Publicerat Augusti 26, 200620 yr Det här med att vara medlem i jägarkåren har ju tillfört helt nya möjligheter på många sätt. Inte minst med shopping! Eller som vi här hemma säger, man kit:ar sig ;D I går fick jag av maken en jättefin rygg/höftväska med avbärarbälte, som man i ett nafs fäller ut sittlapp på och lika snabbt förvandlar till en fågelsäck. Huur fin och praktisk som helst! Den hade jag spanat in, så det var en fin överraskning! Kläder finns det mycket fina, och där skulle jag kunna göra av med en förmögenhet eller två.. och ganska lätt också. Sen en annan grej, min skjutväst och mina skytteglasögon är ju Beretta.. DET kan jag ju inte behålla när jag köper BENELLI. Så då blir det till att hitta tilllämplig kit:ning för Benellin... Behöver verkligen ett par kängor, inte så högskaftade. Har ni nåt bra råd när det gäller kängor?? Haft MEINDL och de är jag grymt besviken på, så fler såna blir det inte... De släppte i sulan efter ett år ungefär. Dåligt! Hur är ni? Handlar ni också mycket kläder och tillbehör? Eller är det ett "sjukdomstillstånd" som går över med tiden??? Finns det bra kataloger att beställa över jakt och skyttetillbehör??? Och i så fall varifrån?? /Cecilia
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Ähum handlar mest på överskott. Vet inte varför men jag behöver inte så mycket prylar kanske och det jag behöver finns ofta på överskottbolag landet runt.
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Aaaamen snälla!!! ;D Varför funkar inte Berettavästen och glasögonen när du har en Benelli? Ska du på utställning eller jakt? Jag köper praktiska kläder och utrustning som är funkis till det jag använder dom till. Jag har tex Loop vadare när jag jagar änder och till det en midjekort Loop vadarjacka om det regnar(det är utrustning avsedda för fiske om du inte visste), det var nog inte tänkt att det var till det den skulle användas? Men den funkar fint och jag är lös och ledig i armarna. Många av mina kompisar har haft åsikter om klädvalet men dom är alltid blötare än jag efter jakten Jag har Arméns M90 byxor när jag ska gå mycket på fjället, dom står inte mot väta bäst men man blir inte blöt av att svettas i dem samt att dom är gjorda för att gå i med "sydda knän", det stramar inte över låren då man går uppåt. Dom är ganska billiga och rivstarka samt att dom torkar snabbt. Jag har ett sk. jaktställ också men det använder jag bara när jag står relativt still, byxorna är jobbiga att gå i och andas dåligt eller inte alls >. Iof. är yttertyget tyst men å andra sidan inte speciellt rivstarkt. Vad det är för märken på prylarna och hur dom "passar ihop" med varandra kommer långt efter funktion och passform i min prioriteringslista. Köp det som passar dig och din jakt och sprätta bort märkena på dem om du störs av sånt!
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Klart att det funkar med Berettagrejer om man skjuter Benelli. Men det är roligt att handla, så det var en bra ursäkt liksom Hela inlägget skrev jag med glimten i ögat och på intet sätt som nåt slags snobberi - om det uppfattades så... /c Aaaamen snälla!!! ;DVarför funkar inte Berettavästen och glasögonen när du har en Benelli? Ska du på utställning eller jakt? Jag köper praktiska kläder och utrustning som är funkis till det jag använder dom till. Jag har tex Loop vadare när jag jagar änder och till det en midjekort Loop vadarjacka om det regnar(det är utrustning avsedda för fiske om du inte visste), det var nog inte tänkt att det var till det den skulle användas? Men den funkar fint och jag är lös och ledig i armarna. Många av mina kompisar har haft åsikter om klädvalet men dom är alltid blötare än jag efter jakten Jag har Arméns M90 byxor när jag ska gå mycket på fjället, dom står inte mot väta bäst men man blir inte blöt av att svettas i dem samt att dom är gjorda för att gå i med "sydda knän", det stramar inte över låren då man går uppåt. Dom är ganska billiga och rivstarka samt att dom torkar snabbt. Jag har ett sk. jaktställ också men det använder jag bara när jag står relativt still, byxorna är jobbiga att gå i och andas dåligt eller inte alls >. Iof. är yttertyget tyst men å andra sidan inte speciellt rivstarkt. Vad det är för märken på prylarna och hur dom "passar ihop" med varandra kommer långt efter funktion och passform i min prioriteringslista. Köp det som passar dig och din jakt och sprätta bort märkena på dem om du störs av sånt!
