Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har ni säcken? Fråga från nybliven jägare

Featured Replies

Publicerat

I brallorna;

Extre patroner, karta, kompass, kniv, latexhandskar, förstaförband (skogmas lilla kudde med tryckförband och gasbinda. Främst för hundens skull!) Och ett koppel. Och en rulle med oranga hattband för markering av ev skottplats, fällt vilt

Sen i ryggan varierar det ju beroende på vad som jagas! Men de som Alltid finns i där är batterier, dasspapper, tändstickor, snöre och mera patroner för ändamålet och vatten.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Publicerat

Beror på vad jag ska jaga och vars jag ska jaga. Men

Termos med kaffe,

knivar,

tändstickor

Skithuspapper

Batterier till GPS

Jaktradio om det är älgjakt

Patroner för den jakt som ska bedrivas

Handkikare

Skjutstöd

Sittunderlägg

Första förband för hund

buköppnare

Mackor

Korvring vid älgjakten

Laddare till peijlen om jag är ute och jagar på annan ort.

Publicerat

Så till TS!

Vad som är lämpligt att ha i säcken hänger oavkortat på vilken typ av jakt du tänker genomföra.

Ska du sitta 2 timmar och du har max 500 m till bilen. Ja bössa, ammo, kanske kaffe och en bulle.

Ska du sitta länge, 4 timmar eller mer och har någon km till bilen, ja då är det befogat med lite mer kring prylar så att du klarar dig. Även lite grejer som är bra att ha vid urtagning och framdragning. Det kan kännas önödigt att gå 1-2 km till bilen för att hämta grejer.

Går du med hund och kan komma att behöva vara ute på tex eftersök över natten, då kräver det sina grejer. Samtidigt som man vill vara så lätt som möjligt när man går.....

Publicerat

Inte fan går jag till skogen för att skita... :wink:

Jag är där för att jaga, skita kan jag göra när jag kommer hem.

Eh? Jag hinner inte hem! jagar i Härjedalen i september, därför har jag med sketpapper :thumbsup:

e tungt å hålla sej en vecka så det blir skogen

Publicerat

Eh? Jag hinner inte hem! jagar i Härjedalen i september, därför har jag med sketpapper :thumbsup:

e tungt å hålla sej en vecka så det blir skogen

Har väl jag också men mest i nödfall... :yes:

Publicerat
  • Författare

Halloj, och tack alla för mycket bra svar, precis vad jag var ute efter som gröngöling.

Tänkte väl i första hand på älgjakten, men, man kan ju alltid ha jaktsäcken i bilen vid andra typer av jakt.

Men endå vara säker på att man har tillgång till det mesta som kan tänkas behövas.

Sånna saker som jag inte hade tänkt på direkt är tex:

Toapapper

Latexhandskar

Pannlampa

Förstaförband

Snöre/koppel

Rep/färgat snöre för att mäta upp avstånd/markera skjutriktning mm

Kommer ni på något mer så får ni gärna dela med er av det.

Publicerat

Första dagen under älgjakten brukar jag ha med mig röktälghjärta. sen glömde jag ju även skriva att hörsekåpor är med vid all jakt och skytte. Har även med mig ottis till vovven så man belönar henna då hon kommer till en då man lockar in hon vid byte av område eller jaktens avslut. Ja hon får även gottis bara för att hon är så jävla vacker o söt men lilla röda finnspets :wub:

Publicerat

Halloj, och tack alla för mycket bra svar, precis vad jag var ute efter som gröngöling.

Tänkte väl i första hand på älgjakten, men, man kan ju alltid ha jaktsäcken i bilen vid andra typer av jakt.

Men endå vara säker på att man har tillgång till det mesta som kan tänkas behövas.

Sånna saker som jag inte hade tänkt på direkt är tex:

Toapapper

Latexhandskar

Pannlampa

Förstaförband

Snöre/koppel

Rep/färgat snöre för att mäta upp avstånd/markera skjutriktning mm

Kommer ni på något mer så får ni gärna dela med er av det.

Kan du grunderna i att vara ute och hålla dig varm, mätt och på gott humör i varierande väderlek så är det inte mycket du behöver för att jaga älg tycker jag, speciellt om du jagar med ett erfaret jaktlag som redan har rutin på att lösa de problem som uppstår. 

