Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakt med stövare

Featured Replies

Publicerat

tjenare allihopa! jag har blivit inbjuden till rävjakt med stövare ska bli otroligt roligt första gången jag jagar räv med hund men jag blev fundersam över hagelstorleken vilket ska man använda till räv? jag tycker att 1or är väl lite att ta i på en räv eller är det bara jag som svamlar i nattmössan ;)   ha det gött i skogen alla :) mvh månsson

Publicerat

tjenare allihopa! jag har blivit inbjuden till rävjakt med stövare ska bli otroligt roligt första gången jag jagar räv med hund men jag blev fundersam över hagelstorleken vilket ska man använda till räv? jag tycker att 1or är väl lite att ta i på en räv eller är det bara jag som svamlar i nattmössan ;)   ha det gött i skogen alla :) mvh månsso

jag kör med 5.or på räv

/M

Publicerat

3or på vinterräv men 5or kan nog funka det med,,, finns ju massa olika 4or som även de borde funka!

Så ettor är lite grova/få, bättre med 3-5or!

kanske en 5a i högerpipan för närstrid och en 3a i vänster för något längre håll?

Publicerat

Krångla inte till det med att blanda eller köp "special" skott till räven.

använd samma som du har till rådjur så behöver du inte fundera.

Har du inget nu så skulle jag säga 36g 3:or eller om du har 1:or hemma så använd det.

det kan ju komma en redan påskjuten räv på 45m å då tar inte 5:or nåt vidare 

(Givetvis skall en frisk räv skjutas på ansvarsfullt hagelhåll)

Publicerat

5-7 i us storlek använder jag med bra resultat. Dom dör det gör dom. Men us5-6 är bäl bäst. Inge ståldjur det heller utan skjuter man ett bra skott så dör den.

Publicerat

Var iväg på rävjakt med stövare för första gången igår, jäkligt roligt även om det inte blev något skjutet! Hade en trea ii ena pipan och en femma i den andra...

/Daniel

Publicerat
  • Författare

tack för alla svar :) jag har gott om 3or och 5or hemma så får det bli :)  men ett par 1or får följa med vid eventulla på skjutna rävar ;)

Publicerat

Krångla inte till det med att blanda eller köp "special" skott till räven.

använd samma som du har till rådjur så behöver du inte fundera.

Har du inget nu så skulle jag säga 36g 3:or eller om du har 1:or hemma så använd det.

det kan ju komma en redan påskjuten räv på 45m å då tar inte 5:or nåt vidare 

(Givetvis skall en frisk räv skjutas på ansvarsfullt hagelhåll)

+1

Publicerat

tack för alla svar :) jag har gott om 3or och 5or hemma så får det bli :)  men ett par 1or får följa med vid eventulla på skjutna rävar ;)

du hinner inte byta om du ser en skadad räv på 45ms hålll men om det känns bra för dig så ha en etta i bakfickan, men en trea från vänsterpipan tar lika bra!

Lyc....skitjakt på dig!

Publicerat
  • Författare

du hinner inte byta om du ser en skadad räv på 45ms hålll men om det känns bra för dig så ha en etta i bakfickan, men en trea från vänsterpipan tar lika bra!

Lyc....skitjakt på dig!

tackar min gode herre :biggrin:  jag har en hagelbock och om jag inte minns fel så är det över pipan som smäller först så då ska en trea ner i underpipan och en femma i över eller så kör jag på fältjägarns råd och kör 1or samma som jag har till rådjuren

Publicerat

1:or måste va den absolut sämsta hagelpatronen till räv. Ja bortsätt från "varg"hagel. Få träffar o räven faller på plats. Efter en stund så reser den sig o springer igen. Då undrar folk vad fan som hänt o svaret är enkelt.

Ta en pappskiva med rävfigurmotiv på o ställ på 40-45m o gör ytterliggare en skiva o ställ på samma avstånd. Skjut på ena skivan us 1 o den andra valfri annan. Lämpligtvis us 5.

Räcker inte med ett skott för o få fingervisning om hur träffbilden är men räkna då in en halvbra träff så listar ni snabbt ut hur de kommer bli.

Publicerat

Glömde säga det men kanske framgick ändå. Fina hagel är lösningen för många situationer. O främst för jakt efter djur med mindre kroppyta. Rådjur går med vilketsom då träffytan är så stor ändå.

Men mindre djur, finare hagel blir fler träffar o fler träffar blir?....

Mvh han som skjuter gäss med us6-7 o räv med us6.

Publicerat

Använder bara 1:or och 3:or. Kan du skjuta träffar du lika bra med det som med 5:or. Oavsett mängd hagel..

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Publicerat

Använder bara 1:or och 3:or. Kan du skjuta träffar du lika bra med det som med 5:or. Oavsett mängd hagel..

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Mindre mängd hagel. Visst inom do 25-30metrarna går de men om det mot förmodan blir lite fel på bedömningen då? Så nä 1:or är inte lika bra. För bra träff ska man ha många hagel i kroppen. Jag kallar in pmt på denna bit så kan nog han förklara resten ;)

Publicerat

Mindre mängd hagel. Visst inom do 25-30metrarna går de men om det mot förmodan blir lite fel på bedömningen då? Så nä 1:or är inte lika bra. För bra träff ska man ha många hagel i kroppen. Jag kallar in pmt på denna bit så kan nog han förklara resten ;)

Låt PMT ha semester och köp hans bok istället. Jag har slutat lyssna på många sen jag läst och börjat testa det han skriver.

Exv slår Rottweil Waidmannsheil US 5 snortätt (x-full) på 35m och är funkis ut till ca 45m.

US 3 skiljer nästan två steg (strax över halv) så på 45 är den oduglig... Å då är det två askar av varje som är provad för att ha lite tillförlitlighet.

Edit: gäller självklart i min bössa, sen är det upp till var å en att testa

M

Publicerat

1:or måste va den absolut sämsta hagelpatronen till räv. Ja bortsätt från "varg"hagel. Få träffar o räven faller på plats. Efter en stund så reser den sig o springer igen. Då undrar folk vad fan som hänt o svaret är enkelt.

Ta en pappskiva med rävfigurmotiv på o ställ på 40-45m o gör ytterliggare en skiva o ställ på samma avstånd. Skjut på ena skivan us 1 o den andra valfri annan. Lämpligtvis us 5.

Räcker inte med ett skott för o få fingervisning om hur träffbilden är men räkna då in en halvbra träff så listar ni snabbt ut hur de kommer bli.

Då har vi två helt vitt skillda uppfattningar!

(Jag kommer inte att påstå att någon har rätt eller fel i detta)

Jag är snart uppe tre-siffrigt antal rävar och min bestämmda uppfattning är att klena hagel oftast INTE ger räven eller rådjur för den delen på plats.

går även en hel del eftersök på bla skottskadade djur och nästan alla eftersök med hagel är att det varit klena hagel i förhållande till viltet.

Skulle jag ge ett råd till en som skall ut i början av sin jagande karriär är använd 3:or till allt utom saker som är från kråka och neråt i storlek. enkelt och lätt inte så mycket at hålla reda på i början. 

sen vad beträffar täckningen av hagelsvärm! skjuter man på sej 30m så ser svärmen ut som den visar på just 30m och KAN DÅ INTE förutsägas på 25m eller 35m!

det kan vara stora luckor i svärmen på 20m och jätte jämn och fin svärm på 30m eller tvärtom. i värsta fall är svärmen skit på alla avstånd.

Räkna på anslagsenergin/hagel så är det svart på vit.

DOCK MÅSTE DET FINNAS TILLRÄCKLIGT MED HAGEL OCH SVÄRMEN TÄCKA TILLRÄCKLIGT STOR YTA ÖVER DJURET FÖR ATT GE ÖNSKAD CHOCKEFFEKT.

Man får heller ingen chockeffekt med klenhagel om dom inte penitrerar någonting (behöver inte gå igenom djuret) oavsett hur stor svärmen är eller hur många hagel i densamma.

Sen tycker inte jag det är kul att spotta hagel ur maten (jag äter inte räv) men ca 170st 3:or har räckt för det mesta men däremot har man 100% köttförstöring om man inte får tag i djuret som är skjutet med finhagel som springer vidare.

Det blev ju en hel doktorsavhandling detta, ursäkta!

Publicerat

Låt PMT ha semester och köp hans bok istället. Jag har slutat lyssna på många sen jag läst och börjat testa det han skriver.

Exv slår Rottweil Waidmannsheil US 5 snortätt (x-full) på 35m och är funkis ut till ca 45m.

US 3 skiljer nästan två steg (strax över halv) så på 45 är den oduglig... Å då är det två askar av varje som är provad för att ha lite tillförlitlighet.

Edit: gäller självklart i min bössa, sen är det upp till var å en att testa

M

Det glädjer mig särskilt att någon gör sig omaket att verkligen testa. Det dödar ytterst effektivt alla förvirrade tankarnas haft tidigare.

T

Publicerat

Det glädjer mig särskilt att någon gör sig omaket att verkligen testa. Det dödar ytterst effektivt alla förvirrade tankarnas haft tidigare.

T

Ja, omak är det ju men nyttigt. Egentligen är det konstigt hur många spaltmeter det skrivs om kulors expansion men inte en jäkel vet hur deras tolva slår...

/M

Publicerat

3:or :)

Publicerat

Ja, omak är det ju men nyttigt. Egentligen är det konstigt hur många spaltmeter det skrivs om kulors expansion men inte en jäkel vet hur deras tolva slår...

/M

Nu vet du varför jag skrev boken.....

T

Publicerat

Skumt.. En 24 gr blytrap når bortre lungan på rådjur @ 25 m. Sen trodde jag myten om Chockverkan var avfångad anno 2013... Man tar en räv på 45 m med en bra 5:a.. Dock sannolikt trassel m 1:a. Hellre bra hastighet o finare hagel än tunga laddningar m grovt. Dock, man ska behärska skyttet på håll med rätt säker på att folk brister där oftare än fel hagel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Dock, man ska behärska skyttet på håll med rätt säker på att folk brister där oftare än fel hagel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sant. Har medvetet försökt träna på långa håll, man får sig en tankeställare när man väl börjar träffa...

/M

Publicerat

Skumt.. En 24 gr blytrap når bortre lungan på rådjur @ 25 m. Sen trodde jag myten om Chockverkan var avfångad anno 2013... Man tar en räv på 45 m med en bra 5:a.. Dock sannolikt trassel m 1:a. Hellre bra hastighet o finare hagel än tunga laddningar m grovt. Dock, man ska behärska skyttet på håll med rätt säker på att folk brister där oftare än fel hagel.Sent from my iPhone using Tapatalk

Nja, chockverkan finns faktiskt. Det vet man från krigskirugin - tre granatsplitter kan trots att var och en av dem inte är dödliga döda en soldat om de träffar inom en mycket kort tid. Däremot finns det ingen chock i att överlasta nervsystemen som många trott om hagelsvärmens verkan. Det är bara fysisk skada i vitala organ som gäller ( nervsystem, lungor, hjärta, lever ... ), men det är tydligt så att tre eller flera sådana trauman ger en större belastning på hela systemet i kroppen att döden inträffar snabbare än vad skadorna var för sig ger vid handen att den borde. Det är inte ovanligt med vilt som är "dött i skottet" trots att man bara har två tre hagel genom lungorna, de borde i de fallen blöda till döds efter en tid ungefär som om man skjuter kråkan med en 22a. Då är det ju inte ovanligt att kråkskrotten hoppar till i skottet och sedan seglar iväg för att trilla ner en bit bort.....

Långhållsprestanda ges av träffbildens kvalitet och fart - och då är det så att hagel runt US4-5-6 är de som ger bäst resultat på lite håll. Du har anslag ut mot 80-100 meter, givet att du har fart nog. Sedan om det anslaget duger något till beror på om du har en träffbild värd namnet. Och det har du som regel bara med hagel under US5.

T

Publicerat

Nu vet du varför jag skrev boken.....

T

Å det tackar vi för även om det var enklare att knalla in å köpa va som helst ;)

/M

Publicerat
  • Författare

det jag tänkt använda är gyttorp traditional 35g 3or sen har jag samma märke fast 35g 5or alla verkar ha olika tankar och åsikter vilket är jätte roligt!! ni är guld värda för oss blåbär :)