Publicerat Augusti 28, 200620 yr Går och funderar lite på vad som är en effektiv eftersöksbössa om något går på tok. Det skrevs en artikel i Svensk Jakt för ett tag sedan, jag skulle vilja ha lite förslag o tips.
Publicerat September 5, 200620 yr Jag själv använder en Blaser R93 offroad i cal 30-06 standarlängd på pipan, har byttat orginal kornet mot ett oranget från recknagel, har även en meopta 1-4*22 och en Tacm III eftersökslampa att fästa på pipan använder nu mer Naturalis till eftersök och detta tycker jag funkar bra...
Publicerat September 5, 200620 yr Ett lite billigare alternativ är att köpa en gammal Husqvarna i 9,3 eller 8x57, kapa pipan och utrusta den med en jaktdiopter. Funkade jättebra för mig...
Publicerat September 6, 200619 yr min bygel i 444 marlin med 350grs blykula effekten kan läsas med mitt jätte flin på läpparna mvh samme
Publicerat September 6, 200619 yr Går och funderar lite på vad som är en effektiv eftersöksbössa om något går på tok. Det skrevs en artikel i Svensk Jakt för ett tag sedan, jag skulle vilja ha lite förslag o tips. Gör du mycket eftersök? På vilka viltslag?
Publicerat September 8, 200619 yr Nej, mycket eftersök har det inte blivit (ta i trä) men jag ska införskaffa en hund pga av att det har blivit mer jakt nu. Jag har en HVA 8x57 js med kortad pipa samt QR fäste för korta håll, tror det ska funka ganska bra. Jag går lite i halvautomattankar om det blir till att gå på vildsvin i framtiden.
Publicerat September 9, 200619 yr Nej, mycket eftersök har det inte blivit (ta i trä) men jag ska införskaffa en hund pga av att det har blivit mer jakt nu. Jag har en HVA 8x57 js med kortad pipa samt QR fäste för korta håll, tror det ska funka ganska bra. Jag går lite i halvautomattankar om det blir till att gå på vildsvin i framtiden. 8*57an funkar säkert hur bra som helst och vad gäller halvautomat och eftersök så hade jag aldrig rekomenderat detta, har varit med om ett par stycken hundförare där bössorna inte laddat om pga av is i bössan mm mm en bra repeter ger inte upp i första taget... mvh Linus
Publicerat September 9, 200619 yr Ja det låter inget vidare om halvautomaterna strular, då passar jag nog på den idén.
Publicerat September 9, 200619 yr Nej, mycket eftersök har det inte blivit (ta i trä) men jag ska införskaffa en hund pga av att det har blivit mer jakt nu. Jag har en HVA 8x57 js med kortad pipa samt QR fäste för korta håll, Enligt mitt tycke så har du svaret i ditt eget vapenskåp, perfekt eftersöksbössa och se vad mycket pengar du sparar in...Sen hur många eftersök blir det på ett år??? Är det värt priset att köpa en speciell bössa för ändamålet, men svaret vet nog bara du...habegäret brukar bli dyrt. Lycka till.
Publicerat September 11, 200619 yr Visst blir 8x57:an bra. Men börjar du inte i fel ände? Det som är viktigt för eftersök är ju en bra hund. När man har det kan det nog vara dags att fundera på anpassade eftersöksvapen.
Publicerat September 12, 200619 yr Jag har gjort eftersök på älgkalv med min Beretta halvautomat kaliber 12 laddad med slugs. Dock behövde jag inte fyra av så jag vet inte hur effekten skulle varit. Anledningen till att jag inte tog studsaren var att terrängen i fråga låg nära bebyggelse och jag var osäker hur väl kulfånget skulle fungera då ett skott i låg vinkel mycket väl skulle kunna generera en rikoschett. En slug har ju som bekant kortare räckvidd än en kula, därav valet. Jag gissar dock att en slug skulle göra jobbet mycket bra på avstånd upp till 40-45 meter.
Publicerat September 13, 200619 yr En slug gör jobbet utan problem, har man bara hittat rätt fabrikat som går går bra i sin bössa så är det inga problem att fälla allt svenskt vilt med slugs, dock är det och förblir en korthålls lösning ut emot nämnda 40-45m.
Publicerat September 28, 200619 yr Jag använder ofta min kombi (12/7x57R) till eftersök. Är det på rådjur laddar jag med US1-3 i hagelpipan. Handlar det om större djur (hjort, gris o älg) så blir det buckshot eller slug i hagelpipan. I kulpipan hamnar det en Lapua Mega med mycket MRP bakom. Förr körde jag ofta med studsare till större vilt men har mer och mer övergått till kombin. Tycker den funkar mycket bra till eftersök. På bössan sitter en 1-4x24, vid nattliga eftersök åker min lilla surefire på. Konstigt att inte fler använder sina kombi bössor till eftersök.
Publicerat September 28, 200619 yr Tja, ett kombivapen måste ju vara ganska så perfekt som eftersöksvapen, när man tänker efter. Två snabba skott, om det behövs. Öppna riktmedel. Smidig. Hmmm, varför har jag inte tänkt på det förut. :-
Publicerat September 28, 200619 yr Bara en fundering jag har,förr i tiden då prof hunters i Afrika valde bössor ville dom gärna ha vapen dom kunde lita på ifall det sket sej. Anledningarna kunde vara flera,dels kunde man inte på den tiden servera tillräckliga borrar i cylindermekanism,dels ville man inte ha eldavbrott,tror det var därför man ville ha dubbelstudstare!!! Ni som förordnar automater eller pumpar,vad tror ni dom skulle säja??
