Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har ni säcken? Fråga från nybliven jägare

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

Som nybliven jägare ( nåja, åtminstone med avklarad jägarexamen ) och den oändliga väntan på vapenlicenserna, så tänkte jag roa mig med att packa den perfekta jaktsäcken för att vara redo den dagen när polisen överraskar med att göra sitt jobb.

Så jag undrar vad ni erfarna jägare har i ryggsäcken? Alla smarta tips uppskattas.

Typ, snöre, extra kniv eller tändstål mm

Jimmy

Publicerat

I min ryggsäck finns alltid följande:

• Varmtröja (frysa är dumt)
  • Regnkläder (bra som extra vindskydd om det är blåsigt)
  • Toapapper
  • Hundkoppel med en stryplänk som funkar till de flesta hundar
  • Förstaförband
  • Tändstickor/stormtändstickor
  • Extra batteri till hörselkåpor och ev. radio
  • Extra kniv
  • Utdragare (ett handtag med en repögla för att enkelt släpa med ett vilt ut)
  • Extra patroner för ändamålet
  • Toppluva
  • Gul reflexväst
  • Vikbar såg

Tror det var det hela.. Ja för utom kaffe, vatten och mat då men nu tänkte jag mer på övrigt... :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

I min ryggsäck finns alltid följande:

• Varmtröja (frysa är dumt)
  • Regnkläder (bra som extra vindskydd om det är blåsigt)
  • Toapapper
  • Hundkoppel med en stryplänk som funkar till de flesta hundar
  • Förstaförband
  • Tändstickor/stormtändstickor
  • Extra batteri till hörselkåpor och ev. radio
  • Extra kniv
  • Utdragare (ett handtag med en repögla för att enkelt släpa med ett vilt ut)
  • Extra patroner för ändamålet
  • Toppluva
  • Gul reflexväst
  • Vikbar såg
Tror det var det hela.. Ja för utom kaffe, vatten och mat då men nu tänkte jag mer på övrigt... :thumbsup:

Kanon, bra start. Jag hade garanterat bommat toapappret, åtminstone en gång ;)

Publicerat

Nu gör jag hällre eftersök än att jaga, men när jag är på toppfågeljakt har jag de här i säcken.

Tändstickor

Kaffe

Mat

Liten yxa

Som pass skytt på älgjakten har jag.

Kaffe

Smörgås ( blir alltid hungrig på morgonen)

Tändstickor

Toa papper

Skjutstöd, används trots ihärdig träning på banan.

Hundkoppel

Braskabben kapad i bitar om ja inte vill elda ved.

Lunchen, regnkläder ligger i bilen.

Publicerat
  • Författare

Nice, inköpslistan växer... Som om det behövs :)

Publicerat
  • Författare

Har man användning för en plastpåse eller sopsäck?

Publicerat

Ta så lite som möjligt med dig. Plastpåse kan ja aldrig tänka mig att du behöver. När ja jagar tex rådjur har jag enbart bössa skott och ett hundkoppel som jag kan dra viltet med, men de går fint att dra i ett ben oxå.

Publicerat

Ja. T.ex om du vill ta vara på hjärta o lever osv.

Rep av något slag är bra att ha både vid urtagning o utdragning eller som nödkoppel.

Ficklampa är viktigt. Man vet aldrig när man kommer hem från skogen... Gärna även en smidig pannlampa.

Är för trött för att komma på något mer som är nödvändigt nu. Läggdags!

Publicerat

Jag tycker en plastpåse eller två är bra att ha, går man ner sig kan man sätta på torra strumpor och påse/kasse runt foten och jaga vidare. Får man skjuta kan det vara smidigt att ta tex en lever i en påse, snubblar man över ett svampställe osv...

Publicerat
  • Författare

Ja. T.ex om du vill ta vara på hjärta o lever osv.

Rep av något slag är bra att ha både vid urtagning o utdragning eller som nödkoppel.

Ficklampa är viktigt. Man vet aldrig när man kommer hem från skogen... Gärna även en smidig pannlampa.

Är för trött för att komma på något mer som är nödvändigt nu. Läggdags!

Ok, smart med pannlampa, antar att det hjälper mycket om man lyckas skjuta nått i skymning och ska ta ur djuret.

Publicerat

jag har mer eller mindre samma utrustning för alla jakter.

kniv

termos

slinga funkar att dra älg med och koppel.

solcellsladdare

gps

kikare

avståndsmätare

tändare

latexhandskar

ansiktsmask camo

handskar

viltsäck

mat

rengörningssaker för optik

bomull

Publicerat

För mig varierar det väldigt mycket beroende på jaktform och årstid. Det som alltid är med oavsett när är

Kompass, tändstickor, minst två knivar, något drickbart, något med energi ( typ russin smickers eller likn) och ett rep som kan användas till lite allt möjligt samt ammunition/vapen. Andra gånger har jag med tillräckligt för att kunna stanna ute över natt om man råkar svänga fel...

Publicerat

För mig varierar det i beroende på årstid men nu till hösten så ser det ut så här.

Kaffe

mat

torkat älgkött (en norrbottnings favorit i väntan på storoxen)

Extra vantar 

snöre som kan bli ett hundkoppel under älgjakten tills ägaren av hunden kommer.

latexhandskar

2 kniv + buköppnare En för skjutet vilt o en för mat. Hygienen är viktig.

Tändstickor

toapapper

Extra tröja

1/2 l Vatten

Gps finns i mobilen

Fryspåsar så att man kan ta hjärta o tunga från skjuten älg. Lever från kalv

Stor sopsäck som fungerar regnskydd åt bössan vid hällregn t. ex.

I bilen finns

ett komplett ombyte (Man vet aldrig vad som händer el. var en ev. skjuten älg lägger sig. Har fått bada i dy/sur myrmark förut)

2,5 l vatten till att tvätta sig i vid behov.

Publicerat

Vet inte men säcken har en tendens att bli väldigt stadig att sitta på :tongue:

Publicerat

Det enda jag har med mig ut är kaffe, någon macka+ kläderna jag har på och bössa+hörselskydd. Beroende på årstid har jag extra vantar o sockar så man kan va torr på de viktigaste ställena ;)

Avskyr att kånka runt på en jäkla massa grejer i skogen :P

Publicerat

Va prylar ni har med er ut!

Nåja alt efter som det blir tungt brukar saker bli kvar hemma, i bilen eller i skogen. Jag vill nog behålla de saker jag har så färre saker med ut i skogen. /Christian

Publicerat

så lite som möjligt. ALLTID.

det jag skjuter med samt 9 pilar till utvalt skjutjärn. varför 9? det känns bra och räcker väl. har som mest gjort av med 7 pilar på ett pass. utöver det en kniv, radio, mina soundscope och sekatör. den sista är skitviktig så man kan klippa lite när man kommer ut på pass om det är dåligt röjt. i klädesväg så lite som möjligt, finns inget värre än att vara bylsig på pass. 

vid pyrsch/vak får även min kära tetermos få följa med.

i bilen ligger däremot massor av grejer:

latexhandskar, sopsäck, mindre plastpåsar till röda organ, extrakläder (strumpor, underställ, jackor, mössa, keps byxor, tunna samt tjocka handskar), extra radio, skogsantenn till radioapparaterna, extra slinga till radioapparater, hörselkåpor, extra batterier till alla batteriprylar, ammunition, stövlar/kängor beroende på vilket jag har på mig, handduk, vatten, mackor, ryggsäcken, koppel att dra ut djur med, gps, diverse kartor över marker, eltejp, silvertejp, snitsel

säkert ännu mer grejer men var så jäkla längesen jag var nere på botten i den där plastlådan ... 

Publicerat

Det är bara hälften som nämnt toapapper, undrar hur andra halvan gör.... :woot:  

Publicerat

Det är bara hälften som nämnt toapapper, undrar hur andra halvan gör.... :woot:  

skiter på morgonen innan jakt. blir jag magsjuk väljer jag att avbryta jakten för att besöka porslinstronen

Publicerat

Plastpåse är utmärkt att ha med sig! Om det inte är tex hjärta eller något annat gott man vill ta med efter ett fällt byte, så kan man hitta några mumsiga svampar.

