill skjuta iväg projektiler - varken mer eller mindre, en sak man måste lära sig att hantera precis som man lär sig hantera en avtryckare. Varken mer eller mindre.

Att montera rekylbomsar eller dämpare på 308or och liknande är om du frågar mig ytterst märkligt, istället för att lära sig skjuta skaffar man sig en massa gizmos för att dölja det och felen man gör befästs och blir värre, och värre, och värre, och värre i en ond cirkel som bara blir svårare och svårare att bryta.

Du ser rekylen (liksom väldigt många andra) som det stora problemet vid allt skytte, eller tom som roten till alla problem inom skyttet.

Men du kan se i princip alla tänkbara fel i skyttet när folk skjuter med rekylfria luftgevär ( ja, ja, utom felaktig rekylhantering då) så rekylen är inte alls det centrala inom skyttet - det är kroppskontroll och avtryckarkontroll, inget annat. Rekylhantering är inte svårt, det är inte en gudomligt given egenskap - det kräver bara anständigt passande kolvar och lite grundläggande skjututbildning. Sedan att vissa spontant när de börjar skjuta gör helt rätt (det gjorde inte jag, men jag hade en mycket klok lärare....) är mer slump än annat, alla kan lära sig att hantera rekyl. Liksom att alla kan ta på sig hörselskydd. Men alla kan faktiskt inte lära sig avtryckarkontroll...... Kan man skjuta rådjuren med en 36g hagelladdning utan att falla död ner av rekylskador så borde inte rekylen från en 30-06 vara något problem egentligen - hagelbössan rekylerar mer än studsaren om man räknar på det.

Men exabit är det stor skillnad mellan 7 rm och .375 HH? Tyckte den var lite värre än 30-06. 7mm alltså. 375 har jag inte rört. Tyckte 7mm var som 9.3

Det är lite fysik i det. Om du går upp i fart minskar tiden som rekylen är verksam, det är mao inte mer rekyl, men den kommer snärtigare. Går du upp i kulvikt i stället ökar rekylen, men den fördelas över samma tid eller längre tid. Det är därför många tycker att heta laddningar i 30-06/300WM med en lite tyngre kula är så otäcka att skjuta med - de snärtar lite.

Så ja, det är ganska stor skillnad mellan 7mm Magnum och en 375:a. Inte så mycket i rekylen egentligen, men den är betydligt mycket snärtigare i 7mm och knuffen från 375:an är längre och påverkar kroppen mer. Frågar du mig så är de snärtiga Weatherby kalibrarna svårare att hantera än de tyngre gamla afrikakalibrarna även om man "flyttas runt" mer av än 416Rigby än en Weatherby.

T

Publicerat

Här kan man se dels hur lite rekylen spelar roll samt hur vådligt det blir med korta kolvar och tillbakadraget huvud: tar ni bild-för-bild ser ni hur kikaren vänder 1-2 cm från mitt öga: http://www.youtube.com/watch?v=dSf2VlYAvWo

Bössan är Whiskey Tangos, tack för lånet...

-- Mats

• 3 weeks later...
Publicerat

Har ni några bra tips på läsning och/eller youtube-videos där man kan lära sig mer om anläggning och skjutställning etc? Jag gör nog alla tänkbara fel och det vore nog bästa att träna bort dem medan man fortfarande är grön så de inte sätter sig...

I helgen gick det åt en ask jaktmatch på inskjutningsbanan och älgbanan, min axel ser ut som svenska flaggan och jag kan fan inte röra armen normalt... Detta med den snälla kalibern .308w.

Publicerat

Det som syns tydligt på din video är hur bakkappan letar sig nedåt för varje skott... Visst gjorde det lite ont? :-)

Jag vet inte om jag är nån mästare på att hantera rekyl, men jag har samma grundinställning som med hundträning: om jag tänker rätt blir det rätt, tänker jag fel blir det fel... Man kan ALDRIG närma sig en bössa med tanken att det ska göra ont, för då gör det ont. Den viktigaste tanken är att miljardtals skott med samma eller värre rekyl har avlossats av människor före dig, utan att nån har dött det allra minsta - åtminstone i den ände av bössan som du befinner dig.

Med den tanken säkert planterad är det bara att ta ett stadigt tag om bössan och dra iväg några smällar - det spelar ingen roll vilken patron det är. Själv sköt jag 60 skott med min .375 H&H i helgen, det enda jag tänker på är hur jag måste få bort i alla fall ett halvkilo från pangen för att göra den smidigare - rekylen är absolut inget problem nu, med 4,170 gram på vågen, och lär inte vara det sen heller. Jag har en Pachmayr Deccelerator bakkappa på den och med lövtunn skjorta syns inte ett enda spår på min axel - trots ordentligt med massa i överkroppen.

-- Mats

Publicerat

......