Publicerat September 28, 200619 yr Tja, ett kombivapen måste ju vara ganska så perfekt som eftersöksvapen, när man tänker efter.Två snabba skott, om det behövs. Öppna riktmedel. Smidig. Hmmm, varför har jag inte tänkt på det förut. :- Ja visst är det så!!! ;D Öppna riktmedel eller lågförstorande kikare. Rödpunkt är ganska värdelöst när det börjar skymma lite, såvida den inte är en trijon som tydligen ska funka ganska bra ihop med en eftersökslampa monterad på bössan.
Publicerat September 29, 200619 yr Jag använder alltid min kombi 12/7x57R vid eftersök. Laddar med S&B slug i hagelpipan. Kör med öppna riktmedel och hittills har jag bara använt pannlampa som belysning. Men ska nog skaffa en lampa att montera på bössan. Fördelar med den är att den är kort, oöm och pekvänlig.
Publicerat September 29, 200619 yr Jag använder också S&B slug. De skjuter bra i både halelautomaten och kombin.
Publicerat September 29, 200619 yr Jag har en remington pump med ovanligt kort pipa.. på pipan sitter ett ringfäste där man kan få i en surfire lampa.. fästet har även två weaver klackar på var sida om lampan..bra om man kan få dit en laserpek eller annat skoj.. skjuter med slug eller 9 pellets hagel... bössan kommer från försvaret o va tänkt som medicin vid genomsökning av grundstötta ubåtar..
Publicerat September 29, 200619 yr bössan kommer från försvaret o va tänkt som medicin vid genomsökning av grundstötta ubåtar..Bild?
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Det ska inte vara så mycket hightech på prylarna då strular det en 98 mekanism gör jobbet alltid det räcker, har en ny 9,3 på ingående Hva 146:a 9,3x57 ska kapas och gottas med så pengarna tar slut innan jul, skrotade den jag hade för att ge plats i garderoben. den här kan ju vara värd att slänga ut några dollar på.
Publicerat November 26, 200619 yr Hagelpumpen är såld för att ge plats åt nya projekt...den hade lite för snävt användningsområde.
Publicerat December 17, 200619 yr Håller med om att en kombi kan var bra bössa till eftersök. Jag håller på att tränar en Wachtel till eftersök. När jag har gått eftersök har jag gått med kombin 12/7.57 Det är en bössa jag trivs och kommer överens med och det tror jag är det viktigaste. Jag har beställt ett MAK snabbfäster och en Swarovski 1,25-4x24 belyst som skall sitta på. Tidigare en Waver 1-3 x 20 ej snabbfäste. Tanken är att kunna ta av kikaren om det äär trångt och knöligt.
Publicerat December 18, 200619 yr Smak och bak Min uppfattning är att har du bara en smäll att dela ut i kolsvarta mörkret skall det var nåt rejält i från ett så oömt vapen som möjligt. Dubbestudsare i all ära, slugbössa hmm. ??? Förvånad över att inte fler gör efersök med halvautomatisk studsare i grov kaliber typ 9,3x62 eller 338WM. Min Brownining laddar 3+1 som kan lossas med dödande precsition på lika många sekunder oavsett om måltavlan står 3 eller 80 meter från mynningen. På den har jag variopointen 1,1-4 där rödpunkten kan ställas steglöst från glödande till starkt lysande. (största fördelen på Zeiss gentemot fx Meopta som blir för bländande i mörker även på läge 1) således bländar den aldrig och behöver heller aldrig tas av om du har linsskydd på den. Har aldrig haft omladdningsproblem med min Browning, den känns med väloljad mekanism idiotsäker. Browning har gjort denna mekanism i 25 år, nåt skall dom väl lärt sig. ;D Tyvärr anses halvautmater idag som osexigt av många men av mig det optimala jaktvapnet såväl som eftersöksvapnet för jakt med fart. I 9,3 är pipan kort men ger för det ingen stor mynningsflamma vilket är viktigt. På pipan sitter vid behov en Tacm, men en bra pannlampa allt en kollega med en rejäl ficklampa är bättre. Går aldrig själv på eftersök efter svin. Dock är Musköt rätt på, eftersöket avgörs av hunden inte primärt bössvalet. MVH
Publicerat December 18, 200619 yr Smak och bak Förvånad över att inte fler gör efersök med halvautomatisk studsare i grov kaliber typ 9,3x62 eller 338WM. Min Brownining laddar 3+1 som kan lossas med dödande precsition på lika många sekunder oavsett om måltavlan står 3 eller 80 meter från mynningen. På den har jag variopointen 1,1-4 där rödpunkten kan ställas steglöst från glödande till starkt lysande. (största fördelen på Zeiss gentemot fx Meopta som blir för bländande i mörker även på läge 1) således bländar den aldrig och behöver heller aldrig tas av om du har linsskydd på den... MVH Jag har en BAR .338WM o visst har den hängt med på ett antal eftersök men måste ändå säga att kombin är favoriten då det handlar om eftersök. Om inte annat för säkerheten, snabb och tyst att ladda och plundra samt då det handlar om mindre djur, rådjur och hjort så är det bra att ha hagel eller buck o till större pluggas en slugg i. Kaliber 7x57R är tillräckligt kraftig med rätt kula och laddning. Kan hålla med dig om att omladdningen på dagens automater sällan strular. Har i alla fall inte haft några problem med något sådant på min påk.