Här är i alla fall några jaktrelaterade saker jag glömt som jag sedan verkligen saknat ute i fält;

- Slutstycket

- Ammunition och förvaring av den som inte skramlar

- Geväret

- Hörselskydd

- Tejp till mynningen när det är snö ute

- Vass kniv eller bryne och

- Grundläggande kunskap om urtagning av älg så att jag hade vågat ta för mig och lära mig något direkt på första älgen istället för att låta de erfarna göra allt

- Snöre för att knyta upp benen om du är ensam och ska ta ur, det kan vara väldigt besvärligt annars

Utöver det så brukar jag alltid ha med mig en liten flaska tvål som alltid används efter toalettbestyr av det allvarligare slaget - passar också utmärkt innan man börjar röra i köttet, gärna både tvättade händer och handskar för bästa hygien. Är det kallt har jag någon gång haft med mig muddar av slakterityp som ärmskydd också, men oftast blir det bara underarmar och handskar.

För ensamjakt på älg så har jag dessutom alltid;

- Lätt men starkt rep, det är ett måste att ha i bilen åtminstone. Det går att dra upp en älg ur ett myrhål ensam med ett bra rep och en hel del tricks, men det är mycket svårt utan

- Bärmes eller fordon tillgängligt för att få ut köttet

- Yxa eller såg ifall det ska skogsslaktas, mycket praktiskt för att få isär bröstbenet och även för att flå om man vill det

- Påse för inälvsmaten - det brukar lösa sig men sällan utan att bli smutsigt

- Elddon av något slag

- God mat i övermått eftersom det kan bli en långdragen historia i vissa fall

Publicerat

Har väl jag också men mest i nödfall... :yes:

Bästa kloasetten måste vara under brandtornet när solen börjar stiga, ser en7-8 mil.

oslagbart Sveriges bästa utsikt från avdelningen där papper behövs...... :pinch:

Publicerat

Om du inte har superkoll på vädersträcken utan kompass så är det ett måste. Finns inget värre än de som inte kan prata och förklara i vädersträcken på radio!

Mat på pass tycker jag är onödigt, missa en skottchans för man äter skulle jag inte vilja vara med om!

Publicerat

Fika. Lite beroende på årstid men gärna varm nyponsoppa, goda mackor och bullar eller rökt kött! Missa en skottchans för att man äter gott fika, inga problem. Ta vara på upplevelsen av att se något fint samtidigt som du får något gott i magen istället :)

Toapapper - går med ena strumpan i nödfall men det är skönare med dasspapper. Gräv ner det, elda upp det eller ta med det hem men lägg det inte bara på marken.

Snöre/rep - Har med mig Paracord 550. Går till det mesta och går även att ta isär och få mindre snören. 

Regnkläder  - pris och smak styr valet.

Kniv - se till att den är vass men behöver verkligen inte vara något annorlunda. Det är inte verktygen det är fel på och en enkel Morakniv går till mycket. Men visst känns det bättre om man har en fin i sälgrot och läder :)

Kompass - en enkel och bra och se till att du vet hur man använder en. Glöm kompasserna i nyckelringar, i locket på "ramboknivar" och dylikt. Köp dig en enkel klassiker som Silva Field 7.

Pannlampa - själv gillar jag om de har längre batteritid än maximal ljusstyrka. 

Tändstickor/tändare/tändstål eller vilken läggning man nu har och en liten bit näver samt även här. Kunskap om hur du anlägger en eld. 

Ett par plastpåsar - oj oj, vet inte hur många gånger jag blivit "räddad" av plastpåsar. Man går ner i ett blöthål, hittar svamp eller bär, skräp som slarvar lämnar efter sig m.m

Första hjälpen - här i lägger du också sådant som många glömmer. Huvudvärkstabletter !

Detta är nog grunden i min ryggsäck oavsett om jag ska ut och plocka bär/svamp, fotografera, skåda fågel eller jaga. Sen kan man ju lägga till de tillbehör som behövs om man nu ska jaga. Som tex slutstycket ;) Sen beroende på väder får man ju addera ytterligare kläder också.