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Klart man måste handla : som ursäkt brukar jag byta jaktmetod med jämna mellanrum och då funkar inte de gamla grejerna, fast jag brukar uppdatera småsaker lite då och då, oftast så är jag inte nöjd med något eller det har inte varit som förväntan, hatar saker som inte fungerar, sitter löst, låter illa eller är klumpiga.
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Jaa en frände ;D Kniv har jag haft egen länge, eftersom jag även innan jag tog egen examen alltid hjälpt till med att flå och även stycka. Min första kniv jag köpte själv var en VM1, och den är perfekt för mig med kort blad, och snyggt fodral (jo jag veeet att det heter slida men det ser så knasigt ut att skriva det) . Den "lånade" mannen efter nåt år och använde i tjänsten... i gengäld fick jag en Brusletto Trollkniv. Som jag inte ens hann använda innan han behövde låna den också och hade den hela nästa säsong i tjänsten.. så i veckan köpte jag en Rappalakniv. Men den är inte lika fin..och har inte lika fint blad, så jag tog tillbaka min VM1:a och dessutom en fällkniv, som var Mickes ;D ;D NÅN ordning får det väl ändå vara va?! Visst är det bra med bra grejer! Och kul är det att handla också Trevlig lördag! Cecilia Klart man måste handla : som ursäkt brukar jag byta jaktmetod med jämna mellanrum och då funkar inte de gamla grejerna, fast jag brukar uppdatera småsaker lite då och då, oftast så är jag inte nöjd med något eller det har inte varit som förväntan, hatar saker som inte fungerar, sitter löst, låter illa eller är klumpiga.
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Aaaamen snälla!!! ;DVarför funkar inte Berettavästen och glasögonen när du har en Benelli? Ska du på utställning eller jakt? Jag köper praktiska kläder och utrustning som är funkis till det jag använder dom till. Jag har Arméns M90 byxor när jag ska gå mycket på fjället, dom står inte mot väta bäst men man blir inte blöt av att svettas i dem samt att dom är gjorda för att gå i med "sydda knän", det stramar inte över låren då man går uppåt. Dom är ganska billiga och rivstarka samt att dom torkar snabbt. Vad det är för märken på prylarna och hur dom "passar ihop" med varandra kommer långt efter funktion och passform i min prioriteringslista. Köp det som passar dig och din jakt och sprätta bort märkena på dem om du störs av sånt! Njaaaa nu ska vi bena upp det här Om man tar sitt sportskytte seriöst och har som målsättning att komma någonstans så måste man visst tänka på hur och vad man klär sig i. Det finns en viss "dresscode" på tävlingar (lerduvor),kommer du i linne och avklippta camobyxor så KAN du bli ombedd att gå och byta till åtminstone en snygg t-shirt och ett par snygga shorts.(Jag har sett det hända ett par gånger ) Varför? jo av den enkla anledningen att när glesbygdsnytt eller citypress kommer för att göra ett reportage så vill vi inta att skyttar och jägare ska framstå som halvillegala rambotyper med för stor snus under läppen. Skytte ska vara lika socialt accepterat som golf ellr vad man nu tycker om. Den andra anledning är att om man vill komma någonstans så är man beroende av sponsring,och tro mig de ansvariga för sponsring på Browning eller Beretta eller Benelli har full koll på hur folk uppför sig,klär sig och vilka resultat man presterar,man lär inte få någon sponsring om man med en dåres envishet ska skjuta i M59 kläder med lantmännenkeps på huvudet . Vad det gäller jaktkläder så har vi som jagar i närheten av större städer ögonen på oss i en helt annan utsträckning än vad jägaren på fjället har, kommer vi i kronans kläder så är folk övertygade om att militären har övning och inte nog med det...Beväringarna skjuter ihjäl en massa försvarslösa djur dessutom...ring Expressen för bövelen. Kommer vi däremot i snygga civila jaktkläder och uppför oss trevligt och belevat så har de allra flesta (faktiskt) en stor acceptans för vår verksamhet. Sist men inte minst....visst fasen får man vad man betalar för,vem vill ha en no-name kinesisk ryggväska på ÖB för 89.- som sitter likt en cancersvulst i ryggslutet utan några som helst finesser,när man kan få en Chevalier Ryggväska med fler funktioner inbyggda än vad jag kan räkna till ;D Dessutom med en passform och användarvänlighet trevligare än en måttanpassad hagelbössa???? Märkesgrejor är bra! och dessutom är det jävligt kul med prylar ;D /Micke
