Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakt med stövare

Featured Replies

Publicerat

det jag tänkt använda är gyttorp traditional 35g 3or sen har jag samma märke fast 35g 5or alla verkar ha olika tankar och åsikter vilket är jätte roligt!! ni är guld värda för oss blåbär :)

Provskjut på tavla så ser du vad du kan använda i just ditt vapen, det är långt i från alla vapen som funkar med all ammunition.....

T

Publicerat

Provskjut på tavla så ser du vad du kan använda i just ditt vapen, det är långt i från alla vapen som funkar med all ammunition.....

T

Eller så gör du som jag. Sätt en papperstavla på plåttavlan så kan du ta med hem och analysera. Snart så har du ett litet bibliotek att ta fram för "mysläsning" på lördagskvällen...;)

Räkna inte med större intresse från respektive/familj osv...

/M

Publicerat
  • Författare

återigen stort tack för eran visdom ni så gärna delar med er av :)  jag är lite intresserad av den här boken som pmt skrivit var kan jag köpa den? :) duger 2 gamla ölflak att prova på? eller ska jag vara så ambitiös så jag tecknar en räv på kartongerna  för jag tänkte kan jag märla ett ölflak sä är de ju säkert att använda på räven men då skjuter jag  vad är max avståndet på rådjuren skjuter jag endast på 20-25 meter eller närmare men räven borde jag  kunna skjuta på 30-35m jag tänkte att jag skulle gå med i en jaktskytte klubb så jag kan ha tillgång till en skjutbana just nu är det bakhuset rätt in i gödselstan som gäller ;)

Publicerat

återigen stort tack för eran visdom ni så gärna delar med er av :)  jag är lite intresserad av den här boken som pmt skrivit var kan jag köpa den? :) duger 2 gamla ölflak att prova på? eller ska jag vara så ambitiös så jag tecknar en räv på kartongerna  för jag tänkte kan jag märla ett ölflak sä är de ju säkert att använda på räven men då skjuter jag  vad är max avståndet på rådjuren skjuter jag endast på 20-25 meter eller närmare men räven borde jag  kunna skjuta på 30-35m jag tänkte att jag skulle gå med i en jaktskytte klubb så jag kan ha tillgång till en skjutbana just nu är det bakhuset rätt in i gödselstan som gäller ;)

Här: http://widget.publit.se/tobias_hassel_380/

Sedan är det om man ska testa konstruktivt så att man måste ha pappskivor som är minst 1,2 x 1,2 m för att man ska kunna få vettiga resultat. Annars är risken att man slumpvis har dåliga delar av svärmen på det lilla målet som en pilsnerplatta är. Då ger det noll och inget värde på testet. Och du måste testa minst 3 patroner i varje pipa, helst fem för att få fram statistiskt hjälpligt säkra resultat.

/T

Publicerat

återigen stort tack för eran visdom ni så gärna delar med er av :) jag är lite intresserad av den här boken som pmt skrivit var kan jag köpa den? :) duger 2 gamla ölflak att prova på? eller ska jag vara så ambitiös så jag tecknar en räv på kartongerna för jag tänkte kan jag märla ett ölflak sä är de ju säkert att använda på räven men då skjuter jag vad är max avståndet på rådjuren skjuter jag endast på 20-25 meter eller närmare men räven borde jag kunna skjuta på 30-35m jag tänkte att jag skulle gå med i en jaktskytte klubb så jag kan ha tillgång till en skjutbana just nu är det bakhuset rätt in i gödselstan som gäller ;)

Kolla på www.shotguns.se

När du mäter choke ska detta ske på 35m. Sen provskjuter du på diverse olika jaktavstånd, även såna där du aldrig skulle skjuta. Det är alltid bra att veta hur det tar både snornära och toklångt.

/M

Publicerat

Eller så gör du som jag. Sätt en papperstavla på plåttavlan så kan du ta med hem och analysera. Snart så har du ett litet bibliotek att ta fram för "mysläsning" på lördagskvällen... ;)

Räkna inte med större intresse från respektive/familj osv...

/M

Säg du inte det, jag har haft ungarna att med glädje "hjälpa far" med att räkna prickar och rita cirklar. Låt vara att de markerar haglen med små hjärtan eller så......

/T

Publicerat

Säg du inte det, jag har haft ungarna att med glädje "hjälpa far" med att räkna prickar och rita cirklar. Låt vara att de markerar haglen med små hjärtan eller så......

/T

Försökt med detta. Dottern tyckte det var trist, däremot att skjuta lerduvor eller stöta duvor/kajor tycker hon e tokskoj :D

/M

Publicerat

Försökt med detta. Dottern tyckte det var trist, däremot att skjuta lerduvor eller stöta duvor/kajor tycker hon e tokskoj :D

/M

Jo, men vänta tills en gång då du hör: Men faaaar, missade du den lätte! bakom dig. För då kan du räkna med att alla andra med får höra om när dottern var apportör/viltbärare och hur hennes fader bommade......

Av barn och idioter får man alltid höra sanningen.

/T