Publicerat Augusti 30, 201312 yr Sitter med skräckblandad förtjusning och planerar min första älgjakt och funderar nu på vad man ska stoppa i bössan? Farsan (som inte har jagat på 20+ år) körde alltid med Normas alaska och/eller oryx. Har även hört gott om Lapua mega (är det 185gr man ska köra på?). Vad har ni för tips?
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Nämnda Lapua Mega funkar utmärkt. Likaså Oryx. Krångla inte till det. Köp en bra ammo som är bra TILLGÄNGLIG där du bor. Oryx finns ju överallt B-)
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Fel du ska använda den ammu som din bössa skjuter bäst med, med det menar jag inte sprider skotten"- Så tex forumet kan vara en bra plats att fråga om du skriver vilken bössa du andvänder så kan du få tips på vilken ammu som går bra i din bössa!
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Detta är en populär post. Fel du ska använda den ammu som din bössa skjuter bäst med, med det menar jag inte sprider skotten"- Så tex forumet kan vara en bra plats att fråga om du skriver vilken bössa du andvänder så kan du få tips på vilken ammu som går bra i din bössa! Ditt svar är precis lika fel som du tycker hans fråga är. Varje pipa är en egen individ så det är omöjligt att veta vad som går bra, enda sättet är att prova sig fram. / Herbert
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Författare Då är det väl bara att krossa spargrisen igen då... Lapua och Norma finns på hyllan i butikerna här i kring vet jag, Sako har jag inte sett..? Lapua mega är ju frestande då en ask går på 495,- jämfört med 849,- för oryx.
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Kör på lapua mega du, den levererar ! får du råd med en ask övningsskott också
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Mmm ju Ditt svar är precis lika fel som du tycker hans fråga är. Varje pipa är en egen individ så det är omöjligt att veta vad som går bra, enda sättet är att prova sig fram./Herbert Inte riktigt ""
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Mmm ju Inte riktigt "" Eftersom du alltid vet så bra kan du ju berätta vad som är "inte riktigt", ingen pipa är den andra lik hur svårt är det att förstå? / Herbert
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Norma Vulcan har många använt genom åren, så även jag och den har levererat. Oryx känns överpris satt och Lapua Mega borde vara mer prisvärd. Men som tidigare nämnt, fråga jakt kamrater om du får köpa några skott och prova vilken som fungerar bäst i din bössa!
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Nä men vaknat på fel sida i dag? herbert Visst har du rätt i det du skriver att varje pipa är den andra lik ,, men i stället för att köpa flera olika märken ammunution för en hög summa- Så kanske man kommer närmare sanningen om man kollar med andra o deras efarenhet av just det vapnet kontra ammu,,
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Kör med lapua eller oryx. Har du en träffbild inom en snusdosa på 100m. Perfekt.
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Mabo, lyssna på de tidigare rekommendationerna avseende Lapua Mega. 185gr är en bra kulvikt för ändamålet också. Jag har själv kört företrädesvis med Nosler Accubond för .308, men jag har många i bekantskapskretsen som använder Mega både för älg och gris med stor framgång. Som nämnts, prisvärd, kan inte heller påminna mig någon som sagt att den skjuter dåligt i deras bössa. Vill du lägga ut mera pengar på en bondad kula, så finns ju North Fork fabriksladdad.
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Författare Tack för alla svar, jag testar en ask Lapua mega så får vi se vad Sakon säger. Jag går i handladdningstankar också, är deras hylsor bra så man ska spara dem?
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Tack för alla svar, jag testar en ask Lapua mega så får vi se vad Sakon säger. Jag går i handladdningstankar också, är deras hylsor bra så man ska spara dem? Kort svar: ja!
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Tack för alla svar, jag testar en ask Lapua mega så får vi se vad Sakon säger. Jag går i handladdningstankar också, är deras hylsor bra så man ska spara dem? Vg Lapuas hylsor...inte "bra"...utan 'bäst'!
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Jag kan f.ö sätta halva min heder på att vilken ask Lapua Mega eller Norma Oryx som helst, slår tillräckligt tätt i din bössa för älgjaktsändamål. Optimal precision kan du jaga senare...det är ju för bövelen snart jakt ;-)
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Jo, det är väldigt viktigt att prova ut ammon: vissa patroner skjuter så dåligt att du bara har en decimeters marginal på femettan. Köp valfri fabriksammo med ungefär 180 gr tung kula. Om du lyckas pricka av det allra sämsta alternativet för din bössa så kommer den lik förbannat att sätta tre skott på en snusdosa eller mindre, precision som räcker för att panga älg på sexhundra meters håll ifall man vill det... Visst, du får inte skryta om hur du satte femton skott på en klisterlapp, men det finns INGEN ammo på marknaden som inte skjuter tillräckligt bra för älgjakt med GIGANTISK marginal. -- Mats
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Vg Lapuas hylsor...inte "bra"...utan 'bäst'! Om vi snackar .308 eller än värre .30-06 så har du kriminalfel. Norma håller toppkvalitet på hela sortimentet, det gör inte Lapua... -- Mats
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Vill slå ett slag för Sakos Hammerhead eller Super Hammerhead. De går riktigt bra till mina Sako 85:or och kostar dessutom betydligt mindre än Normas. iPad Tapatalk HD
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Helt rätt att alla pipor är individer, MEN - jag har aldrig fått dåligt resultat med Lapua Mega. Den har skjutit tätt som sjutton i .243W, 6,5, 308 och 9,3 - både som fabriks och handladdad. Jag tycker egentligen att 12 gram är för tungt för kaliber .308, men det funkar onekligen bra. Täta träffbilder och djuren ramlar omkull - fine! liksom...
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Jag har en aspekt som inte är med här: om någon blivande jaktkompis har 308 och det bör väl någon ha, så är det bra att köra samma märke, så ni kan låna ammo av varandra . Det har hänt att nån ,(inte jag) glömt ammon i andra jaktjackan! Annars tror jag på mega och hammerhead!
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Helt rätt att alla pipor är individer, MEN - jag har aldrig fått dåligt resultat med Lapua Mega. Den har skjutit tätt som sjutton i .243W, 6,5, 308 och 9,3 - både som fabriks och handladdad. Jag tycker egentligen att 12 gram är för tungt för kaliber .308, men det funkar onekligen bra. Täta träffbilder och djuren ramlar omkull - fine! liksom...
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Om vi snackar .308 eller än värre .30-06 så har du kriminalfel. Norma håller toppkvalitet på hela sortimentet, det gör inte Lapua... -- Mats Är inte lapuas 308 hylsor bra? hur är dom i 9,3x62? Om du orkar får du gärna skriva ner vilka kalibrar som inte är bra, eller skicka pm eller nåt!
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Om vi snackar .308 eller än värre .30-06 så har du kriminalfel. Norma håller toppkvalitet på hela sortimentet, det gör inte Lapua... -- Mats Ha haa...vilken 'tvåa' jag är...här tror man att man har koll Jag bugar