Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök i "tid och otid"

Featured Replies

Publicerat

Att spåra,läsa spår,tyda tecken i terrängen,ha ett öga för minsta lilla sak är inte detsamma som att irra planlöst i en 100m radie och lita på turen.

/Mike

+1 eller va man nu skriver...

Bevis för detta är bara att kolla nätet typ hittar massor av trådar/frågor och bilder på spår och man tror sig ha gris bara för att man ser lättklövern på ett rådjursspår...

Som jag skrivit så gör det mig inget att åka o leta upp ett vilt som ligger 10m bort..

Men letar man (handspårar) själv gör det mig inte så mycket det heller. 

Planlöst irrande är en annan sak... hänt att det varit typ ett helt jaktlag och vallat av närmsta omgivningarna...

Då är det klart man blir lite sur...

Det tar tid och kräver kunskap att lära sig tyda tecken och spår i naturen. Inget jägarexamen tar upp speciellt mycket tid på idag...

Enda sättet att lära sig är att lära sig själv, eller ihop med någon som kan och vara i skogen många timmar.

Tex köra lite spårningsjakt på nysnö utan hund. Sånt kan va kul som fan och passar både jaktlag och ensamjägaren.

Publicerat
  • Författare

Idag försöker folk inte lära sig spåra på riktigt ej heller uppmuntras det från våra förbund eller myndigheter,idag skall man lita till 100% på hund från dag ett på dianas stigar.

Tack! Lite grann min poäng med tråden :)

Publicerat

För egen del så anser jag dock att skall man lära sig spåra så gör man det på friskt villt. Eller som jag själv började med en gång i tiden, efter att hunden gjort sitt...

Publicerat

Vet jag att det är knas, finns osäkerhet i skottögonblicket, så tar man hund fortare. Det beror ofta lite på hur långt man har till bilen typ..

Detta med handspåra.. vad är problemet? Finns blod så spåra men gå aldrig någonsin I spåret. Blodet ska vara orört. Med lite tålamod så brukar man kunna ta sig rätt långt faktiskt utan hund.

Publicerat

Handlar dett bara om att vara duktig att spåra?

Hur stor är chansen om ni skadeskjutit o går o handspårar att ni stöter viltet ur sårlega,,

I såfall vad gör ni då?

Publicerat

Stöter man upp det ur legan får man kanske ny information om skadan, och kan då antingen besluta om att forsätta handspåra, eller ta beslutet att hämta/ringa in hund..

Inte ett dugg svårare än så..

Publicerat

dessvärre så kan ett ur sårlegan uppstött djur göra det betyligt jävligare att reda ut när väl hund kommer dit. Är hunden redan på plats när djuret går ur legan är förutsättningen optimal för ett lyckande.

Mitt råd är...

Ni som jagar utan egen hund.

Har ni inte tydliga tecken på att träffen sitter där den ska. solklart lungblod, lungbitar. Hittar ni inte det... Ge fan i att gå för långt i löpan. Det räcker inte med att det kändes som träffen satt bra...

Förresten...

Har många, många gånger under åren mött jägare som inte klarat se ifall det är lungblod, lungbitar, lever. mage osv... de hittat...

Detta gör att hela grejen med att spåra själv kan bli hur dumt som helst och i värsta fall resultera i ett utdraget lidande för djuret.

Publicerat

Eller som jag, svårigheter att se rött och grönt ihop.

Det underlättar inte heller kan jag säga...

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Eller som jag, svårigheter att se rött och grönt ihop.

Det underlättar inte heller kan jag säga...

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Ja just de.. färgblindhet är ett h-vete i sammanhanget..

Gjorde misstaget att snitsla till ett pass med röda band... stackars polaren.. han såg inte ett enda av dessa röda band mot de gröna granarna...