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Njaaaa nu ska vi bena upp det här Om man tar sitt sportskytte seriöst och har som målsättning att komma någonstans så måste man visst tänka på hur och vad man klär sig i. Det finns en viss "dresscode" på tävlingar (lerduvor),kommer du i linne och avklippta camobyxor så KAN du bli ombedd att gå och byta till åtminstone en snygg t-shirt och ett par snygga shorts.(Jag har sett det hända ett par gånger ) Varför? jo av den enkla anledningen att när glesbygdsnytt eller citypress kommer för att göra ett reportage så vill vi inta att skyttar och jägare ska framstå som halvillegala rambotyper med för stor snus under läppen. Skytte ska vara lika socialt accepterat som golf ellr vad man nu tycker om. Den andra anledning är att om man vill komma någonstans så är man beroende av sponsring,och tro mig de ansvariga för sponsring på Browning eller Beretta eller Benelli har full koll på hur folk uppför sig,klär sig och vilka resultat man presterar,man lär inte få någon sponsring om man med en dåres envishet ska skjuta i M59 kläder med lantmännenkeps på huvudet . Vad det gäller jaktkläder så har vi som jagar i närheten av större städer ögonen på oss i en helt annan utsträckning än vad jägaren på fjället har, kommer vi i kronans kläder så är folk övertygade om att militären har övning och inte nog med det...Beväringarna skjuter ihjäl en massa försvarslösa djur dessutom...ring Expressen för bövelen. Kommer vi däremot i snygga civila jaktkläder och uppför oss trevligt och belevat så har de allra flesta (faktiskt) en stor acceptans för vår verksamhet. Sist men inte minst....visst fasen får man vad man betalar för,vem vill ha en no-name kinesisk ryggväska på ÖB för 89.- som sitter likt en cancersvulst i ryggslutet utan några som helst finesser,när man kan få en Chevalier Ryggväska med fler funktioner inbyggda än vad jag kan räkna till ;D Dessutom med en passform och användarvänlighet trevligare än en måttanpassad hagelbössa???? Märkesgrejor är bra! och dessutom är det jävligt kul med prylar ;D /Micke Håller med. Var (är fortfarande lite) en som köpte mkt billiga kläder/utrustning i no-name märken, men märkte att det inte var särskilt slit starkt jämfört med märkes grejor. Visst finns det bra billiga grejor, men jag försöker nu istället köpa lite dyrare/ rejälare grejor när jag köper nytt. Det är så tråkigt att behöva köpa nytt å nytt hela tiden (Beror förstås på hur de används och hur ofta). Då köper jag hellre grejor som håller ett tag. /Sebastian
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Nä men ge dej Micke.. är det sant? Har folk blivit ombedda att byta kläder typ?? Det är i så fall en grym besvikelse för mej, jag trodde i min enfald att "vår" värld var befriad från sånt.. Nu må det vara någon skillnad mellan lerduveproffsen och jägare och det förstnämnda har jag rätt liten erfarenhet av men herregud så vansinnigt fjolligt! Låter nästan som någon tävlingsledare som totalat tappat fotfäset och verklighetsförankringen... Herre min skapare va förbannad jag skulle bli på en sån grej.. Kul inställning, är det märkligt att folk ogärna åker till skjutbanorna??? Jävla nötter!!! Det är ju just lantmannakepsen som borde åka till skjutbanan och ta plattan bredvid den hårdsponsrade skytten. Sponsring förresten, det kan ibland gå till överdrift förövrigt.. Sett några exempel på lerduveproffs som sett för anskrämliga ut, blir löjligt tillslut när varje liten detalj har något märke typ Beretta eller vad det kan vara.. Nog om det. PRYLAR ÄR KUL!!!! Det är ett oomkullrunkeligt faktum för att vara lite Guillousk.. Just därför så är det trist att man inte kunde åka till Bosjökloster iår heller, där brukar man kunna skaffa sig en massa onyttigheter och det till ett bra pris med ;D Mvh!
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Njaaaa nu ska vi bena upp det här OK det var du som började ;) Om man tar sitt sportskytte seriöst och har som målsättning att komma någonstans så måste man visst tänka på hur och vad man klär sig i. Vem har pratat om sportskytte? Frågan gällde ju Wifies "inträde i jägarkåren". Det finns en viss "dresscode" på tävlingar (lerduvor),kommer du i linne och avklippta camobyxor så KAN du bli ombedd att gå och byta till åtminstone en snygg t-shirt och ett par snygga shorts.(Jag har sett det hända ett par gånger ) Om det nu skulle vara så att om någon kom på en tävling med en Berettaväst, Berettaglasögon och en Benelli så tror jag väl knappast att den personen blir ombedd att byta västen och glasögonen? Har man ambitionen att börja tävlingsskjuta och försöka bli sponsrad så finns det givet vis en vits i att hålla sig till ett märke, men hur många lägger sitt skytte på den nivån? Vad det gäller jaktkläder så har vi som jagar i närheten av större städer ögonen på oss i en helt annan utsträckning än vad jägaren på fjället har, kommer vi i kronans kläder så är folk övertygade om att militären har övning Nu är det ju inte så att jag växt upp under en stubbe och aldrig varit utanför rotsystemet... Jag har inte förordat någon hel uniform utan beskrev M90-byxorna som mycket bra att gå i. Kombinera det med en bra civil jacka och ingen lyfter på ögonbrynen, den kombinationen funkar både på Lidingö och på fjället. Kommer vi däremot i snygga civila jaktkläder och uppför oss trevligt och belevat så har de allra flesta (faktiskt) en stor acceptans för vår verksamhet. Där handlar det nog mer om hur man uppför sig än om kläderna och det hoppas jag att alla jägare tänker på, det är inte bara i "Storstan" som jägarna har ögonen på sig. Jag har inte förordat att man ska se ut och bete sig som en slusk utan att man ska ha kläder som är funktionella och sitter bra, det är inte bara Chevalier som gör sådana! Sist men inte minst....visst fasen får man vad man betalar för,vem vill ha en no-name kinesisk ryggväska på ÖB för 89.- som sitter likt en cancersvulst i ryggslutet utan några som helst finesser,när man kan få en Chevalier Ryggväska med fler funktioner inbyggda än vad jag kan räkna till Vem har förordat billigt skräp? Visst får man vad man betalar för och kvalité kostar. Åter igen, bra och funktionella prylar som passar dig och den jakt du bedriver (i det inbegriper jag kvalité och passform). Man måste inte handla dyra jaktställ för att kunna gå ut i skogen och jaga, det finns massor med bra fritidskläder som går utmärkt att jaga i trots att det inte står Chevalier eller Sweadteam på dom. Jag sticker inte under stol med att jag tycker om prylar och jag har massor av dom, både kläder och tekniska prylar. Det ÄR kul att handla men det är inte nödvändigt att ha det allra "hippaste" jaktstället för att kunna gå ut i skogen och jaga, jakten är nog dyr som den är ändå. :-* :-*
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Prylar är som sagt skitkul ;D....har än aldrig lyckats med bedriften att gå in på en jakt affär utan att köpa nånting...nån liten pryl följer alltid med hem ;D Den med mest pengar på kontot när den dör har förlorat!...så är det bara!... ett litet tips...kolla på www.vildmarks.se....dom har fina grejjer (inte kikarsiktena dock!) för bra pris....ju billigare desto fler prylar kan man köpa ;D ;D /Fredde
Publicerat Augusti 26, 200620 yr Ett annat tips.. fan jag skulle ju sova.. är Itab! Visst, möjligen noname men förbannat bra grejer till ruskigt bra pris!!!! Mvh!
