Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flackskjutande för små/mediumvilt

Featured Replies

Publicerat

Nu tänker ni säkert att den där idioten är på farten igen! Men jag har kommit fram till att släpa runt på .222an i skogen det går inte bara.

Den funkar perfekt till vakjakt då man kan hålla den stadigt på fri hand till och med pga vikten och balansen.

Därför har jag börjat titta på en endast jaktbössa för mediumvilt.

Jag kommer antagligen få en Winchester M70 som är relativt lite skjuten men inte i bästa skick. Hursomhelst tänkte jag pipa om den bara och fixa upp kolven så antar jag att den jaktliga precisionen duger ut till 300m.

Då vill jag gärna ha en kaliber som skjuter med ganska lite fall ut till det hållet. Oberoende av inskjutningsavstånd.

Det är .308 botten vilket begränsar en del.

Kort låda och användningsområdet är från räv till rådjur. Klass 1/2 ingen skillnad. Mer info har inte jag om bössan men alla synpunkter funderingar och elaka kommentarer är välkomna!

Själv har jag tittat på en del men jag låser mig alltid vid kort låda och så går det inte. Alla kalibrar är välkomna eftersom jag vill testa mig fram.

Publicerat

220 Swift låter som ett bra val visst pipätare delux men flackskjutande och hetsig

Publicerat

22-250,243,6XC,6mmbr.

/Mike

Publicerat

6XC eller 6br.

Detta med flackskjutande är inte den viktigaste biten då man ska träffa på långa avstånd, en kaliber som skjuter kulor med relativt högt BC. är långt viktigare.

Sedan någon harmonisk kaliber som ger god precision och är stabil så att tex temp skillnad inte gör någon skillnad man behöver tänka på och så liten rekyl som möjligt. Det är för mig mycket viktigare än hur flackt kulan skjuter avstånd är sällan svårt att bedöma eller mäta men vinden är utmanande då man ska träffa på långa avstånd sedan är hög fart av ondo i allt vilt man ska äta så extremt snabba kulor är mest lämpade till enbart icke matvilt.

Publicerat
  • Författare

22-250 och 6mmbr kan vi stå över.

Publicerat

Djur är väldigt små på 300meter....

243win

Publicerat

Ponera att du har en klass 1 kaliber som du vet funkar i din bössa för jaktprecision ut till 300 meter och du jagade älg, hade du då skjutit på 300meter?

Publicerat
  • Författare

6XC eller 6br.

Detta med flackskjutande är inte den viktigaste biten då man ska träffa på långa avstånd, en kaliber som skjuter kulor med relativt högt BC. är långt viktigare.

Sedan någon harmonisk kaliber som ger god precision och är stabil så att tex temp skillnad inte gör någon skillnad man behöver tänka på och så liten rekyl som möjligt. Det är för mig mycket viktigare än hur flackt kulan skjuter avstånd är sällan svårt att bedöma eller mäta men vinden är utmanande då man ska träffa på långa avstånd sedan är hög fart av ondo i allt vilt man ska äta så extremt snabba kulor är mest lämpade till enbart icke matvilt.

Helt rätt på allt! Därför blir det ingen 22-250 iallafall. 6br är ingen kaliber för mig men 6xc är intressant. .243an har jag tittat på i AI version pga rykten endast. Men folk här på forumet vet precis vad jag är ute efter ;) behöver bara lite synpunkter resten sållar jag ut :P tittade mest på 7mm varianter men oftast blir alla för lång låda el. Fel botten. Kanske vågar dra in en fråga om M70 här samtidigt. Jag har ingen aning om hur låset ser ut och dylikt. Någon som kan dra en snabbkurs?

Publicerat
  • Författare

Ponera att du har en klass 1 kaliber som du vet funkar i din bössa för jaktprecision ut till 300 meter och du jagade älg, hade du då skjutit på 300meter?

I h-vete innan jag lärt mig skjuta! Men är det en räv el. mårdhund har jag redan gjort det.

Publicerat

Du bor i ett eldorado åk till Janne och låt han montera en 6XC krieger 8" stigning så har du en bössa som fäller rådjur tvärs över hela Åland bara skytten gör sitt :wink:

Publicerat

I h-vete innan jag lärt mig skjuta! Men är det en räv el. mårdhund har jag redan gjort det.

Precis det jag menade, en älg är inte stor på 300m och just därför är tex en räv pytteliten på 300m.

Sen tycker jag inte man ska skjuta vilt på det avståndet oaktat hur duktig skytt man är.

Publicerat
  • Författare

Jag är inget proffs direkt. Intresset finns och har alltid funnits men knappt med tid.

