Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjare med djurkranium, behöver hjälp!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har många vänner som jagar men som inte kommit ut på jakt ännu, så därför beslutade jag mig för att beställa ett grishuvud från min lokala mataffär att öva på.

Tanken är att jag ska lära mig att ta fram kraniumet på bästa tänkbara vis och det verkar finnas lite delade meningar om hur man ska gå tillväga.

Jag kommer få ett huvud som är flott men som har allt kött kvar. 

Vad jag har förstått det så ska man först och främst lägga huvudet i en stor kastrull med kokande vatten, vissa säger att det ska vara tvättmedel i, och andra inte.

Sedan så ska man rensa bort köttet när det kokat tillräckligt länge, och sedan eventuellt fortsätta koka om allt inte lossnar.

När allt kött är borta så ska man låta det torka, och sedan när det torkat pensla på väteperoxid. Fast vissa säger att man ska lägga ner det i väteperoxid i flera timmar, andra säger att det ligga i det i några minuter.

Några säger även att man ska vara försiktig med tänderna och INTE låta de bli utsatta för för mycket blekning, eftersom det då ska spricka? Stämmer detta?

Ska man dra ut tänderna innan man kokar eller lägger ner huvudet i väteperoxid?

Några säger att man ska doppa tänderna i peraffin? När ska i så fall detta ske? Och ska man dra ut tänderna först och göra detta då?

Som ni ser så känns det lite rörigt och jag skulle behöva få hjälp med att räta ut dessa frågor. Mitt huvud kommer på onsdag och jag tänkte sätta igång då.

Tack på förhand!

Publicerat

först och främst välkommen till forumet

2 vart i svea rike finns du ?

hur jag gör

jag börja med att skära bort så mycket kött som jag kan på huvudet även så börjar jag ta ut hjärna och annat som jag får ut lätt sen börjar jag koka/sjuda skallen ett tag så köttet lossnar pillar bort kött och hinnor  och eventuellt så tar jag högtrycken till hjälp

byter även vattnet i grytan och har i tvättmedel och kokar bort det fett som jag inte fått bort vid första koket  

behövs inte blekas heller egentligen på mitt sätt då tvättmedlet bleker skallen

hur man bleker med väteperoxid vet jag inte säkert men det beror mest på styrkan på medlet  

paraffin har man i betarna/tänder som är ihåliga

Publicerat
  • Författare

först och främst välkommen till forumet

2 vart i svea rike finns du ?

hur jag gör

jag börja med att skära bort så mycket kött som jag kan på huvudet även så börjar jag ta ut hjärna och annat som jag får ut lätt sen börjar jag koka/sjuda skallen ett tag så köttet lossnar pillar bort kött och hinnor  och eventuellt så tar jag högtrycken till hjälp

byter även vattnet i grytan och har i tvättmedel och kokar bort det fett som jag inte fått bort vid första koket  

behövs inte blekas heller egentligen på mitt sätt då tvättmedlet bleker skallen

hur man bleker med väteperoxid vet jag inte säkert men det beror mest på styrkan på medlet  

paraffin har man i betarna/tänder som är ihåliga

Hej och tack! :)

Just nu så befinner jag mig i Töreboda! Fullkomligt älskar djurkranium så jag känner att jag måste lära mig detta nu!

Bra att höra från så många som möjligt hur jag ska gå tillväga, ett grishuvud är ganska stort så jag hoppas att det inte blir allt för meckigt att få ut allting från huvudet, men jag antar att desto längre man kokar desto lättare faller köttet av. Har inte tillgång till högtryckstvätt så det får nog bli mycket kokande och skrapande.

Vet du om det luktar väldigt illa? Eller är det som att koka vad som helst?

Nu har jag köpt väteperoxid så kommer nog testa att använda det ändå, men nästa gång kanske jag ska prova att ha tvättmedel i kokvattnet.

Okej, då är jag med hur paraffinet fungerar.

Tack så jättemycket för svar! Hjälper mycket.

Publicerat
  • Författare

Hej

Om du läser igenom tråden som är fastnålad lite ovanför din tråd så finns det mycket att hämta där.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/9296-tillvaratagandet-av-trofeer/page-2#entry713832

Okej! Perfekt! Det var ju faktiskt samma situation som jag är i. Dock så slipper jag att flå huvudet eftersom jag bad om att få det borttaget i beställningen. Men det ska bli riktigt spännande detta! Lovar att slänga upp bilder på mitt galleri om det blir bra.