Publicerat Augusti 27, 200620 yr Nä men ge dej Micke.. är det sant? Har folk blivit ombedda att byta kläder typ?? Det är i så fall en grym besvikelse för mej, jag trodde i min enfald att "vår" värld var befriad från sånt.. Nu må det vara någon skillnad mellan lerduveproffsen och jägare och det förstnämnda har jag rätt liten erfarenhet av men herregud så vansinnigt fjolligt! Låter nästan som någon tävlingsledare som totalat tappat fotfäset och verklighetsförankringen... Herre min skapare va förbannad jag skulle bli på en sån grej.. Kul inställning, är det märkligt att folk ogärna åker till skjutbanorna??? Jävla nötter!!! Det är ju just lantmannakepsen som borde åka till skjutbanan och ta plattan bredvid den hårdsponsrade skytten. Sponsring förresten, det kan ibland gå till överdrift förövrigt.. Sett några exempel på lerduveproffs som sett för anskrämliga ut, blir löjligt tillslut när varje liten detalj har något märke typ Beretta eller vad det kan vara.. Nog om det. PRYLAR ÄR KUL!!!! Det är ett oomkullrunkeligt faktum för att vara lite Guillousk.. Just därför så är det trist att man inte kunde åka till Bosjökloster iår heller, där brukar man kunna skaffa sig en massa onyttigheter och det till ett bra pris med ;D Mvh! Hmmmm undrar om ett visst intag av gudarnas nektar* Miller *gjorde att vi (eller jag) är lite otydlig : Med att ta sitt sportskytte seriöst så menar jag att man har tävlingsverksamhet på schemat. De gånger då klädbyte anbefalldes skedde på två st SM,för oss övriga som tränar för jakten på den lokala skjutbanan är det givetvis ingen sådan regel. Är man duktig skytt så underlättar det i allt om man klär sig snyggt och rent,skjuter man browning och använder Brownings skyttekläder/accesoarer så får generalagenten lättare upp ögonen för just dig.Vilket i slutändan kan leda till trevliga sponsoravtal. Som sponsrad skytt så är man varumärkets namn utåt och givetvis vill inget varumärke förknippas med en slashas Det finns väl inget egenvärde i att vi skyttar och jägare klär oss så dåligt eller ofrächt som möjligt?? På större tävlingar så finns det oftast lokalpress närvarande och om bilden folk får av vår sport är oseriös så är de flesta oinitierade väldigt snara att döma! Jag kan ta mig själv som exempel jag har alltid klätt mig snyggt och gärna i märkeskläder vid tävling,det medförde förutom att jag sköt ganska bra inte hadde några problem att få full sponsring från flera håll. Och full sponsring är man beroende av,speciellt som låginkomsttagare om man vill skjuta sig in i landslaget. Nåja nog om det,kan hålla med dig om att det även kan gå till överdrift där vissa skyttar ser ut som julgranar och man stilla undrar om det inte blir jobbigt att bära runt alla dessa extra kilon under en tävlingsdag(dessa faller oftast in under kategorin" att vilja men inte kunna" ) ;D :-* påre ;D /Micke
Publicerat Augusti 27, 200620 yr OK det var du som började ;) Nä för innan jag började så var det du som började så det så :-* :-* på dej med din gammla lappsparv ;D /Micke
Publicerat Augusti 27, 200620 yr Som sponsrad skytt så är man varumärkets namn utåt och givetvis vill inget varumärke förknippas med en slashas Det finns väl inget egenvärde i att vi skyttar och jägare klär oss så dåligt eller ofrächt som möjligt?? Jag hittar inget inlägg i den här debatten som uppmanar till sådant, det är i så fall din tolkning ??? Behöver verkligen ett par kängor, inte så högskaftade. Har ni nåt bra råd när det gäller kängor?? Haft MEINDL och de är jag grymt besviken på, så fler såna blir det inte... De släppte i sulan efter ett år ungefär. Dåligt! Angående kängor Wifie så kan jag säga att om du har Meindlkängor som släppt sulan efter ett år så skulle jag gå tillbaka till butiken med dom, det brukar inte vara problem med reklamationer hos Meindl. Jag lämnade tillbaka ett par själv där membranet gick sönder efter ett år och det var inga problem att få dom bytta. Jag har två par Meindl som nu är ca 5 år gamla ett par med höga skaft och ett par med låga, har vandrat mååånga mil med dom utan problem. Det som brukar hända efter några år är att membranet havererar men om man då smörjer dem som vanliga läderkängor så håller det fukten ute från fötterna. Enda nackdelen som jag kan se med Meindl är att dom är lite för tunga men å andra sidan är dom fantastiskt fina att gå i, speciellt i kuperad terräng om man har svaga vrister.