I helgen gick det åt en ask jaktmatch på inskjutningsbanan och älgbanan, min axel ser ut som svenska flaggan och jag kan fan inte röra armen normalt... Detta med den snälla kalibern .308w.

Blir du blå av en ask 308 så är det nog inte bara rekylupptagningen som spökar - det torde vara galet i kolmåtten och hela skjutställningen. Gör det enklare för dig - gå till en bra instruktör.

T

Publicerat

Blir du blå av en ask 308 så är det nog inte bara rekylupptagningen som spökar - det torde vara galet i kolmåtten och hela skjutställningen. Gör det enklare för dig - gå till en bra instruktör.

T

Det vore nog det enklaste. Då blir ju följdfrågan hur man hittar en bra skjutinstruktör här i Dalarna? 

Publicerat

Det vore nog det enklaste. Då blir ju följdfrågan hur man hittar en bra skjutinstruktör här i Dalarna?

Det ligger utanför min förmåga att svara på, jag är skåning och dålig koll på vem som bra ens i denna landsändan....

T

Publicerat

Nu vet jag inte hur grön du är men ämnet rekyl är ganska komplext.

Som ny är rekyl något kroppen måste tränas att tåla precis på samma sätt som kampsportare tränar sig att tåla slag,över tid stärker slagen muskler och bindväv att bli motståndskraftiga för det.

Som med allting annat har vi alla dessutom olika kapacitet att ta "stryk" dvs två rekylvana människor kommer ha olika övre gräns för vad man hanterar avslappnat.

Ett sätt är tex att skjuta varje dag under en månad och succesivt öka antalet avlossade skott,detta kommer ge dig en markant ökad tolerans för rekyl.

under många år tävlingssköt jag lerduvor,detta skytte är till stor del säsongsbundet mellan mars-sept,under denna tiden sköt jag mellan 8000-10000 skott,200 skott på en dag kändes inte,så kom vintern med inget skytte och i mars stod man där igen och sköt 100skott på en förmiddag.....helt blåslagen dagen efter.

Ett annat sätt är att jobba sig uppåt i kalibrarna vilket blir trassligt om man bara har tillgång till en bössa.

Rekylvana måste tränas! Nu finns det ett antal hjälpmedel för att lindra rekylen och korta invänjningskurvan.

Rätt kolvmått/typ och rätt skjutställning.

Ser att du har en Sako Forester och de flesta jag sett har en stenhård bakelitbakkappa vilken kan bytas ut mot en rekylabsorberande.

Ljuddämpare tar bort vansinnigt mycket av rekylkrafterna och även en rekylbroms.

Skjuta lättare kulor under övning vilka genererar mindre rekylkrafter.

/Mike

Publicerat

Det som syns tydligt på din video är hur bakkappan letar sig nedåt för varje skott... Visst gjorde det lite ont? :-)

Tänkte väl att du skulle hitta in i tråden igen ;)

Min fokus under skyttet var att skjuta tre snabba skott med varje laddning. Det var första gången jag sköt med 12/89 men jag bestämde mig för att skjuta likadant som med 52-grammarna. Plus att det var en för mig helt ny bössa, så jag har massor att skylla på :D

Poängen här är dock skjutställningen och att luta lite framåt och bestämma över bössan. Minerna och kommentarerna var givetvis lite kryddade för att göra ett lite roligare klipp. Jag hade kunnat skjuta det där och inte röra en min, men vill vilken nytta? Att upprätthålla nån bild av att jag är Stålmannen? Helt ointressant faktiskt. Startbilden på klippet är faktiskt helt slumpmässig från YouTube och jag tycker den är helt klockren :thumbsup: Kände efter att jag sett den inget behov av att ladda upp en egen bild.

Publicerat

Personligen är sexånhalvan min övre gräns för toppjakt, men även med 6+ kilo bössa så blir träfflägesskillnaderna märkbara i olika ställningar. Med dämpare är det hanterbart, utan så vill det faan till att man har övat och vet var det tar...

Normalviktade klass 1-bössor utan dämpare är verkligen inget förstaval. Förespråkarna har helt enkelt ingen koll, de har aldrig testat på bana utan baserar sitt tyckande på att nån av alla de fåglar de sköt på faktiskt reagerade i skottet - vad gäller de 90% som inte gjorde det så kommer de vanliga förklaringarna här:

"Nja, Norma GT är lynnig - ibland spränger den, ibland flyger fågeln iväg till synes helt oskadd..."

"Kikaren ändrar träffläge i kyla!"

"Jaktmatchen är värdelös: den skjuter hål-i-hål på hundra meter men du kan inte träffa en lagård på tvåhundra..."

"Dålig avfyring, kalla fingrar..."