Mvh // Johannes

Publicerat

Har ni inte med leg ,körkort och licenser?

förutom allt ni skrivit, så kan jag väl tycka hellre en  extra måltid än en varm tröja!

Man tar ju på sig det man tror behövs, sen om passet blir långdraget så tycker jag en måltid värmer bättre än extra tröja!

Publicerat

så lite som möjligt. ALLTID.

det jag skjuter med samt 9 pilar till utvalt skjutjärn. varför 9? det känns bra och räcker väl. har som mest gjort av med 7 pilar på ett pass. utöver det en kniv, radio, mina soundscope och sekatör. den sista är skitviktig så man kan klippa lite när man kommer ut på pass om det är dåligt röjt. i klädesväg så lite som möjligt, finns inget värre än att vara bylsig på pass. 

vid pyrsch/vak får även min kära tetermos få följa med.

i bilen ligger däremot massor av grejer:

latexhandskar, sopsäck, mindre plastpåsar till röda organ, extrakläder (strumpor, underställ, jackor, mössa, keps byxor, tunna samt tjocka handskar), extra radio, skogsantenn till radioapparaterna, extra slinga till radioapparater, hörselkåpor, extra batterier till alla batteriprylar, ammunition, stövlar/kängor beroende på vilket jag har på mig, handduk, vatten, mackor, ryggsäcken, koppel att dra ut djur med, gps, diverse kartor över marker, eltejp, silvertejp, snitsel

säkert ännu mer grejer men var så jäkla längesen jag var nere på botten i den där plastlådan ... 

Har man gått >1 km ut till pass över myrmark m. m. så går man inte tillbaka till bilen o hämtar latexhandskar för att man ska ta ur en älg. Det gäller även kortare sträcka till pass.

Dom väger såpass lite så det har ingen betydelse. Här uppe får man inte glömma/lämna kvar något i bilen som man kan tänkas behöva under tiden som såten blir genomgången av hundförare. :thumbsup:

Publicerat

Plus ett på Jonsson. Som tillägg så kan ju nästa såt, om man nu postar om innebära ytterligare promenad bort från bilen. Inte säkert återsamlingen , om det nu är någon, sker åt hållet bilen står...

Publicerat

Orkar inte skriva en lång lista men mycket prylar i bilen. Det mesta nämnt ovan, Så lite som möjligt i ryggan, vatten, Toapapper, viltdragare och stripes att snöra av ändtarmen, ja inte min egen då ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Ser ut som du kommer få ha en modell STOR ryggsäck i vart fall Bulvanen.

Publicerat

Har man gått >1 km ut till pass över myrmark m. m. så går man inte tillbaka till bilen o hämtar latexhandskar för att man ska ta ur en älg. Det gäller även kortare sträcka till pass.

Dom väger såpass lite så det har ingen betydelse. Här uppe får man inte glömma/lämna kvar något i bilen som man kan tänkas behöva under tiden som såten blir genomgången av hundförare. :thumbsup:

jag försöker att aldrig öppna ett vilt i skogen utan alltid dra djuret till närmsta väg innan passning. då är det bara att ta ur och sen lyfta upp i lämpligt fordon utan risk för smuts eller liknande i djuret.  

dock har jag full förståelse för att det är en helt annan verklighet norrut än vad det är här. dels för att det ofta är betydligt längre till passen men även då vårt vanligaste villebråd inte innebär 500+ kg älg utan snarare en lättviktare i 50-100 kgsklassen.  

Publicerat

Jag är brillmongo. Så jag har alltid ett par extra brillor i ryggan. I övrigt ungefär som några av de längre listorna tidigare.

Publicerat

Plus ett på Jonsson. Som tillägg så kan ju nästa såt, om man nu postar om innebära ytterligare promenad bort från bilen. Inte säkert återsamlingen , om det nu är någon, sker åt hållet bilen står...

Tack Henke! :thumbsup:

Innan vi hade 4-hjuling så kunde vi få hjälpas åt att dra fram älgen till närmaste väg och sedan skulle man gå tillbaka o hämta ryggsäck o bössa som stod gömd i skogen men utan slutstycke.

Det har inte hänt bara en gång utan flera ggr.