Publicerat September 9, 201312 yr Har en fundering på vad ni använder för ammo till änder? 1 alternativ med bly och ett med stål, I en av såterna tar jag bakpass och skjuter redan påskjutna vilket gör att de kommer på hög höjd. Här behövs kanske lite kraftiga doningar?
Publicerat September 9, 201312 yr Skjuter inte så våldsamt mycket änder men desto mer gäss. Skjutit en hel del med Gamebore Tungsten Matrix vilken jag tycker fungerar bättre än bly,visst är den dyr men jösses vad den levererar långt ut! /Mike
Publicerat September 9, 201312 yr Jag har kört Lyalvale stål 4or 36grams 76mm fungerar bättre en gyttorps Wettland 32 men kan inte jämföras med bly. När man får använda bly så brukar jag köra Rottweiler 6or dom biter bra. /Larsa
Publicerat September 9, 201312 yr Som många andra här skriver. Blysexor 28-32 gr med bra fart, stålfyror också med bra fart. Just nu skjuter jag med Rio och Mirage T2 (båda 6:or) och det fungerar bra, även på längre håll.
Publicerat September 9, 201312 yr Har kört Sellier&Bellot Corona US6, resp Eley GP Bismuth. Men kommer i höst att köra med Gamebore Pigeon Extreme UK5 resp Gamebore Tungsten Matrix. T
Publicerat September 9, 201312 yr Eley impax US 6 eller Gyttorp Grouse US 6 Stål använder jag inte. S.
Publicerat September 10, 201312 yr Hull Solway 34 g 4:or i stål om inte sbs är vapnet för dagen, då blir det Gamebore Tungsten Impact 28 g 6:or. Bly lite av varje men i huvudsak Mirage T2 28 g 6:or, även fått hem en låda Eley Impax 67,5 mm som jag hoppas gamla farbror HVA ska gilla. /Markus
Publicerat September 10, 201312 yr Författare Oj, ni kör på 28g laddningar? Jag tyckte inte de riktigt räckte när dom kommer mer bra höjd, gås 36 funkade bättre då. Vad är bra "fart" på haglet ?
Publicerat September 10, 201312 yr 420-450 enligt spec, har Lyalvale 28 gram supreme comp, en del gamebore white gold 28, uk 6, båda slår hårt på håll och genererar täckning på ett förtroende givande sätt. Christian
Publicerat September 10, 201312 yr Detta är en populär post. Jag hade röda hagelpatroner sist jag jagade änder.
Publicerat September 10, 201312 yr Jupp Eley, puttrick, men det viktigaste är stt de passade i hålen. Christian
Publicerat September 10, 201312 yr 420-450 enligt spec, har Lyalvale 28 gram supreme comp, en del gamebore white gold 28, uk 6, båda slår hårt på håll och genererar täckning på ett förtroende givande sätt. Christian Vart hittar du dessa Christian?
Publicerat September 10, 201312 yr Gamebore köptes hos han i Uppsala, Lyalvale är återstoden av ett konkursbo . Christian
Publicerat September 10, 201312 yr Min gamla favorit med Eley Wetland (bismuth) har inte tillverkats på ett bra tag och nu verkar de vara tämligen slut även hos de bortglömda handlarna. Jag skall få hem några lådor Eley VIP Bismuth Magnum 4:or i kaliber 20 som jag skall prova. Hoppas de funkar som de gamla för de hade lika mycket pulver som dito bly och de håller riktigt fina och små patterns på 60+ meter.
Publicerat September 11, 201312 yr Frågan är felställd enligt mig, du bör räkna på anslagsenergi och täckning med planerad choke för att stämma av vilken laddning du minst måste ha. De flesta 36:or är slöa och ger sämre anslagsenergi än rappare plugg ie mindre död pippi trots träff. http://www.basc.org.uk/en/departments/shooting-standards/information-and-fact-sheets/shot-sizes.cfm, britterna har ordning på detta oaktat att de inte helt tar hänsyn till vissa riktigt snabba laddningar. Christian
Publicerat September 12, 201312 yr Författare Okej, det var något nytt för mig! Jag trodde automatiskt att mer krut ger mer fart. Jag kör oftast med trång i fågelbössan tror den heter "full"
Publicerat September 12, 201312 yr Du vet att gram angivelsen anger vikten på hagel laddningen inte mängden krut? Typiskt sätt är 28-30 grams laddningar de snabbare, enbart dyra jaktplugg från England har lite vikt o fart, oklart om det finns italienskt/amerikanskt som har samma prestanda. Men visst talar vi stål kan amrisarna skapa herrejösses laddningar, 1670 fps med 32 gram förefaller vara maximal prestanda. Med full choke kan du ladda i praktiken vad som, som ger täckning i dina pipor o som du gillar. Christian
Publicerat September 12, 201312 yr Du vet att gram angivelsen anger vikten på hagel laddningen inte mängden krut? Typiskt sätt är 28-30 grams laddningar de snabbare, enbart dyra jaktplugg från England har lite vikt o fart, oklart om det finns italienskt/amerikanskt som har samma prestanda. Amerikanskt finns med, men det är sällan vi ser premiumpuppor från USA i Europa. De flesta amerikanska patroner som säljs i europa är laddade i europa och därmed inte samma puppa som i USA. Amerikanska Winchester är som regel bra (om man hittar dem), italienska brukar vara ganska kassa tex...... Annars har du NSI (Nobel Sport Italia) som gör bra patroner med, jäkligt bra tom. Men visst talar vi stål kan amrisarna skapa herrejösses laddningar, 1670 fps med 32 gram förefaller vara maximal prestanda. Kent kan de med, 30g @ 525 m/s i en 76mm hylsa..... De slår som blixten! /T
Publicerat September 12, 201312 yr Författare Okej, tack för tipsen! Trodde i min ensamhet att tyngre laddning (av bly) laddades hårdare med krut. Men då var det icke.. Säger sig självt om man tänker efter.. Synd bara att de flesta säljer gyttorp!
Publicerat September 12, 201312 yr Nyttjar för det mesta citronskal som ja gnuggar andbrösten me. Blir så bra smak då
Publicerat September 12, 201312 yr Använde senast Gyttorp Wetland 28 och 32 (föredrar nog 28:an). Varför? Jo, för att det är i stort sett det enda stålalternativet som finns i de två butiker som finns i Uppsala och de tre butiker som finns i Stockholm. Ska försöka hitta något annat alternativhagel till nästa jakt men utbudet av hagelammunition upplever jag som starkt begränsat här i Uppland. Det gäller stål/alternativ men även bly. Där jag jagar änder råder blyförbud. Hade man inte behövt ta miljöhänsyn hade jag troligen använt Gamebore Pure Gold som har blivit en favorit för mig. Sist jag handlade ammunition köpte jag en ask Eley (Impax?) med papphylsor - har inte testat dem ännu. /M
Publicerat September 19, 201312 yr Jag kör med gyttorps bismuth 5or 28g. De funkar bra men hade gärna testat något annat om det funnits hos vapenhandlarn här i stan.
Publicerat September 19, 201312 yr Har kvart och halv borrning i min sida/sida och skjuter med 6:or. Oslagbar kombination till änder tycker jag. Har även tagit ner några gäss utan problem trots att man oftast läser att 6:or är på tok för tunnt. Jag har även haft wismut men i och me att den andmarken jag jagar på ligger i anslutning till våtmark och själva jakten inte bedrivs på våtmarken eller att vi skjuter dit så har jag kört med bly.