Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa en .22lr. Vilken? Pristak absolut max 8.000:-

Featured Replies

Publicerat

Nu står valet mellan Anschutz 1422, Sako P94 Finnfire, och Sako Quad Pro Hunter.

Här har du i grunden tre utmärkta val,det finns förespråkare för alla tre likväl som tvärtom.

Härifrån så handlar det om personliga val,vill man ha sitt vapen helt i metall och trä,kan man tänka sig plastunderbeslag och magasin,vill man ha pipbytessystem m,m

Du behöver känna och klämma på de olika nu för att skaffa dig en uppfattning.

/Mike

• Svar 63
  • Visningar 27,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• CZ kan inte jämföras med de andra på nån enda punkt, annat än ammunitionen. De andra är på en annan planet vad gäller finish, de har också bra trycken från fabrik: med en CZ så måste du montera ett Yo

• Jag lägger oxå min röst på en CZ men då en 455 thumbhole. Håller 10 skott inom tiokronan på 40 meter    Det blir pengar kvar till en kikare oxå 

• Anschutz alla dagar i veckan

Publicerat

Jag har en CZ som jag köpte ny på torsbo. Har för mig jag gav 4600 inkl sikte. Är mer än nöjd med den! Skjuter som en dröm (och då till vettigt pris..), värd varenda krona enligt mig.

Publicerat
  • Författare

Jag har en CZ som jag köpte ny på torsbo. Har för mig jag gav 4600 inkl sikte. Är mer än nöjd med den! Skjuter som en dröm (och då till vettigt pris..), värd varenda krona enligt mig.

4,600:- inkl. sikte på Torsbo?

När köpte du din?

Den billigaste nya 453:a som jag hittar på Torsbo begär dom 4,895:- för.

Du verkar ha gjort ett kanonklipp.

Publicerat
  • Författare

Här har du i grunden tre utmärkta val,det finns förespråkare för alla tre likväl som tvärtom.

Härifrån så handlar det om personliga val,vill man ha sitt vapen helt i metall och trä,kan man tänka sig plastunderbeslag och magasin,vill man ha pipbytessystem m,m

Du behöver känna och klämma på de olika nu för att skaffa dig en uppfattning.

/Mike

Bra att veta! 

Då är det bara att hålla tentaklerna ute och slå till när något dyker upp.

P54:an för 7,000:- som jag laddade upp en bild på var naturligtvis såld.

Tack för alla goda råd! :)

Publicerat

4,600:- inkl. sikte på Torsbo?

När köpte du din?

Den billigaste nya 453:a som jag hittar på Torsbo begär dom 4,895:- för.

Du verkar ha gjort ett kanonklipp.

Hmm det var nog 4600 utan sikte då. Det var för lite mer än ett år sedan.. Siktet är billigaste smäcket, men fyller sin funktion för övning och fåglar.

Publicerat

Jag tycker nog czan men kanske den med pipbytarsysemet, den är nog lättare att sälja om du är missnöjd!

Ska du absolut endast ha en 22a och inget kan få dig att titta på ex den helt suveräna 17hmr så är det:

Anshutz eller finnfire som jag tycker är skitbra.

men om du kan fatta hur häftig/trevlig 17hmr är så är det nog quaden eller czan som du ska välja!

Jag tog en quad och vet inte om de extra kronorna mot en cza är ett bra köp!

Nu satte jag ditt piccanityskena så jag kan ju variera från leupolds 2-7, helia 5 2,4-12 och fast helia 8x56!

Träffläget ändras inte mellan kikarbyte men självklart mellan kalibervalen!(byte av pipa)

Publicerat

Har en 453 och den är jag så jäkla nöjd med :)

Publicerat

Haft en Krico 300 Light Sporter, Finnfire Varmint träkolv och så nu plastquaden. "Skönast" var Kricon men den sköt dessvärre sämst. Varminten var överjävlig vid stående skytte, enorm förbättring när jag bytte. Dock helt omöjlig att hantera i bil.. Quaden är lite mer ett verktyg och uppfyller alla behov jag har. Quaden med 22lr pipan, kortad och monterad dämp (skyddsjakt) är helt fantastiskt. Skjuter bra, lätt och behändig samt tyst.

Och vad vill jag ha sagt?

Sako och Anschutz är grymma prylar helt klart! Men stäng inte dörren totalt för Krico. De är lite mer varierande i kvalité tror jag, hade en del klick med min, och sköt sådär.. Men!

Farsan skulle ha en 22a för att kunna träna sina jägarexamenselever. Åkte in till Uppsala och kom hem med en något mindre variant av Krico än 300 modellen. Verkar skjuta helt okay och inga driftproblem.. och detta för inga pengar alls! Bössan var dessutom jävligt smutt att hantera.

Publicerat

Alla vettiga .22LR kombinationer verkar ju vara debatterade redan och avhandlade så jag vet inte vad jag kan tillföra, men jag har haft en Anschutz förut för att stansa hål på papper i tävlingssammanhang och här fanns det inga rivaler - inte på långa vägar!

Men för allt annat skytte så väljer jag min CZ453 Varmint 7 dagar i veckan. Visst har jag polerat trycket och i övrigt sett till att den är i toppskick men jag är helt nöjd med mitt original schnelltrycke och jag skjuter regelbundet på 120+ meter med riktigt bra precision.

Använder man inte schnelltrycket så behöver bössan ett nytt trycke för annars är det på tok för tungt i mitt tycke. Tänk på bara att när man har aktiverat schnelltrycket så kan du inte säkra/osäkra bössan för då smäller det. Man måste göra patron ur för att avbryta den manövern...

Vidare kan man montera systemet från en CZ453 i en Boyds Tacticool kolv om man vill kunna skjuta liggandes på ett vettigt sätt.

I slutändan så är det väl bäst att du testar lite olika vapen och ser vad som passar dig bäst för det ändamålet du har.

Publicerat

Ruger 77/22 är trevliga bössor det med  (cylinder alltså, inte den där gräsliga automaten)

Men det ska vara modellerna med valnöt- eller laminatkolv.  Man kan få fixa till trycket på dom, men det är inte så dåligt på de senare modellerna.

Dock vet jag inte hur bra tillgång det är på Rugers gevär i Sverige nu.

Publicerat
  • Författare

Köpte just en Anschutz 1415-1416 i nyskick för det facila priset av 3.500:- hos en vapenhandlare i stan. :)

Kunde inte låta bli till det priset!

Licensansökan är inlämnad och klar, nu börjar väntan. Fyra veckor skulle det ta...

Publicerat

Stort grattis, inte helt lätt pga utbudet. Du kommer säkert att bli nöjd.

MB

Publicerat
  • Författare

Tack!

Nej, begagnatutbudet är ju i det närmaste obefintligt.

Jag var ju ute efter en .22:a med bra precision och hög kvalitet, och vad jag förstått så är både Sako och Anschutz högkvalitativa vapen oberoende vilken modell man väljer.

Jag ska inte tävla med min, utan det huvudsakliga användningsområdet kommer att vara övningsskytte och rekreation på skjutbanan, samt att introducera min 14-åriga son för ett kul skytte som inte sparkar honom på axeln. (Han har provskjutit hagelgeväret och Winchestern, men han tyckte att det var lite läskigt).

Åter igen, ett varmt tack till alla som givit mig råd och tips Indien här tråden.

Ni har alla varit till stor hjälp, och har fått mig som helt okunnig inom .22lr att förstå lite mera. :)

Publicerat

Skulle köpt detsamma.....om jag nte redan haft en begagnad anschutz...!:D

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur