Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jan Guillou

Featured Replies

Publicerat

Han har skrivit några (ganska många ) trevliga böcker, förvisso lyser hans egna åsikter igenom på lite för många ställen men de är ändå ok att läsa.

Han är säkert väldigt intelligent men tar man bort några hjärnceller på honom så liknar han snabbt en riktig lurk utan trevlig utstrålning.

Publicerat
  • Författare

Jag är tillräckligt gammal för att ha "Grabbarna på Fagerhult" i starkt minne som en av höjdpunkterna på TV för många år sedan. JG, GW och en Pär Lorentzon (numera inte i livet) hade en idé de sålde in till Statliga televisionen och fick en massa stålar för. Från början planerat 10 program men blev till slut 4. De mesta finns på Tuben.

I samband med detta lanserades boken Macho....där de tre kåserar om jakt mm. Väl värd läsning. I synnerhet GWs finurliga skrivande.

Medaljens baksida, om det ekonomiska efterspelet och konflikterna mellan GW, JG å ena sidan och Pär å andra, finns att läsa i boken "Hjältarna på Fagerhult" skriven av den sistnämnda. De två blåser den tredje ganska rejält.

Om det som står i boken är sant förstärks min bild av JG som en girig surgubbe med översittarstil. Annars tycker jag nog alla tre är en trio som i allra högsta grad påverkat mitt jaktintresse i positiv riktning och man kan bara ana hur det gick till på det glada 80-talet ;-)

Läs böckerna om ni kan!

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk HD1377783217.191332.jpg

Jag har också läst Machoboken med stor behållning, och även "Om jakt och jägare". Riktigt läsvärda grejer.

Lorentzons bok kände jag dock inte till - ska leta upp den. Tack!

Grabbarna på Fagerhult är f.ö. en riktigt sevärd serie. Synd att det inte blev tio eller fler avsnitt.

Publicerat

Inge fel på Jan G. Jag har själv haft nöje med både böcker och jaktfilmer av honom. "Fagerhultarna" såg jag för övrigt med

stort nöje. Han är lite som en buffel i porslinsaffären, när han tar i så gör han det med buller och bång. När det kommer till hans jaktfilmer så anser jag att  han inte skäms för att tala om när han gör fel, men han gör det på ett lite "överklassätt". Själv tar jag det med en nypa salt, jag menar han är ju en internatgrabb från en typ "Lundsbergs skola" ( inget nedvärderade om dessa, de har "bara" en helt annan skolning än de flesta av oss).

Publicerat

Lundsberg är nog historia som det förefaller nu, intressant att det kom upp dock, alla som har läst Ondskan vet ju var JG verkligen tycker om den som har gjort honom klar för finrummen, det är ingen rakt igenom besvarad kärlek där inte.

Om det är relevant för tråden har jag ingen aning men jag är rätt säker på att JG drack en stilla calva i firandet av skolans stängning. /Christian 

Publicerat

Vad har ni emot Janne egentligen? ;)

Anledningen till att han är min hjälte:

- Jagat kopiöst mycket och dessutom superintressant jakt inte bara i Sörmland utan även i Ungern etc.

- Framgångsrik som tusan

- Skriver bra grejer

- Helt fantastisk röst/dialekt som jag bara älskar. Så där lagom upprörande på nåt sätt.

- Är en fin paradox som gammal vänstersmurf men tjänar kopiöst med pengar och lever som en kung.

- Tjänar han mer än 99,7% av Stockholmarna (shit!) så betalare han dessutom otroliga summor skatt vilket gagnar oss alla.

Och kanske det viktigaste av allt, vilket är något jag saknar och som jag önskar att jag själv hade:

- Full av åsikter och vet precis vad han tycker om precis allting.

What is there not to like? :wub:

Jag har inga idoler, och nöjer mig med att svara att vi helt klart har olika kriterier för vad en person bör besitta för egenskaper för att kunna ses som något att ta efter.

Av det jag sett och läst om och av JG, så besitter han ingenting av det jag uppskattar hos en människa.

Publicerat

Lundsberg är nog historia som det förefaller nu, intressant att det kom upp dock, alla som har läst Ondskan vet ju var JG verkligen tycker om den som har gjort honom klar för finrummen, det är ingen rakt igenom besvarad kärlek där inte.

Om det är relevant för tråden har jag ingen aning men jag är rätt säker på att JG drack en stilla calva i firandet av skolans stängning. /Christian 

Så här ansåg han om Lundsberg vid Ekot idag:

Jan Guillou tycker "att internatskolorna spelat ut sin roll i samhället.

– Det handlar om en engelsk 1800-tals idé om hur man ska fostra den överklass som ska sköta ett imperium. Och det har vi ju väldigt lite användning för i dagens Sverige, säger Jan Guillou.

Däremot tror han att det blir svårt att stänga ner Lundsberg och liknande internatskolor, just med tanke på den lag som medger friskolor.

– Nä, det kan bli svårt att stänga ner dem med tanke på alla friskolor vi har i dag. Men om de är kvar, så bör de i alla fall inte finansieras med skattepengar", tycker Jan Guillou.

Publicerat

Kan sitta och lyssna på honom i timtal. Han har en otrolig förmåga att föra sig, framstår som elegant utan att förhäva sig. Han är en stor man

Publicerat

Det är ju en förrädare, svårt att förstå hur man kan ha en dömd spion som idol..

Publicerat

Ja det bar ju för jäkligt att han avslöjade att sossarna registrerade folks åsikter... Jag har egentligen inget till övers för Jans politiska åsikter, men just det där ligger på plus sidan i min bok. Skulle vara intressant att se de där registren idag. Var det bara kommunister som registrerades, eller var det även homosexuella och folk med avvikande religiös uppfattning?

I övrigt anser jag att han skriver riktigt bra. Och jag fullständigt älskar att tycka illa om hans åsikter...

Publicerat

När man känner att behovet av självgodhet vuxit sig för stort... Faktiskt hemskt kul och emellanåt på pricken.

https://mobile.twitter.com/rekordmagazinet

Publicerat
  • Författare

Likt Blaser och vargar väcker Guillou starka känslor :D

Publicerat

Likt Blaser och vargar väcker Guillou starka känslor :D

Ja! Och om blaser och vargar tycker man inte.....:lol:

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Publicerat

Självklart måste en stat ha koll på sina extremister. Att sossarna var vid makten har nog mindre betydelse, speciellt under kallakrigets dagar.. Då hade nog även moderaterna sett till att ha koll på vissa medborgare... Titta på vilken västerländsk stat som helst...

Som nu senast när Ohly var upprörd över att Säpo haft koll på honom, det är ju deras jobb speciellt eftersom han själv sa sig vara kommunist...

Personligen tycker jag det är bra med kartläggning av extremister oavsett om dessa är kristna, muslimer, nazister eller kommunister..

Publicerat

Verkar inte som du läst på så noga...

Det finns och fanns möjligheter för säkerhetstjänsten att hålla reda på extremister. Men när det gäller IB så följde man inte alls dessa regler. Vilket jag anser vara tämligen allvarligt!

Publicerat

Nog har jag läst på av en del av det som finns att läsa...

IBs kartläggning av inhemska kommunister var ju bara en del (mindre?) av verksamheten, mycket handlade ju om utrikesinhämtnig... Flera av agenterna som Jan avslöjade arbetade ju just i utlandet.. Har själv varit och lyssnat på föredrag av en av de drabbade...

IB var ju föregångaren till dagens KSI som också är en hemlig organisation? Trotts att vi har en högerregering... Märkligt...

Publicerat

JG var inte speeecielt trevlig mot hotell personalen (Radisson,Gardermoen)  när jag fick sista rummet efter att sista flighten ifrån Oslo blev inställd, inte alls faktiskt :sleep: ....

J. 

Publicerat

Om jag säger så här då: han har bidragit betydligt mer till mitt liv än vad du gjort ;)

Det är ingen nyhet att stora egon retar sig på andra stora egon...

lol den gorde min dag kan jag säga. :)

Publicerat

Det har konstaterats förut; inget retar medelmåttor så mycket som någon som inte är en medelmåtta.

Det är nästan så att definitionen av "medelmåtta" är att reta sig på personer som står ut, har egna underbyggda åsikter och inte skäms för dem. Den klassiska pöbelreaktionen på avvikare som inte följer strömmen...

Publicerat

Har ni Stig Bergling också som idol?

Publicerat

Har man egen självkänsla behöver man inga idoler, men jag tror att jämförelsen i övrigt haltar mer än en smula...