Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa en .22lr. Vilken? Pristak absolut max 8.000:-

Featured Replies

Publicerat

Jag har kikat runt lite ett bra tag nu efter en vettig .22:a , men utbudet är minst sagt överväldigande så det är inte helt lätt att välja.

Sako Finnfire hade ju varit perfekt, men en sådan hittar man ju bara inte. :(

Jag har kikat på Brno, Cz, Ruger, Sako Quad, samt en hel massa andra fabrikat, både nytt och begagnat.

Jag ska främst använda den för övningsskytte, men någon liten skräpfågel kommer ju att få sätta livet till ibland...

Bössan får kosta max 8.000:- har jag bestämt.

En stor fördel är även om jag kan använda mitt befintliga kikarsikte som jag har på studsaren, och som sitter i QRW-ringar.

Det skulle vara himla käckt om jag bara kunde släppa på snabbfästet på QRW-ringarna och skruva fast kikarn på .22:an. :)

Jag har några få krav: 

-Kvalitet!

-Repeter, EJ halvautomat!

-Ska skjuta bra!

Annars är jag nog öppen för alla förslag.

Tack på förhand! :)

• Svar 63
  • Visningar 27,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• CZ kan inte jämföras med de andra på nån enda punkt, annat än ammunitionen. De andra är på en annan planet vad gäller finish, de har också bra trycken från fabrik: med en CZ så måste du montera ett Yo

• Jag lägger oxå min röst på en CZ men då en 455 thumbhole. Håller 10 skott inom tiokronan på 40 meter    Det blir pengar kvar till en kikare oxå 

• Anschutz alla dagar i veckan

Publicerat

Då säger jag en CZ 453 Varmint, om du inte är ute efter pipbytare.

Skjuter mycket bra och har ett överkomligt pris.

Skulle inte syssla med överflyttning av siktet.

Blir bara jobbigt att ställa om det var gång du flyttar det mellan vapnen.

Köper du den jag föreslår så kan du även köpa dig ett sikte som alltid sitter på 22:an.

Det ryms ändå inom budget :-)

Publicerat

Far hittade ngn skum Krico, inte vanliga 300 utan ngt annat.. Urmysig! 300 light sporter är väldigt trevlig med.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag håller också på cz453. Mycket precision och studsarkänsla för pengarna.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Publicerat

Anschutz!

Har haft en. Otroligt precision med studsar känsla. Kan dock vara lite väl exakt ibland......

Sen verkar det inte som den gillar riktigt snabba patroner typ CCI Stinger. Mini mag och standard funkar ua.

Plinkade .22 tomhylsor på 20 m med min.

(Såld pga att jag vill ha en .22 mag istället så jag även kan ta någon orre/tjäder istället för mås och kricka...)

Publicerat

Jag lägger oxå min röst på en CZ men då en 455 thumbhole.

Håller 10 skott inom tiokronan på 40 meter :thumbsup:  

Det blir pengar kvar till en kikare oxå 

Publicerat

Far hittade ngn skum Krico, inte vanliga 300 utan ngt annat.. Urmysig! 300 light sporter är väldigt trevlig med.

Kan bara hålla med.... Eller en anschuts sportervariant. Sköt 97 poäng på grixs med en lånad krico för några år sedan......skapar ruskigt "vill ha" begär. :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Publicerat

Jag har en CZ 455 thumbhole och är mycket nöjd

Publicerat

Jag har en CZ 453 varmint, den skjuter inte på ngt sätt dåligt men den skjuter heller inte bra med allt. Desvärre var min endast plinkduglig (inom svarta fältet på en internationell luftgevärstavla @ 50m) med CCI Std Velocity som var och varannan handlare har på hyllan. Med Federal Auto Match, CCI Sub HP och Winchester T22 blir det innanför 10kronan på 50m. T22 Winchester var klart bäst.

Om jag hade kunna tänka mig att lägga 8k hade jag provat en Anschutz. Om jag hellre lägger mindre (under 5k) hade jag köpt en CZ 453/455

Publicerat

Torsbo säljer 453 och 455 för 4500-4900sek.

452 har en konstig lösning där pipan ligger pressad mot framstocken.

Edit: Länken säger 452 men det är en 453, därav kommentaren om 452

Redigerad med mr Snok

Publicerat
  • Författare

Jag har en CZ 453 varmint, den skjuter inte på ngt sätt dåligt men den skjuter heller inte bra med allt. Desvärre var min endast plinkduglig (inom svarta fältet på en internationell luftgevärstavla @ 50m) med CCI Std Velocity som var och varannan handlare har på hyllan. Med Federal Auto Match, CCI Sub HP och Winchester T22 blir det innanför 10kronan på 50m. T22 Winchester var klart bäst.

Om jag hade kunna tänka mig att lägga 8k hade jag provat en Anschutz. Om jag hellre lägger mindre (under 5k) hade jag köpt en CZ 453/455

Torsbo säljer 453 och 455 för 4500-4900sek.

452 har en konstig lösning där pipan ligger pressad mot framstocken.

Edit: Länken säger 452 men det är en 453, därav kommentaren om 452

Tack för fakta och synpunkter! :)

Ska känna och klämma lite på 453:an idag.

Publicerat

Ska man främst övningsskjuta för jaktens skull skulle jag nog slå till på en Cz.

Själv älskar jag dock sporterstockar o mm precision så därför skulle jag valt en Anschutz alla dagar i veckan.

Saknar fortfarande min gamla men vapengarderobens gräns e ett bekymmer!!!!

Har en Cz idag o den kan inte mäta sig alls med Anschutz på ngt sätt!!!

Finns ett par Anschutz på blocket med jaktstock just nu.

Samma system som i sportstocken.

Publicerat

Instämmer med Jimbo.

Har haft fyra Anschutz och har idag en sako quad pga kalibern,hade möjligheten att få tag i en Anschutz i 17 mach II funnits så hade jag aldrig bytt fabrikat!

Alla fyra sköt snortätt med det mesta.

Värt att fundera på om Krico,vapnet tillverkas inte sedan en tid tillbaka,tillgången på reservdelar är högst osäker.

/Mike

Publicerat

Märkligt - CZ 453 Varmint verkar annars gå riktigt bra med CCI Std - min gör det och även kompisens. XXLs budgetammo Top Shot går också oförskämt bra faktiskt. Det bästa jag testat när det gäller snabbare hålspets för jakt är Remington Yellow Jacket.

Känslan i en Sako Quad Varmint är fantastisk men prislappen är också den dubbla jämfört med CZ.

Publicerat
  • Författare

Vilken Anschutz är det man ska satsa på?

Det finns en del Anschutz 1415-1416 ute på marknaden till vettig peng.

Och så finns det denna på Blocket: http://mobil.blocket.se/dalarna/Ansch_tz_22lr_48957129.htm?ca=11&w=3

Och denna: http://mobil.blocket.se/alvsborg/Jaktvapen_48537215.htm?ca=11&w=3

Någon av dom som är vettig?

Vad är 520/522 för modell och vad skiljer sig mellan Anschuts olika modeller?

Publicerat

Gå in o kolla runt på Anschutz sida.

Jag hade en 1451 sporter.

HEEELT underbar o hittas mkt sällan på beg marknaden.

O de du länka till har samma system men kanske tunnare pipa?

Inte rätt man att svara på det faktiskt.

Finns en Anschutz till salu med kikare o ringar här på sidan till vettig peng.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/44157-anschutz-5418-msr/#entry731888

Sälj kikaren så är du inne på rätt peng =)

Publicerat

Anschutz 1450 är deras budgetmodell även om det inte finns något budget över den.

Anschutz 520 är en halvauto.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tack! :)

För att göra det hela lite enklare för mig, om vi drar ner alternativen till tre, vilken modell av följande fabrikat håller ni som "vinnare"?

Sako

Anschütz

Brno/CZ

Klämde på en Brno/CZ 453 idag på XXL och tyckte om den. -Kanonpris också!

Är 453:an den modell man bör välja? Jag behöver inte pipbytessystemei på 455:an.

Hittade även en Sako P54 samt en Sako som det inte står något modellnamn till på hemsidan.

Är en Sako P54 en bra bössa? Eller är det P94 man ska gå på om man vill ha en bra Sako med studsarkänsla?

Och Anschütz... Är det 1416 D som gäller?

Har sett några nya sådana till rätt ok pris?

Kort sagt, vilken är den "bästa" Sakon, den "bästa" Anschützen, och den "bästa" Brno/CZ?

Då blir det lite enklare för mig att välja, om man bara har tre att välja mellan. :)

Publicerat
  • Författare

Vad är detta? Det står bara Sako Varmint i annonsen: 

13815643-origpic-abcaed.png

Publicerat
  • Författare

Ok, låt säga att jag höjde pristaket till 10.000:- då? :P

Publicerat

En Finnfire varmint är det på bilden. (Den hette P94)

En sådan har jag ägt också  :)

De bästa Anschutz-vapen är de med matchmekanismen M/54.

En av de bästa kantantändningssystemen överhuvudtaget.

Publicerat
  • Författare

En Finnfire varmint. (Den hette P94)

En sådan har jag ägt också  :)

De bästa Anschutz-vapen är de med matchmekanismen M/54.

En av de bästa kantantändningssystemen överhuvudtaget.

Man tackar! :)

Så... Vilket vapen skulle du rekommendera?

Sako, Anschütz, eller Brno/CZ?

Och, vilken modell?

Jag vill inte ha en sportster-stock, utan en vanlig gammal hederlig valnötsstock i jaktutförande.

Publicerat

brorsan har en anschútz i 22 wmr och den funkar skitbra ! ganska gammal tror jag, han köpte den begagnad för 3-4,000 kr. tror vi skjöt ungefär i ett område av en

5-krona på 40-50 m. brorsan tog en duva på 80 m rakt i bröstet så det funkar på fågel med. winchester skjuter han med. kommer inte ihåg vad det är för modell på bössan dock. men jag tycker denna är skön i alla fall  :thumbsup:

Publicerat

Anschutz alla dagar i veckan