Sen funkar plastpåsar utmärkt till att märka ut skottplatsen om ett vilt inte behagar ligga kvar på plats efter skott.

Har du 2 plast påsar med dig så kan dom användas i stövlarna/kängorna när du gått ner dig i en myr/bäck, för att hålla fötterna torra resten av dagen.

Edit: Såg att det redan är nämnt.... Men en upprepning tåls  :wink:

Publicerat

så lite som möjligt. ALLTID.

det jag skjuter med samt 9 pilar till utvalt skjutjärn. varför 9? det känns bra och räcker väl. har som mest gjort av med 7 pilar på ett pass. utöver det en kniv, radio, mina soundscope och sekatör. den sista är skitviktig så man kan klippa lite när man kommer ut på pass om det är dåligt röjt. i klädesväg så lite som möjligt, finns inget värre än att vara bylsig på pass. 

vid pyrsch/vak får även min kära tetermos få följa med.

i bilen ligger däremot massor av grejer:

latexhandskar, sopsäck, mindre plastpåsar till röda organ, extrakläder (strumpor, underställ, jackor, mössa, keps byxor, tunna samt tjocka handskar), extra radio, skogsantenn till radioapparaterna, extra slinga till radioapparater, hörselkåpor, extra batterier till alla batteriprylar, ammunition, stövlar/kängor beroende på vilket jag har på mig, handduk, vatten, mackor, ryggsäcken, koppel att dra ut djur med, gps, diverse kartor över marker, eltejp, silvertejp, snitsel

säkert ännu mer grejer men var så jäkla längesen jag var nere på botten i den där plastlådan ... 

Märks du inte är van att sitta en dag på ett dragit pass i norr..... Där kan det tom vara nödvändigt att ha med sig en sovsäck att sitta i för att inte bli som en isbit. Det värsta som finns är att kallna på ett pass så hela kroppen blir stel och skakar.

Publicerat

Märks du inte är van att sitta en dag på ett dragit pass i norr..... Där kan det tom vara nödvändigt att ha med sig en sovsäck att sitta i för att inte bli som en isbit. Det värsta som finns är att kallna på ett pass så hela kroppen blir stel och skakar.

Skiljer ju lite på jakten i norr och söder....skulle inte tro att hundförarn skulle stå så högt i kurs efter en 6-7 timmars såt här nere;)

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Publicerat

Skiljer ju lite på jakten i norr och söder....skulle inte tro att hundförarn skulle stå så högt i kurs efter en 6-7 timmars såt här nere;)

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Själva brukar vi vara färdiga med en såt under 4 timmar om inget händer. Ibland kan det dra ut på tiden om en hund skäller stånd och det flyttar sig lite nu och då. Eller att någon skadskjuter så eftersök måste till. Då sitter passarna kvar tills älgen är hittad eller det konstateras att den gått in i annat område. Då kan det bli aktuellt med flyttning av passarna. Har det gått ur marken händer det att vi lämnar kvar någon passare på gränsen och eftersöket fortsätter på grannmarkerna(Om dom inte vill ta över). Vi jagar hela marken i 2 såter/dag. Inget pass har längre att gå än ca 1 km.

Men det finns större lag runtomkring här(40-60 man). Där ska passarna sitta på pass 05:30. Ibland kan det vara typ 3-4 tom 5 km att gå i terrängen till sista passet i kedjan. (Oftast därför som passkedjorna sätts ut och får sitta hela dagen, förflyttningar skulle ta för mycket tid av jaktdagen annars.)

Hundarna släpps 06:30. Jakten avblåses kl 17:00. Sen är det samling och lottning av morgondagens pass innan uppbrott.

Passare får endast lämna pass om den har skjutit och hundföraren kommit fram och det är dags för framdragning. Då kan även ev passgrannen få komma ner från tornet och hjälpa till.