Publicerat Augusti 27, 200620 yr Jag hittar inget inlägg i den här debatten som uppmanar till sådant, det är i så fall din tolkning ??? Visst är det min tolkning.....oftast när man diskuterat på nätet så handlar det just om tolkningar,för övrigt så svarade jag på Hipshots inlägg,du kanske skulle läsa det en gång till... /Micke
Publicerat Augusti 27, 200620 yr Låter klokt, gör dig av med alla Beretta grejor funkar varken med andra Berettaprylar eller med nåt annat ;D ;D Kan varmt rekomendera Garmontkängor..
Publicerat Augusti 27, 200620 yr Hej & Välkommen Wifie På ursprungsfrågan kan jag varmt rekomendera Lundhags. Cellgummi i nederdelen och vadhög läderöverdel som är riktigt vattentät ocm man sköter om dem ordentligt. Mina har jag haft seda 88 och de hänger fortfarande med efter att bara bytt snören någon gång. ;D Varma på vintern och smidiga att gå i på hösten och våren. Sommartid kan det bli stövlar eller gympaskor beroende på vart man ska. /H
Publicerat Augusti 28, 200620 yr Här delar vi inte samma goda erfarenhet av MEINDL... Jag har ett par Island Pro, som ju släppte i sulan efter nåt år.. Jag gick då tillbaka till affären som rådde mig att höra av mig till generalagenten i östersund. (varför nu jag ska göra det som är deras kund...) Sagt och gjort - ringde till generalagenten i östersund som sa att jag skulle prova att limma med kontaktlim. Om inte det funkade så kunde de skicka kängorna till tyskland (eller är det österrike?) och sätta på nya sulor för priset 700,-... Kände inte alls att jag hade lust att lägga ner 700 kronor till i de kängorna. Grymt besviken faktiskt. De kostar ju ändå närmare 2500 (tror jag) och då förväntar jag mig en känga utöver det vanliga så att säga. Ska kolla på ett par lundhags i dag, och se om de passar mina fötter /Cecilia Angående kängor Wifie så kan jag säga att om du har Meindlkängor som släppt sulan efter ett år så skulle jag gå tillbaka till butiken med dom, det brukar inte vara problem med reklamationer hos Meindl. Jag lämnade tillbaka ett par själv där membranet gick sönder efter ett år och det var inga problem att få dom bytta.Jag har två par Meindl som nu är ca 5 år gamla ett par med höga skaft och ett par med låga, har vandrat mååånga mil med dom utan problem. Det som brukar hända efter några år är att membranet havererar men om man då smörjer dem som vanliga läderkängor så håller det fukten ute från fötterna. Enda nackdelen som jag kan se med Meindl är att dom är lite för tunga men å andra sidan är dom fantastiskt fina att gå i, speciellt i kuperad terräng om man har svaga vrister.
Publicerat Augusti 28, 200620 yr Tack för välkommnandet Lundhags känner jag för! Ska faktiskt åka nu om en stund och se om det kan vara nåt för mina fötter. Har lånat min systers vid ett par tillfällen och de var underbara! Maken som är 40 år köpte sina Lundhags Alaska när han var 16-17 år, och de håller lika gott än! Fantastiskt välplacerade pengar ;D Vilken modell har du? /Cecilia Hej & Välkommen WifiePå ursprungsfrågan kan jag varmt rekomendera Lundhags. Cellgummi i nederdelen och vadhög läderöverdel som är riktigt vattentät ocm man sköter om dem ordentligt. Mina har jag haft seda 88 och de hänger fortfarande med efter att bara bytt snören någon gång. ;D Varma på vintern och smidiga att gå i på hösten och våren. Sommartid kan det bli stövlar eller gympaskor beroende på vart man ska. /H
Publicerat Augusti 28, 200620 yr Håller med om att Lundhags är bra, hade ett par Alaska i säkert 12 år innan de blev totalt sönderslitna, har även ett para Alaska nu, men inbillar mig att den gamla modellen var "rymligare" för tårna. Jörnkängorna är också mycket bra och köper du ett par med näbb så kan du ju även ha gammeldags skidbindning med ögla
Publicerat Augusti 28, 200620 yr Hej Det är nog alaska jag har. Höga läderskaft. kolllde deras hemsida och de motsvarar nog scout eller Ranger High. Lycka till och hoppas de passar. /H
Publicerat Augusti 30, 200619 yr Är inne på mitt tredje par Meindl. De första (Army Pro) slet jag ut efter många fjällturer. Blir lite tårögd när jag ser hur de ser ut idag. Funderar på att rama in dom eller nåt. Mitt andra par (Super Pirsch) slet jag ut på hundpromenader runt Stockholms gator, Stora Skuggan och Djurgården när jag bodde där. Nu har jag ett par Engadin (utan gårtecks) som jag köpte på www.globetrotter.de förra året. Nu står de här och torkar efter ripjakten. :-* :-* Min bror hade ett par Meindl Island som några öglor lossnade på efter fem år. Så ska det inte vara, sa genagenten, och skickade ett par nya ;D ;D På tal om jaktkläder så dreglar jag just nu på denna http://www.klattermusen.se/km_produkter/enride.asp som jag tror är den optimala skaljackan för jakt. Den hittar man inte direkt i en Jaktiabutik...... Måste bara övertala mig själv att hosta upp 3,3 lax, när jag köpte två ITAB Jokk för 600 kr (kunde inte välja färg :-)
Publicerat Augusti 30, 200619 yr På tal om jaktkläder så dreglar jag just nu på denna http://www.klattermusen.se/km_produkter/enride.asp som jag tror är den optimala skaljackan för jakt. Den hittar man inte direkt i en Jaktiabutik......Måste bara övertala mig själv att hosta upp 3,3 lax, när jag köpte två ITAB Jokk för 600 kr (kunde inte välja färg :-) Har du testat det "nya" materialet softshell? Finns i lite olika varianter på marknaden. Vissa är regntäta och andra är bara nästan täta. Dessa är klockrena jaktplagg, Helt tysta när man rör sig och när man går mot grenar osv. Dessutom "andas" de mycket bättre än GTX och andra liknande membranmaterial. Klättermusen NJAL är en annan jacka som är bra, det är tätvävd bomull som är vaxad eller liknande i den. Läcker som ett såll men är väldigt skön att använda. Är det samma material i Enride?
Publicerat Augusti 30, 200619 yr Det bidde inga Lundhags - det bidde ett par Garmont. Hade sån där tur som jag aldrig brukar ha (när det gäller reapriser i alla fall)! Kanonskön känga i GoreTex också, för nästan inga pengar alls.. Hade kostat 1899,- och nu 499,-,. Otroligt va?! Ska ha ett par Lundhags också men det får vänta lite. Vill helst ha de som är bruna i skinnet, och svart fot, de "klassiska". Eftersom jag hade köpt så bra och billiga skor kunde jag ta svängen förbi Länna och köpa Cammo-hatten med nät som jag ville ha ;D ;D ;D Snacka om vinst va?! ???