Publicerat Mars 19, 200521 yr Jag tillhör de som inte kan ha hund hemma. (allergi son) Jag har ju turen att ha bra vänner så att jag får ju låna hund ganska ofta, men de gånger som jag inte har hund är ju också många. Jag har en underbar orrmyr där vi har gjort gömslen och där vi brukar se ca. 20-60 orrar under 3 intensiva morgontimmar. (under en dag såg vi ca. 200 orrar, många säkert samma men ändå) Men annars så indian jagar jag, men oftast med ett mycket gott resultat. Finns det fler här som inte har hund och hur jagar ni isådana fall?
Publicerat Maj 10, 200520 yr Jorå... Då alla 3! hundarna gick bort på 3 månader för 2 år sedan så har det inte blitt nån ny hund.. (blir antagligen i höst.. *hoppas*) Men annars har det vart att låna hund, eller så har en ibland 2 fått gå och trycka ut djuren, eller så har det vakats eller så har det vart smygjakt..
Publicerat Maj 10, 200520 yr Lider med er! Hade jag inte haft hundar så hade det nog inte blivit mycket jakt. ZaZZ vad har du haft för hundar? Vad tänker du skaffa för någon?
Publicerat Maj 10, 200520 yr En Yrkesjägare sa till mig när jag började jaga att det fanns två typer av jägare och det var Pass-skyttar och JÄGARE //Danne
Publicerat Maj 10, 200520 yr Hehe ;D jag har två am staffar men dom lämpar sig endast till blodspår då dom är för skarpa för att man ska våga använda dom till vildsvins jakt. dock har de inte blivit mycket blodsprårs träning. om man har pels alargi så kan man iaf trösta sig med att man kan ha iller :-* Mvh Lalle
Publicerat Maj 10, 200520 yr Musköt: vi hade 1 st Finnstövare, 1 St strvh. tax. , och en st Finsklappsk vallhund (Pensionerad älg vallare ). Styvfarsan kommer skaffa stövare igen.. hamilton eller smålänsk.. Styvbrorsan skaffar drever, och jag e ganska inne på att skaffa nån basset, och när tid finnes har jag blitt gott sugen på en setter
Publicerat Maj 10, 200520 yr Musköt: vi hade 1 st Finnstövare, 1 St strvh. tax. , och en st Finsklappsk vallhund (Pensionerad älg vallare ).Styvfarsan kommer skaffa stövare igen.. hamilton eller smålänsk.. Styvbrorsan skaffar drever, och jag e ganska inne på att skaffa nån basset, och när tid finnes har jag blitt gott sugen på en setter Det var spridda skurar. Har en drever själv och min far har haft flera hamilton ( men bara en pensionär nu).
Publicerat Maj 10, 200520 yr hehe mjovars.. Stövarn o taxen kom med styvfarsan... Finsklappsken har alltid haft intresset för älgen, men vi börjt inte jaga med han förrns han vart 6 år.. blev 14 (Farsan började inte jaga innan dess).. Blir ju som sagt lite spridda skurar då varje medlem i familjen har olika favorit jakter
Publicerat Juli 8, 200520 yr ;D 2 korthåriga Vorsthe 2 Jaktlabbar 1 Wachtel 1 Spaniel På ingång: Ytterligare en labbe. Var sugen på en grålle ett tag men insåg att jag nog måste läsa på mer innan jag skaffar en helt ny ras. Edit: Shit va off topic.. :- Mvh!
Publicerat Juli 8, 200520 yr ---Finns det fler här som inte har hund och hur jagar ni isådana fall? Jag jagar själv i stället för att låta hunden göra jobbet. Jag vill leta upp viltet själv genom att smyga mig fram till det eller ligga på lur där det brukar röra sig. Hundar är bra för eftersök och trivseln vid den gemensamma elden, men jakten vill jag sköta själv. Pete
Publicerat Juli 8, 200520 yr har ingen hund men vill väldigt gärna skaffa en finnspets..går allt enligt planerna så till nästa höst ;D
Publicerat Juli 8, 200520 yr Musköt: vi hade 1 st Finnstövare, 1 St strvh. tax. , och en st Finsklappsk vallhund (Pensionerad älg vallare ).Styvfarsan kommer skaffa stövare igen.. hamilton eller smålänsk.. Styvbrorsan skaffar drever, och jag e ganska inne på att skaffa nån basset, och när tid finnes har jag blitt gott sugen på en setter En setter är ett klokt val och då speciellt eng. setter.
Publicerat Juli 9, 200520 yr Lider med er! Hade jag inte haft hundar så hade det nog inte blivit mycket jakt. Kan bara instämma...utan hundarna skulle jag nog jaga betydligt mindre, att jaga utan hund är ju som att ha sex utan partner...klart det funkar...men ack så tråkigt...typ... Om en vecka hämtas den nya rävdräparn från Finland....blir spännande....
