Publicerat September 18, 201312 yr Jag har fått ett erbjudande att delta i fågeljakt i oktober bara vi hittar ett datum som passar. Jakten sker i Skåne och jag bor i Uppsala. Eftersom jag gärna undviker en så lång bilkörning blir det antingen flyg eller tåg för att ta mig dit. Min fråga är - vad är det för regler som gäller på de respektive transportmedlen och vad ska man tänka på? Tack på förhand. /M
Publicerat September 18, 201312 yr Tåg så är det bara dela vapnet och stoppa delarna på olika ställen. Jag brukar ha en stor klumpig vapenväska till huvuddelen och så vital del i fickan eller en annan väska. Flyg så får du prata med flygbolaget. Jag skulle nog ta tåget det är helt klart enklast, eller tja enklast är bilen.
Publicerat September 19, 201312 yr Tåg: Redan besvarat och alltså precis samma regler som om man åker bil, går, cyklar, åker buss o s v. Flyg: Det man ska tänka på är att vissa flygbolag (framför allt de billiga) tillåter det inte alls. De som tillåter brukar ha ungefär de här reglerna: http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/#wpn Men man kan ju flyga privat och då kan det vara som bil. Det man ska tänka på då är att när man ska hem kanske flygplanet står på ett område som har annan säkerhetsklass än därifrån man flög först -- och då blir det krångligt.
Publicerat September 19, 201312 yr Jag tror bara att man säger till att man har bössam med sig på inrikesflygningar så att de vet om det. När jag hade med mig ett plastfodral som jag köpt i Oslo på en jobbtur var det ingen som frågade. Inte när jag lämnade in den på Gardemoen heller. Den flög med hela vägen (SAS) till Östersund med omlastning på Arlanda. Doch fick jag en liten utskällning på Frösön eftersom jag inte sagt till att jag hade vapen med mig bara för att de ville veta. Jag hade ingen bössa i vapenfodralet. Bara ett par barnskidor med stavar till...
Publicerat September 19, 201312 yr Nej, alla resor med vapen är i varje fall special bagage in och utrikes, skall vara incheckat o för SAS del kostar det 1000 kr tor, att flyga med vapen är rent av löjligt med allt vad det medför, särskilt förtjust är jag i bagage utlämningen på Arlanda som höll på att ge mina vapen till en småbarns förälder som sökte sin barnvagn, inte bra. Flyga gör jag enbart som sista lösning. Christian
Publicerat September 19, 201312 yr Författare Jag tror ni övertygat mig om att åka tåg istället för flyg. Förutom allt annat har jag inget case som skulle hålla för en flygresa, den kostnaden måste också läggas till för införskaffande. Tack för svaren! /M