-- Mats

Publicerat

Har för mig att det fanns någon motsvarande tråd i grannkanalen där det handlade om toppjakt & kalibrar. Där påstod ett flertal forumister att det verkligen gick lika bra att skjuta olika klass 1:or (308, 6,5, 7mm, WSM etc) lika bra som 2:or (243, 6Br, Xc osv). Gav mig aldrig in i debatten men för mig ter det sig helt obegripligt att från jaktställning skjuta lika bra med min 7mm som med Xc´n!? Visst är det så att man lär sig hantera rekylen men resultatet blir sämre, iaf för mig. Under jakt förmodligen avsevärt sämre...

man ska ju inte bortse från att någon av dom kan vara en dark horse med 1000 000 träningsskott och några vm guld men jägare har mycket olika uppfattningar om vad som funkar och inte funkar på toppjakt. min gräns är 6,5x55 och jag kan garantera att allt över det ger mig sämre resultat på den jakten sålänge bössan väger under 7 kilo.

när jag jagade med 6,5x55 var det tung bössa och mycket träning som gällde.

Publicerat

Min dotter ca 60kg har en 500 Jeffery och det är inga problem med skyttet och rekylen.

Publicerat

Min dotter ca 60kg har en 500 Jeffery och det är inga problem med skyttet och rekylen.

Och då skjuter hon lika bra med "kanonen" som med 308w...

Publicerat

"Nja, Norma GT är lynnig - ibland spränger den, ibland flyger fågeln iväg till synes helt oskadd..."

"Jaktmatchen är värdelös: den skjuter hål-i-hål på hundra meter men du kan inte träffa en lagård på tvåhundra..."

-- Mats

Har hört några sådana, ja... :yes:

Publicerat

Personligen är sexånhalvan min övre gräns för toppjakt, men även med 6+ kilo bössa så blir träfflägesskillnaderna märkbara i olika ställningar. Med dämpare är det hanterbart, utan så vill det faan till att man har övat och vet var det tar...

Normalviktade klass 1-bössor utan dämpare är verkligen inget förstaval. Förespråkarna har helt enkelt ingen koll, de har aldrig testat på bana utan baserar sitt tyckande på att nån av alla de fåglar de sköt på faktiskt reagerade i skottet - vad gäller de 90% som inte gjorde det så kommer de vanliga förklaringarna här:

-- Mats

man ska ju inte bortse från att någon av dom kan vara en dark horse med 1000 000 träningsskott och några vm guld men jägare har mycket olika uppfattningar om vad som funkar och inte funkar på toppjakt. min gräns är 6,5x55 och jag kan garantera att allt över det ger mig sämre resultat på den jakten sålänge bössan väger under 7 kilo.

när jag jagade med 6,5x55 var det tung bössa och mycket träning som gällde.

Nu tycker jag nog att ni väl är kategoriska... Klart som fasen att det hur bra som helst att skjuta toppfågel på långa håll med kalibrar över 6,5. Att sedan 6,5 är snudd på lite overkill för de vilt vi pratar om är en annan sak.

Men det vill till att man provat fram skjutställningar och skjutit in sig på dem innan. Kunde de gamla FSR skyttarna rabbla diopterinställningar i sömnen på alla avstånd/ställningar/mål upp till 600m så blir det liksom inte någon gudomlig inspiration som ska till. Förberedelser och övning. En in i helvetes massa övning.

Jag vet en som med framgång sköt toppfågel med sin Sako Safari i 375. Kunde/kan han kan andra med, även utan SM-medaljer.

T

Publicerat

Jo, nog kan jag skjuta toppfågel med min .375 också, men det efter lång och dyr träning i olika ställningar - och även då har jag verkligen inga marginaler: utan dämpare skiljer det 30 cm i träffläge mellan bänk/ryggsäck och skjutkäpp på 200 meter. Med RAK och HÖG stock, inte nån jäkla Monte Carlo-variant.

Med .222 Rem i en lika tung bössa är skillnaden mindre än träffområdet på en tjäder.

Jag vet inte vilken erfarenhet andra har av toppfågeljakt men själv ålar jag ena gången under nån gran för att ta skottet i en ställning som närmast liknar avancerad yoga för att nästa gång stå enbent på tå på nån gammal stubbe medan jag kör "weak shoulder" med stöd mot en tallkvist. Toppjakten är som en Basic Rifle-omgång där det har totalbrunnit för Hannu: ligg, stå, knä, back position, fel axel, sitt... Även en .308 är helt åt helvete där.

Men visst går det, på precis samma sätt som det går att köra Dakarrallyt med en Audi A6. Det är bara inte så värst optimalt.

-- Mats

Publicerat

det beror ju på hur mycket man jagar. jag har en kompis som jagade något år med en 30-06 och x4 kikare och visst ramlade det ner något ibland men det missades också lite då och då, jag har nog varit upp mot 80 toppjaktsdagar per år och mal man på märks det i statistiken rätt snabbt om man har bra marker.

100% kräver en hel del av både material och skytt.

frågan man får ställa sig när man skaffar sig utrustning är nog hur många procent är jag redo att "tappa". justerar man den siffran nedåt kan man använda vad som helst.