Publicerat Juli 11, 200520 yr att jaga utan hundär ju som att ha sex utan partner... En klockren beskrivning. ;D
Publicerat Juli 11, 200520 yr lsjonsson: mjodå.. dock så ligger känslan lite mer åt Irlänsk , men eng. e helt klart ett alternativ jag kommer kika på
Publicerat Juli 12, 200520 yr Varför göra det svårt för sig när det gäller jakthundsras? Det finns ju strävhårig vorsteh- med rätt dressyr den mest allrounda hunden ;D
Publicerat Juli 13, 200520 yr Ursäkta språket.. men så fula , säkert jättebra.. men passar bara inte mig
Publicerat Juli 13, 200520 yr lsjonsson: mjodå.. dock så ligger känslan lite mer åt Irlänsk , men eng. e helt klart ett alternativ jag kommer kika på Dom är ganska så lika i tempramentet och sällskapliga. Fina hundar att ha inne som fam.hundar utöver jakt. 8) 8) 8)
Publicerat Juli 13, 200520 yr japp.. vart i kontakt med några som jaktbekanta har haft.. (inte mycket, men träffat på dem), och det jag har sett och upplevt med dom gjorde mig lite blixtförälskad
Publicerat Juli 13, 200520 yr Det här tycker jag var en intressant tråd som totalt tappade spåret. Kan vi få den rensad eller uppdelad? ???
Publicerat Juli 13, 200520 yr eller att man bara fortsätter den i sitt riktiga spår.. Några fler man kan lida med och lära av hur dom gör utan hundar?
Publicerat Juli 14, 200520 yr Hejsan! Har ju skaffat hund nu men har jagat länge utan hund innan det! (säger väl litegrann tvärtemot något tidigare inlägg, det är först om du lyckas skjuta nåt UTAN hund som sköter jakten åt dig, som du kan kalla dig jägare! Det är väl just därför som det finns guider med duktiga hundar, för att även klåpare med enbart tjock plånbok som merit skall få skjuta nåt!) Hundjakten är givetvis rolig men det är ju ett "teamwork"! Så jag har "indianjagat" skogsfågel väldigt mycket, ett suveränt sätt att lära sig markerna och fåglarnas favoritställen vid olika årstider, man får dessutom bra kondis och starka knän!! Speciellt om man med lite snö på marken även bär med sig fågelstudsaren! Men om du har mycket orre på marken kan jag varmt rekommendera att jaga orre med bulvaner och lockpipa tidiga kalla höstmorgnar på myrarna! Kan vara grymt effektivt och dessutom roligt! Testa också att lära dig var tjädern ofta "flyr", vilka flygvägar den tar, vilka träd den slår i, då kan du sedan med gott resultat köra tryckjakt med ett par skyttar utställda. Funkar bra den tiden då det är svårt att komma nära fågeln. Vi brukar säga att det inte är förrän du själv letat upp, i värsta fall "sprungit upp" och skjutit en stor tjädertupp med hagel som du FÅR kalla dig jägare! ;D
Publicerat Juli 14, 200520 yr Tillhör dessa jägare utan hund pga vissa omständigheter, frugan och plastdottern är allergiska och vi bor i lägenhet mitt i Stockholm och jag tycker inte att man ska ha hund i lägenhet. Det går alldeles utmärkt att jaga fast man ej har egen hund. Jagar man i jaktlag finns det alltid några som har hundar och detta gäller väl i alla jaktlag. Tror inte att alla norrlänningar som jagar älg har egen älghund fast de räknas som "riktiga" jägare. Vi jagar älg i Dalarna m h a folkdrev, fast vi kallar oss själva hundar när vi går i drevet. Men det räknas knappast som om jag har hund då, när jag själv är "hund"???? Ska man jaga tjäder och orre, kan man ju låna en finnspets eller liknade. Brukar inte ha hund med när jag jagar toppfågel i december och januari men det kanske inte är riktig jakt..... Man kan använda "appostlahästarna" och gå själv och smygjaga både rådjur och skogsfågel. Detta är en trevlig jaktform i augusti och september som fungerar alldeles utmärkt utan hund. Jag brukar "vakjaga" både rådjur och vildsvin, det är en alldeles utmärkt jaktform utan hund. Kan t o m upplevas som ena svår jaktform om hunden ska med, vet ej vad hunden gör för nytta förutom som sällskap eller vid eventuellt eftersök men det vet säkert någon annan bättre än jag. Skjuta räv på åtel är också en rolig jaktform som går att utföra utan hund, man kan t o m sätta ut fällor för räven utan att hunden är med. Risken om hunden är med kan vara att hunden själv går in i rävfällan men jag tror inte att det räknas som jakt men hunden är iallafall med. Jag brukar jaga bäver och då duger inte ens en eftersökshund fast det kanske inte heller är riktig jakt utan något annat. Hursom helst är iallafall bössan med så jag räknar detta som jakt. Jag tycker att ni begränsar er när ni inte tycker att ni är riktiga jägare om ni inte får jaga med era hundar, säsongen måste bli så mycket kortare, men har man principer så har man......
Publicerat Juli 14, 200520 yr Jag tycker att ni begränsar er när ni inte tycker att ni är riktiga jägare om ni inte får jaga med era hundar, säsongen måste bli så mycket kortare, men har man principer så har man...... Är väl inte fråga om principer utan vad som tilltalar en. Själv är jag helt ointresserad vak/smygjakt. För det är ju inte just att ha hunden med som tilltalar utan jaktformerna. Vet inte om säsongen blir så mycket kortare heller, tex Kettukiller kan nog jaga med samma hund fr 21/8 till 15/3.
Publicerat Juli 14, 200520 yr det är ju tur att vi alla tycker om olika saker..hade ju varit lite trist om ALLA bara skulle jaga med hundar...själv vill jag väldigt gärna skaffa en finnspets, men kommer för den delen inte tappa intresset för jaktformer utan hund...på ett sätt håller jag med Ylitjorvas..