Publicerat

Om du läser om blekning med väteperoxid betänk då att man då oftast pratar om en betydligt mer koncentrerad lösning än den man kan köpa olicenserat i dag.

Jag brukar bleka med väteperoxid om jag vill ha det helt vitt och med en svagare lösning stoppar jag lite bomull i ögonhålorna och sen lindar jag in hela skallen med hushållspapper.

Sen häller jag på väteperoxid och pappret/bomullen håller nu väteperoxiden mot skallen och nu får man vänta tills det blir rätt färg. En del bitar kan vara gulaktiga ganska länge medans andra bitar blir vita snabbare.

Detta får man snabbt kläm på.

Jag brukar koka mina skallar med maskindiskmedel då det löser fett utomordentligt. Hjärnan är ju en enda stor fettklump egentligen och de små bitarna som är kvar efter kokningen petar jag sönder med en strumsticka och blåser rent med tryckluft - men gör detta försiktigt för annars får du ett pussel av små benbitar i värsta fall. Området kring nosen skall du vara extra försiktig med då flera små bitar enbart sitter fast med brosk.

Är det horn på skallen måste du skydda dessa under kokning/blekning för horn är naturligt benvita och har endast sin färg från fejning och naturlig "nedsmutsning" från naturen, sol och vind. Vita rosenkransar ger inte en fin trofé om jag säger så ;)

Jag tycker djurkranier är vackra som de är och har monterat några som inte har några horn alls men här finns det olika preferenser beroende på vem man pratar med. Gör det du tycker är vackert!

En trofé är i mina ögon ett sätt att hedra djuret och att minnas jakten så behandla det med vördnad, det är min filosofi i alla fall.

Önskar jag hade tagit troféer när jag var yngre men då brydde jag mig inte om dem alls utan var bara intresserad av köttet.

Publicerat

Det finns ju även ett biologiskt sätt att rensa kranier/skellett,  men det kräver väl kontakter eller rejält med förberedelser. Tror att museerna använder "skadeinsekter" typ fläskängrar/museiängrar/pälsängrar för att ta bort kött och bindväv dvs mjukdelarna från kranium mm. Kräver dock tillgång till de små krypen (vet inte om de går att köpa) men de lär göra ett fantastiskt bra jobb. Kan utföras I ett terrarium (typ). Har ju själv odlat maggot och mjölmask till fiskbete så allt går ju.

DT

Publicerat

Det finns ju även ett biologiskt sätt att rensa kranier/skellett,  men det kräver väl kontakter eller rejält med förberedelser. Tror att museerna använder "skadeinsekter" typ fläskängrar/museiängrar/pälsängrar för att ta bort kött och bindväv dvs mjukdelarna från kranium mm. Kräver dock tillgång till de små krypen (vet inte om de går att köpa) men de lär göra ett fantastiskt bra jobb. Kan utföras I ett terrarium (typ). Har ju själv odlat maggot och mjölmask till fiskbete så allt går ju.

DT

Vet inte hur det är med er andra men sådana kryp skulle inte jag vilja ha i mitt hus i alla fall... Tänk om man glömmer stänga dörren till deras terrarium en dag  :ph34r:

Förr var det ganska vanligt att man lade en skalle på en myrstack och lät naturen göra jobbet. Det funkar nog även i dag men då får man inte göra skada på myrstacken bara!

Publicerat

Hej och tack! :)

Just nu så befinner jag mig i Töreboda! Fullkomligt älskar djurkranium så jag känner att jag måste lära mig detta nu!

Bra att höra från så många som möjligt hur jag ska gå tillväga, ett grishuvud är ganska stort så jag hoppas att det inte blir allt för meckigt att få ut allting från huvudet, men jag antar att desto längre man kokar desto lättare faller köttet av. Har inte tillgång till högtryckstvätt så det får nog bli mycket kokande och skrapande.

Vet du om det luktar väldigt illa? Eller är det som att koka vad som helst?

Nu har jag köpt väteperoxid så kommer nog testa att använda det ändå, men nästa gång kanske jag ska prova att ha tvättmedel i kokvattnet.

Okej, då är jag med hur paraffinet fungerar.

Tack så jättemycket för svar! Hjälper mycket.

för mej så luktar det som kokat kött bara men andra tycker det stinker illa så det varierar

• 3 months later...
Publicerat

Hej kompisen bereder skallar ganska ofta han bor i lidköping e du sugen går de säkert å lösa så du kan va me där nån gång å lära dig /mvh samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk