Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Vilka ljuddämpare är bra? Stalon gör bra ljuddämpare men de finns många att välja på..

Publicerat

Ase utra, A-tec, Hausken, Vmac, Jaki, Rcc, det är några alternativ

Publicerat

Jag har en Stalon Whisper Magnum som jag använder till både min .30-06 och min 9,3x62. Jag är mycket nöjd.

Publicerat

Jag har köpt en aimzonic cyklone compact, ska göra en recension när jag fått hem den:)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Publicerat

Aimzonic compactdämparen är trevlig!

Men finns många andra trevliga. Rcc har en hel del trevliga saker.

Publicerat

Jag har en rcc Och en v-Mac. Väldigt nöjd med båda. Skulle jag ha en till hade jag nog valt v-Mac dock.

Publicerat

Vmac v8 helt klart!

Har även haft Rcc och bedömde skillnaden alldeles för stor för att behålla Rcc dämparen. Dock är det relativt stor skillnad på storleken dom emellan, även pris. Har även provskjutit ett par andra och ingen har varit jämförbar med V8:an. Har dock aldrig jämfört med Stalons större modeller.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Publicerat

De mest effektiva jag provat är Vmacs stora och Stalon Whisper/Whisper Magnum. Till kompisens (Mats Wallruds) förtret så valde jag Stalon, då den förlänger lite mindre, men nästa dämpare till sexånhalvan blir en Havanna.

Vmac-dämparna är tveklöst de mest välgjorda och faan tro't om de inte skjuter lite bättre också... Mats är inte lika dum som han ser ut, nämligen.

-- Mats

Publicerat

Har provat o haft en del dämp.

Har just nu stalon o a-tec.

Tycker de jag har haft hittills, så är ase-utra den bästa jag har haft.

Har ej provat Havanna (patetisk design) eller V-mac.

Men mellan stalon o a-tec så tycker jag att a-tecen är snäppet bättre.

Publicerat

Har Vmac V4 och V8.

Har hittills inte träffat på nån dämpare som vill få mig att byta. V8'an är stört effektiv, men upplevs inte lika klumpig som den ser ut.

Tackar min smed för att han övertalade mig till en V8 istället för en beggad Atec. V4'an köpte jag för att det är kul med grejer. Den är dessutom trevligare att använda på fri hand.

Havanna bygger för mycket framåt för min smak, men är sett till storleken otroligt effektiv.

Publicerat

ASE Utra är den jag varit mest imponerad av hittills. Mad Mike hade en sådan på sin 308:a för några år sen och jag vart förbluffad över att knallen blev ett utdraget "pschhhht". Dessutom är det en frontdämpare som bara gör den än mer imponerande. Har själv haft en uppsjö RCC-dämpare - mestadels teleskopdämpare men även en frontis. De dämpar inte lika bra som ASE:n enligt min mening. Sen beror det iof sig lite grann på vilken patron man dämpar och även piplängd. Jag har en T3 Super Varmint i 308 på ingång och jag skissar på att låta dämpa den - men i så fall blir det antagligen en ASE Utra efter att Robsoft-Robban gängat pipan.

Publicerat

Mbbohman. Jag har själv en vmac-v8 och funderar på en v4. Vilken kaliber har du. Hur upplever du skillnaden i smäll o rekyl mellan dom?

Publicerat

har en stalon på 222an och körde med likadan på 22an. tror att whiskey tango är den förste att hålla med mig att med tanke på storleken och vikten så dämpar den ruskigt dåligt.

allt handlar om vad man söker - ska du skjuta prickskytte eller pyrschjaga där du alltid har fullgott stöd gör det inget om du går runt med en hantel fram på bössan. ska du däremot drevjaga en massa blir vikt och storlek på dämpen helt plötsligt mycket viktigare. 

då är jag rädd att det blir oundvikligt att få göra en kompromiss mellan storlek och funktion.

jag beställde en havana 175 häromveckan. jag har inte testat den själv men med tanke på specsen så verkar den djävulskt intressant. bygger 13cm framför pipan vilket är 3 cm mer än v4an men väger 190 gram istället för v4ans 360. dessutom har den en cm mindre diameter än v4an vilket jag också tror kommer uppskattas. 

är den värd 1000 spänn mer än v4an? det vet i sjutton faktiskt. spontant känns det inte så men det är alltid kul att testa nya grejer.  

Publicerat

Vmac Havana 175Bp är den mest intressanta dämparen som kommit på senaste tiden enligt mig. Har nog testat det mesta på den svenska marknaden tillgängliga dämpare och har såklart mina personliga favoriter.

men det är beroende på användningsområde,kaliber, vapen osv som styr vilken dämpare jag skruvar på det aktuella vapnet.

• 3 weeks later...
Publicerat

kör med a-tec maxim... mycket bra dämp!

Publicerat

Funderar på att sätta på en ljuddämpare på min tikka t3 hunter nästa år. Har ett meopta meostar r1 1, 5-6*42.

Hur blir det med en dämpare på? Skymmer det något när manhar på lägsta zoomen?

Publicerat

Beror väl lite på hur höga ringarna är. Har själv en lågt monterad 1,5-6* 42 och mellan 1,5 o 3 ggr ser jag dämparn. Går att ha på 1,5 men man ser irriterande mycke av dämparn...

Publicerat

David sätt typ en toarulle med lagom mycket papper på pipan och kolla...

Publicerat

Om du ser dina öppna riktmedel lär du garanterat se dämparen, så höjden av montaget och diametern på dämparen kan avhjälpa detta "problem"

Publicerat

Okej. Ska prova med toarullen:)

• 2 weeks later...
Publicerat

Lite närbesläktad fråga; håller på att byta kaliber på ena bössan, och det lutar åt två pipor i 9,3x57 samt 6,5x55. Om jag köper en dämp (troligen VMac Havana 175) för den grövre kalibern, ger den anständigt resultat om den även används på sexånhalvan? Eller är det så-mycket-smartare att gå på Stalon med två fronter? Tycker mig ha sett lite olika synpunkter på detta, Whiskey Tango t ex fick ju t o m bättre resultat med en uppborrad dämp..

Jag är inte ute efter maximal ljuddämpning - rekylreducering, pipuppslag och bättre balans i en R93 är lika viktiga parametrar. Diametern på 38mm tilltalar för smidighet och möjlighet att sätta öppna riktmedel.

Publicerat

Nu är Vmac den ENDA tillverkaren som har rätt håldiameter för sexånhalvan, så den jämförelsen haltar lite grann. Om du ska ha en Stalon till sexånhalvan och vill kunna skjuta VLD med precision även på lite kortare håll så beställer du en 7 mm-front - tro mig, tro Whiskey Tango, tro Mats Wallrud på Vmac och tro de många drivna skyttar som hjälpt Mats att komma fram till det.

Vad gäller ljuddämpningen så förlorar du en del på att ha en 9,3-dämpare på sexånhalvan, men det är ungefär i den nivån att du ganska så precis skulle kunna höra skillnad. En inte oväsentlig fördel är ju också att du inte riskerar att skruva på en dämpare med för litet hål på din älgpåk nån storgäspig jaktmorgon - jag vet en som gjort det, och en .35 Whelen gör pulver av en dämpare med 7,5 mm hål... ;-)

-- Mats

Publicerat

har en stalon på 222an och körde med likadan på 22an. tror att whiskey tango är den förste att hålla med mig att med tanke på storleken och vikten så dämpar den ruskigt dåligt.

Jag har konstaterat att min sexånhalva och min .375 H&H med Whisper Magnum båda är tystare än exakt samma dämpare på en .222 Rem. Enligt Stalon själva så dämpar vanliga Whisper mer och Compact mest på en .222.

Det är inte alltid så enkelt som att större är bättre, dämparvolymen bör vara i rimlig proportion till gasmängden...

-- Mats

Publicerat
Vad gäller ljuddämpningen så förlorar du en del på att ha en 9,3-dämpare på sexånhalvan, men det är ungefär i den nivån att du ganska så precis skulle kunna höra skillnad.

-- Mats

Gott, det var ungefär det jag hoppades på att få bekräftat! Då är det dags att ringa handlaren... blir ju kul med lite nytt i januari eller så, när handläggningstiden är klar.

Publicerat

....och en .35 Whelen gör pulver av en dämpare med 7,5 mm hål... ;-)

-- Mats

Ouch! :blink: Blev ingen älg just den smällen då

;)