Den här kommentaren får ni tycka vad ni vill om: men mårdhund och räv vet jag att dör bara kulan tar i djuret. Jag har tillgång till eftersökshund. Jag skjuter under rätt förhållande. Anses vara "skräpvilt" i mina ögon. Speciellt mårdhunden. Inget har gått snett hittills men det kommer att gå och det spelar ingen roll hur bra skytt man är så är marginalen för att det ska gå snett större på längre håll. Men som sagt. Eftersökshund finns.

Publicerat

En 22-250 laddad med en 75/80gr a-max ger dig både b.c och flack bana,eftersom du ändå ska pipa om så styr du ju själv valet av twist för ditt ändamål.

Att bygga en 243 för skytte upp till 300m är som att köra folkrace med formel1 bil  :wink:  det är efter 300m som den kommer till sin rätt.

/Mike

Publicerat

Precis det jag menade, en älg är inte stor på 300m och just därför är tex en räv pytteliten på 300m.

En älg är precis lika stor på 300m som på 10,storleken förändras ju inte direkt av avståndet :wink:

Förmågan att träffa ett mål av given storlek på olika avstånd är en helt annan sak.

/Mike

Publicerat

En älg är precis lika stor på 300m som på 10,storleken förändras ju inte direkt av avståndet :wink:

Förmågan att träffa ett mål av given storlek på olika avstånd är en helt annan sak.

/Mike

Vilket jag tog förgivet att folk förstod att jag menade :smile:

Publicerat
  • Författare

Du bor i ett eldorado åk till Janne och låt han montera en 6XC krieger 8" stigning så har du en bössa som fäller rådjur tvärs över hela Åland bara skytten gör sitt :wink:

Med en gammal win m70 som bas? ;) ja vad vet man. Allt kan man väl få att skjuta bra ändå.

En 22-250 laddad med en 75/80gr a-max ger dig både b.c och flack bana,eftersom du ändå ska pipa om så styr du ju själv valet av twist för ditt ändamål.

Att bygga en 243 för skytte upp till 300m är som att köra folkrace med formel1 bil  :wink:  det är efter 300m som den kommer till sin rätt.

/Mike

Njaa .22-250 är ju bra om man bara jagar förvisso men .224 kula känns så fel i något så snabbt.

Nej jag går hellre över till 6mm känner jag.

Jag är inte helt okunnig om att hantera ett kikarsikte eller dess riktmedel om så skulle behövas under jakt.

Men då skjuter jag hellre in den så den går över på närmare håll och håller under på djuret istället vilket känns bättre än att hålla över djuret.

Det pga att jag inte vill räkna något fel och eventuellt göra en skadskjutning pga stress när man klickat.

Publicerat
  • Författare

Du har rätt om 243an ;) vilken underbar kanon den verkar vara på 600m

Publicerat

Är det en gammal m70 så hade de väl inga korta lådor då? Dvs det gick att trycka ner 375hh i deras 222or bara man bytte magasin.

Publicerat

Tack exabit för dina rader. Var precis på väg att skriva något liknande själv.

Publicerat

22-250 med de tyngre A-max kulorna i rätt twist så har du en goding, mild rekyl kontra prestandan. Mycket trevligt

Publicerat

Lådan är 308 på den så varför inte hålla dig till det??

308 är ju en bra kaliber även förbi 300m och inte lika vindkänslig som de lättare kulorna!

Billig övningsammunition och väl utprovad under många år.

Bara för att det finns nya patroner så behöver man ju inte testa just dem för handen på hjärtat, skjuter du bättre än den fabriksladdade ammunitionen??

Jagar själv med 222:a jag laddar inte själv och ser den som lite vindkänslig men annars är den en riktigt go kaliber!!

Publicerat
  • Författare

Hur många .308or ska jag ha? Hmm så lät det inte när en annan här på forumet skrev det exabit. Då var det inga kommentarer. Tänker inte nämna namn. Nej såklart dör den inte när jag skjuter bakbenen av den men vindar man så mycket behöver man inte skjuta. Annars flyger den i bitar. Tyck vad du vill då. Tycker dock det är fult när jag får just dom här kommentarerna när jag läste samma sak för 1 vecka sen utan kommentarer!

Publicerat

Filip.

Det är många ggr jag skrivit om saker som inte har fallit i god jord hos andra,det får man liksom räkna med i forumvärlden.

Folk har och kommer alltid ha åsikter om vad andra gör och deras värderingar,därmed inte sagt att dom alltid har rätt och du fel.

Antingen står man för det man skriver och argumenterar för det eller så krossas man och försvinner :wink:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Argumenterar jag tas min ålder i beaktande och så kommer det saker som "mogna" eller "du vet ingenting för du har ingen erfarenhet". Klaga kan ni göra när jag gjort det som inte skall göras och det gått illa. Så fel skjuter jag inte på 300m att jag inte fixar att träffa en träffyta på 25cm på 300m. Och jag tycker nog att dom mårdhundar och rävar jag skjutit med endast .222an med SP skulle dött om jag skjutit dom var som helst inom framdelen av räven.