Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägare utan hundar?

Featured Replies

Publicerat

Jag indianjagade åtskilliga år innan jag skaffade hund. Det var ingen lätt jakt då skogsfågeln löper undan om man inte färdas nog fort. Numera skulle jag nog lägga undan vapnen om jag inte kunde jaga för hund. Min första hund var en gul labbe som var en enormt bra apportör. Det vill säga inget undkom henne men i slutet av livet så var väl skicket det blev levererat i ibland lite tveksamt. Vorstehn står, finner fågel och har en mycket bra apportering. Tyvärr så går hon för stort ibland och på grund av husses nervösa ryckningar i höger pekfinger blir det en och annan knallapport. Men att jaga utan hund nu finns det inte en chans att jag vill göra.

Publicerat
  • Författare

Jag både indianjagar och får ibland låna hund, jag tycker att båda jakt formerna är suverän på sitt sätt.

Publicerat
Jag både indianjagar och får ibland låna hund, jag tycker att båda jakt formerna är suverän på sitt sätt.

.....men indianjaga är jobbigt. Det gäller att man är lätt på foten och kan smygtekniken ordentligt.

Publicerat
  • Författare

jag har jagat på detta sätt nästan hela mitt jakt liv och man lärsig. Men visst kan det vara jobbigt.

Publicerat

När jag hade sommarstugan mellan Tranås-Eksjö så hade jag ett skifte som jag jagade på och felet med detta skifte avr att det var långt och smalt och en hårt trafikerad väg rakt igenom marken. Under tiden jag jagade där fick jag 2 älgar 5 rådjur påkörda och fick ta hand om det själv. Det var inte roligt. Jag hade tur som kände bönder runt omkring som man kunde få låna traktor av. Hund har jag bara haft sedan -93. Först var jag fodervärd åt en münsterländer men var mer vild än tam så den blev återlämnad. Köpte eng. setter första -94 och sedan har det varit hundar i huset.

• 2 weeks later...
Publicerat
Jag tycker att ni begränsar er när ni inte tycker att ni är riktiga jägare om ni inte får jaga med era hundar, säsongen måste bli så mycket kortare, men har man principer så har man......

Jag tycker tvärtom, är man utan hund är det en stor begränsning. För mig stod valet mellan att sluta jaga eller att skaffa hund, därför har jag nu två stycken spetsar. De jakttyper som bedrivs utan hund har aldrig tilltalat mig! Men jag tycker inte synd om hundlösa jägare, var och en har olika smak och uppfattning om vad som är roligt och stimulerande. Dessutom är det mycket arbete året runt med en jakthund, något som absolut inte ska glömmas bort. Att sedan säsongen skulle bli kortare är ju rent nonsens, för mig har den blivit längre!

Mvh

Publicerat

1 augusti börjar grytjakten håller på till 15 april..... ;D ;D

Jag jagar både med och utan hund.... men mest med.... på bisamjakten,bäver och vakpasset är det ju bara irriterande med en gnyeende hund som fryser.

Men för den skull kan jag inte tänka mig vara utan hund....

• 1 month later...
Publicerat
Finns det fler här som inte har hund och hur jagar ni isådana fall?

Har ingen egen hund så mestadels blir det pürsch- och smygjakt. En av mina jaktmarker är dessutom olämplig för hundjakt eftersom det finns både väg och järnväg nära inpå.

Bjuder dessutom in kompisar med hundar när tillfälle ges (på den andra marken).

För att uppfylla lagens krav på eftersökshund inom 2 timmar kan jag dessutom rekommendera http://www.birddog.nu/

Där kan man komma i kontakt med hundägare som vill ha praktisk erfarenhet av både eftersök och apport som gärna ställer upp. Har kontakt med några i min kommun som jag mailar eller ringer innan jakten och kollar så att de finns tillhands om något skulle gå fel. Enda ersättningen de begärt för att sitta "jour" är att de får några klövar att öva med...

Publicerat
Har ingen egen hund så mestadels blir det pürsch- och smygjakt. En av mina jaktmarker är dessutom olämplig för hundjakt eftersom det finns både väg och järnväg nära inpå.

Bjuder dessutom in kompisar med hundar när tillfälle ges (på den andra marken).

För att uppfylla lagens krav på eftersökshund inom 2 timmar kan jag dessutom rekommendera http://www.birddog.nu/

Där kan man komma i kontakt med hundägare som vill ha praktisk erfarenhet av både eftersök och apport som gärna ställer upp. Har kontakt med några i min kommun som jag mailar eller ringer innan jakten och kollar så att de finns tillhands om något skulle gå fel. Enda ersättningen de begärt för att sitta "jour" är att de får några klövar att öva med...

Hej och välkommen balo ;)

Du vet vart du kan ringa om det går fel när du jagar i borås ;):D

Mvh Anders Hj

Publicerat

Tackar! Både för välkomnandet och erbjudandet!

Synd att du inte kunde vara med på skjutningen i Gråbo innan sommaren, det var mycket trevligt. Men det blir kanske fler tillfällen.

Vi hörs!

/balo

Publicerat

Nämen se där... välkommen balo  ;D

Största begränsningen som jag ser just nu och allt mer upplever är att hela tiden vara beroende av någon annan att komma med eftersökshund den dagen något går fel..