Publicerat Oktober 13, 201312 yr Hej alla! Till att börja med vill jag berätta att jag inte är den mest erfarna jägaren och därför bad jag vapenhandlaren här på holmen (Åland) rekommendera en bra fabriksladdad kula till min Sako 75:a i kaliber .308W Han rekommenderade Lapua Mega 185 grs. med låg utgångshastighet (765 m/s) en s.k. potatiskastare. Jag har varken kunskap eller tid för att handladda och prova ut kula-krut, kula-krut-pipa, kula-krut-pipa-friflykt, snabbt eller långsamt krut osv osv osv. Hur som helst sprider min 75:a med Lapua Mega aldrig mer än 35 mm. på 100 m. under förutsättning att jag efter 3 skott låter pipan svalna. När jag precis hade köpt bössan sköt jag serier om 5 skott och de sista 2 tog så högt vänster att jag funderade på att aldrig mer skjuta... Det är en klar nackdel med lätta pipor, vissa är så värmekänsliga att, beroende på ammo så ska bössan vila efter 2 skott. Sammanfattningsvis tycker jag att Lapua Mega är en riktigt bra jaktammo. Inte den snabbaste men i gengäld får du en behaglig rekyl, jämn och bra träffbild, hög restvikt på kulan vilket i sin tur borgar för minimal köttförstörelse. MVH / Kjelle
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Detta är en populär post. Men för helvete det är älgjakt ni pratar om det är ett träffområde på närmare en kvadrat. Stoppa i något över 10 gram som smäller och peta in den i nämda kvadrat så ska du se att älgen dör.
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Därför man laddar sj (: Såg du körde med sako, samma här dock i 30-06. Lapua mega 13g, 1cm spridning på 100 m med den älgklubban iaf (: Men du ska väl ha 12g i 308, men jag rekommenderar lapua iaf, pålitliga grejer!
Publicerat Oktober 14, 201312 yr Har alltid kört Oryx men priset på just dessa har verkligen stuckit iväg helt sanslöst. Har kört Sakos Hammerhead några säsonger nu och är jättenöjd med resultatet. Är ni i Finland nån gång kan jag tipsa er om att handla ammo där!
Publicerat Oktober 16, 201312 yr Själv har jag laddat upp lite Sierra Gameking 150grs (Blyspets) som jag tänker använda till rådjur, räv och älgkalv. Funkade jättebra på räven jag sköt i förrgår, utgångshålet var inte större än en femkrona. Och effekten utav den räcker nog till älgkalv i alla fall. Annars finns det Accubond och Swift Scirocco 2 laddat också Scirocco har jag för mig att Sako saluför under något annat namn, kommer dock inte ihåg vilket. Men självklart skall du ta den kulan som skjuter bäst i din pipa/bössa. Bara lite tips ifall du råkar känna någon som handladdar. Swift A-frame brukar rekommenderas också. //Niklas
Publicerat Oktober 17, 201312 yr Har det någon stor betydelse. Själv har jag haft mycket Norma. Nu har jag Vulkan i bössa. Jag har även använt något franskt (Mirage?) som jag tyckte var bra. Viktigt är väl att kvaliteten är så jämn som möjligt?
Publicerat September 4, 201510 yr Kanske "dum" fråga. Det talas om Lapua Mega 12g men även 185g. Vad är vad? Det är ju inte så att den ena har en kula på 12g och den andra 185g. Pratar vi hela patronen i andra läget, eller?
Publicerat September 4, 201510 yr Kanske "dum" fråga. Det talas om Lapua Mega 12g men även 185g. Vad är vad? Det är ju inte så att den ena har en kula på 12g och den andra 185g. Pratar vi hela patronen i andra läget, eller? Oj, vilket trådlyft! ;-) 185 grains = 12 gram.
Publicerat September 4, 201510 yr Oj, vilket trådlyft! ;-) 185 grains = 12 gram. Ok, tydligt och enkelt. Tackar tackar!